Anma Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Har varit överviktig hela mitt liv, gått ned i vikt flera gånger med hjälp av Nutrilett o viktväktarna men alltid gått upp igen :-( 2010 bestämde jag mig för att göra en Gastric bypass, rasade i vikt men stannade sedan upp och började istället gå upp igen *suck* Har nu bestämt mig för att prova LCHF, trots min inlärda fettskräck!! Har läst massor de senaste dagarna om LCHF och tror att det skulle kunna passa mig perfekt! Nu är min stora fasa att detta inte kommer att fungera på mig? Har läst en massa om att just kvinnor över 40 år har svårare att gå ned i vikt med LCHF. Känns som att detta är mitt sista hopp om att få må bättre och gå ned i vikt. Jag har ingalunda några orimliga förhoppningar, jag är glad om jag kan gå ned 20 kilo (väger idag 103kg och är 170 cm lång) Finns det någon som har några erfarenheter av LCHF kost för den som är GBP opererad? Hur går det för er tjejer över 40? Finns det någon som kan peppa mig lite? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syro Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Är kvinna, snart 48 och har gått ner 22 kilo på 1,5 år. Det går sakta men säkert efter de inledande kilona. Hur det går för någon som är GBP opererad vet jag inte. Prova, du kanske blir överraskad positivt. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post AnnikaJ Posted February 27, 2014 Popular Post Share Posted February 27, 2014 Jag är kvinna, 79 år. Har gått ned 15 kg på tre år och är nu normalviktig och viktstabil! Så det går! 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Jag började med lchf vid 55 års ålder och har tappat hälften p 3 år...8 kg och har lika mycket kvar. Det tar nog tid men du kommer att må ditt bästa under tiden 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Kvinna 53 år, tappat 12 kg på ett år, är klar. Min mamma på 78 har tappat lita mycket och är också nöjd för sin del. Är dock helt okunnig om GBP, så där jag inte var mycket till hjälp. Hoppas verkligen någon annan svarar. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Testa! Men räkna med att det kommer ta tid. Det är en livstilsförändring inte en diet. önskar dig all lycka till. sök på gp och lchf och skaffa dig en stöttande läkare som kan följa din resa. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Jag började med LCHF för snart tre år sedan, då var jag 47. Har sedan dess gått ned från 76 till 64 kilo (är 155 cm lång). Så inte är det hopplöst för oss kvinnor över 40. Det jag har förstått här på forumet är att det kan ta längre tid för den som bantat upprepade gånger (för mig var det bara andra viktnedgångsresan). Det kanske kan vara bra för dig att ha i bakhuvudet. Tålamod, alltså! Vad en GBP kan ha för inverkan vet jag inte, hoppas du kan få svar på det av andra. Vill hälsa dig välkommen hit och ett stort lycka till! Och till sist: krångla inte till det för mycket i början. Här på forumet finns allt från nybörjartips till finlir för de riktigt avancerade, det kan vara bra att tänka på. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gröngöling Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Jag tror att det finns en tråd om viktopererade på kolhydraterifokus. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pannaanna Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Jag vet inte heller hur det är för någon som gjort en GBP men jag är kvinna och snart 50, har bantat mer eller mindre hela mitt liv med alla möjliga metoder men alltid gått upp efter ett tag. Började för drygt ett år sedan efter att ha läst på och förberett mig och gick stadigt ner ca 25 kg under drygt 8 månader. Jag har varit ganska strikt men mått jättebra och aldrig varit hungrig - har övervunnit min fettskräck, men fått en ny skräck - socker/kolhydrater!! Jag tror mig ha kommit till den vikt min kropp vill att jag ska ha (använder måttband och har bara vägt mig 2 gr på ett år). Några cm mindre runt midjan hade jag inte haft något emot, men är samtidigt så nöjd att jag låter kroppen bestämma, och jag kommer alltid att äta som jag gör nu! Mår hur bra som helst! Lycka till och hoppas du får svar från någon med erfarenhet av GBP! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Jag har ätit strikt LCHF sedan 2006 gick ned 15 kilo på 4 veckor sedan stått still är fortfarande rejält överviktig men blivit av med diabetes typ 2 högt kolestrol och mår väldigt bra ändå dock inte när jag tittar i spegeln. