Jump to content

LCHF och amning

Blixtern

Recommended Posts

Ja vad seger ni om det???

Är kolhydratberoende och när jag provade LCHF för nästan exakt 1 år sedan hade jag provat en del för att försöka gå ner i vikt!  Inte det att jag var sååå tung, 75 kg till mina 167 cm.  För första gången i mitt liv fick jag kontroll över mitt matsug och gick ner till 66 kg på bara några månader och mådde sååå bra:)  Men sedan blev jag gravid och illamåendet gjorde att jag bröt kolhydratförbjudandet då det enda jag fick i mig under 1 månad var rostad bröd med smör.  Jag gick upp till 83 kg under graviditeten och efter förlossningen vägde jag 75 kg. Jag ligger fortfarande på 75 kg 2 månader senare.  Jag helammar och det fungerar bra.   När bebisen var 1 mån gammal började jag att försöka äta sunt... alltså det går inte.  Jag har nu börjat varje vecka... äta inga sötsaker, bara grovt bröd och lite frukt.  Fungerar 2-3 dagar, sedan ligger jag i godispåsen.  Ont i magen, huvudvärk och dåligt samvete.  Jag tycker inte om hur jag ser ut nu och vill gå ner i vikt men det kommer jag inte göra om jag inte kör LCHF igen.  Har 2 barn innan och har aldrig gått ner i vikt bara med amning.  Så nu vill jag så gärna börja med LCHF igen, inte bara för att gå ner i vikt men också för att må bra.  Så till min fråga... någon som har erfarenhet av att äta LCHF och amma? 

Kramar,

Blixtern

Modersmjölken kommer att bli lite fetare men det är ganska marginellt och bara bra för ditt barn :)

Om man däremot är mitt i en graviditet bör man inte göra några snabba kast vad gäller kosten (åt något håll) eftersom

mycket händer med hormoner just vid kostbyte

Nu när lillen är levererad och installerad finns inget att oroa sig över ^_^

Se bara till att du får i dig nog med kalorier vätska och salter för er båda

• Like 1

Efter min första förlossning satt jag fast med 15 extrakilon som vägrade släppa. Började med lchf när sonen var 6 veckor gammal, minns att jag trappade ner på kolhydraterna tills jag kunde skippa dom helt. Medans jag rasade ner i vikt, (alla 15 kg försvann på ca 2 månader) blev mjölken tjockare, sonen blev mättare snabbare och var mätt längre.
Nu andra barnet så har jag fortsatt äta lchf hela graviditeten (finns en tråd om det i forumet) Åt inte så jättestrikt men gick ändå bara upp 13 kg (motsvarande + 20 kg första graviditeten) Efter förlossningen så var det jättelätt att gå tillbaka till strikt lchf eftersom jag inte är hungrig en gång i kvarten längre, utan klarar mig med att äta 2-3 ggr per dag. Kilona trillar av i rasande fart, nu så här 11 dagar efter förlossningen så har jag 4 kg kvar till det jag vägde innan. Lillebror äter sig mätt och nöjd och står sig 4-5 timmar mellan varje mål. Dock fiser han fruktansvärda äggfisar, haha. Men det är inget han har ont av :)

Tänk på att det går åt mkt energi att amma. Så ät rejäla portioner. Min frukost brukar bestå av ett paket bacon, 3 ägg och en kaffe med grädde. Då är jag en ganska "liten" tjej på 164 cm.

Kolla hos Anna Sparre, 4health.se, hon har skrivit en del om graviditet och amning. Jag tror LCHF (i bemärkelsen kött/fisk/fågel-smör/olja-grönsaker i alla former) är det bästa du kan ge dig och barnet men jag kan tänka mig att det är svårt att ställa om till det nu eftersom tröttheten säkert får kroppen att skrika efter sötsaker...! Min yngste är 4,5år nu men jag minns hur denna tärande trötthet av konstant mjölkproduktion fick min kropp att kräva massor av söttochgott... Kanske finns det goda alternativ som kan hjälpa dig att komma över de värsta sugen? Chokladbollar med nötter/kokos som bas (kräver dock viss självkontroll för att få ligga tills suget är som värst). Keso blandat med vispad grädde och hallon är väääldigt gott.... Och det går fort för ofta vill man ju ha det där goda NU, inte när man bakat en timme (jo förresten, då också...) :)
Varmt lycka till som 3-barnsmamma och med orken!

Stort tack för era svar!:) Nu är jag supertaggad, sätter igång i morgon. Får bli lite light variant i början med käso och bär och Finn Crisp då och då:) Och skall tänka på vätska och salt... Buljong kanske bra i början, drack det ofta efter träning då jag åt Lchf:). TACK:)

• Like 1

Stort tack för era svar! :) Nu är jag supertaggad, sätter igång i morgon. Får bli lite light variant i början med käso och bär och Finn Crisp då och då :) Och skall tänka på vätska och salt... Buljong kanske bra i början, drack det ofta efter träning då jag åt Lchf:). TACK:)

Se upp med buljonger som innehåller smakförstärkaren mononatriumglutamat E621,  jästextrakt eller hydrolyserat sojaprotein. Förutom dessa tre varianter av smakförstärkare innehåller de härdade fetter, färg- och aromämnen, emulgeringsmedel och arom.

De kan även kallas för bouillon eller fond, men är samma sörja. Värst av alla är drickbuljongen som inte behöver kokas. Koka i sådana fall din egen buljong, så har du bättre koll på vad du, och i långa loppet din bebis får i er...