MKJ Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Odlaren tycker jag är den allra bästa tidningen om odling av grönsaker och annat ätligt. Jag blir alltid lika glad när jag får den. http://www.fobo.se/nyheter/index.shtml 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Det börjar bli dax att sätta lite frön inför sommaren nu i allafall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Nu när jag flyttat in i mitt hus med den stora trädgården blir jag glad av att se att de avråder från djupgrävning! Haraldrig testat att odla så. Blir nog inget land i år (måste ju se vad som finns först och bygga ett garage till fordonen) men drömma och planera ska jag... Även om jag är en bit från min potager... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Du kan ju odla lite sallad spenat mangold i krukor. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Haha, ja NÅN rad av nånting får jag nog till. Fick jag i lilla radhustäppan tidigare också... Kan ju liksom inte låta bli... Men saker får komma i rätt ordning. Kartonger först, garage och så trädgården sen. Men drömma och längta är en del av njutningen... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 1, 2014 Author Share Posted March 1, 2014 Nu när jag flyttat in i mitt hus med den stora trädgården blir jag glad av att se att de avråder från djupgrävning! Haraldrig testat att odla så. Blir nog inget land i år (måste ju se vad som finns först och bygga ett garage till fordonen) men drömma och planera ska jag... Även om jag är en bit från min potager... Börje Remstam som är ordförande i Fobo har en fantastisk trädgård där han täckodlar och han gräver nog inte i onödan. Förutom nedanstående artikel kan du hitta massor om du söker på hans namn. http://www.dn.se/bostad/inget-stoppar-tillvaxten/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Nu när jag flyttat in i mitt hus med den stora trädgården blir jag glad av att se att de avråder från djupgrävning! Haraldrig testat att odla så. Blir nog inget land i år (måste ju se vad som finns först och bygga ett garage till fordonen) men drömma och planera ska jag... Även om jag är en bit från min potager... Varför avråder man från djupgrävning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 2, 2014 Author Share Posted March 2, 2014 Varför avråder man från djupgrävning? Fobo anser att man förstör jordstrukturen när man djupgräver. Jorden i naturen blir ju aldrig djupgrävd och man försöker efterlikna hur det fungerar i ett naturligt kretslopp. Det översta skiktet innehåller mycket mikroorganismer och i ett naturligt kretslopp bryter dom ner organiskt material som sedan ger näring till det som växer. Fobos måtto är "En frisk jord ger friska växer och friska människor" (det är i alla fall innebörden, jag kanske inte minns ordagrant) I konceptet ingår att man täcker jorden med gräsklipp, halm eller annat organiskt material. Man odlar också kvävefixerande växter för att gödsla jorden på ett naturligt sätt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Fobo anser att man förstör jordstrukturen när man djupgräver. Jorden i naturen blir ju aldrig djupgrävd och man försöker efterlikna hur det fungerar i ett naturligt kretslopp. Det översta skiktet innehåller mycket mikroorganismer och i ett naturligt kretslopp bryter dom ner organiskt material som sedan ger näring till det som växer. Fobos måtto är "En frisk jord ger friska växer och friska människor" (det är i alla fall innebörden, jag kanske inte minns ordagrant) I konceptet ingår att man täcker jorden med gräsklipp, halm eller annat organiskt material. Man odlar också kvävefixerande växter för att gödsla jorden på ett naturligt sätt. vad är Fobo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Jag jobbade förut på ett väldigt fint företag som utvecklar jordbruksmaskiner för begränsad jordbearbetning. Harvar, såmaskiner för direktsådd etc. Detta kan vara gynnsamt och miljövänligt. På många ställen med lite regn och lätta jordar kan det också stoppa jorderosion. Själv är jag dålig på odling, men jag hade sallad i två balkonglådor förut. Jäklar vad det växte, det gick knappt att äta i samma takt! Så några balkonlådor och man är självförsörjande. Lite kryddörter i balkonglåda hade jag också. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 2, 2014 Author Share Posted March 2, 2014 vad är Fobo Föreningen organisk biologisk odling. Det var dom jag länkade till i första inlägget. Odlaren är deras medlemstidning och jag har varit medlem i 33 år. När jag var liten höstgrävde vi trädgårdslandet varje år och vände upp och ner på jorden. Vad man trodde att man skulle uppnå med det vet jag inte än idag. Sedan jag gick grundkursen i organisk biologisk odling 1981 så har jag aldrig grävt om trädgårdslandet. Jag kör ner grepen i jorden och bryter till. På så sätt kan man luckra upp jorden på våren utan att vända på den. Som Stroker skriver kan man minska erosion genom minskad bearbetning och mer täckodling. Det finns projekt i Afrika där man använder den tekniken och det har varit mycket bra i det klimatet. Jag hoppas det sprider sig istället för det som jordbruksministern i Sverige sa för några år sedan "vi måste lära afrikanerna att odla rationellt" Minns inte ordagrant vad han sa men innebörden var att stora monokulturer med konstgödsel och bekämpningsmedel var det rätta och rationella sättet att odla. Det skulle bli katastrof i det afrikanska klimatet! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Då gör jag rätt hoppas jag odlar på odlingslimpor som efter ett par år blir riktig bra jord att täcka nya limpor med tack för svaret. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Jag hade trädgårdsland som tonåring hemma hos föräldrarna, kolonilott när jag pluggade och sedan balkonglådor tills vi flyttade in i radhuset där täppan rymde mer än man kan tro. Tyvärr var den instängda miljön med höga plank runt lite för bra för ohyran, främst löss. Nu när jag har en stor, luftig trädgård skulle jag så himla gärna vilja ha en potager (inspirerad av Schweiziska vänner som har en liten men underbar sådan) men kanske blir det mer praktiskt bland fulltidsanställning och småbarn att odla i bädd? Eller kall/varmbänk? Det ska vara lättskött har jag förstått. Tiden får utvisa detta men jag gillar Fobos idéer (fick tipset av MKJ i en annan tråd) av det jag läst nu i vinter. Omtanke, kretslopp, stöttande åtgärder tycks vara det som styr. Tidigare har jag läst mer om biodynamisk odling men det är lite... "flummigt" i mina ögon så även om mycket är bra (och det har jag snott av dem) så kan jag inte påstå att jag nånsin odlat så. Det är förresten konstigt med ministrar... De tycks aldrig förstå vad deras jobb är... Jordbruksministrar vill skövla jorden och bespruta den, försvarsministrar lägga ner försvaret, finansminsistrar stjälpa statsekonomin osv... Som om det viktigaste är att skapa sig ett namn istället för att skapa något bra. Det spelar ingen roll vilken post man tittar på, de tycks vara emot sin egen uppgift. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 2, 2014 Author Share Posted March 2, 2014 Ha, ha, det var ju huvudet på spiken... Vad är en potager? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 En potager är en vacker trädgård där grönsaker, blommor och fjärilar trivs tillsammans (kanske ett och annat ogräs/ohyra också... ). Ofta uppbyggd estetiskt tilltalande med mjuka linjer, buxbum som avgränsning, öar för växelodling med krasse, blomsterbönor och tagetes som ger sprakande färger... För inspiration: http://tyras-potager.blogspot.se/ http://www.odla.nu/artiklar/ute/gronsaker/potager 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Jag jobbar åxå på min potager, eller åtminstone köksträdgård i lådor Kolla in nåt som heter permakultur också, om du har en ny tomt.. Jag tycker de har ett himla intressant koncept. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Jo, permakultur kom väl också upp i en tidigare tråd, det verkar också intressant. Var nog nån av de mer vegan-orienterade debattörerna som länkade till det (http://www.permakultur.se) Var ute och kikade i trädgården idag och mossa tycks de ha odlat i stora mängder... men det som ändå väckte min nyfikenhet var att alla grannar har snödroppar, här finns det inte spår av lökar alls! Taggbuskar av olika slag finns det gott om, tror att det är hallon borta vid skjulet men rosor i övrigt. Det innebär att jag måste börja helt från början med en köksträdgård, på gott och ont, men eftersom jag alltid drömt om en vacker köksträdgård behöver jag planera den väl, känner jag. Sedan ska jag då försöka ta till mig FOBOs idéer om odling (och säkert andras också) och inte djupgräva eller fuska med konstgödsel... Ah, blir himla kul detta! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Jo, permakultur kom väl också upp i en tidigare tråd, det verkar också intressant. Var nog nån av de mer vegan-orienterade debattörerna som länkade till det (http://www.permakultur.se) Var ute och kikade i trädgården idag och mossa tycks de ha odlat i stora mängder... men det som ändå väckte min nyfikenhet var att alla grannar har snödroppar, här finns det inte spår av lökar alls! Taggbuskar av olika slag finns det gott om, tror att det är hallon borta vid skjulet men rosor i övrigt. Det innebär att jag måste börja helt från början med en köksträdgård, på gott och ont, men eftersom jag alltid drömt om en vacker köksträdgård behöver jag planera den väl, känner jag. Sedan ska jag då försöka ta till mig FOBOs idéer om odling (och säkert andras också) och inte djupgräva eller fuska med konstgödsel... Ah, blir himla kul detta! Jag tänker plantera tåliga, relativt självgående bärbuskar i bortersta hörnet på trädgården. Om man gör ett bra grundarbete borde de klara sig hyfsat med lite skötsel och ändå leverera bär. Hoppas jag Det är en tanke jag snott från permakulturen. Då får man mer tid till sånt som kräver mer skötsel, till exempel den tjusiga köksträdgården Du har säker läst Lena Israelssons böcker, om du är intresserad av potager.. De är mina husbiblar så här års! Hon praktiserar ju också täckodling, ekologisk sådan givetvis. Jag byggde nästan färdigt låda nummer tre i helgen.. Det börjar ta sig 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Nu har jag också blivit medlem i FOBO! Fick välkomstkuvertet idag... Hittade en bok i bokhyllan jag inte ens visste att jag köpt, Den "Nya" Biologiska Trädgården av Nils Åkerstedt. Kan det vara nåt MKJ tipsat om i annan tråd tro..? För jag visste inte ens att jag hade den... men biologisk odling och permakultur har jag lärt mig om sedan jag började hänga här på forumet... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 11, 2014 Author Share Posted March 11, 2014 Nu har jag också blivit medlem i FOBO! Fick välkomstkuvertet idag... Hittade en bok i bokhyllan jag inte ens visste att jag köpt, Den "Nya" Biologiska Trädgården av Nils Åkerstedt. Kan det vara nåt MKJ tipsat om i annan tråd tro..? För jag visste inte ens att jag hade den... men biologisk odling och permakultur har jag lärt mig om sedan jag började hänga här på forumet... Nej den boken har jag inte tipsat om men jag såg på Fobos hemsida att dom har några skrifter. Kanske är det deras grunskurs i organisk biologisk odling. Jag tittade inte så noga. Se till att du får den tidningen som redan kommit i år om du inte får den automatiskt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Jodå, tidningen kom med! Ska snart krypa ner i sängen med dyrgripen... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Jodå, tidningen kom med! Ska snart krypa ner i sängen med dyrgripen... ...hoppsan, jag läste först att du skulle krypa ner i sängen med dynggrepen 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 30, 2014 Share Posted March 30, 2014 Invigt kompostkvarnen i nya täppan! Björkris i mängder att mala. Aldrig använt kvarn förut men det blev riktigt bra! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts