Jump to content

Ned 10 Kg - snabbt - smart eller inte alls?

Killefyrtio

Recommended Posts

Hej!

Kille

40år

190cm lång

Vägde 2011 111Kg Började med LCHF

Våren 2013 98Kg

Idag 1 Mars 2014 tillbaka till 110Kg

Vad ska jag göra?, uppgången från 98kg till 110kg var väl för man började äta för mycket och lite glass och jordnötter och annat. men har hållt mig undan bröd, pasta, frukt osv. och i perioder ätit mycket bra.

Ska man nu för att gå ner under 100Kg igen köra strikt LCHF, eller bara hålla koll på maten eller köra en jumpstart med Fettfasta och superstrikt 1 månad. 5:2 eller vad?

Kom med tips, ska man lägga upp minus 10kg på 1 månad, 3 månader, 1 år?

Kör styrketräning ca 2ggr vecka

Hjälp ?

:-)

Jo jo, men nu vill jag ha en quikfix? även om "quik" i detta sammanhang kanske är 5-6 månader

Min plan

Köra styrketräning 2-3 ggr veckan

Varva med simning och 1h promenader de dagar jag inte styrketränar

Fettfasta 1 dag nu och då ca 1 dag i veckan, det är strikt med lite "mat" typ 1-2 ägg + majonäs, 50g philadelphiaost m.m. 5 mål per dag

Hålla mig helt borta från

Ost

Mejeriprodukter, mjölk m.m.

Tomat, morot

Kolhydrater som är uppenbara

Äta mer och fokus på:

Kött

Smör (kryddsmör , beanaise)

Ägg

ev. fisk ibland

Kaffe

Vatten

Grönsaker ibland i form av avokado, spenat, kål ev gräddstekt ibland

Du vet väl hur du åt för att gå ner förra gången? Då funkade det ju uppenbarligen. Sen får du väl fortsätta utan att vara allt för liberal när du gått ner igen... Det är ju bra att du fortsatt med att ta bort de värsta kolisarna, men det hat ju tydligen inte räckt.

Jag har fått goda resultat med periodisk fast kombinerat med strikt LCHF

Nu är det andra gången du går ner. Det är då allt ifrån lite svårare till mycket svårare.

"Sunt förnuft" och "Lagom" fungerar inte i dessa sammanhang. Kört hårt, dvs strikt från början.

Det stämmer bättre med både psykologi och biokemi.

Kört strikt så länge du orkar. Får du bra svar med viktnedgång så fortsätt.

Tillåt något enstaka undantag för välmåendet skull. Kanske 1 gång var 14 dag eller längre.

Träning för viktnedgång fungerar oftast inte utan är kontraproduktivt. Vänta med detta.

Kör hård intervallträning 3 ggr per vecka i några minuter så du blir riktigt slut.

Var rörlig, sitt inte still. Promenader är utmärkta.

Fasta någon gång kan vara bra. 5:2 kan du hoppa över.

Bättre är nog att äta 2-3 ggr per dag och låta det gå ca 16 timmar mellan sista och första måltiden. Alltså 16:8.

Lycka till.

--

okej, tack för massa tips

Tror jag ska köra strikt... Problemet är ju att jag är en allt eller inget kille, så kör jag strikt så kör jag stenhårt och lessnar ganska snabbt, jag blir ju så himla seg och dåligt humör när jag kör strikt, jag kanske borde köra ett mellanting ett tag och sen trappa ner, det är liksom en hopplös situation egentligen, och så skyller man på massa saker så som " ihelgen ska jag bort och då kan jag ju inte va hel strikt" eller typ " idag är det ju så fint väder så man bara måste fika på stan" osv. osv.

Tror jag ska köra enligt följande

Fettfasta 2 dar i rad och sen bara äta kött typ 1-2 veckor

Mitt upp lägg

Fettfasta

Måltider

09.00

12.00

15.00

18.00

20.30

Dessa äter jag följande

1 ägg + 1 msk majonäs

30g makademia nötter

2 ägggulor med 1 msk majonäs

60g philadelphiaost

kaffe + 80g grädde

----------------------------

Sen är en plan att köra 16:8 fatsa med smörkaffe på morgonen och sen på kvällen en regäl måltid i form av tex. kött + fett

Tror det blir bra

Har märkt att kyckling funkar inte för mig allt för magert,inte heller mejerprodukter eller mörk choklad

Du bestämmer ju själv vilket ditt mål är och vilka "uppoffringar" du vill göra för att nå det...

Enligt MIN erfarenhet ska du gå järnet in för fakir typ 3 månader. Då har du nollställt din kropp, så att den vet var den har att förvänta sej. Då kommer den att reagera korrekt på intag du ger den. När du hoppar in och ut, och ledsnar jättesnabbt och inte ger nån riktlinje, så är det kristsllklart att det enda du åstadkommer är samma förvirrade kropp som alla andra jojobantare

• 2 weeks later...

okej, tack för massa tips

Tror jag ska köra strikt... Problemet är ju att jag är en allt eller inget kille, så kör jag strikt så kör jag stenhårt och lessnar ganska snabbt, jag blir ju så himla seg och dåligt humör när jag kör strikt, jag kanske borde köra ett mellanting ett tag och sen trappa ner, det är liksom en hopplös situation egentligen, och så skyller man på massa saker så som " ihelgen ska jag bort och då kan jag ju inte va hel strikt" eller typ " idag är det ju så fint väder så man bara måste fika på stan" osv. osv.

Mitt upp lägg

Fettfasta

Måltider

09.00

12.00

15.00

18.00

20.30

Dessa äter jag följande

1 ägg + 1 msk majonäs

30g makademia nötter

60g philadelphiaost

kaffe + 80g grädde

----------------------------

Sen är en plan att köra 16:8 fatsa med smörkaffe på morgonen och sen på kvällen en regäl måltid i form av tex. kött + fett

Tror det blir bra

Har märkt att kyckling funkar inte för mig allt för magert,inte heller mejerprodukter eller mörk choklad

Kör LCHF så långt det går! Vänj dig vid det. 

Träna ordentligt om du kör mer liberal LCHF. 

Till och med dagar med dekadent leverne med öl och pizza, kan "korrigeras" med träning verkar det som ;)

http://enmantill.wordpress.com/2014/03/10/gooooooooaaaaaaaaal/

Så här gjorde jag.. 

Tror jag ska köra strikt... Problemet är ju att jag är en allt eller inget kille, så kör jag strikt så kör jag stenhårt och lessnar ganska snabbt

Då är vi minst två allt-eller-inget-killar här!

Det dumma med allt-eller-inget-modellen är att den i praktiken bara går att anamma i kortare perioder. Allt-eller-inget är s.a.s. en mycket intensiv modell.

Eftersom livsförändringar, som det till syvende och sidst handlar om (för inte fasen vill du åka vikt-berg-och-dalbana resten av ditt liv?), till sin natur inte kan utgå från intensiva modeller så måste du anamma denna insikt. Uttryckt annorlunda, du måste hitta en modell som till sin natur är medel-intensiv. Ett annat sätt att se det är att du måste nå en fas i ditt ätande/din lågkolhydratkosthållning/din viktstabilititet som bygger på 20/80-modellen, dvs att de 20% av det viktigaste oavsett område brukar lösa 80% av det som behöver göras. Gör du rätt så har du i praktiken en modell som går att hålla och efterleva i din vardag och utan extrem ansträngning som det innebär att slava efter en kortsiktig intensiv modell (läs: den som många anammar i max tre mǻnader efter nyårslöftet).

...jag blir ju så himla seg och dåligt humör när jag kör strikt, jag kanske borde köra ett mellanting ett tag och sen trappa ner, det är liksom en hopplös situation egentligen...

Exakt! Det är en hopplös situation ur ett längre perspektiv helt enkelt för att en intensiv modell alltid måste utgå från kortare tidsperspektiv (alternativt en "dopad" kontext/miljö).

...och så skyller man på massa saker så som " ihelgen ska jag bort och då kan jag ju inte va hel strikt" eller typ " idag är det ju så fint väder så man bara måste fika på stan" osv. osv.

Med en hållbar modell så möjliggör du helt och fullt ansvarstagande över din framgång eller motgång. Kort och gott, bestäm dig och se till att du håller det du bestämt dig för. Ursäkter kan du hitta på inför chefen m.fl. men aldrig inför dig själv. Bestäm dig, agera, stå fast! Din genomförandeplan är om du gjort rätt anpassad ur det medel-intensiva-perspektivet så det finns inga undanflykter. Det här är givetvis också en övningsfråga som behöver drillas.

Konkret, du ska istället tänka "i helgen ska jag bort så då kollar jag upp i förväg vad för potentiella hinder som kommer uppstå och så fixar jag till dem genom X, Y och Z". Vad du än gör så var inte en slav under din omgivning och det gäller i synnerhet i sociala frivilliga sammanhang. Jag menar, kan du inte ens styra upp den biten så hur ska det gå i de mer tvingande situationerna i livet?

Fika på stan kan du göra varje dag. Och tro det eller ej, det är aldrig det fina vädrets fel att du inte når din önskade vikt... Du kan således inte fika precis vad som helst varje dag på stan. Igen, det handlar om att du styr upp och definierar din väg och sen följer du den. Väldigt få människor kan fika varje dag om det innebär "en vaniljlatte med muscovadosocker och grädde samt en halv kladdkaketårta med X antal dl grädde". I praktiken alla människor kan fika varje dag om det istället innebär kaffe med mjölk/grädde. (Vilket jag i just detta nu gör för övrigt.)

Mitt upp lägg

Fettfasta

Måltider

09.00

12.00

15.00

18.00

20.30

Dessa äter jag följande

1 ägg + 1 msk majonäs

30g makademia nötter

60g philadelphiaost

kaffe + 80g grädde

Överkomplicera inte. Misstolkar jag eller menade du att du skulle äta den där kulinariska kombinationen vid varje ett av dessa ättillfällen? Du tror inte att det blir en smula tradigt efter ett par månader...veckor? Igen, utgå från en medel-intensiv modell som funkar från och med idag och potentiellt för resten av ditt liv.

Definiera de begränsningar du behöver men överdriv absolut inte dessa! Det är ett vanligt misstag som ofta är kopplat till att man inte vill skynda långsamt.

Vi är alla olika men spontant skulle jag sikta in mig på 3 större måltider över dagen istället för 5 mindre.

Tror det blir bra

Ok, du har redan gjort några observationer som gäller för dig så det är bra att du lever efter dessa.

Fett kött funkar i alla väder enligt egen erfarenhet. Periodisk fasta eller ej är upp till dig men personligen så skulle jag rekommendera att du gradvis inför fler restriktioner enbart vid behov. Uttryckt annorlunda, styr först upp LCHF-biten så att du har den på banan och så att den blir så behaglig som möjligt. Känner du därefter att du vill kombinera det med periodisk fasta så gör så. Poängen är bara att det är bättre att göra få saker bra och sedan förändra gradvis så att det inte blir fullt ös medvetslös.

Igen, hitta den medel-intensiva modell som funkar för dig!

Lycka till!

Tillägg: Eventuellt hade det varit bättre att nyttja termen "låg-intensiv" istället för "medel-intensiv" på samtliga ställen ovan. För vardagen och sådant som rör livsföring skall ju vara lätt och genomförbart varje dag.

• Like 1

Det låter som du bantar och inte anpassar din mat till vad din kropp klarar. När jag har kaloribantat (vanlig bantning med mindre mat och inget fett) så har jag alltid tänkt när jag har gått ner i vikt då skall jag äta som vanligt igen eller då skall jag ibland unna mig.. Jag tror du förstår? Resultatet har inte alls blivit bra.

Grejen är ju att del av oss inte klarar kolhydrater lika bra som andra eller kanske som vi gjort tidigare i livet. Det får man helt enkelt acceptera. Eftersom du hållit dig undan en del kolisar men försökt äta andra  och kroppen svarar negativt verkar det inte räcka.  Man kan börja misstänka att du är ordentligt insulinresistent. Något du i så fall bör ta på stort alvar. 

Om du vill äta riktigt strikt men eventuellt satsa på mat kanske Tommy Runesson vara en inspiration http://www.tommytappar.se

Tycker du i övrig har fått bra råd i tråden så jag ordar inte mer  :)