Jump to content

Gårdsägg

Angelico

Recommended Posts

Jag funderar lite på äggen jag köper.

Brukar köpa ägg på torget. Försäljaren berättar att hen har ca 50 höns och att de går ute så ofta som möjligt vår och sommar. Äggen är mkt ojämna i storlek och har ofta skiftande utseende på skalen. De är alltid färska. De är ganska smutsiga dock, lite halm och sånt på skalet ofta.

Jag tycker äggen är supergoda. Jämfört med de ekologiska ägg som jag kan köpa från tex kronägg eller andra i butik så är de här mer porösa i konsistensen och de har fin gul gula.

Men: Jag köper dem främst för att det är ägg från höns som går ute och antar jag har det hyfsat bra. Jag har också tänkt att det är bra att de inte ser perfekta ut för att det kan tyda på att de inte är manipulerade på nåt sätt.

Nu har jag ändå undrat lite om det verkligen är så att hönorna har det bra och att äggen har bra kvalité och därför har jag frågat säljaren lite mer.

Hen berättar då följande: Hönsen lever ca 1 år, därefter måste de avlivas, eftersom de inte värper något vidare längre eller så dör de. Antingen gasas de då i en bil eller så dödas de på annat sätt.

Visst, jag har vetat att detta inte är ekologiska ägg, men har tänkt att det ju är svårt att klara kravmärknings-kraven och att flera mindre producenter kanske ändå har bra hönor.

Vad sägs om detta? Är det ful eller fin-ägg jag har köpt?

Jag tycket det låter jättegott och min första spontana tanke är att be att få de nackade hönsen när de är uttjänta. Jag skulle nog inte klara av att ta ihjäl dem själv men tänk vilken fantastisk buljong och gryta man kan göra av höns som varit glada medan de levde

• Like 2

Värphybrider får det ofta svårt efter ett eller två år. Svärmor med man har höns och köper unghönshybrider från ett värperi. De går ute med tupp och har ett bra liv, men har svårt att rugga (de slutar värpa vid ruggningen och efter det lägger de färre ägg, därför avlivas värperihöns till första ruggningen..) och samtliga har dött innan två års ålder, de flesta får äggledarinflammation. Rashöns och allmogehöns lever längre men värper färre ägg och många är mer ruvningsbenägna, något hybrid inte är. Hybriderna hos svärmor har lagt mer än ett ägg om dagen emellanåt, inte konstigt de tar slut så fort. Sen kan man så klart diskutera det etiska med att vi tar fram värphyvrider med så kort livslängd.

Ägg från andra höns än hybrider är ingen billig affär i jämförelse, särskilt inte om man tar in kostnader för hönshus mm, men de är trevliga djur. Jag skulle tro attde ägg du köper kommer från höns som har det bättre än ekoägg från hönserier, så fortsätt köpa!

• Like 3