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Hej! Har ganska precis passerat 40, och än så länge går det finfint det här För kvinnor över 40, och kanske ännu hellre kvinnor runt klimakterieålder, ÄR det svårt att gå ner i vikt oavsett metod. Jag tror det blir lika svårt med vv eller annan valfri svältmetod. Med LCHF mår de flesta gott samtidigt som man minskar i vikt, eller krymper ihop (måttbandet kommer du ha lika stor glädje av som vågen!). Hoppas det här funkar för dig! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post AnnaBanana Posted February 27, 2014 Popular Post Share Posted February 27, 2014 48 år, 120 kilo i somras, precis som du livrädd att det inte skulle funka med lchf för mig. Nu 22 kilo lättare och ett halvår äldre... Det går sakta men säkert nedåt. Ge det minst en månad! Försök att känna tilltro. Lycka till! 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Har varit överviktig hela mitt liv, gått ned i vikt flera gånger med hjälp av Nutrilett o viktväktarna men alltid gått upp igen :-( 2010 bestämde jag mig för att göra en Gastric bypass, rasade i vikt men stannade sedan upp och började istället gå upp igen *suck* Har nu bestämt mig för att prova LCHF, trots min inlärda fettskräck!! Har läst massor de senaste dagarna om LCHF och tror att det skulle kunna passa mig perfekt! Nu är min stora fasa att detta inte kommer att fungera på mig? Har läst en massa om att just kvinnor över 40 år har svårare att gå ned i vikt med LCHF. Känns som att detta är mitt sista hopp om att få må bättre och gå ned i vikt. Jag har ingalunda några orimliga förhoppningar, jag är glad om jag kan gå ned 20 kilo (väger idag 103kg och är 170 cm lång) Finns det någon som har några erfarenheter av LCHF kost för den som är GBP opererad? Hur går det för er tjejer över 40? Finns det någon som kan peppa mig lite? Jag började vid fyllda 44 och gick ner 25 kilo utan problem. Det tog mig ca 1,5 år. Har gått upp 5 kg under tre olika emotionellt stressiga perioder de senaste 2 åren - det är det enda som hitintills kunnat rubba min viktstabilitet. Din startvikt är samma som min var och jag är bara ett par sketna centimeter längre. LCHF blir gärna näringstätare än vanlig pasta-och brödmat. Vilket ju borde passa dig perfekt som GBP-opererad. Lycka till! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted February 27, 2014 Popular Post Share Posted February 27, 2014 Som man 50++ kan jag meddela att det inte är så himla lätt heller! Jag kommer nog alldrig få samma kropp som när jag var 20.. inte ens i närheten.. fast det är egentligen inget jag inbillat mig heller. Och det e klart man misslyckas.. det är bara att bryta ihop och komma tillbaka.. grejen är att det är rätt lätt att ställa om kroppen, hitta ny mat och nya recept.. svårigheten ligger i att ställa om knoppen! För övrigt så bör alla GBP äta LCHF eller annan näringstät mat. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Har man opererat en Gastric By Pass så är det nog näringstät mat som gäller, så mycket näring med så mycket vitaminer och mineraler som går i så lite volym som möjligt, tror jag. Och då är LCHF ett mycket bra alternativ Ge din kropp tid bara, det är inte "småpotatis" den ska ställa om sig till, utan ett helt nytt näringsintag med fett som bränsle, istället för kolhydrater, och ett helt nytt tänkesätt. Det här kommer att gå fint bara tålamodet infinner sig psykiskt, och tryggheten fysiskt. Lycka till och Grattis till ett bra beslut som "betalar" sig, inte bara i viktnedgång utan även till en framtida bättre hälsa 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Hej! Har ganska precis passerat 40, och än så länge går det finfint det här För kvinnor över 40, och kanske ännu hellre kvinnor runt klimakterieålder, ÄR det svårt att gå ner i vikt oavsett metod. Jag tror det blir lika svårt med vv eller annan valfri svältmetod. Med LCHF mår de flesta gott samtidigt som man minskar i vikt, eller krymper ihop (måttbandet kommer du ha lika stor glädje av som vågen!). Hoppas det här funkar för dig! Jag kan tycka att det är vanskligt att fastslå att det ÄR svårt att gå ner i vikt när man är kvinna och över 40. På vilka siffror bygger du den generaliseringen? Jag har letat som "bara den" efter fakta kring detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Jag kan tycka att det är vanskligt att fastslå att det ÄR svårt att gå ner i vikt när man är kvinna och över 40. På vilka siffror bygger du den generaliseringen? Jag har letat som "bara den" efter fakta kring detta. Jag har inga siffror, inga hårda fakta. Skulle ha sagt att det KAN VARA svårt att gå ner.. Men det gäller ju för alla, å andra sidan. Det är helt och hållet byggt på observationer av kollegor och i bekantskapskretsen, ungefär femtio kvinnor kanske. Som har passerat fyrtio, ibland femtio. Samtliga har tyckt att det är svårare att gå ned i vikt ju äldre de blev, flera har observerat att särskilt efter klimakterium sitter kilona där de sitter, punkt. Men vad är vad? Alla har ju gått ner mer eller mindre i vikt för kortare eller längre perioder tidigare.. Och jojobantning "vet" man väl gör att det är svårare att gå ner? Har inga siffror på det heller, för övrigt Edit: Alla fruntimmer jag nämner här har försökt gå ner med diverse svältkurer, ingen provade LCHF. Bara jag! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Jag har inga siffror, inga hårda fakta. Skulle ha sagt att det KAN VARA svårt att gå ner.. Men det gäller ju för alla, å andra sidan. Det är helt och hållet byggt på observationer av kollegor och i bekantskapskretsen, ungefär femtio kvinnor kanske. Som har passerat fyrtio, ibland femtio. Samtliga har tyckt att det är svårare att gå ned i vikt ju äldre de blev, flera har observerat att särskilt efter klimakterium sitter kilona där de sitter, punkt. Men vad är vad? Alla har ju gått ner mer eller mindre i vikt för kortare eller längre perioder tidigare.. Och jojobantning "vet" man väl gör att det är svårare att gå ner? Har inga siffror på det heller, för övrigt Edit: Alla fruntimmer jag nämner här har försökt gå ner med diverse svältkurer, ingen provade LCHF. Bara jag! Ett snitt på 1 kg/månad eller 250 gram i veckan (som för min del) tycker jag är bra och lagom. Efter fyllda 50 kan jag gissa att det inte bara är jag som fått en viss hudpåverkan (men nu verkar det som kroppen börjar arbeta med att dra ihop huden) och hur hade det varit om det gått snabbare Betyder ovanstående att det är svårt att ge ner i vikt, nej jag tycker inte det. Är det lite om man jämför med Aftonbladets 5 kg på 5 veckor eller Doc´s beskrivning av ett snitt 0,5 kg/vecka, ja det är det. Men då handlar det mera om förväntningar än om att det är svårt att gå ner i vikt. Vill bara säga att nu talar jag om viktnedgång med lågkolhydrat. Uppfattningen att det är svårt tror jag också kommer av att de som har det verkligt tufft, där kroppen i princip inte släpper alls är överrepresenterade här i forumet. En gissning från min sida är att hälsan så att säga "tiger still". Måste bara få tillägga att jag beundrar AnnikaJ i inlägg nr 4, som har gått ner 15 kg på 3 år, ett snitt på drygt 400 gram/månad, för hennes uthållighet. Tror fler skulle klara detta om man slutade att se viktnedgången som snabbkur utan att man äter för hälsans skull, så kommer för många viktreduktionen på köpet. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnikaE Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Jag är 40+ , har tyvärr genomgått en gastric bypass (mitt livs sämsta beslut), men hittade tack och lov lågkolhydratkosten och gick ner 66kg på lite drygt ett år. Så visst finns det hopp för dig med! ♥ 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted March 21, 2014 Share Posted March 21, 2014 Hej. Tror inte du kommer misslyckas så länge du är strikt och ärlig mot dig själv vad det gäller matintaget. Se till att fördelningen mellan fett, protein och kolhydrater blir rätt. Min faster (48år) har ätit LCHF i 2år. Hon gick ner bra första året men stannade sedan av. Hon striktade till det och skippade mejerier utom ost, smör och åt enbart broccoli eller spenat som grönsak. Hon gick ner 12 kg på 3mån. Nu är hon tillbaka till en mer liberal LCHF och har inte gått upp ett gram sedan dess (på 2-3mån) Det är tråkigt att mäta och väga men ibland måste man nog ta till det om det är viktminskning man är ute efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChristianP Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 Ge det tid och förstå att det inte är en Quick fix.. Jag var kanske inte mest överviktig när jag började (104kg) och har gått ner 20kg. Det tog mig knappt två år.. Ca 0,8 kg i månaden.. Då kommer du inte misslyckas Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willythekidkatt Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 48 år, 120 kilo i somras, precis som du livrädd att det inte skulle funka med lchf för mig. Nu 22 kilo lättare och ett halvår äldre... Det går sakta men säkert nedåt. Ge det minst en månad! Försök att känna tilltro. Lycka till! 22 kg på ett halvår är väl extremt snabbt! :-) GFick själv ned 10 kg på samma tid. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aros Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 51 år, sex veckor med LCHF. Har tappat 11 kilo hittills. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 51 år, sex veckor med LCHF. Har tappat 11 kilo hittills. Wow, vilket fantastiskt resultat. Grattis! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts