AnnKi Posted February 26, 2014 Share Posted February 26, 2014 Inte nog med att min mage gör uppror, mitt ansikte gör det också! Är det vanligt att få problem med finnar och kvesor när man börjar med LCHF? Kan det också vara något som blir bättre när kroppen vant sig vid ny kosthållning? Har en helknögglig panna just nu och det är inget skoj...jag äter ju mer hälsosam mat nu, mer grönsaker och mer fett än tidigare, tycker ju att kroppen borde uppskatta det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 26, 2014 Share Posted February 26, 2014 Jag är 62 år när jag började med LCHF 2006 altså 55 år fick jag jätte mycket finnar på ryggen i ansiktet och rumpan varade ett par veckor sedan har min hy bara blivit bättre och bättre. Men om jag fuskar och sedan går tillbaka till LCHF får jag finnar igen dock inte lika mycket. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted February 26, 2014 Share Posted February 26, 2014 Jo, huden kan "bråka" lite i början Det beror på vätska salter och hormoner som far lite "all over the place" i början Det är bara övergångsproblem och försvinner efter nån vecka :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Det var problem i början för mig också men det tog nog någon dryg månad innan det började försvinna. Jag inbillar mig att när kroppen får bättre lämpad mat rensar den ut slagg av olika slag och huden är ett stort organ vars uppgift (bl a) är just det. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnKi Posted February 27, 2014 Author Share Posted February 27, 2014 Tack alla snälla för era svar! Känns alltid bra att veta att man inte är ensam om sina bekymmer...det låter ju helt förnuftigt att kroppen vill göra sig av med all skit man proppat i sig under så lång tid...på 1,5 år har jag gått från 67 kg till 80 kg...så myyycket skit har ju hunnit samlas i kroppen! Satte igång på allvar för ca två veckor sedan och först idag vågade jag väga mig, och vågen visade 78.2! Inte mycket på två veckor kan tyckas men jag är helnöjd! Så nu blir det lite lättare att stå ut med en prickig panna för ett tag.... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Du kan skynda på det hela, genom att basta ur slagg och annat. Tvätta först bort fethinnan i ansiktet, och sitt sedan i bastun så tränger det dåliga ut. Känn efter med fingrarna om en ny fetthinna kommer fram vid bastandet. Om så, så upprepa proceduren. Detta ger grymt bra resultat. Ekologisk kokosolja är bra att återfukta med efter avslutat bastubesök... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts