Popular Post Angua Posted March 1, 2014 Popular Post Share Posted March 1, 2014 När jag styrde in på den smala vägen igen efter jul planerade jag in en ätardag idag. Jag har när suget slagit till fantiserat söta drömmar om allt jag skulle smälla i mig idag. Väl i affären blev det betydligt mindre, två godispåsar, en lindt choklad och en bakelse till fikan med föräldrarna. Kändes bra. Jag har ätit ena godispåsen (sånna färdigpackade, inte lösgodis!) och jag mår illa. Så grymt gott var det inte heller. Det som blir kvar av godiset åker ut efter idag. Det känns otroligt bra! Nästa ättillfälle blir påsk, så får jag fantisera om allt jag ska äta då om jag blir sugen igen. Glad att det har funkat som jag tänkt så här långt iaf! Aldrig mer godis fungerar inte att tänka för mig, då går jag bara och suktar så spårar det ur istället. Så kan jag njuta med gott samvete när jag har bestämt i förväg att det är ok. Är så glad att det jag mest längtar efter nu är min helgsmoothie med kokos, banan och mango som är mitt vanliga "lördagsgodis" Frukt är godare godis! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Kul med en så bra upplevelse av att äta massa "skräp" utan att må dåligt av det, både fysiskt och psykiskt. Vissa åker ju på rena baksmällan verkar det som. Jag har en "ätarkväll" varje vecka, men har otroligt nog börjat trötta på det mesta; chips, donuts, munkar, lösgodis, glass, bröd mm. Nästa vecka får det nog bli lite mer av potatis, ris och dylikt. Kanske ska man göra sig lite risgrynsgröt? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 När jag får ett tokgodissug, så köper jag 3-4 stycken lösgodisar, vilket lindrar. Det brukar sen ta ett bra tag innan "abstinensen" kommer tillbaka. Den ringa mängden godis per gång gör att jag slipper känna obehag på något sätt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnaBanana Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Även jag hade ätardag igår. Det blev potatisgratäng och baguette till kvällsmat samt lösgodis och en Japp lite senare. Jösses, vad gott det var men fy, så mätt jag blev... Nu dröjer det till nästa gång!!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Personligen är jag inte tilltalad av ätardagar men när jag har tagit något av det det ni nämner ovan är det liksom tydligt att det inte är så gott som jag minns det . Det bli med automatik allt mindre attraktivt 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Jag mår så dåligt om jag fuskar senast var i våras när vi var i tyskland åt musslor ivitt vin fick ingen sked utan tog bröd och doppade i spader så gott. Det var det inte värt fick riktig kolhydtatbaksmälla ont i leder en fot som varit inflamerad men hållt sig bra på LCHF svullnade upp och började göra ont. sedan dess strikt lchf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 När jag styrde in på den smala vägen igen efter jul planerade jag in en ätardag idag. Jag har när suget slagit till fantiserat söta drömmar om allt jag skulle smälla i mig idag. Väl i affären blev det betydligt mindre, två godispåsar, en lindt choklad och en bakelse till fikan med föräldrarna. Kändes bra. Jag har ätit ena godispåsen (sånna färdigpackade, inte lösgodis!) och jag mår illa. Så grymt gott var det inte heller. Det som blir kvar av godiset åker ut efter idag. Det känns otroligt bra! Nästa ättillfälle blir påsk, så får jag fantisera om allt jag ska äta då om jag blir sugen igen. Glad att det har funkat som jag tänkt så här långt iaf! Aldrig mer godis fungerar inte att tänka för mig, då går jag bara och suktar så spårar det ur istället. Så kan jag njuta med gott samvete när jag har bestämt i förväg att det är ok. Är så glad att det jag mest längtar efter nu är min helgsmoothie med kokos, banan och mango som är mitt vanliga "lördagsgodis" Frukt är godare godis! Ha, ha, ett positivt antiklimax! Säkert en mycket bättre strategi än att att småfuska. Jag tillämpade den själv när jag var barn dvs jag åt normalt inte godis men när jag längtade efter det så köpte jag en rejäl påse och tvingade mig att äta upp alltihop och sedan ville jag inte se åt godis på ett halvår... På den tiden köpte ju föräldrar sällan godis till sina barn. Det fick man köpa själv för veckopengen så det fanns aldrig några frestelser hemma. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnnaBanana Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 För mig är det väldigt skönt att så här dagen efter längta efter ren lchf-mat. Resterna av potatisgratängen får familjen dela på idag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 För mig är det väldigt skönt att så här dagen efter längta efter ren lchf-mat. Resterna av potatisgratängen får familjen dela på idag. "Längtar" också efter lite fetare mat efter min ätarkväll och har aldrig några cravings för onyttigheter resten av veckan heller. Konstigt nog känner jag aldrig av att jag ätit kolhydrater dagen efter heller, vaknar alltid upp prima trots att jag var proppmätt innan jag gick och la mig . 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Alltså, ketoboll och calvados - en kulinarisk-sensations-combo!!!! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Alltså, ketoboll och calvados - en kulinarisk-sensations-combo!!!! Har sett förut men minns inte var. Har du recept eller länk till ketoboll(ar)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Har sett förut men minns inte var. Har du recept eller länk till ketoboll(ar)? Jag gör ett modifierat som jag läst nånstans. 50 gr smör, 50 gr kokosflingor+kokos att rulla bollarna i, 1 tsk ekologiskt vaniljpulver (Kung markatta), 2 tsk kakao, 2 tsk kaffe. Jag brukar blanda de torra ingredienserna och sen ha på på smöret som får nå rumstemperatur. Sen gör jag ganska små bollar faktiskt som får stå i kylskåpet minst en dag. Då är bollarna som de bästa tryfflarna. När de är helt nygjorda är de inte så goda tycker jag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Jag gör ett modifierat som jag läst nånstans. 50 gr smör, 50 gr kokosflingor+kokos att rulla bollarna i, 1 tsk ekologiskt vaniljpulver (Kung markatta), 2 tsk kakao, 2 tsk kaffe. Jag brukar blanda de torra ingredienserna och sen ha på på smöret som får nå rumstemperatur. Sen gör jag ganska små bollar faktiskt som får stå i kylskåpet minst en dag. Då är bollarna som de bästa tryfflarna. När de är helt nygjorda är de inte så goda tycker jag. Man tackar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Jag personligen är skeptisk till alla "ätardagar". Det känns litet som självbedrägeri på hög nivå, enligt mitt tycke. Varför det ? Joo... Orsaken är enkel... om man försöker bryta en felaktig vana, brukar det sällan hjälpa till att återuppta negativt beteende jämna mellanrum. Fetma, må dåligt och sjukdomar som orsakats av just dåliga vanor, försvinner inte nödvändigtvis bara för att man äter rätt 6 dagar i veckan. Älenden hålls bara undan osynliga genom kostförändringar. I det perspektivet känns det riskabelt att leka med elden. Jag menar, att kan man inte släppa taget från olika ovanor, varför då försöka "odla" dem ? Lika bra att ha en "ätardag" varje dag, så slipper man pinan på att vänta det lilla julaftonet. Nu kanske någon menar, att man behöver ha något att se framme mot ! Det finns iofs en poäng i det resonemanget, men man kan faktiskt äta kungligt och lågkolhydratvänligigt 7-dagar i veckan och därmed se framme mot varje ny dag. Hur bär man sig åt då ? T.ex som jag... jag äter bara maten jag älskar och inget annat. Alltså, jag äter inte vad man bör äta enligt varken majoriteten eller minoriteten, dvs. någon annan. Inga trista och tråkiga maträtter av sedvanlig typ och inte ens blomkålsmos. Nix... sådant faller mig inte på läppen. Klart att jag äter grönsaker och nyss t.ex åt jag en hel dröse till middag. Jag gjorde min egen grönsaksmix av finhackat vitkål, röd paprika och isbergssallad, spetsat med sås av creme fraiche, majonäs, svartpeppar och mycket stark kryddat olivolja. Hett som in i h####et blev det och maten bränner fortfarande på tungan....sursött. Just det... sursött... smaken min har nämligen förändrats genom att jag äter bara naturliga kolhydrater. Frånvaron av kolhydrater i stort, gör att även fett kan smaka sött många gånger. Därför kan jag ha "ätardagar" för jämnan. För övrigt fick två nötfärsbiffar med ost och litet senap, stå för proteinerna. Det var min efterlängtade festmåltid för dagen. Alltså, jag "jagar" så klart smaker som alla andra, men inte längre smaken av sött, utan vad jag anser passa mina smaklökar. Nästa vecka ska jag förverkliga en av mina drömmar... att få äta så mycket ölkorv som jag bara kan ! Jag har nämligen fått ett "presentkort" som gåva. Ja... lågkolydratvänlig frosseri, kan det kanske kallas alla gånger ! Varken baksmälla, ångest eller ens avsteg från livstilen min. Det blir kanske t.o.m en flera dagars matorgie med ölkorv, ty jag ska nämligen handla korv för en tusenlapp. Ska bara först kolla hur länge hållbarheten är, så att inget behöver slängas. Alltså, vad vill jag få sagt... skippa den gamla destruktiva livsföringen och lägg om livet till att möta nya ftestelser... och nytt sug ! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 2, 2014 Author Share Posted March 2, 2014 så bra för dig Limp att du inte vill ha några dagar. Trist att du alltid har behov att tala om det och hur mycket bättre det är att inte ha några ätdagar. News flash, alla fungerar inte som du. Vi hittar andra strategier som fungerar för oss...... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 så bra för dig Limp att du inte vill ha några dagar. Trist att du alltid har behov att tala om det och hur mycket bättre det är att inte ha några ätdagar. News flash, alla fungerar inte som du. Vi hittar andra strategier som fungerar för oss...... Om man är sockerberoende som många på forumet är kan man inte ha ätardagar kan ta lång tid att komma tillbaka. Inte ger man en alkolist en dag att supa på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 2, 2014 Author Share Posted March 2, 2014 Om man är sockerberoende som många på forumet är kan man inte ha ätardagar kan ta lång tid att komma tillbaka. Inte ger man en alkolist en dag att supa på. Och då får man avstå från det om det inte fungerar. Är det en anledning att oss som det fungerar för ska avstå? eller inte få prata om det? När det faktiskt är en strategi för att klara av sug och inte glida tillbaka i gamla vanor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Och då får man avstå från det om det inte fungerar. Är det en anledning att oss som det fungerar för ska avstå? eller inte få prata om det? När det faktiskt är en strategi för att klara av sug och inte glida tillbaka i gamla vanor. Nej det menade jag inte men du hoppade på Limp angående detta. Vi diskuterar också om det är farligt med allt fett ja jag tror om man håller på att hoppa fram och tillbaka i dieten kan det bli farligt och det är många som inte kan komma tillbaka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Om det nu fungerar med ätardagar, varför äter man inte så varje dag ? Det är min undran ? Känns litet småknepigt i så fall, att avstå från livets goda 6 dagar i veckan fört att få göra som man behagar den sjunde ? ... och speciellt när risken finns att radera ut hela veckans vinning ? Vad vinner man med det upplägget ? Hela situationen för min del känns litet som önskan att äta ur kakan och samtidigt vilja behålla den. Att jag gärna berättar om mina egna erfarenheter, är till att beskriva andra hur jag lyckats övervinna olika knepiga sitautioner. Jag beklagar om det retar någon, men jag tror trots det att mina erfarenheter från min egen resa, kan säkert användas som tips och råd av andra som vill permanent förändra sin livssituation. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Man tackar Det var så lite men jag såg att det blev lite fel. Det ska vara msk kakao och kaffe. Korrekt recept - 50 gr smör, 50 gr kokosflingor+kokos att rulla bollarna i, 1 tsk ekologiskt vaniljpulver (Kung markatta), 2 msk kakao, 2 msk kaffe. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Om det nu fungerar med ätardagar, varför äter man inte så varje dag ? Det är min undran ? Känns litet småknepigt i så fall, att avstå från livets goda 6 dagar i veckan fört att få göra som man behagar den sjunde ? ... och speciellt när risken finns att radera ut hela veckans vinning ? Vad vinner man med det upplägget ? Hela situationen för min del känns litet som önskan att äta ur kakan och samtidigt vilja behålla den. Att jag gärna berättar om mina egna erfarenheter, är till att beskriva andra hur jag lyckats övervinna olika knepiga sitautioner. Jag beklagar om det retar någon, men jag tror trots det att mina erfarenheter från min egen resa, kan säkert användas som tips och råd av andra som vill permanent förändra sin livssituation. Nu tror jag inte alla har ätarkvällar varje vecka som jag men mitt mål med LCHF är definitivt inte viktnedgång i vilket fall som helst, snarare uppgång . Förstår att det inte var riktat mot mig men tror vad Angua försöker säga är att det känns bra att kunna ta en "paus" någon gång ibland, kanske var tredje månad? Vet vad jag . Äter som jag gör för jag gillar det och verkar fungera på mig. Har inget sug under veckorna och tar ingen synlig "skada" av kolhydraterna dagen efter ätarkvällen, mår perfekt även då! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjs Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Tänkte tipsa om Stopp metoden som Maria Helander använder på kostrådgivarna.se Man får sej en tankeställare innan man "unnar " sej nåt onyttigt. STOP-metoden En enkel KBT-metod som är lätt att ha till hands när du känner dig frestad att falla för suget. S – Stanna upp. Stoppa dig själv när du håller på att göra något du lovat dig själv att inte göra. T – Tänk! Ge dig själv en möjlighet att tänka efter om det verkligen är värt att falla för frestelsen? Är du inte smartare än din gamla ovana? O – Omvärdera. Vad är viktigast – att du mår bra för stunden eller att du mår bra på sikt P – Pröva ett nytt beteende. Istället för att göra som du alltid tidigare gjort, testa att göra något nytt. Bryt ditt gamla beteendemönster och kanske ta en promenad, ring en kompis, städa besticklådan, ta ett bad, ligg på spikmattan osv 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Det var så lite men jag såg att det blev lite fel. Det ska vara msk kakao och kaffe. Korrekt recept - 50 gr smör, 50 gr kokosflingor+kokos att rulla bollarna i, 1 tsk ekologiskt vaniljpulver (Kung markatta), 2 msk kakao, 2 msk kaffe. Ska testa, låter gott 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 3, 2014 Author Share Posted March 3, 2014 Om det nu fungerar med ätardagar, varför äter man inte så varje dag ? Det är min undran ? Känns litet småknepigt i så fall, att avstå från livets goda 6 dagar i veckan fört att få göra som man behagar den sjunde ? ... och speciellt när risken finns att radera ut hela veckans vinning ? Vad vinner man med det upplägget ? Hela situationen för min del känns litet som önskan att äta ur kakan och samtidigt vilja behålla den. Att jag gärna berättar om mina egna erfarenheter, är till att beskriva andra hur jag lyckats övervinna olika knepiga sitautioner. Jag beklagar om det retar någon, men jag tror trots det att mina erfarenheter från min egen resa, kan säkert användas som tips och råd av andra som vill permanent förändra sin livssituation. Man kan vinna väldigt mycket! Även om man gör det så ofta som en gång i veckan, i mitt fall varannan, var tredje månad. Även om det är oftare än så så gnuggas de goda vanorna in i en övervägande majoritet av dagarna. I förlängningen kan behovet av ätdagarna försvinna. Ingen liten vinst.. Särskilt inte för oss som redan testat förbjuda sig själv och insett att det inte går. Som du kan läsa i mitt ursprungsinlägg så var min ätdag en dubbel seger, jag kunde TACK VARE min ätdag överkomma frestelser och sug de vanliga dagarna, och när ätdagen väl inföll så var jag dels inte jättesugen, jag fick en negativ upplevelse av godiset (illamående) att lägga till. För mig är detta en otroligt BRA grej och när det då kommer en nedlåtande dissning blir jag väldigt provocerad. Det räcker att läsa här för att se hur många vi är som försökt förbjuda oss själva och misslyckats gång på gång, att då få höra att "ät ölkorv" eller "en alkoholist skulle inte kunna" är mer än tröttsamt. Särskilt när man är glad att ha hittat något som verkar vára en hållbar Permanent lösning på något. Ha kakan och äta den? Kanske det, men i efter långa loppet innebär det jävligt mycket färre ätna kakor, något som faktiskt är det enda som räknas. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 3, 2014 Author Share Posted March 3, 2014 Nej det menade jag inte men du hoppade på Limp angående detta. Vi diskuterar också om det är farligt med allt fett ja jag tror om man håller på att hoppa fram och tillbaka i dieten kan det bli farligt och det är många som inte kan komma tillbaka. Läs om ursprungsinlägget (om du läst det??) och mitt svar till Limp kanske du förstår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisabet Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Jag förstår inte det här snacket att om man inte äter nyttigt hela tiden, så kan man lika gärna låta bli. Det där med allt eller inget liksom. I mina ögon borde det vara mycket bättre att äta nyttigt så mycket man klarar, än inte alls. Alla metoder som hjälper till det, är bra. Hur skulle det inte vara så? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Vänd på funderingen... Varför vill man plötsligt äta onyttigt ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisabet Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Varför vill man inte bara det man vet är bra? Det är en intressant fråga - och det gäller inte bara kosten. Varför röker man, varför dricker man, varför slår man sina barn? Osv, osv. Du kanske aldrig gör några fel, men de flesta av oss verkar i alla fall på matfronten falla dit ibland. Andra områden är väl inte direkt relevanta på det här forumet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Man kanske faller dit för att man vill falla ? Man vågar kanske inte släppa taget ? Man kanske inte vill ? Det jag inte förstår är att om man medvetet strävar efter bättre liv, vill man lika medvetet inte fullfölja det plötsligt. Ett hattande som jag inte begriper. Faller man dit p.g.a ett omedvetet misstag eller får ett tillfälligt återfall, är en helt annan sak. Det är bara och bryta ihop och komma igen ! Men att jojo-äta, rymms liksom inte i min befattningshorisont. Kanske därför att jag var tvungen och välja mellan tidig död eller livstilsförändring. Vid ett sådant vägskäl finns inga nyanser av brunt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts