Jalle Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Nu ger jag upp den här sidan. Efter att ha följt kostdoktorn.se i snart två år har jag fler frågor än jag hade innan. Ingenstans finns svar att få. Jag tycker det är oansvarigt att driva en sådan här viktig blogg, med så många följare och samtidigt vara så odelaktig i de diskussioner som förs i forum och i kommentarstrådar. Kommentarstrådarna är ett kapitel för sig. Oavsett vad artikeln handlar om så handlar merparten av kommentarerna om hur LCHF har förändrat deras liv … Hur många gånger har man läst det? Vet inte merparten det redan? När det redan finns femtioelva tusen vittnesbörd om LCHF’s förträfflighet, behövs det verkligen ett femtiotolfte? Det är dessutom alldeles för mycket fokus på just LCHF. Visst kan det vara ett mål, men vägen dit är lång för samhället som sådant. Steg 1 i den så kallade Matrevolutionen, måste väl ändå vara att få människor att äta nyttigare, inte att gå runt och lukta ammoniak ur käften med kroppen i ”kolhydrats-svält”-läge (ketos)? Dagen då vi har ett samhälle helt utan bröd, potatis, ris och pasta, tror jag ligger väldigt långt borta. LCHF må vara en bra rekommendation till kraftigt överviktiga och sjuka. Men alla vi andra då? Alla vi som är friska, tränar och fortfarande äter, och vill äta, kolhydrater i olika mängd, hur ska vi äta? Fettsnålt? Fettrikt? Fiberrikt? Mättat eller fleromättat? Går det att äta nyttigt även om man äter kolhydrater? Finns det grader i helvetet eller är det lika förtappat att äta ett par ekologiskt odlade potatisar till sin KRAV-kyckling, som det är att äta på ”Donken”? Ska man tro de självutnämnda experterna i kommentarstrådarna och på forumet så finns det inte det. Där finns bara LCHF. LCHF är frälsningen och kolhydrater är Satan. Jag tror inte jag läst en enda artikel på kostdoktorn.se den senaste tiden som inte väckt frågor: ”Gammaldags” vetemjöl är tydligen bättre, eller rent av bra … men vad är gammaldags? Dinkel? Vi har också fått veta att fettskräcken är obefogad och att naturligt mättat animaliskt fett är bra för oss. Men gäller det bara om man kör strikt LCHF? Listan med frågetecken är oändlig … Jag har mailat Anderas Eenfeldt flera gånger om detta och önskat att han tar upp dessa frågor på sin blogg, då jag vet att det är frågeställningar som delas av många. Jag har inte ens fått ett (1) svar på mina mail … 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Bra inlägg! Jag själv äter Lchf i viktminskningssyfte (ca 25kg övervikt). Håller med dig att atmosfären här på forumet är lite ensidig. Efter ett inlägg från mig angående råd vid lchf och viktminskningssyfte , blev jag ju snabbt informerad om att det här är minsann "en livsstil". Många anser att LCHF innebär att man också måste äta ekologiskt undvika E-ämnen, soja osv. Vad kommer det ifrån? En blev ju väldigt påhoppad pga att den äter mjukost, trots lågt kolhydratinnehåll var det alltså inte lchf pga e-ämnen. Vidare är ju mandlar=godis, röd paprika=godis har jag fått lära mig här:) (äter själv ekologiskt osv men varför döma andras matval?) Efter min viktresa är slut kommer jag gå över till blandkost eftersom Lchf för mig inte kommer vara hållbart i längden. Efterlyser också som du, svar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prälleskrället Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Var och en blir salig på sin tro, och när man hittat nåt dom passar vill man djälvklart sprida det till alla. Men precis dom i religion och politik så passar inte rn sak alla. Synd att du känner som du gör, men du måste så klart följa din magkänsla. Forumet här lever sitt eget liv, fristående från kostdoktorns blogg. Här samlas alla från hardcore lchf till oss nybörjare. Men dom precis allt på nätet måste man läsa kritiskt. Hoppas du hittar svaret på dina frågor, och hittar en matväg som du trivs med. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post dufva Posted February 28, 2014 Popular Post Share Posted February 28, 2014 Jag förstår inte varför du klagar?? Du är ju på ett Lchf-forum Dessutom tycker jag det är en hel del folk här som uppenbarligen äter på andra sätt än Lchf och att det är högt i tak här Har du provat att själv starta trådar i dom ämnen du tycker är intressanta? Jag tycker dina frågor är intressanta så gör gärna det 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tuva Posted February 28, 2014 Popular Post Share Posted February 28, 2014 Jag har också fler frågor. Kunskap är en obehaglig sak: ju mer man vet desto mindre är man säker på. Ju mindre man vet desto tvärsäkrare kan man vara i sina åsikter och uttalanden. MEN just det att det hela tiden vädras och tvättas och frågas och publiceras gör att man får fler infallsvinklar. Just det är det roliga tycker jag. Min filosofi har kokats ihop till det här: Det finns ingen optimal fördelning mellan macronutienter (!!). Så länge man äter de vitaminer, aminosyror, mineraler och spårämnen och allt vad det är som behövs är man good to go. Kvaliteten på macronutrienterna och närheten till ursprunget betyder MYCKET mer än något annat. (Potatischips nej tack, potatis med smörklick, ja tack o.s.v.) Vad därutöver är är personliga val. 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jalle Posted February 28, 2014 Author Share Posted February 28, 2014 Jag förstår inte varför du klagar?? Du är ju på ett Lchf-forum Ja, just det här "rummet" heter LCHF för nybörjare. Jag visste inte var jag skulle skriva det annars. Men det är trots allt ett forum på en blogg som heter KOSTDOKTORN - Riktig mat för din hälsa. Artiklarna på bloggen handlar inte bara om LCHF utan om just riktigt mat i allmänhet. Det är dialogen (kommentarerna och forumet) som är 100% LCHF och frågor runt själva artikeln drunknar i ett hav av LCHF-propaganda. Jag har försökt ta upp de här frågorna tidigare och det blir man inte ett dugg klokare på eftersom alla verkar ha sin egen åsikt om hur det ligger till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Nybörjarn Posted February 28, 2014 Popular Post Share Posted February 28, 2014 Nu ger jag upp den här sidan. Efter att ha följt kostdoktorn.se i snart två år har jag fler frågor än jag hade innan. Jag kan svara på dina frågor: 1. Hur många gånger har man läst det? -Många 2.Vet inte merparten det redan? När det redan finns femtioelva tusen vittnesbörd om LCHF’s förträfflighet, behövs det verkligen ett femtiotolfte? -Kanske inte, men det skadar ju inte. 3. Steg 1 i den så kallade Matrevolutionen, måste väl ändå vara att få människor att äta nyttigare, inte att gå runt och lukta ammoniak ur käften med kroppen i ”kolhydrats-svält”-läge (ketos)? - Problemet är väl att det är svårt att göra förändringen gradvis. Men visst bör folk sluta äta de onyttigaste kolhydraterna och de onyttiga fetterna. Man luktar inte ammoniak i ketos, det är bara tillfälligt. 4. LCHF må vara en bra rekommendation till kraftigt överviktiga och sjuka. Men alla vi andra då? Alla vi som är friska, tränar och fortfarande äter, och vill äta, kolhydrater i olika mängd, hur ska vi äta? Fettsnålt? Fettrikt? Fiberrikt? Mättat eller fleromättat? - Det är en bra rekommendation för oss också. 5. Går det att äta nyttigt även om man äter kolhydrater? - Ja, men det gäller att välja rätt kolhydrater (t.ex. bort med nästan all säd) och att äta begränsat med kolhydrater eller att cykla kolhydratskost med LCHF. 6. Finns det grader i helvetet eller är det lika förtappat att äta ett par ekologiskt odlade potatisar till sin KRAV-kyckling, som det är att äta på ”Donken”? - Ja det finns grader och nej det är helt olika grad av förtappenhet. 7. men vad är gammaldags? Dinkel? - Ja t.ex. men det är inte heller bra, men en grad upp från modernt dvärgvete. 8. Vi har också fått veta att fettskräcken är obefogad och att naturligt mättat animaliskt fett är bra för oss. Men gäller det bara om man kör strikt LCHF? - Nej det gäller annars också, men man får begränsa fettet om man ökar på kolhydraterna. 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Jag tror att det är avsiktligt. Min personliga gissning, som såklart kan vara fel, är att Doc tror att LCHF är en jättebra kost, och han fokuserar på att övertyga så mycket som möjligt om dess förträfflighet. Forskning visar att man blir mer övertygad om man får en sammanhängande, enkel bild av något. Mer kunskap som pekar åt lite olika håll gör istället att man blir mer tveksam och osäker, så Doc avstår från att komplicera. Upprepning gör oss också mer övertygade. Dessa berättelser om människor som lyckats fyller en funktion. Att utmåla LCHF som det normala och som någon slags "ursprungskost" bidrar också till denna bild. Alternativet utmålas som det annorlunda och riskfyllda. Jag tror att det är Docs bedömning att detta är det bästa för folkhälsan - många blir övertygade och håller sig till kosten. Det som blir lidande är ju nyanser och sanning. Och kanske (vad jag tror) hälsan hos människor som blir mer restriktiva än de behöver/ mår bra av. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Cavegirl IF Posted February 28, 2014 Popular Post Share Posted February 28, 2014 Det är nog svårt att hitta en blogg som har alla svar. Själv besöker jag forum och bloggar som handlar om Paleo, LCHF och ekologisk mat. Sedan plockar jag guldkornen ur den vetenskap som presenteras. Själv försöker jag äta 100% ekologisk och ren oprocessad mat. Kallpressat, gräsbetesuppfött, vildfångat o.s.v. Jag har inga som helst problem att äta en ekologisk potatis till min ekologiska kyckling. Det finns mycket bra information att hämta på Kostdoktorns blogg, men sedan bör du kanske vidga vyerna för att hitta ytterligare information du behöver. En person har inte svaret på allt är min åsikt. 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Själv äter jag ju LCHF för hälsan, och tror inte att jag kommer att överge grundtanken ens när (om) jag når mina mål, men gå över på en mer liberal LCHF i så fall... eller snarare medvetet fuska emellanåt, för det enda jag VERKLIGEN saknar är en riktigt god nybakt, hembakt rågmacka, men det kanske inte heller smakar gott när jag väl kommer dit? Frukt saknar jag bara när man har tillfälle att äta solmoget utomlands. Det importerade vi har i affärerna smakar ju ändå inte som det ska. När man har varit så dålig i valet av sina föräldrar som jag varit, gör man nog bäst att ta det hela på lite allvar och äta så bra man kan. Sen tror jag att om man inte har problem så spelar det väl kanske inte så stor roll vad man äter så länge som man äter ren, bra mat utan konstiga tillsatser. Där får väl var och en känna efter vad man mår bra på och göra ett eget val. Alla är ju överens om att HCHF är döden 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jalle Posted February 28, 2014 Author Share Posted February 28, 2014 Alla är ju överens om att HCHF är döden inte jag! Min uppfattning är att HCLF är döden. Med Low Fat kost pendlar blodsockret mer och man står sig betydligt kortare än med mer fett i kosten. Det var i och med fettskräcken och lightprodukterna som fetman exploderade. Den s.k USA-paradoxen visar att fetman ökat i takt med att fettintaget minskat .. Enligt min uppfattning så är en pasta carbonara med riktigt bacon, äggulor, grädde och massor av parmesan bättre än en carbonara med matlagningsgrädde, lightost och avrunnen bacon. (om man nu måste/vill äta kolhydrater) Visst ger den förstnämnda mer energi, men det är långsam energi och jag står mig länge och _andelen_ kolhydrater är lägre än i lightversionen. Det är alltså min uppfattning, men jag kan inte vara 100% säker att den stämmer. Vissa håller med mig, andra inte ... Det är det som är så oerhört frustrerande. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Haha, jo men det var ju bra mat ändå, väl. När jag ser beskrivningen HCHF brukar man ju oftast prata om donken och amerikanska dougnuts och jättemuffins Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TanjaW Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Du får hitta din väg, din egen stil av LCHF (strikt, träningsliberal) och testar dig fram till välmående. Eller så tycker du, att GI är ändå bättre för dig eller livmedelsverkets rekommendationer. Det handlar ju om DIG, vad som får DIG att må bra. Ingen kan din kropp bättre an du kan den. Ingen har alla svar och vad som passar mig passar inte nödvängtvis dig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Totto Posted February 28, 2014 Popular Post Share Posted February 28, 2014 Jag tror att man kommer ganska långt med sunt förnuft, förutsatt att man är i besittning av sådant. Vill man ha svar på frågan om den totala sanningen, däremot, blir det svårt, om inte svaret blir "42", och då är svaret riktigt men frågan möjligen fel ställd. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MKJ Posted February 28, 2014 Popular Post Share Posted February 28, 2014 Nu ger jag upp den här sidan. Efter att ha följt kostdoktorn.se i snart två år har jag fler frågor än jag hade innan. Ingenstans finns svar att få. Jag tycker det är oansvarigt att driva en sådan här viktig blogg, med så många följare och samtidigt vara så odelaktig i de diskussioner som förs i forum och i kommentarstrådar. Kommentarstrådarna är ett kapitel för sig. Oavsett vad artikeln handlar om så handlar merparten av kommentarerna om hur LCHF har förändrat deras liv … Hur många gånger har man läst det? Vet inte merparten det redan? När det redan finns femtioelva tusen vittnesbörd om LCHF’s förträfflighet, behövs det verkligen ett femtiotolfte? Det är dessutom alldeles för mycket fokus på just LCHF. Visst kan det vara ett mål, men vägen dit är lång för samhället som sådant. Steg 1 i den så kallade Matrevolutionen, måste väl ändå vara att få människor att äta nyttigare, inte att gå runt och lukta ammoniak ur käften med kroppen i ”kolhydrats-svält”-läge (ketos)? Dagen då vi har ett samhälle helt utan bröd, potatis, ris och pasta, tror jag ligger väldigt långt borta. LCHF må vara en bra rekommendation till kraftigt överviktiga och sjuka. Men alla vi andra då? Alla vi som är friska, tränar och fortfarande äter, och vill äta, kolhydrater i olika mängd, hur ska vi äta? Fettsnålt? Fettrikt? Fiberrikt? Mättat eller fleromättat? Går det att äta nyttigt även om man äter kolhydrater? Finns det grader i helvetet eller är det lika förtappat att äta ett par ekologiskt odlade potatisar till sin KRAV-kyckling, som det är att äta på ”Donken”? Ska man tro de självutnämnda experterna i kommentarstrådarna och på forumet så finns det inte det. Där finns bara LCHF. LCHF är frälsningen och kolhydrater är Satan. Jag tror inte jag läst en enda artikel på kostdoktorn.se den senaste tiden som inte väckt frågor: ”Gammaldags” vetemjöl är tydligen bättre, eller rent av bra … men vad är gammaldags? Dinkel? Vi har också fått veta att fettskräcken är obefogad och att naturligt mättat animaliskt fett är bra för oss. Men gäller det bara om man kör strikt LCHF? Listan med frågetecken är oändlig … Jag har mailat Anderas Eenfeldt flera gånger om detta och önskat att han tar upp dessa frågor på sin blogg, då jag vet att det är frågeställningar som delas av många. Jag har inte ens fått ett (1) svar på mina mail … Jag äter blandkost och har aldrig ätit LCHF men jag hänger här i forumet ändå eftersom jag är intresserad av kost och hälsa och tycker att det är en bra atmosfär och trevliga människor i forumet. Är du frisk och mår bra och bara vill äta så hälsosamt som möjligt? Kan du ta fler konkreta exempel på frågor som du skulle vilja ha svar på? 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post HelenaB Posted February 28, 2014 Popular Post Share Posted February 28, 2014 Jag tycker det är oansvarigt att driva en sådan här viktig blogg, med så många följare och samtidigt vara så odelaktig i de diskussioner som förs i forum och i kommentarstrådar. Tja, Andreas har ju ett jobb och en familj också... kanske är det lite mycket begärt att han ska kunna driva denna site gratis om han krävs på ständig närvaro och delaktighet. Det är min uppfattning du har rätt till din. Kommentarstrådarna är ett kapitel för sig. Oavsett vad artikeln handlar om så handlar merparten av kommentarerna om hur LCHF har förändrat deras liv Jo det är ur dessa jag hämtar inspiration till att hitta verktyg att hantera min vardag med sockerberoende. Ingen är tvungen att läsa något alls i forumet eller någon annanstans här. Om jag provar skor och de inte passar då tar jag bara av dem och provar ett par andra. Det finns många som bloggar om LCHF så trivs du inte här kolla på någon annan. … Hur många gånger har man läst det? Vet inte merparten det redan? När det redan finns femtioelva tusen vittnesbörd om LCHF’s förträfflighet, behövs det verkligen ett femtiotolfte? Är inte alla värda lika mycket? Bara för att någon var först med sin historia innebär det att den är den enda som betyder något. Säg det till en nybliven förälder som vill berätta om sin nyfödda bebis. Många här känner sig som nya människor, ska de inte få berätta om det? Åter igen det är ingen som tvingar dig att läsa en enda om du inte är intresserad. Det är dessutom alldeles för mycket fokus på just LCHF. Visst kan det vara ett mål, men vägen dit är lång för samhället som sådant. Steg 1 i den så kallade Matrevolutionen, måste väl ändå vara att få människor att äta nyttigare, inte att gå runt och lukta ammoniak ur käften med kroppen i ”kolhydrats-svält”-läge (ketos)? Jag tycker det är för mycket fokus på grönsaker på veganbloggar. Därför hänger jag här eftersom det handlar om det jag tycker är intressant LCHF. Jodå, målet är självklart att få folk att äta nyttigare men du får nog förklara mer exakt för mig vad du anser är nyttigare än maten som ingår i LCHF. Dagen då vi har ett samhälle helt utan bröd, potatis, ris och pasta, tror jag ligger väldigt långt borta. Här är vi helt överens. Jag förstår inte din poäng med denna mening dock. De flesta här kämpar på med att hantera konsekvenserna för sig egen del av detta faktum. LCHF må vara en bra rekommendation till kraftigt överviktiga och sjuka. Men alla vi andra då? Alla vi som är friska, tränar och fortfarande äter, och vill äta, kolhydrater i olika mängd, hur ska vi äta? Fettsnålt? Fettrikt? Fiberrikt? Mättat eller fleromättat? Om du mår toppen av den livsföring du har, hur kom du på idén att du måste ändra något. Tittar du noga på de flesta här, så använder de LCHF som ett sätt att komma bort från problem eller bara må mycket bättre än innan. Om du inte gör det så varför ändra något? Går det att äta nyttigt även om man äter kolhydrater? Finns det grader i helvetet eller är det lika förtappat att äta ett par ekologiskt odlade potatisar till sin KRAV-kyckling, som det är att äta på ”Donken”? Det beror väl alldeles på vem du är och vad du vill uppnå. Om du inte mår dåligt på något sätt av att äta potatis, varför tycker du att du ska låta bli. Vissa här kan inte äta mejerier utan att må dåligt på olika sätt men det hindrar inte mig som inte upplever att jag tar skada av det. Vill du ha hjälp att sätta dina gränser rekommenderar jag att du vänder dig till en utbildad kostrådgivare om du inte vill experimentera själv och se vad som funkar för dig. Vad är din egen definition av nyttigt. Min är föda jag mår bäst av att äta, sen finns det somligt som inte är skadlig för mig men som inte bidrar till min optimala hälsa. Ska man tro de självutnämnda experterna i kommentarstrådarna och på forumet så finns det inte det. Där finns bara LCHF. LCHF är frälsningen och kolhydrater är Satan. Jag är ingen expert, men för mig som sockerberoende är kolhydrater fienden. En mot en kan jag hantera dem men kommer det en hel här så blir det jobbigt! Men Satan.... nej det är väl att ta i om det inte gäller saltlakrits förstås för det är ett djävulskt påfund Jag tror inte jag läst en enda artikel på kostdoktorn.se den senaste tiden som inte väckt frågor: ”Gammaldags” vetemjöl är tydligen bättre, eller rent av bra … men vad är gammaldags? Dinkel? Vi har också fått veta att fettskräcken är obefogad och att naturligt mättat animaliskt fett är bra för oss. Men gäller det bara om man kör strikt LCHF? Nej det gäller oavsett matvanor men att kombinera mycket fett oavsett kvalité med mycket kolhydrater är ingen lyckad idé det är de allra flesta överens om. Tyvärr varnas det fortfarande för att mättat fett är farligt och otaliga försök har gjorts att bevisa det sedan 50-talet men inte lyckats. Sockret har man inte uppmärksammat förrän nu då många nya studier som visar dess skadliga effekt har publicerats. Listan med frågetecken är oändlig … Ja det är synd att det inte är mer forskat om vad maten gör med kroppen. Hoppas att det kommer. Jag har mailat Anderas Eenfeldt flera gånger om detta och önskat att han tar upp dessa frågor på sin blogg, då jag vet att det är frågeställningar som delas av många. Jag har inte ens fått ett (1) svar på mina mail … Det förstår jag känns tråkigt men personligen tycker jag att du reagerar ganska barnsligt på detta. Mitt råd är att göra en verklighet koll på hur realistiska dina önskemål är med tanke på hur många besökare Andreas har på sin blogg. Därmed inte att det är något fel i att vilja söka svar och att bli besviken när de uteblir. Det är din reaktion, inte dig som jag har tyckande kring, inte din person då jag inte känner dig annat än via dina inlägg här. 33 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 @HelenaB. har slut på gilla, men jättebra skrivet 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Jalle, du skriver att du är oerhört frustrerad över att inte alla människor håller med dig. Med ett sådant tänkande kommer du nog att fortsätta vara oerhört frustrerad resten av livet, helt i onödan. Jag äter LCHF (för det mesta), jag gillar det och det passar mig. Jag har övervikt och diabetes i familjen och är således övertygad om att det är ett hälsosamt val för mig. Men kanske passar det inte alla. Kanske är det så att ingenting passar precis alla. Varför inte söka information på många olika ställen istället för att klaga på att en hemsida inte innehåller allt vad du vill? Visst kan man lämna förslag på förbättringar, eller, kanske ännu hellre, samla information som du själv tycker låter vettig, på en egen sida. Men man får nog inse hur pass begränsade möjligheterna är att ändra på någon annans blogg. Jag söker också information från olika sidor och böcker, även sånt som är icke-LCHF, och t.o.m. anti-LCHF, för jag är intresserad av kost och hälsa. Jag vill höra vad "den andra sidan" har att säga också. Det är det bästa sättet att bilda sig en uppfattning tycker jag. Om du anser att debatten här på forumet eller bland bloggkommentarerna är ensidig (vilket inte jag tycker, troll inräknade) så är det ingen som hindrar dig att själv kommentera och ställa frågor, gärna med en trevlig ton då. Tvärtom - det ger mer liv i debatten, och får kugghjul att snurra i min hjärna också. Ingen har järnkoll på precis allt! Om någon har något relevant, vettigt, negativt eller positivt att säga om LCHF så vill jag höra det! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Spanade in din profil, det verkar ju som docs o Jonas Bergqvists föreläsningar skulle passa dig utmärkt, då får du säkert möjlighet att ställa frågor. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Kjell Granelli Posted February 28, 2014 Popular Post Share Posted February 28, 2014 Jag kan förstå och sympatisera med att det är frustrerande när man inte får entydiga svar på olika frågor. En förklaring är säkert att detta med kost och hälsa är ett oerhört komplext område (liksom alla biologiska system), och det finns behov av mycket forskning för att öka vår förståelse. Men även om åsikter och kommentarer spretar åt olika håll så kan man som deltagare i detta och andra forum försöka komma vidare i sin förståelse av hur man själv reagerar och fungerar vid olika kostalternativ. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 @ Vittvrak Bra idé, på Doc´s föreläsningar så vet jag att han ibland eller alltid stannar kvar efteråt och svara på ALLA frågor. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Det jag gillar här är att det är få som ifrågasätter förträffligheten med LCHF. Ute i mitt vanliga liv ska jag förklara, försvara, överbevisa hela tiden (ok, kanske inte gör det av ren lesshet men då har "motståndarsidan" rätt... ) så att bara kunna slappna av i ett gäng där de flesta, men inte alla, tycker som jag är så skönt. Att inte känna att man får svar är förstås frustrerande men jag har aldrig upplevt det. Det finns som många säger kanske inte ETT svar och med alla pålästa forumbesökare tycker jag att man får väldigt många idéer och tankar även om det inte är entydigt. Om du väljer att inte besöka oss åtminstone emellanåt, önskar jag dig lycka till att hitta ett forum som passar dig! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Lycka till Jalle, och Välkommen när som Du känner att det är dags igen. Ha det fint! Kajsa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Det som är så härligt i detta forum är att det är så högt i tak, så hög tolerans och inget pajkastande eller skitsnack. Vi är massor med människor som har intresse av kost och/eller hälsa och vi hjälper, stöttar, rådgiver och peppar varandra hela tiden. Allt efter kunskaper och erfarenheter. Jag har ingen jättevana att hänga på forum, men det kan bero på att detta är det enda som jag stått ut med längre än en vecka :-P 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Jag har försökt ta upp de här frågorna tidigare och det blir man inte ett dugg klokare på eftersom alla verkar ha sin egen åsikt om hur det ligger till. Måste bara fråga. Menar du verkligen att du tycker det är konstigt att folk har egna åsikter på ett forum? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Peter B Posted February 28, 2014 Popular Post Share Posted February 28, 2014 Jag tycker att det är bra att Andreas inte är så delaktig på forumet. Det kan då leva sitt eget liv...om Andreas skrev mycket här skulle det nog lätt kunna uppfattas som att han agerar som någon sorts domare om vad som är rätt och fel och det skulle garanterat reta många ;-) 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jalle Posted March 1, 2014 Author Share Posted March 1, 2014 Jalle, du skriver att du är oerhört frustrerad över att inte alla människor håller med dig. Nej det har jag aldrig skrivit! Jag säger att det är frustrerande att det inte finns några konkreta fakta eller tydliga råd, utan bara en massa tyckande hit och dit. Visst kan man tycka att jag är barnslig när jag uttrycker mig som jag gör, men för mig är kost och hälsa allvarliga saker. Råd som "ät det du trivs med" och "alla är olika" duger inte för mig. Jag har förlorat morföräldrar, föräldrar och flera nära och kära i cancer och auto-immuna sjukdomar. Att kosten är avgörande när det gäller hälsa och sjukdomar är jag helt övertygad om. Jag vill vara _säker_ på att den kost jag äter och den kost jag förser mina barn med, är hälsosam! Jag kräver inte Andreas Eenfeldts "ständiga närvaro", som någon antydde tidigare. Jag förstår också att det är omöjligt. Men om man, som jag, anser att det här är ett mycket allvarligt ämne ... kanske det allvarligaste av dem alla i modern tid .... så borde man kanske kunna förvänta sig viss delaktighet i dialogen runt omkring? Som det är nu så är det ju i princip envägskommunikation. Att döma av de svar jag fått på den här tråden - förutom ett fåtal - så är kostdebatten väldigt polariserad. För de flesta verkar det vara antingen eller - LCHF eller icke LCHF. Jag kan inte råda någon som lever på Cola, Pizza, Pasta, Chips, Formfranska med marmelad och risifrutti till mellanmål osv att sluta med ALLT och börja köra strikt LCHF. Det funkar inte! Det måste finnas prioriteringar och kompromisser även inom kosten - medvetna sådana. Frågan är hur dessa prioriteringar ska se ut? Enligt mig borde prioriteringarna göras ungefär så här där 1 är viktigast och 10 minst viktigt: 1. Bort med godis, läsk och sötade drycker. 2. Bort med fikabrödet. 3. Kasta ut alla lightprodukter och använd bara fullfetsprodukter. 4. Undvik vitt bröd och snabbpasta 5. Bort med halvfabrikat - laga maten själv från grunden. 6. Dra ned på pasta, potatis och ris generellt (även fullkornsalternativ) 7. Undvik smörgåsar helt, även fullkornsalternativ 8. Ät mindre frukt. 9. Undvik pasta, potatis och ris generellt (även fullkornsalternativ) 10. Undvik mejeriprodukter … även fullfettsalternativ. Punkt 1 - 5 är de viktigaste punkterna eftersom alla kan göra det mycket enkelt och förhoppningsvis med stora hälsovinster som följd. Punkt 6 - 8 är kanske inte nödvändigt om man är normalviktig och frisk, åtminstone kanske man inte behöver följa dem slaviskt. Punkt 9 - 10 är för de allra mest hardcore. Är listan rätt? Ingen aning, men jag hoppas det. Kan man prioritera på det här sättet? Ingen aning, men jag tror det. Tack för mig! Jalle 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Kjell Granelli Posted March 1, 2014 Popular Post Share Posted March 1, 2014 Jalle, jag tycker din lista är mycket bra. Går man över till en sådan prioritering från vanlig snabbköpsmat, så gör man helt säkert stora hälsovinster och minimerar risken för hjärtkärlsjukdom och autoimmuna sjukdomar. Det enda som jag verkligen saknar på din lista, och som kommer högt på min lista, är att undvika överintag (=utöver dygnsbehovet på några gram) av omega-6-fett, som ju finns i många växtoljor. Det verkar som att våra kroppars cellmembran alltmer byggs av fleromättat fett vid sådant överintag, vilket orsakar mycken oxidativ stress då dessa reagerar med omgivande molekyler och därvid förstör andra byggstenar. Jag brukar koka ner det till att man ska undvika: 1. Spannmål 2. Raffinerade kolhydrater 3. Överintag av omega-6 Det menar jag är det absolut viktigaste. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jalle Posted March 1, 2014 Author Share Posted March 1, 2014 Måste bara fråga. Menar du verkligen att du tycker det är konstigt att folk har egna åsikter på ett forum? NEJ, det menar jag verkligen inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Jag ser ingen motsättning i din lista. Jag kör 1-9 och har snuddat lite på 10, därför att jag är övertygad om att det gör mej frisk. Om jag nångång skulle nå mitt mål och bli helt friskförklarad och nå målvikt skulle jag nog ofta köra lite mer liberalt och stanna vid 1-6, men kanske lite sparsamt med 7,8,9 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Din lista verkar sund tycker jag. Anna Hallén brukar säga att man inte ska äta nåt som inte fanns "för 100år sen". Nu tolkar jag det som 1800-tal och tycker det är ett bra tips. Visserligen åts det säkert en del barkbröd i stugorna förr också men man ska nog inte överdriva. Mer fisk för omega-3/6 balansens skull vilket vi säkert åt mer av när vi fångade mer mat själva. Inflammation tycks vi ju lida av allihop vare sig vi vet eller inte... Det läskiga nu för tiden är att det finns en mängd ämnen vi inte vet något om överhuvudtaget hur de påverkar oss själva eller tillsammans med andra ämnen och några vi insett är direkt olämpliga men "the big money" styr i alla fall (extraktionsbensen, glutamat... ja, listan kan göras lång) för är vi inte kemister eller ännu hellre arbetstagare hos bolagen så vi vet hur saker tillverkas så kan de lura oss vart de vill... Sitter just i skrivandes stund och inser att jag inte alls vet hur nyttig/onyttig doften från doftljuset jag fick i present är att andas in. För egen del försöker jag lära mig om kroppens olika processer och hitta en balans mellan dessa. Kroppen behöver kalcium och järn men kalcium hämmar järnupptaget så intag vid olika tidpunkt är bra, t ex. Tror jag i alla fall... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Vissa håller med mig, andra inte ... Det är det som är så oerhört frustrerande. Jalle, du skriver att du är oerhört frustrerad över att inte alla människor håller med dig. Nej det har jag aldrig skrivit! Jo. I ditt närmast föregående inlägg. Som du skrev igår. Du skrev det, men du kanske inte har läst det? Det finns nämligen i skrivande stund kvar, om du bara bläddrar tillbaka en sida. Eller så är det kanske någon annan som skriver i ditt namn...? Om du nu när du inser ditt misstag tycker att det är pinsamt så kan du ju alltid redigera det och låtsas om ingenting, det har hänt förr här på forumet. Om du vill ha en seriös, vettig, givande diskussion eller debatt så kommer det inte att fungera med "så har jag aldrig skrivit", "det har jag aldrig sagt", eller "nähääh, det var inte jag!" Ta och skärp dig. Prova istället med; "hur kommer det sig..", "har jag förstått rätt..", "hoppsan, jag skrev fel..", "kan någon hänvisa mig vidare..". Med ett trevligt och ödmjukt bemötande så lär man sig saker och man får svar på sina frågor. Kanske ska du fundera över om ett sådant beteende istället faktiskt skulle kunna hjälpa dig att nå dit du vill i dina kunskaper om kost och hälsa. Det har fungerat för oss andra, vi som mår bra, är nöjda med vad vi äter, och som gärna delar med oss av tips och lycko-historier. Skulle du inte hellre vilja vara en del av det? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Enligt mig borde prioriteringarna göras ungefär så här där 1 är viktigast och 10 minst viktigt: 1. Bort med godis, läsk och sötade drycker. 2. Bort med fikabrödet. 3. Kasta ut alla lightprodukter och använd bara fullfetsprodukter. 4. Undvik vitt bröd och snabbpasta 5. Bort med halvfabrikat - laga maten själv från grunden. 6. Dra ned på pasta, potatis och ris generellt (även fullkornsalternativ) 7. Undvik smörgåsar helt, även fullkornsalternativ 8. Ät mindre frukt. 9. Undvik pasta, potatis och ris generellt (även fullkornsalternativ) 10. Undvik mejeriprodukter … även fullfettsalternativ. Punkt 1 - 5 är de viktigaste punkterna eftersom alla kan göra det mycket enkelt och förhoppningsvis med stora hälsovinster som följd. Punkt 6 - 8 är kanske inte nödvändigt om man är normalviktig och frisk, åtminstone kanske man inte behöver följa dem slaviskt. Punkt 9 - 10 är för de allra mest hardcore. Är listan rätt? Ingen aning, men jag hoppas det. Kan man prioritera på det här sättet? Ingen aning, men jag tror det. Tack för mig! Jalle De fem första punkterna är ju självklara.De hör inte hemma här, de är sunt förnuft helt enkelt. De är OOMTVISTADE. Vad gäller dina övriga punkter kan man väl generellt säga att man ska äta mat. Som uppvuxen i en diabetikerfamilj på sextiotalet anser jag att potatis är mat, frukt är efterrätt, ris och pasta är gott men onyttigt. Pizza kan man unna sig om man är ung och bakfull nån enstaka gång. Och äter man ris är en normal portion en halv deciliter okokt ris, inte mer. Som diabetiker inser jag att jag inte kan äta ens fullkornsprodukter men LCHF fungerar utmärkt för att hålla nere blodsockret. I övrigt rekommenderar jag "Ett sötare blod", både boken och bloggen. Samt förnuft. Och smör, kokosfett, ister, ankfett, gåsfett och olivolja, förutom det feta på köttet förstås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Jag skulle inte likställa pasta, ris och potatis. Pasta, även i fullkornsform, är mycket mer svårsmält och kan ställa till mycket mer problem än potatis och ris. Så vill man ha mer kolhydrater i sin kost så skulle jag lägga till potatis och ris i måttliga mängder, men skippa pastan. På samma sätt skulle jag inte likställa soja med linser. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Jag skulle inte likställa pasta, ris och potatis. Pasta, även i fullkornsform, är mycket mer svårsmält och kan ställa till mycket mer problem än potatis och ris. Så vill man ha mer kolhydrater i sin kost så skulle jag lägga till potatis och ris i måttliga mängder, men skippa pastan. På samma sätt skulle jag inte likställa soja med linser. Eftersom TS fråga är i klass med "Vad är svaret på universum och allting?" är det svårt att vara tydlig utan att hamna i 42. Från blodsockerhorisonten är emellertid spannmål alltid spannmål, vare sig ris eller dinkel. Från inflammatorisk synpunkt kanske ris är bättre än vete, men blodsockermässigt är det ingen större skillnad. För mig i alla fall. Potatis är en annan femma. Jag ser ingen anledning att undvika potatis, kanske bara begränsa mängden. förutsatt att man i övrigt är frisk. Själv äter jag hellre sellerirot eller kålrot om jag ska äta rötter alls och undviker morot, men det beror på att jag har diabetes och äter som min mätare säger. TS bekymmer är nog till syvende og sist för lite bra fett. Fett löser en hel massa problem. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Jag skulle inte likställa pasta, ris och potatis. Pasta, även i fullkornsform, är mycket mer svårsmält och kan ställa till mycket mer problem än potatis och ris. Så vill man ha mer kolhydrater i sin kost så skulle jag lägga till potatis och ris i måttliga mängder, men skippa pastan. På samma sätt skulle jag inte likställa soja med linser. Hellre än potatis och ris skulle jag lägga till rotfrukter som kålrot, jordärtskocka mm. Ris är trots allt spannmål även om det vita ska vara fritt från antinutrienter, vilka ju också finns i nattskatte som potatis tillhör. Fast nåt större problem är väl potatis o ris inte i mindre mängd. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nabe Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Jo. I ditt närmast föregående inlägg. Som du skrev igår. Du skrev det, men du kanske inte har läst det? Det finns nämligen i skrivande stund kvar, om du bara bläddrar tillbaka en sida. Eller så är det kanske någon annan som skriver i ditt namn...? Om du nu när du inser ditt misstag tycker att det är pinsamt så kan du ju alltid redigera det och låtsas om ingenting, det har hänt förr här på forumet. Om du vill ha en seriös, vettig, givande diskussion eller debatt så kommer det inte att fungera med "så har jag aldrig skrivit", "det har jag aldrig sagt", eller "nähääh, det var inte jag!" Ta och skärp dig. Prova istället med; "hur kommer det sig..", "har jag förstått rätt..", "hoppsan, jag skrev fel..", "kan någon hänvisa mig vidare..". Med ett trevligt och ödmjukt bemötande så lär man sig saker och man får svar på sina frågor. Kanske ska du fundera över om ett sådant beteende istället faktiskt skulle kunna hjälpa dig att nå dit du vill i dina kunskaper om kost och hälsa. Det har fungerat för oss andra, vi som mår bra, är nöjda med vad vi äter, och som gärna delar med oss av tips och lycko-historier. Skulle du inte hellre vilja vara en del av det? Alltså, du har nog feltolkat Jalles inlägg. Han syftar väl på Carbonaran eller? vissa håller med honom att äkta carbonara är bättre och andra anser light-varianten är bättre. Frustrerande att det inte finns ett "enande", vad är bäst egentligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Jalle, bry dig inte om Sigurdurs tillrättavisningar. Sigurdur kan som det heter på engelska take a leaf from his own book i det här fallet. Jag ser en viss skillnad mellan att vara allmänt surmagad/humorbefriad och genuint sökande, så fråga på du. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 En sak håller jag med Jalle om, jag hade gärna sett att forumet inte var så renodlat LCHF, utan mer LCHF/Paleo, vilket skulle ge en större öppenhet inför olika varianter på förhållandet mellan mikronutrienter men samtidigt behålla fokus på rena matvaror. Alla har inte diabetes, viktproblem eller diverse sjukdomar. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 En sak håller jag med Jalle om, jag hade gärna sett att forumet inte var så renodlat LCHF, utan mer LCHF/Paleo, vilket skulle ge en större öppenhet inför olika varianter på förhållandet mellan mikronutrienter men samtidigt behålla fokus på rena matvaror. Alla har inte diabetes, viktproblem eller diverse sjukdomar. Det blir ju vad vi gör det till! Men det är trots allt ett LCHF-forum, vilket inte utesluter någon. Se på MKJ, som inte skäms för att vara "blandkostare" men som är mycket aktiv. Alla är välkomna att delta och bidra. Jag har stort utbyte av dina inlägg, de ger mig ofta infallsvinklar på min autoimmuna hypotyreos t ex. Själv fick jag trots lågkolhydratandet diabetes, ärftligt påpåbrå förstås. Jag upprepar, forumet blir vad vi gör det till, inom ramen för vad moderatorerna tillåter, men det är ett forum om LCHF. Kanske vi ska ändra det? Jag vet inte. Som det är nu tycker jag att det finns utrymme för alla. Vad tycker du? Vi är inte fler än vad som fyller de kategorier vi har, vilket kan förändras. Önskan om ändring förtjänar en egen tråd i så fall. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Det blir ju vad vi gör det till! Men det är trots allt ett LCHF-forum, vilket inte utesluter någon. Se på MKJ, som inte skäms för att vara "blandkostare" men som är mycket aktiv. Alla är välkomna att delta och bidra. Jag har stort utbyte av dina inlägg, de ger mig ofta infallsvinklar på min autoimmuna hypotyreos t ex. Själv fick jag trots lågkolhydratandet diabetes, ärftligt påpåbrå förstås. Jag upprepar, forumet blir vad vi gör det till, inom ramen för vad moderatorerna tillåter, men det är ett forum om LCHF. Kanske vi ska ändra det? Jag vet inte. Som det är nu tycker jag att det finns utrymme för alla. Vad tycker du? Vi är inte fler än vad som fyller de kategorier vi har, vilket kan förändras. Önskan om ändring förtjänar en egen tråd i så fall. Vad jag förstår var Andreas från början lika mycket paleo som LCHF? Jag tycker alla rubriker/sektioner inom forumet skulle heta LCHF/Paleo istället för bara LCHF tex. Jag tycker man borde bereda Paleo mer plats och mer ge ett officiellt godkännande. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Vad jag förstår var Andreas från början lika mycket paleo som LCHF? Jag tycker alla rubriker/sektioner inom forumet skulle heta LCHF/Paleo istället för bara LCHF tex. Jag tycker man borde bereda Paleo mer plats och mer ge ett officiellt godkännande. Jag vet inte vad Andreas var från början, mer än en helt vanlig allmänläkare som lärt sig att fett var farligt och som omvärderade detta. Det var väl grunden, att se fett som normalt i kosten, Nästa steg var att säga åt patienterna att dra ner på kolhydrater, vilket gör många friskare och hjälper många överviktiga som fått lära sig tvärtom att faktiskt gå ner i vikt. Sen läste han in sig på det vetenskapliga och resten är historia som man säger. Men Andreas har väl alltid varnat för frukt, t ex, och alltid hållit fram lågkolhydrat och högfett som föredömen utan att säga att alla ska köra fakir, tvärtom, man ska göra det man mår bra av. Är man sjuk kanske man behöver köra en strikt LCHF, är man frisk kan man äta fler kolhydrater men ändå vara försiktig med dem för att inte bli sjuk på sikt, och inte vara rädd för fett. Andreas får väl svara för sig själv. Jag har aldrig uppfattat honom som paleo, även om han är positiv tillLCHF-varianter av paleo men inte till andra eftersom vissa varianter är ganska lågfett/högt kolhydrat. Moderator, gör en ny tråd av detta, för det är ett helt annat ämne, tycker jag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Totto, Johanna07 - jag tar upp detta i moderatorsgruppen! Tack för era synpunkter och engagemang. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Totto, Johanna07 - jag tar upp detta i moderatorsgruppen! Tack för era synpunkter och engagemang. Det är mest för att jag tycker Paleo är en väldigt hälsosam kost och skulle ge bredd/alternativ för de som kanske vill äta lite mer kolhydrater (eller som inte tål mjölkprodukter). Det skulle göra forumet mer för alla, inta bara de med metabolt syndrom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jalle Posted March 2, 2014 Author Share Posted March 2, 2014 Om du vill ha en seriös, vettig, givande diskussion eller debatt så kommer det inte att fungera med "så har jag aldrig skrivit", "det har jag aldrig sagt", eller "nähääh, det var inte jag!" Ta och skärp dig. Javisst, tar man saker ur sitt sammanhang är det mycket som kan låta tokigt. Hade du läst hela tråden och mina inlägg så hade du nog också förstått att det var avsaknaden av fakta som jag ansåg vara frustrerande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Javisst, tar man saker ur sitt sammanhang är det mycket som kan låta tokigt. Hade du läst hela tråden och mina inlägg så hade du nog också förstått att det var avsaknaden av fakta som jag ansåg vara frustrerande. Kan du fler exempel på frågor som du vill ha svar på? Vad som är bäst för en person beror ju också på om man behöver gå ner i vikt, bygga muskler eller må bättre eller i vilken form man är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jalle Posted March 3, 2014 Author Share Posted March 3, 2014 Kan du fler exempel på frågor som du vill ha svar på? Vad som är bäst för en person beror ju också på om man behöver gå ner i vikt, bygga muskler eller må bättre eller i vilken form man är. Det är många olika saker, men den enskilt viktigaste frågan för mig är nog den om fett. Är fullfettsalternativ _alltid_ bättre än lågfettsalternativ? Även om man inte kör strikt LCHF? Ta Carbonara-exemplet tidigare. Min tro är att fet kost alltid är bättre, även om man äter kolhydrater, då den sänker GI och håller oss mätta längre. Fet kost hjälper även till med att höja det goda kolesterolet och därmed bidra till god hjärt- och kärlfunktion. Med fet kost menar jag produkter med mättat fett som kokosfett, riktiga mejeriprodukter osv. Med fet kost menar jag inte heller att man ska överdriva utan enbart välja fullfettsalternativ. Inte att potatisen ska simma i smör ... Jag känner mig ganska övertygad om att jag har rätt i detta, men det är så pass viktigt för mig att jag vill vara säker på att de kostråd jag ger till min familj och mina barn verkligen är rätt och hälsosam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Bra mat utan kostigheter måste alltid vara rätt. Dvs alla lätt-alternativ måste ha en massa artificiellt jox i sej för att funka och går därmed bort. Vill man sen äta fullfeta alternativ tillsammans med mycket kolhydrater måste man väl förmodligen ha ett öga på kaloritabellen så det inte drar iväg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Det är många olika saker, men den enskilt viktigaste frågan för mig är nog den om fett. Är fullfettsalternativ _alltid_ bättre än lågfettsalternativ? Även om man inte kör strikt LCHF? Ta Carbonara-exemplet tidigare. Min tro är att fet kost alltid är bättre, även om man äter kolhydrater, då den sänker GI och håller oss mätta längre. Fet kost hjälper även till med att höja det goda kolesterolet och därmed bidra till god hjärt- och kärlfunktion. Med fet kost menar jag produkter med mättat fett som kokosfett, riktiga mejeriprodukter osv. Med fet kost menar jag inte heller att man ska överdriva utan enbart välja fullfettsalternativ. Inte att potatisen ska simma i smör ... Jag känner mig ganska övertygad om att jag har rätt i detta, men det är så pass viktigt för mig att jag vill vara säker på att de kostråd jag ger till min familj och mina barn verkligen är rätt och hälsosam. Har du testat själv att du håller dig mätt längre och har du i så fall räknat ut hur mycket du måste minska pastamängden för att det inte skall bli fler kalorier när du har mer fett? Det är ju inte så konstigt att man står sig längre om det är fler kalorier. Känner du dig pigg och alert efter maten när du ätit fullfeta produkter respektive lättprodukter? Hur har du kommit fram till att mättat fett är bättre än fett som inte är det? Sedan finns det väldigt många om och men när det gäller vilken kost som är bra så det är svårt att göra en lista över generella sanningar. Om jag skulle börja på en sådan lista så skulle jag kunna skriva - Undvik raffinerade kolhydrater och även fett där man raffinerat bort en del beståndsdelar. - Ät inte så att du lägger på dig mer och mer fett, framförallt inte på magen och innanför bukhinnan. - Rör på dig så mycket som möjligt så får du större frihet med kosten. Lite förvånad blev jag när du bara kom med en enda fråga. Du skrev ju att listan över frågor kunde göras oändlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 "Min tro är att fet kost alltid är bättre, även om man äter kolhydrater, då den sänker GI och håller oss mätta längre. Fet kost hjälper även till med att höja det goda kolesterolet och därmed bidra till god hjärt- och kärlfunktion. Med fet kost menar jag produkter med mättat fett som kokosfett, riktiga mejeriprodukter osv. Med fet kost menar jag inte heller att man ska överdriva utan enbart välja fullfettsalternativ. Inte att potatisen ska simma i smör ... Jag känner mig ganska övertygad om att jag har rätt i detta, men det är så pass viktigt för mig att jag vill vara säker på att de kostråd jag ger till min familj och mina barn verkligen är rätt och hälsosam." Jag kan absolut förstå att du vill ge dina barn hälsosam mat. Det tror jag att de flesta vill om man frågar dem. Mitt råd är att läsa på så mycket du hinner av det Andreas har skrivit i form av kostråd i bloggen samt på andras bloggar han har samlat länkar till. Du har också fått tips om bra böcker att läsa. Tills dess att du har fått så mycket "kött på benen" att du kan våga lita på ditt eget omdöme kanske du inte ska ge några kostråd. Du skriver att du är ganska övertygad om att du har rätt men att du vill vara säker för din familjs skull. En bra början är att du blir säker för din egen skull annars är det svårt att övertyga någon annan. När man ger någon kostråd så bör du kunna bedöma den andres behov baserat på vilken livsstil den har, vilket skede i livet m fl parametrar. Den bedömningen är svår nog även om man är övertygad för egen del. När det gäller barnen så får man göra det bästa man kan utefter det man kan och vet idag. Blir det fel så blir det det gäller det mesta med att fostra barn. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts