Jump to content

"Äta och träna" i Sydsvenskan

EvaLeva

Recommended Posts

Riktar sig till allmänheten, helt mittuppslag, under huvudrubrik HÄLSA & MOTION. Huvudbudskapet är att man inte behöver köpa dyra sportdrycker eller proreinbars men jag tyckte det var intressant att man inte nämner fett som energikälla med ett enda ord utan det är bröd, och mjöl och fullkornspasta som gäller.

Får den uppfattningen att en del diestister inte inte riktigt förstår att fettet också en energikälla och att vår kropp kan förbränna fett/ketoner. Har läst på flera ställen att dietister skriver att fettet måste omvandlas till glukos innan vi kan förbränna det.

• Like 1

Riktar sig till allmänheten, helt mittuppslag, under huvudrubrik HÄLSA & MOTION. Huvudbudskapet är att man inte behöver köpa dyra sportdrycker eller proreinbars men jag tyckte det var intressant att man inte nämner fett som energikälla med ett enda ord utan det är bröd, och mjöl och fullkornspasta som gäller.

Budskapet till blandkostare som tränar är väl ofta att det sista man äter före träning och det första  man äter efter skall innehålla mycket kolhydrater. LCHF-are har ju kört in kroppen på fett och då är det ju en annan sak.

Dessutom har väl dom flesta fett på kroppen att ta av.

Läste uppslaget i morse och konstaterade också att dietisten (som tränar elitidrottare med framgång) utgår från att de ska nå sina goda resultat med hjälp av glukosförbränning. Och med den premissen så blir det ju korrekt med kolhydratladdning före, under och efter.

Det jag reagerade värst på var att de skriver att endast barn under 5 och äldre över 70 behöver ta D-vitamin. Jag begriper i alla fall inte varifrån vi mellan 5 och 70 ska få D3 mellan september och maj, om inte från supplement. Vi måste minnas att vi sedan uppåt 100.000 år lämnat vårt ursprungliga habitat.

Skriver kanske till journalisten och påpekar just detta.