AnnKi Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Är bjuden på fest ikväll. Händer inte så ofta så jag ser fram emot det...Maten har jag koll på, kommer serveras i princip bara lchfvänlig mat. Men vinet? Jag håller mig till torrt vitt, men jag undrar hur mycket det kommer förstöra min viktnedgång. Säg att det blir en tre fyra glas på en kväll, hur bör jag då lägga upp mitt "matschema", bör jag minska ner på fettet tills levern hanterat klart alkoholen?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post stoscha Posted February 28, 2014 Popular Post Share Posted February 28, 2014 Inte förstör det viktnedgången men du kanske står still eller går upp nåt hekto dan efter, men sen är du snart på banan igen. En av orsakerna till att jag har så långsam viktnedgång är väl, förutom att jag är rultig klimakteriehäxa, att jag vägrar avstå från min älskade rioja. Men vikten är ju inte det viktigaste för mej, utan hälsan överskuggar allt. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Limp Posted February 28, 2014 Popular Post Share Posted February 28, 2014 Lågkolhydratkost är ju inget sektmat, så fira på du. Livstil handlar om att njuta av en ständig förbättring och speciellt i det långa loppet. Det erhåller du genom en sund grundsyn på kosten och strävan efter bättre hälsa. Vikten går ner av sig själv, bara du håller dig på din motorvägshalva. Hur du sedan byter filer inom det, spelar liksom mindre roll. 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnaBanana Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Festa loss bara! En kväll förstör inte din viktnedgång! Ha det så trevligt! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Har du inte druckit vin sedan du började med lchf, så var lite uppmärksam på att det kanske inte behövs så mycket för att känna av det. En av farorna med vin är omdömet påverkas, så att du äter saker du annars inte skulle fundera på. Och det finns personer som inte går ner i vikt om de dricker alkohol - men det vet du inte om du inte testar, och det här är en kosthållning du ska kunna leva med. Ha det så kul! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnKi Posted February 28, 2014 Author Share Posted February 28, 2014 Tack snälla ni för era svar! Jag vet tyvärr hur lätt det är att förlora omdömet efter lite för mycket alkohol så jag ska verkligen se till att frestelserna håller sig borta...samtidigt vill jag roa mig ordentligt då det var evigheter sen jag gjorde det! Hoppas bara att samvetet känns bra imorgon... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TanjaW Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Ha det så jättekul och roa dig ordentligt!!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnKi Posted February 28, 2014 Author Share Posted February 28, 2014 Ha det så jättekul och roa dig ordentligt!!! Ha det så jättekul och roa dig ordentligt!!! Tack! Det ska jag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flæskesvær Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Förutom att man känner av effekterna mer än vanligt efter ett glas vin el två på lchf, så kan det bli värre dagen efter. Med ett flertal empiriska undersökningar har jag kommit fram till att strikt lchf (total brist på kolhydrater) gör att i alla fall jag är mer benägen att få en förfärlig huvudvärk dagen efter. Den känns inte alls som huvudvärk med kolhydrater i kroppen gör. Konstig mening men hoppas att jag gör mig förstådd... Så det är en liten varning bara. Att samtidigt som vinintag äta, hjälper definitivt. Och även om man bara tänkt sig "ta ett glas vin" så hjälper det att ha något att snacka på under tiden, ost mandlar osv. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Festa loss bäst du känner för. Det kan dock vara värt att tänka på att alkohol verkar annorlunda när man går på fettdrift. Så har du inte provat hur mycket det tål så var lite försiktigt. Man kan bli rejält berusad på mycket lite... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnKi Posted February 28, 2014 Author Share Posted February 28, 2014 Förutom att man känner av effekterna mer än vanligt efter ett glas vin el två på lchf, så kan det bli värre dagen efter. Med ett flertal empiriska undersökningar har jag kommit fram till att strikt lchf (total brist på kolhydrater) gör att i alla fall jag är mer benägen att få en förfärlig huvudvärk dagen efter. Den känns inte alls som huvudvärk med kolhydrater i kroppen gör. Konstig mening men hoppas att jag gör mig förstådd... Så det är en liten varning bara. Att samtidigt som vinintag äta, hjälper definitivt. Och även om man bara tänkt sig "ta ett glas vin" så hjälper det att ha något att snacka på under tiden, ost mandlar osv. Förutom att man känner av effekterna mer än vanligt efter ett glas vin el två på lchf, så kan det bli värre dagen efter. Med ett flertal empiriska undersökningar har jag kommit fram till att strikt lchf (total brist på kolhydrater) gör att i alla fall jag är mer benägen att få en förfärlig huvudvärk dagen efter. Den känns inte alls som huvudvärk med kolhydrater i kroppen gör. Konstig mening men hoppas att jag gör mig förstådd... Så det är en liten varning bara. Att samtidigt som vinintag äta, hjälper definitivt. Och även om man bara tänkt sig "ta ett glas vin" så hjälper det att ha något att snacka på under tiden, ost mandlar osv. Har förberett mig genom att ha lite fläsksvålar och mandlar med mig... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flæskesvær Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Kom precis på att sist jag var på fest så drack jag spritzer hela kvällen. Vitt vin och ramlösa Var nog mer vatten än vin i glaset när jag tänker efter... Går attvariera i oändlighet med olika vin och olika smaker på vattnet. Det är ett utmärkt sätt att hålla nere alkoholen och hålla uppe vattenintaget. Speciellt under så kallad "social drinking" 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Jag dricker mycket sällan. Mina erfarenheter är att medan jag var i viktnedgång kostade ett par glas vin mig ca en veckas stopp. Jag var alltså i princip torrlagd i de 18 månader jag gick ner, hehe. Jag tål INGET. Blir fnissig på ett glas vitt, lullig på två och vid det tredje känner jag mig packad och vill bara hem. Tjohej. Min lösning har blivit att dricka vitt vin i sodavatten. Smakar som vitt vin, ger lite lagom berusning och jag kan "festa" hela kvällen utan att bli packad. Ha så sköj! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Jag tål INGET. Blir fnissig på ett glas vitt, lullig på två och vid det tredje känner jag mig packad och vill bara hem. Tjohej. Min lösning har blivit att dricka vitt vin i sodavatten. Smakar som vitt vin, ger lite lagom berusning och jag kan "festa" hela kvällen utan att bli packad. Ha så sköj! Precis så. Man är billig i drift numera Dricker sällan mer än ett glas. Det är lagom för mig. Berusad på två, dyngrak på tre. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnKi Posted February 28, 2014 Author Share Posted February 28, 2014 Tack för tipsen om vitt och sodavatten! Har nu lagt ner 70 gram salta mandlar i handväskan i nödfall...borde bli 4 gram kolhydrater, helt överkomligt! Skippar fläsksvålarna... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Tack för tipsen om vitt och sodavatten! Har nu lagt ner 70 gram salta mandlar i handväskan i nödfall...borde bli 4 gram kolhydrater, helt överkomligt! Skippar fläsksvålarna... Trö ner fläsksvålarna i handväskan också, man vet aldrig, dom kan komma till användning 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnKi Posted February 28, 2014 Author Share Posted February 28, 2014 Trö ner fläsksvålarna i handväskan också, man vet aldrig, dom kan komma till användning Hihi...kanske gör just det... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post AnnKi Posted March 1, 2014 Author Popular Post Share Posted March 1, 2014 Så...vill bara rapportera att festen igår var riktigt trevlig och framför allt välbehövlig! Underbar mat och härliga fyra glas vin var precis vad jag behövde...mandlarna gick åt till hälften så det känns också bra! Idag känns det också bra, har tom hunnit småträna lite! Så nu blir det omelett och en rejäl kanna kaffe! Ha en bra lördag ni alla!! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts