Gaia

Periodisk fasta-erfarenheter och lästips...

Recommended Posts

Hittade en artikel om periodisk fasta som jag tycker är bra.

Den förklarar lite vad det är och jag trodde det var superkrångligt men icke :)

http://www.styrkelabbet.se/periodisk-fasta/

Läser man lite av inläggen på samma sida så berättar de om att kvinnor kan ha en fasta på 14 timmar per dygn och män 16 med samma resultat. Mycket intressant. Alla ni som har provat kan väl skriva en rad eller bolla denna idé!!

Kort sagt går det ut på att ha ett ätfönster mellan tex 12 på dagen och åtta på kvällen. Och att lägga den största måltiden efter träning om man nu tränar. Tycker dt låter lite lockande att ta aminosyror 10g tex BCAA en halvtimme innan träning mellan 12-13 och sen äta en god lunch och något mer på kvällen men sen sätta stopp vid åtta. Tror faktiskt man kan bli av med mycket fett på detta vis. Vad tror ni?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag också. Jag har precis dragit igång med pf:n och kan bara säga att det faktiskt är rätt skönt att äta såhär. Äntligen kan jag tillåta mig själv att äta mig mätt! Det har dessutom bidragit till att jag bättre kan skilja på hunger och hunger. Jag har skrivit rätt mycket om det i bloggen. Super är det i varje fall!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag är ensam äter jag ofta "frukost" efter 12 och det fungerar utmärkt - ett utmärkt sätt att fortsätta "nattfastan" på, insulinhalten borde rimligtvis vara lägsta möjliga under denna tid?

 

Finns lite att läsa här oxå....

 

http://forum.kostdoktorn.se/topic/385-bok-formtoppa-med-lchf-martina-johansson/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det är väl bara ett snyggt namn på att skippa frukosten?

 

Ja, på sätt och vis. Om du då också skippar kvällsmat. Du äter under 8-10 timmar och fastar under resterande 14-16. Du bestämmer själv intervallerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är med, de flesta brukar käka 12-20 och för mig är det egentligen inget annat än att skippa frukosten då. Jag äter förvisso inte kvällsmat, gör man det blir det ju större förändring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar hålla 20/4. Har inga som helst problem med vikten. Dock har jag en stor aptit och tycker om att äta. För att då slippa överäta så äter jag inom en viss tidsram vilket fungerar relativt bra, skulle ibland behövts kortare tid. PF tycker jag överlag ger ett bättre välmående. Man slipper den psykiska hungerkänslan och kroppen vänjer sig vid att inte äta så fort man vaknar. Dessutom krävs mindre tid att tänka på vad som skall ätas. 

Däremot tycker jag inte att 14/10 & 16/8 är så mycket mer än frukostskippande. För mig så är PF minst 18/6 och längre. Fast det är väl upp till några "speciella" människor att sätta gränser för vad som räknas in och vad som inte gör det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant sant. Det är väl egentligen bara den vanligaste vad jag förstått(?).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det är väl bara ett snyggt namn på att skippa frukosten?

 

Jag slutade äta frukost i mitten av åk 7 i grundskolan - av ren lathet,,,,,

 

Startade med frukost när barnen var små och började växa ikapp viktmässigt med dem!

 

Numera äter jag när jag är hungrig men försöker att samla ihop ätandet under en 8-timmars period för att kroppen ska vila sig och att inulinhalten skall hållas låg.

 

Under en period åt jag bara 1 gång/dag men det har jag slutat med då det hävdas att man får insulinpåslaget även av stora måltider oavsett vad man äter - undantaget den synpunkten fungerade det utmärkt att äta enbart ett mål om dagen - så effektivt fungerar min kropp om den matas med rätt bränsle,,,,

 

Förr, med "vanlig" mat kunde jag däremot lämna matsalen hungrigare än när jag kom dit (jag var lärare då och luncherna var ofta 2 timmar långa).

 

Tydligen har jag använt PF i många år utan att veta om det - nu är det däremot medvetet,,,,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som någon annan nämnde här tycker jag att jag lärt mig skillnad på hunger och sug med hjälp av periodisk fasta. Provade egentligen i början för att se hur länge jag kunde gå utan att äta. Upptäckte då att det kunde gå ganska lång tid. Min slutsats blev då att jag kunde klara mig på mindre mat än jag gjort innan. Känns ju inte riktigt på samma sätt när jag blir hungring nu jämfört med när jag åt tvärtom (massor med kolhydrater). Förut kunde jag inte undertrycka hungerkänslorna, var tvungen att ha mat omgående. Jag tycker mina mättnadssignaler blivit bättre. Vill dock tillägga att jag aldrig använt pf i syfte att äta mindre kalorier, åt bara mina ex tre måltider under en kortare tid,. Så man kan säga att jag bara flyttar fram frukosten några timmar ibland :).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat pf två dagar och tycker det känns helt ok. Ingen mat efter klockan 20 och inget förrän kl 12 nästa dag. Det begränsar intaget helt klart och jag väntar med spänning på om vågen pekar ner igen. Har hamnat i en platå. Hur mår ni andra som testat detta ett tag?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utmärkt - äter nu frukost efter 12 och sista målet 20 - blir mest ägg, 80% majonäs, sardiner, lite grönsaker för tuggmotståndets skull,,,

 

Är aldrig hungrig!

 

Lyfter lite skrot då och då - är förvånad över hur effektivt det är på en sådan gammal gubbe som mig - fast mina barn kallar mig numera för "tonåringen" och klagar över att jag spelar för högt - det är ingen ordning på dagens ungdom,,,,

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste i en ovan nämnd artikel att man ska vara försiktig med periodisk fasta om man vill bli gravid. Vissa mår fantastiskt av pf medans andra sämre men det är väl klokt att lyssna ordentligt på kroppen. Sen finns det ju studier på att man kan ha lättare att bli gravid om man inte är överviktig. Förbereda kroppen helt enkelt i tid..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Sen finns det ju studier på att man kan ha lättare att bli gravid om man inte är överviktig. Förbereda kroppen helt enkelt i tid..

 

Och så ska kvinnorna inte vara för smala för då blir det heller inga barn,,,,

 

Märkligt nog har moder natur sett till att allt vi män tycker om hos kvinnor är sådana egenskaper som är bra för barnafödandet,,,,

 

Intressanta fakta om PF i din länk - tur man äter så bra så att man orkar läsa allt,,,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering. Måste det vara just frukosten man skjuter fram? Kan man inte sluta äta vid 16 så kan man börja dagen med en bullet eller te med kokosolja när man vaknar? Orkar man fram till lunch om man inte får i sig NÅGOT innan 12? Jag här visserligen svårt att stoppa i mig något direkt jag står upp på morgonen men brukar ta en kopp te med kokosolja och äter på jobbet vid 8, jobbar på förskola. Om jag äter ordentligt vid 20 klarar jag mig ändå fram till lunch dagen därpå utan att bli orkeslös? Nu blev det många frågor ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den modellen passar dig bättre att sluta äta vid 16 så tycker jag du ska testa det ett tag. Män klarar pf lite längre pass än kvinnor. I studier visar det sig att tjejmöss blir ngt mindre fertila av att fasta. Ngt tt tänka på om du planerar att bli gravid. annars är det fritt fram.

Jag är inne på tredje dagen och tycker det är kanon att slippa äta frukost men jag jobbar hemmifrån så jag kan själv bestämma mattider. tittade på vågen i morse. Jag har en sån som mäter fett muskler vätska och ben. Fastan är bra jag har gått ner lite till och hoppas klara bli av med några kilon till. Dock planerar jag att bli gravid igen och suckar lite över att pf och detta inte går så bra ihop... Fast en månad kanske man kan kosta på sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte slänga ut en fråga här ifall det är någon som har bättre koll en annan.

Är allmänt nyfiken på att pröva på en kost som består av mindre kolhydrater rent generellt för att se hur det påverkar "sugen" som dyker upp till och från då jag äter på vanligt sätt för mig. Halkade också då in på periodisk fasta(då 16/8 hade jag tänkt mig) som låter rätt intressant och tänkte kanske testa det lite bara för skoj skull och se vad som händer.

Gällande träning så tränar jag inte överdrivet regelbundet det blir 1-2 gånger i veckan som det ser ut nu. Har för avsikt att bli mer disciplinerad och köra kroppsvikts övningar hemma också för att komplettera det hela.

Det jag undrar över är om det är någon som varit i samma sits och vad det har resulterat i. Samt om det är någon som har mer koll i allmänhet på periodisk fasta och lågkolhydrat intag i samband med mindre/lättare träning. 

 

Kan väl tillägga att jag inte är ute efter att gå ner i vikt nämnvärt utan mer kanske se om det går att få bort lite av av fettet i kroppen på detta sätt.

// Crabban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.