emmaj Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Ett par veckor före jul läste jag i lokaltidningen att lättmjölk och lättmargarin ska serveras som huvudalternativ på skolorna i kommunen. Det pga nytt kostpolitiskt program baserat på Livsmedelsverkets rekommendationer. Jag har samlat ihop likasinnade och vi har gjort skrivelse till kommunfullmäktige, insändare i tidningen m.m. Jag blir så trött på att det här kommer nu. Så fel i tiden. Jag har även mejlat LSV och Socialstyrelsen. Motiveringen i tidningsartikeln var att minska risken för hjärtsjukdom genom att minska på det mättade fettet. Suck...Någon som vet hur det ser ut rent juridiskt? Om Socialstyrelsen godkänt lågkolhydratkost för behandling och kommit fram till att den inte innebär kända risker (mättat fett) kan ändå LSV hålla fast vid att mättat fett är skadligt för barn? Mina barn serveras förresten O'boy, äppeldricka(ibland) och Startmusli i skolan/fritids. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Ingerstam Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Det här ingår i en stor manöver med flera myndigheter inblandade och denna "gruppering" har fått mycket pengar av Landsbygdsdepartementet, så de håller på att snärja in oss alla. En av de fulaste grepp för att permanenta SLVs rekommendationer. Jag jobbar med frågan inom Konsument-Forum, en frivillig konsumentorganisation och anser att detta måste vi greppa i en organisation, tillsammans i samarbete, vi har planer på agerande och en stor namninsamling på gång och en del material redan färdigt men lägger inte ut allt öppet av taktiska skäl. Du/ni kan kontakta oss via Facebook "konsumentsamverkan" eller direkt per mail b.ingerstam@konsumentsamverkan.se 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Kanske denna namninsamling kan hjälpa något?http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=2818#.UOj0TXeTV-e 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emmaj Posted January 10, 2013 Author Share Posted January 10, 2013 Har fått svar från en kostchef i kommunen att man tagit del av debatten om fett i resten av Sverige och att man valt att låta mellanmjölken och Bregott/Norrgott vara kvar i skolan. Sötade drycker ska däremot bort. Det händer bra saker nu:) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted January 13, 2013 Share Posted January 13, 2013 Åh.. det hoppas jag verkligen!! riktigt smör ska det vara och normalt fet mjölk... Fattar inte att dem fortfarande tror att mättat fett är farligt.. alltså... Det är väl mättat fett i bröstmjölken som man får av mamman? ah... i alla fall det är bara trams.. dem borde uppdatera sig och kanske börja forska lite och skola om sig då dem verkar leva kvar på gammalt skroll. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts