Lovis Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Har en problemmage som nu brakat ihop fullständigt. Sen i onsdags är den uppsvälld, ond och allt jag äter kommer ut raskt den ena eller andra vägen..... Förr har jag fått i mig rostat bröd, proviva och youghurt men vad ska jag välja nu? Tips? Buljong går bra och åt ett ägg igår men det räcker ju inte i längden. Är inte hungrig och bara tanken på mat gör mig illamående men nåt måste jag ju få i mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Jag skulle försöka utan mejeri ett tag. Vet du varför din mage blir så uppsvälld. Äggröra är ju milt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Vad är anledningen till problemen? Om inte kroppen vill ha mat skulle jag faktiskt lyssna och lyda. fasta i några dagar skadar inte vid såna tillstånd. Se bara till att du får i dig vätska (vatten) och salt. det är viktigt att få i sig så mycket man klarar av, men helst någon klunk åt gången så kroppen inte blir chockad. Andra tips vid magsjuka (och säkert andra magproblem): - Löskokt ägg. Gott och näringsrikt! Äggröra med lite smör fungerar bra för många att få ner och behålla. - Fet yoghurt med blåbär. Bakteriekulturen kan vara bra för en förbannad mage.- Hemmagjord blåbärssoppa.- Avokado med eller utan havssalt. - Vatten med pressad citron och salt. Tyvärr hade jag själv aldrig valt att äta det då jag fick kväljningar bara av att tänka på citron efter den där pannacottan..- Kokt fisk.- Rostat bröd på Jills frallor: Antal: 6 stycken Ingredienser2 ägg50 g smör2 dl fet yoghurt (minst 10% fetthalt)0,75 tsk salt2 tsk bakpulver2 dl mandelmjöl1 dl pofiber*2 msk fiberhuskVallmofrön (eller exempelvis solrosfrön, pumpafrön, sesam, riven ost etc) * Bli inte avskräckt av att pofiber innehåller 12g/100g kolhydrater. Kolhydratsinnehållet är i sig helt ointressant om man inte räknar in mängd. I detta fallet innehåller 1 dl pofiber cirka 2-3 gram kolhydrater, utslaget på totalen blir det väldigt lite. Pofiber är dessutom bra för magen. Gör så här: Vispa samman ägg, “halvsmält” (så det lätt går att blanda ihop) smör, yoghurt, salt och bakpulver. Häll i och blanda samman med resten av ingredienserna. Låt stå i cirka 5-10 minuter så att fiberhusk och pofiber hinner absorbera vätskan så att smeten/degen blir fast. Rulla till 6 stycken bollar. Lägg dem på ugnsplåten, strössla över vallmofrön. Grädda i 175 grader i cirka 15-20 minuter eller tills de fått fin färg. recept från Jills mat.se 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Har en problemmage som nu brakat ihop fullständigt. Sen i onsdags är den uppsvälld, ond och allt jag äter kommer ut raskt den ena eller andra vägen..... Förr har jag fått i mig rostat bröd, proviva och youghurt men vad ska jag välja nu? Tips? Buljong går bra och åt ett ägg igår men det räcker ju inte i längden. Är inte hungrig och bara tanken på mat gör mig illamående men nåt måste jag ju få i mig. Har magen varit helt bra sedan du började med LCHF och sedan plötsligt blivit dålig? För att kunna ge några råd behöver man ju lite bakgrund. Jag har också haft mycket trassel med min mage men sedan sommaren 2011 när jag tappade greppet så jag blev akut inlagt på sjukhus så har jag lyckats få den att fungera utan problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lovis Posted March 2, 2014 Author Share Posted March 2, 2014 Har ibs och har problem lite då och då, lchf brukar funka bra då jag inte behöver äte så stora portioner. Nu gjorde jag pulled chicken i måndags som jag åt flera dagar av och det blev nog för mycket med alla kryddor. Tack Gladan för alla tips. Ska prova med ägg idag med, avokado har jag också hemma. Kommer jag iväg till affären ska jag testa brödet. Buljong drack jag 2 liter igår plus vatten och te, då borde jag väl få i mig salt så det räcker? Plus salt på ägget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lovis Posted March 2, 2014 Author Share Posted March 2, 2014 Har magen varit helt bra sedan du började med LCHF och sedan plötsligt blivit dålig? För att kunna ge några råd behöver man ju lite bakgrund. Jag har också haft mycket trassel med min mage men sedan sommaren 2011 när jag tappade greppet så jag blev akut inlagt på sjukhus så har jag lyckats få den att fungera utan problem. Nej helt bra har den inte varit, kan plötsligt få diarré efter att magen funkat flera dagar. Men mycket bättre. Har inte varit uppblåst och har inte haft ont sen jag började med lchf igen vid jul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Chili kan, märkligt nog ha en positiv effekt på magar. Jag körde en coctail på grönsaksjucie, sambal oelek, salt, olivolja och äppelcidervinäger när jag var risig i kistan senast. Ett rejält shot tre-fyra gånger om dagen, funkade urbra och dessutom var det gott. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Gubben min gör en liten shot med chili och ingefära i lite varmt vatten, om han nån gång känner av sin ibs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 Nej helt bra har den inte varit, kan plötsligt få diarré efter att magen funkat flera dagar. Men mycket bättre. Har inte varit uppblåst och har inte haft ont sen jag började med lchf igen vid jul. Jag har haft mycket trassel med magen och när den varit dålig har jag varit tvungen att hålla upp med mjölkprodukter ett tag. Över huvud taget verkar mjölkprodukter kunna ställa till det så jag håller med Margaretha att det kan vara värt att prova att hålla upp med mjölkprodukter. För min del är det också så att magen alltid blivit bättre om jag rört på mig men utan att stressa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted March 2, 2014 Share Posted March 2, 2014 ångkokt fisk och dito grönsaker brukar min mage acceptera. Mixat, som broccolimos brukar fungera även om inte hel broccoli eller blomkål gör det. GRönsaksjuice med en rejäl bit ingefära i brukar lugna också för min del, ger en varm känsla. Hoppas du hittar något som fungerar för dig, krånglande mage är pest och pina! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts