Powerine Posted January 6, 2013 Share Posted January 6, 2013 Vilken vikt är det som gäller är man ska kolla näringinnehållet? Det skiljer ganska mycket mellan rått eller stekt bacon t.ex. Om 100 g rått kött innehåller ca 20 g protein, hur mycket protein innehåller det tillagade? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@rkbro Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Om man ska räkna gram av näringsämnen så ska man väl rimligen räkna det man äter. Just med bacon kan det ju bli så att mycket av fettet blir kvar i pannan om man knapersteker det och sen inte gör nåt av fettet. Tänk ungefär likadant med annat också. Näringsdeklarationen är alltid otillagad (eller?) så om inget försvinner under matlagningen så gäller den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
repurban Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Om man ska räkna gram av näringsämnen så ska man väl rimligen räkna det man äter. Just med bacon kan det ju bli så att mycket av fettet blir kvar i pannan om man knapersteker det och sen inte gör nåt av fettet.Tänk ungefär likadant med annat också. Näringsdeklarationen är alltid otillagad (eller?) så om inget försvinner under matlagningen så gäller den. För att tillgodogöra sig fettet i baconet så kan man laga till äggröra i fettet, gärna med lite extra smör i pannan och grädde i äggsmeten. Salta INTE i äggsmeten utan i den färdiga äggröran. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 För att tillgodogöra sig fettet i baconet så kan man laga till äggröra i fettet, gärna med lite extra smör i pannan och grädde i äggsmeten. Salta INTE i äggsmeten utan i den färdiga äggröran. Själv häller jag ut det i vasken. Risken för att nitrosaminer har bildats är ganska stor. Näringsvärdet gäller alltid det skick produkten säljs i såvida inget annat står skrivet. Vid tillagning försvinner mycket vatten och, beroende på produkt, även viss mängd fett och andra näringsämnen. Om 100g innehåller 20% protein (20g) så innehåller den färdiga produkten i princip 20g protein. Vid tillagning kan produkten förlora försumbara mängder protein och kolhydrater. Vad som gör att vikten förändras vid stekning är till största del förlusten av vatten och inte näringsämnen. Hur stor viktförändringen blir beror på stektiden. Här står att gris- och nötkött förlorar ca 15% fett vid stekning och bacon upp till 70%. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Vilken vikt är det som gäller är man ska kolla näringinnehållet? Det skiljer ganska mycket mellan rått eller stekt bacon t.ex. Om 100 g rått kött innehåller ca 20 g protein, hur mycket protein innehåller det tillagade? Som regel behöver man inte hålla koll på detta.. bara du äter en hälsosam diet i övrigt! Inte ens de värdena som står i innehållsförteckningen är särskildt exakta, de är mest ett medelvärde.. och äter du på ett visst sätt under en längre tid så jämnar det ut sig. Det man kan hålla koll på är främst att man inte ligger väldigt lågt på något annat näringsämne, typ vitamin och mineral, spårämne.. om man skall hålla koll på något! Du vet.. får du i dig för lite kalorier så lär din hunger öka.. så håll koll på näringen i övrigt för utom macronutrieneter! Vilken näring man får i sig beror på Retentionsfaktorer, och de reducerar sällan macronutrienterna. http://www.slv.se/upload/dokument/mat/ldb/Retentionsfaktorer_livsmedelssystemet_publik.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Registrerar man sin mat, kan man göra en riktig vurpa om man blandar ihop siffrorna mellan rått till tillagad. Jag gjorde det och hamnade på en smärre platå, tills ljuset gick upp och jag insåg att jag rört ihop siffrorna. Efter att jag rättat till beräkningarna och jag började äta rätt, tog det inte många dagar tills viktinedgången satte igång på nytt. Men det kändes i magen och framförallt i hungersjälen. Jag hade ju ätit för mycket rent pratiskt innan och justeringen gjorde att jag nu åt mindre. Det verkar också som att det är inte bara fettet som mättar, utan även proteinerna. Jag har lagt ner en del tankearbete för att dämpa mitt sug. Det uppstår ibland och det verkar ha med olika typer av mättnadskänslor att göra. Ja, jag har märkt att jag kan vara mätt på olika sätt. Ett högt fettintag ger mig alltid mättnad. Men det ihop med ett för lågt proteinintag, verkar få mätnaden att vara en kortare tid och och skapar också en sugande känsla i magen. En småhungrighet som leder lätt till ett sug för mig. Äter jag för mycket proteiner, sabbar jag viktnedgången, som sagt. En balans som jag försöker nå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted November 13, 2015 Share Posted November 13, 2015 Det verkar mest vara vatten och fett som försvinner i samband med tillagning. Hur räknar man protein? Är proteinmängden beräknad på rå eller tillagad vara? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts