Jeremias A Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Hej! Börjar vara dags för konfirmations fest, och vi har tänkt ha allt mat LCHF (våra gäster äter också LCHF). Så jag undrar om ni har nåt tips på nåt VÄLDIGT GOTT,: Huvudrätt(kanske nåt gott kött och nån sås) och efterrätt? Kanske ni också har nån jätte god sallads tips också ?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Blir ni många så kanske tjälknöl är något? Det är vansinnigt gott och går att förbrreda. Till det kan man ha i st f potatisgratäng en kålrabbigratäng gjord på samma vis (förkoka kålrabbin lite) eller titta på mitt fantastiska recept på sqashgratäng i receptdelen. Snabb och enkel efterrätt till många är att göra marängbottnar med rysk youghurt och vaniljpulver emellan och toppa med jordgubbar om man vill vara lite liberal, eller hallon och blåbär. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeremias A Posted February 27, 2014 Author Share Posted February 27, 2014 Tack! Troligtvis blir det nåt med nötkött(vi jobbar med mjölkor) !! Men den där efterrätten låter gått, den skulle jag gärna vilja ha närmare recept o sånt på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 27, 2014 Share Posted February 27, 2014 Varför inte gå på en lite äldre fest mat förrätt gubbröra huvudrätt slotsstek efterrätt marängsviss. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Tack! Troligtvis blir det nåt med nötkött(vi jobbar med mjölkor) !! Men den där efterrätten låter gått, den skulle jag gärna vilja ha närmare recept o sånt på Det enda jag kan bidra med är originalreceptet. När jag gör den idag tar jag sötningsmedel efter smak i stället för socker. LCHF:are behöver ju betydligt mindre sött än andra. Dag 1. Vispa 6 äggvitor, 4 dl socker, 1 msk citronsaft till styvt skum. Häll på bakplåtspapper. Värm ugnen till 250gr och sänk den sen till 100gr när plåten sätts in. Grädda 1tim 20min. Dag 2. Vispa upp 3 dl rysk youghurt (eller turkisk - mindre fett och billigare) med 0,5 dl florsocker och vaniljessens. (vaniljpulver för oss. Står ingen mängd angiven). Vispa 2,5 dl grädde och blanda i (kan uteslutas om man har rysk yughurt. Jag har gjort den på bara youhurt också). Bred ut på marängen precis före servering och toppa med jordgubbar och mörk riven choklad. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sfvensson Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Ett säkert kort: Skiva spetskål väääldigt tunnt (som pizzasallad) Hacka grönkål Skiva rädisor o lägg i Hacka en chilli Blanda allt. Dressing: Olivolja fransk senap pressad vitlöksklyfta salt o peppar En skvätt äppelcidervinäger Blanda allt i ett glas.. häll på salladen och blanda. Låt stå en liten stund så det drar i sig. Strö över liiite solrosfrön. O-normalt gott och passar til vilken kött//fisk/fågel som helst istället för ris eller potäter.. Mätt blir man också. =) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Det enda jag kan bidra med är originalreceptet. När jag gör den idag tar jag sötningsmedel efter smak i stället för socker. LCHF:are behöver ju betydligt mindre sött än andra. Dag 1. Vispa 6 äggvitor, 4 dl socker, 1 msk citronsaft till styvt skum. Häll på bakplåtspapper. Värm ugnen till 250gr och sänk den sen till 100gr när plåten sätts in. Grädda 1tim 20min. Dag 2. Vispa upp 3 dl rysk youghurt (eller turkisk - mindre fett och billigare) med 0,5 dl florsocker och vaniljessens. (vaniljpulver för oss. Står ingen mängd angiven). Vispa 2,5 dl grädde och blanda i (kan uteslutas om man har rysk yughurt. Jag har gjort den på bara youhurt också). Bred ut på marängen precis före servering och toppa med jordgubbar och mörk riven choklad. Kom att tänka på att om man gör marängerna som makroner (med mandelmjöl i) blir de mindre fuktkänsliga. Har dock ingen egen erfarenhet av makroner annat än i 5kr format Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts