Jump to content

Pizzasallad?

Scandichic

Recommended Posts

Skär vitkål med osthyvel eller väldigt tunt med kniv. Gör en vinegrett med vitvinsvinäger salt peppar en riven vitlöksklyfta basilika olivolja häll över kålen blanda häll på iskaltvatten låt stå i kylen någon timma. Detta är det närmaste pizza sallad jag kommit i mit expriment. glömde skriva att du ska hälla av vattnet när du ska äta ev salta lite.

Skär vitkål med osthyvel eller väldigt tunt med kniv. Gör en vinegrett med vitvinsvinäger salt peppar en riven vitlöksklyfta basilika olivolja häll över kålen blanda häll på iskaltvatten låt stå i kylen någon timma. Detta är det närmaste pizza sallad jag kommit i mit expriment.

Tusen tack! Jag ska prova! Jag letar efter olika recept så att vi inte äta samma mat hela tiden!

Jag häller kokhett vatten över min vitkål när jag gör pizzasallad, kyler sedan snabbt av den med iskallt vatten, torkar den ordentligt och häller på rikligt med oliv eller rapsolja, svartpeppar, salt och lite vitvinsvinäger.

Det heta vattnet tar bort lite av "kållukten" som jag personligen inte tycker om :)

• Like 1

Ottsjökocken, en kock "världsberömd i hela Sverige" på 80-talet som hade en restaurang i Jämtlands fjällvärld sade alltid att man ska bearbeta kål för att få den godare. Han lade strimlad kål i en bunke och gick på den med knytnävarna. Så gör jag också när jag ska äta rå kål. Den blir mycket spröd då

Jag gör ungefär som Stoscha ovan fast jag lägger min strimlade kål i ett durkslag och saltar den. Efter en stund börjar jag bearbeta den i durkslaget i diskhoven. Överflödigt vatten och salt försvinner då och den blir slak, sedan är det bara att gå på med olja, vinäger och kryddor eller annat man vill ha i.

Här i Sverige tycker jag pizzasallad är för vanligt. Men typ alla andra verkar älska det. Jag gillar vitkol men inte vinägersmak i sallad.

Det är oljan och vinägern som är själva grejen!

Jag har ofta vinegrette på andra grönsaker oxå.

Jag älskar vitkålssallad! Delar med mej av mitt bästa recept som är enkelt att göra mycket av och håller en vecka i kylskåp...och blir bara godare ju längre en får stå!

1 vitkålshuvud-strimlat

3 morötter- grovt rivna (kan uteslutas så klart)

1 röd lök - hackas eller/strimlas

Vinegrett:

1½ dl rapsolja

3/4 dl vinäger

2 dl vatten

Salt, grovmalen svartpeppar och jag brukar ta någon tsk pizzakrydda.

Häll marinaden över kål/morot/lök och låt stå svalt i 1 dygn. Rör någon gång. Häll av överflödig olja/vinäger.

Jag förvarar i en plastburk med lock. Urgott!! Bra att ta till när man blir lite sugen/hungrig.

Sen kan man väl förbehandla vitkålen som flera har beskrivit i tidigare inlägg. Det ska jag prova iaf. :P

Det är oljan och vinägern som är själva grejen!

Jag har ofta vinegrette på andra grönsaker oxå.

Ja jag fattar det men tycker illa om smaken, alla kan/måste inte vara likadana :). Det är synd att man i princip inte kan få tag i vitkol i sallader utan att det ska vara vinäger på den.

• Like 2

Ja jag fattar det men tycker illa om smaken, alla kan/måste inte vara likadana :). Det är synd att man i princip inte kan få tag i vitkol i sallader utan att det ska vara vinäger på den.

Jag har också svårt för vinäger, men gör den själv och använd balsamvinäger som är mildare i smaken.