Jump to content

En proteinfråga

AnnKi

Recommended Posts

Har läst olika åsikter om hur mycket protein man ska äta för att gå ner i vikt men blir inte klok på det...någon som kan bena ut det åt mig? Jag vill gå ner till 60 kg (från 80), innebär det att jag ska äta max 60 gram protein om dagen? Går jag inte ner i vikt annars? Jag tränar ingen styrketräning än, vill gå ner 10 kg innan jag vågar visa mig på ett gym..."springer"  en timme på crosstrainern om dan men inget direkt muskelbyggande...problemet är att jag oftast får i mig mer än 60 gram, hamnar oftast mellan 70-80 gram...

Som självutnämd expert så postulerar jag utifrån kända vetenskapliga rön att 1 gram per nuvarande vikt är ett minimum på ketogen diet!

Och som brasklapp säger jag att individuell variation förekommer.. främst vad gäller aktivitetsnivå och muskelmassa!

Och sen så.. de råden baserar sig främst på normalviktiga.. och minimum av protein eller nästan vad som helst är väldigt sällan det samma som optimalt!

Så.. om du är kraftigt överviktig.. så kanske det räcker med 1 gram för nuvarande vikt.. oså bibehåller du samma mängd i gram under din viktndegång så kanske du hamnar på det mer optimala 1,5 gram?

Men det e klart.. är det bara snabb viktnedgång du är ute efter så håll ner både protein och kalorier så rasar du i vikt.. förlorar både muskler och fett under resan.. dessutom kanske du kan skryta med ett högt ketonvärde!

• Like 5

Anser mig vara ganska rejält överviktig, 80 kg till mina 160 cm...i mitt huvud har jag fortfarande strl 38 (som för 5 år sen) och inte 42-44....min tanke är väl att jag vill inleda med en snabb viktnedgång för att känna mig lättare i kroppen så det blir lättare för mig att träna som jag vill...sen vill jag hitta en mer lagom nivå att ligga på...

Det där med ketos håller jag inte koll på, brukar hamna mellan 10-15 kolisar per dag och vet inte ens hur man märker om man är ketos..tack för infon! :)

Det där med ketos håller jag inte koll på, brukar hamna mellan 10-15 kolisar per dag och vet inte ens hur man märker om man är ketos..tack för infon! :)

Du är i ketos genom det låga kolhydratintaget. Att mäta är överkurs, och inget måste. Dock bör du,precis som Zepp föreslår, sänka proteinintaget tills vidare.

Den som tränar styrketräning, rekommenderas att ligga på mellan 1,6 och 2 gram per kilovikt om avsikten är att bygga muskler.

Lycka till...

• Like 2

Är fortfarande lite lost...om jag nu vill skynda på det hele lite grann så ska jag alltså hålla igen på proteinerna tills jag vill börja bygga lite muskler?

Testa att försök hålla proteinintaget till runt 60 gram varje dag och se vad som händer. Det är verkligen INTE bra att få i sig för lite proteiner heller. De behövs för metabolismen men får man i sig för mkt så blir det glukos och insulinet, som ju är fettlagrande, börjar jobba. 

ok...ser att jag redan ligger på 60 gram idag...frågan är vad jag ska äta till kvällen...grönsaker och smör? Inser att jag inte alls är insatt i proteinmängder i olika produkter...

Ja det är lätt att det drar iväg. Kan inte komma på nåt bra tips så där på rak arm för kvällen men du kanske kan lägga upp nån bra strategi för kommande dagars intag. Lycka till!

Jag är inte så förtjust i att man hakar upp sig för mycket på det här med protein

Den biten brukar sköta sig själv

Det är fetterna och kolhydraterna som ska ha fokus i den här kosten åtminstone när man är nybörjare eller så länge det fungerar som det ska

det här med ett gram protein kommer sig antagligen av att en del verkligen vill ha siffror på allt och vill veta exakt

Sanningen om proteinet är att ...det beror på men det är ett svar inte alla accepterar ^_^

Det är inte alls säkert att det är bättre att äta ett gram protein än 2 på lågkolhydratkost

Är man en person som tränar mycket kanske man tom behöver 3 gram per kilo kroppsfett

Det hela beror alltså på vem man är vilken aktivitetsnivå man har hur mycket muskler man har etc

Mitt råd till nybörjaren är helt enkelt att äta ungefär lika mycket protein som h*n vanligen gör och koncentrera sig på

att ändra förhållanderna mellan kolhydrater och fett

Normalt är det allt som behövs för ett bra resultat :)

Såklart, men det är väl bra att veta hur proteinerna i kroppen fungerar. Jag har en bekant som äter LCHF och som verkar må jättebra men hen gick inte ner i vikt. Sen såg jag vad hen åt till lunch. En tallrik till bredden fylld med stekt köttfärs. Inget annat. Jag kan ju också meddela att det hjälpte mig att se över proteinintaget lite.

• Like 1

Såklart, men det är väl bra att veta hur proteinerna i kroppen fungerar. Jag har en bekant som äter LCHF och som verkar må jättebra men hen gick inte ner i vikt. Sen såg jag vad hen åt till lunch. En tallrik till bredden fylld med stekt köttfärs. Inget annat. Jag kan ju också meddela att det hjälpte mig att se över proteinintaget lite.

Då fick hon sannolikt i sig 70-80E% fett.. men kanske för mycket kalorier?!

Tack för era inlägg, blev lite klokare! För att hålla nere proteinet blev det stekta grönsaker med smarrigt vitlökssmör till! :P 61 gram proteiner i dag, 99 gram fett och 20 gram kolhydrater. Nu är jag mätt och nöjd tills imorgon!

• Like 2

Som självutnämd expert så postulerar jag utifrån kända vetenskapliga rön att 1 gram per nuvarande vikt är ett minimum på ketogen diet!

Så om jag väger 100kg ska jag äta 100gram. Det innebär 500gram kött? För man ska ju räkna med 20% av köttvikten (har jag lärt mig för få fram, nettoproteinet)

Ja.. om du bara äter kött!

Men du äter väl ägg, ost, mejerier, grönsaker oxå?

Det mesta innehåller protein.. dock är det rätt lite i grönsaker.

Det är altså skillnad på proteinkonsumtion och köttkonsumtion.

Ja.. om du bara äter kött!

Men du äter väl ägg, ost, mejerier, grönsaker oxå?

Det mesta innehåller protein.. dock är det rätt lite i grönsaker.

Det är altså skillnad på proteinkonsumtion och köttkonsumtion.

jo, men ville bara kolla så jag hade mat(t)en rätt. Var ingen kritik

Man brukar säga att man kan räkna 20% protein i en mix av kött, ägg, fisk, ost, fågel, skaldjur.

Det räcker för de flesta att kolla via huvudräkning och uppskattning.

Grejen är väl att man inte skall äta för lite, då det är essentiellt.

Sen så behöver man inte ligga exakt varje dag.. utan ena dagen blir det mer, andra dagar blir det mindre.

• Like 1

Och som brasklapp säger jag att individuell variation förekommer.. främst vad gäller aktivitetsnivå och muskelmassa!

Och sen så.. de råden baserar sig främst på normalviktiga.. och minimum av protein eller nästan vad som helst är väldigt sällan det samma som optimalt!

Så.. om du är kraftigt överviktig.. så kanske det räcker med 1 gram för nuvarande vikt.. oså bibehåller du samma mängd i gram under din viktndegång så kanske du hamnar på det mer optimala 1,5 gram?

Men det e klart.. är det bara snabb viktnedgång du är ute efter så håll ner både protein och kalorier så rasar du i vikt.. förlorar både muskler och fett under resan.. dessutom kanske du kan skryta med ett högt ketonvärde!

Har sett att Skaldeman vid flera tillfällen rekommenderat att man ska äta minst 1g protein per kilo fettfri vikt, vilket i AnnKis fall borde vara 60 g, det han skrivit var det finns ingen anledning att äta för det extra fett man bär på. Vill man bygga muskler så bör man givetvis tillföra byggstenar och öka proteinintaget.

• Like 1