Aros Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Hej 1 vecka in på min LCHF-kost känner jag mig ganska loj, trött och aptitlös sedan några dagar. Det är inget "drag", känner mig energilös och lite frusen. Det som oroar mig mest är aptitlösheten. Jag äter visserligen men har en känsla av att det är för lite. Det ska tilläggas att jag är nyupptäckt typ 2 diabetiker. Är det här vanliga biverkningar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Välkommen hit är själv typ2 sedan 12 år tillbaka började 2006 med LCHF känner igen omställningsbesvären men det blir bättre. Jag är frisk typ2a sedan jag började äta strikt LCHF. Om du tittar runt på forumet så finns det många trådar med frågor om denna diet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Hej 1 vecka in på min LCHF-kost känner jag mig ganska loj, trött och aptitlös sedan några dagar. Det är inget "drag", känner mig energilös och lite frusen. Det som oroar mig mest är aptitlösheten. Jag äter visserligen men har en känsla av att det är för lite. Det ska tilläggas att jag är nyupptäckt typ 2 diabetiker. Är det här vanliga biverkningar? Du är inne i den tuffaste perioden nu med omställningen från kolhydratförbränning till fettförbränning. Det är nu kroppen börjar fundera på vad som händer, glucoslagren är slut och resten av kroppen försöker väcka liv i levern och gluconeogenesen Drick vatten, ät salt och fyll på med fett, gärna kokosolja, då det är lättillgängliga ketoner som bränsle för kroppen. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aros Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 Du är inne i den tuffaste perioden nu med omställningen från kolhydratförbränning till fettförbränning. Det är nu kroppen börjar fundera på vad som händer, glucoslagren är slut och resten av kroppen försöker väcka liv i levern och gluconeogenesen Drick vatten, ät salt och fyll på med fett, gärna kokosolja, då det är lättillgängliga ketoner som bränsle för kroppen. Hej! Nu har det gått ytterliggare en dryg vecka och vissa dagar känner jag mig riktigt bra medans andra dagar är väldigt negativa. Igår och idag är sådana exempel. Håglöshet, ingen aptit och jag har väldigt svårt att få ner maten. Jag vet inte om det beror på att jag har lite svårt med "den här typen" av mat, jag misstänker att en Big Mac & Co skulle slinka ned tämligen snabbt. Jag har fått rätsidsa på mitt blodsocker, går i princip aldrig över 6,0 och blodtrycket ligger på ca 128/89. Jag behöver råd och tips, hur länge kan jag förvänta mig att den här omställningen tar? Tack på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Hej! Nu har det gått ytterliggare en dryg vecka och vissa dagar känner jag mig riktigt bra medans andra dagar är väldigt negativa. Igår och idag är sådana exempel. Håglöshet, ingen aptit och jag har väldigt svårt att få ner maten. Jag vet inte om det beror på att jag har lite svårt med "den här typen" av mat, jag misstänker att en Big Mac & Co skulle slinka ned tämligen snabbt. Jag har fått rätsidsa på mitt blodsocker, går i princip aldrig över 6,0 och blodtrycket ligger på ca 128/89. Jag behöver råd och tips, hur länge kan jag förvänta mig att den här omställningen tar? Tack på förhand! Man brukar som riktlinje säga att det tar 4 veckor för kroppen att anpassa sig till fettdrift. Men det förekommer individuella variationer på någon vecka mindre eller någon vecka mer. Jag hoppas att du har läst råden om lite extra vatten och salt när du känner dig trött och vissen. Jag hoppas att det löser sig för dig och att du snart mår bättre, matleda är inte trevligt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts