Y62 Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Från Ny teknik. Karolinska visar med försök att lägre LDL ger mindre plack. http://www.nyteknik.se/nyheter/bioteknik_lakemedel/medicin_teknik/article3808785.ece Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Den bygger på studier av möss. Det står i artikeln inget om vilken/vilka typer av LDL som har denna goda effekt på möss. Jag kan lätt föreställa mig att en sänkning av små täta liksom oxiderade LDL är gynnsamt, medan det är mindre lyckat att minska de stora fluffiga. Syftet med studien är förmodligen att återigen "bevisa" nyttan med statiner, och då måste man som bekant vara lite slarvig med sanningen. Tur vi inte går på vad som helst. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Syster Posted February 28, 2014 Popular Post Share Posted February 28, 2014 Från Ny teknik. Karolinska visar med försök att lägre LDL ger mindre plack. http://www.nyteknik.se/nyheter/bioteknik_lakemedel/medicin_teknik/article3808785.ece Stämmer nog icke, var hos tandläkaren idag, och enligt denne så har det aldrig sett så bra ut i mina tänder. Inge plack inge karies och inget annat elände heller, Tack och lov Och högt LDL har jag haft och har det förmodligen fortfarande 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseL Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Stämmer nog icke, var hos tandläkaren idag, och enligt denne så har det aldrig sett så bra ut i mina tänder. Inge plack, inge karies och inget annat elände heller, Tack och lov Och högt LDL har jag haft och har det förmodligen fortfarande Syster är på skojhumör idag 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Syster är på skojhumör idag Ja ibland så, trots motgångar emellanåt så gäller det att hålla garden högt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Ja, är det inte fantastiskt så många musstudier det görs, vars resultat sedan påstås gälla även för människor. Senast påstods i SVT:s nyhetssändningar att vi inte behöver äta några tillskott av Omega 3, eftersom kroppen själv producerar allt den behöver. Muskroppen, alltså. Jag väntar bara på att det ska komma intensiv propagande för barnbegränsning, eftersom vi föder flera kullar om året med 7-8 ungar i varje. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 (edited) Nu har jag hittat studien.. den är rätt knölig att läsa för de som inte älskar att läsa om ensymologi och genuttryck! Hur som helst.. verkar det som journalister inte klarar det.. och jag skall inte heller överdriva min förmåga att tolka den.. men det finns pasusar som troligen är intressanta här på forumet! "According to GO analysis of the PCL-responsive gene set (n = 1752) of mature lesions, the top molecular and cellular function was lipid metabolism (Table S15) and the top disease categories were connective tissue disorder and metabolic disease." http://www.plosgenetics.org/article/info:doi/10.1371/journal.pgen.1004201#s2 Med andra ord.. bindvävssjukdom och metabolt syndrome! Inget nytt under solen altså! Men som lök på laxen.. så hittade jag fler studier av samma forskare! "In addition, plaque age was inversely related to plasma insulin levels suggesting that insulin levels may be involved in determining plaque age. Consistent with this notion, genes involved in immune responses and oxidative phosphorylation were more active in plaques with faster formation times. Our findings suggest that a subtle increase in plasma insulin levels, reflecting mild insulin resistance, increases the pace of plaque formation, possibly by inducing gene activity involving immune responses and oxidative phosphorylation. This would lead to plaques with more macrophages and fat and less collagen, which are more prone to rupture and cause clinical manifestations. Theoretically, improved glucose control might be desirable to prevent diabetes but also to increase plaque stability by prolonging plaque formation time." "Our finding that insulin levels are inversely correlated with plaque age may also makes sense considering that elevated plasma insulin levels act through many pathways [24], [25] to increase the growth rate and instability of carotid plaques, consistent with symptomatic disease." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3072386/ Hupp.. vad säger ni nu då? Del av pressmedelandet! "I den aktuella studien använde forskarna möss med förhöjda nivåer av det "onda kolesterolet", LDL-kolesterol, som likt människor med högt LDL bildar avancerade plack. Med en slags genetisk strömbrytare kunde forskarna även när som helst sänka kolesterolnivåerna i blodet. De upptäckte att när LDL-kolesterolet sänktes försvann de tidiga placken nästan helt, vilket delvis förvånade forskarna. Mogna och avancerade plack däremot blev mindre, men fanns fortfarande kvar. Hos människor kan LDL-kolesterolet sänkas av kolesterolsänkande läkemedel, exempelvis statiner." http://news.cision.com/se/karolinska-institutet/r/tidiga-plack-i-karlvaggen-tillbakabildas-helt-nar-kolesterolnivaer-sanks,c9542422 Edited February 28, 2014 by Zepp 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Men som lök på laxen.. så hittade jag fler studier av samma forskare! "In addition, plaque age was inversely related to plasma insulin levels suggesting that insulin levels may be involved in determining plaque age. Consistent with this notion, genes involved in immune responses and oxidative phosphorylation were more active in plaques with faster formation times. Our findings suggest that a subtle increase in plasma insulin levels, reflecting mild insulin resistance, increases the pace of plaque formation, possibly by inducing gene activity involving immune responses and oxidative phosphorylation. This would lead to plaques with more macrophages and fat and less collagen, which are more prone to rupture and cause clinical manifestations. Theoretically, improved glucose control might be desirable to prevent diabetes but also to increase plaque stability by prolonging plaque formation time." "Our finding that insulin levels are inversely correlated with plaque age may also makes sense considering that elevated plasma insulin levels act through many pathways [24], [25] to increase the growth rate and instability of carotid plaques, consistent with symptomatic disease." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3072386/ Hupp.. vad säger ni nu då? Den andra studien som du nämner Zepp är dessutom utförd på människor! Låter ju dessutom högst rimligt att CVD-risk generellt är korrelerat med genomsnittlig insulinmängd i blodet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honung Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Japp, bäst man tar sina statiner och slänger smöret med andra ord... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts