Jump to content

LCHF och barnen kost

AnnKi

Recommended Posts

Denna vecka har barnen varit hos sin pappa så jag har bara behövt tänka på mig själv när jag fixar mat. Jag vet att många rekommenderar att ge barnen den mat man själv äter men samtidigt låta dem få sin potatis/pasta/ris/bröd. Detta fungerar, underlättar ju min veckoplanering av mat.

Min fråga är: jag som lågkolhydratare kan ju inte alls tänka mig att tex äta en fetrik fiskgratäng och samtidigt ta potatismos till. Bör jag få dåligt samvete för att jag ger mina barn den kombinationen? Mina barn är 12, 11 och 7 år och alla har normalvikt.

Hur ser ni på detta upplägg? Jag menar, mycket fett OCH mycket kolhydrater kan väl inte vara så bra för barn heller...?

Känner mig så osäker..

Tror jag säkert går jättebra så länge det är ren mat alltså lagat från grunden utan massa tillsatser som färdiglagad snabbmat. Jag lagar bara LCHF minman äter potatis bröd o pasta har gått ned i vikt för han säger han blir mättare på denna maten. Pröva skulle du se att det inte funkar så kan du ändra då.

• Like 1

Om barnen inte går upp i vikt så är det säkert ingen fara. Men frågan är om du verkligen behöver ge dem de allra "värsta" kolhydraterna, alltså potatis, pasta, bröd. Du kunde kanske satsa mer på rotfrukter i stället? Rotmos brukar uppskattas t.ex., liksom mos på jordärtskocka. Jag häver ofta i vad jag har hemma till mos: broccoli, purjolök, gulbeta, kålrot, palsternacka, gul lök, morötter, olika sorters kål. Allt går att mosa och blir gott, tycker vi.

• Like 2

Mina barn är kräsna (kanske jag har bidragit med det...) så jag får nog gå långsamt fram.. ;) min plan är väl att köra på som jag gör nu och erbjuda dem mina alternativ och hoppas på det bästa...tvinga dem kan jag inte och vill inte heller, ser hellre att de själva blir nyfikna...även om det tar sin tid...även om de är kräsna så är jag just nu inte orolig över deras mat(o)vanor....Tack för era inlägg, jag hade lite panik innan men känner mig betydligt lugnare nu! :)

• Like 3

Mina barn är kräsna (kanske jag har bidragit med det...) så jag får nog gå långsamt fram.. ;) min plan är väl att köra på som jag gör nu och erbjuda dem mina alternativ och hoppas på det bästa...tvinga dem kan jag inte och vill inte heller, ser hellre att de själva blir nyfikna...även om det tar sin tid...även om de är kräsna så är jag just nu inte orolig över deras mat(o)vanor....Tack för era inlägg, jag hade lite panik innan men känner mig betydligt lugnare nu! :)

Ibland undrar jag vad föräldrar med "kräsna" barn menar? Jag träffar ibland barn som inte äter något annat än en viss typ av pasta tillsammans med ett visst märke av köpta köttbullar. Är det barnen som är kräsna då? Eller har föräldrarna något att göra med saken?

Barn i Sverige svälter väldigt sällan ihjäl om de serveras mat regelbundet. Jag tycker föräldrar generellt ska lära sina barn att mat smakar olika. Och inte alltid ta den enkla vägen.

Sedan gör man ju precis som man vill när man är förälder :)!

• Like 2

När jag menar att mina barn ibland är kräsna är att de trots att de erbjuds mycket olika sorters mat ändå håller fast vid sina favoriter och ibland är de inte särskilt många...jag var också kräsen i den bemärkelsen i deras åldrar så det är kanske inte så konstigt att de är det också...jag växte ifrån det och det gör säkert de också...huvudsaken är nog att man som förälder visar sina barn alternativen, inte tvingar i dem dem...min mamma "tvingade" i mig nässelsoppa och kycklinglever när jag var liten och jag kan fortfarande äta det...

• Like 3

Min son (10 år) har valt bort pastan (dock äter han vanlig lasagne) och hoppar oftast över potatisen o äter kokta ägg istället.

Idag var de på utflykt med skolan och då fick de välja om de skulle få mat från skolan (troligtvis pastasallad) eller om

man tog med egen matlåda hemifrån.

Sonen valde att ta med falukorv o kokta ägg.

Till frukost äter han oftast ägg o bacon samt yoghurt med hallon. Dottern äter oftast äggmackor.

I

• Like 2

Gå långsamt blir väl jättebra..

Jag tror också på att erbjuda alternativ. Förr eller senare smakar de väl, tänker jag.

Hellre ta det lugnt än att skapa ovädersatmosfärer kring matbordet, för då tappar väl varenda människa aptiten till slut..

Däremot behöver du ju inte laga mat som du själv känner är FÖR onyttig?

Jag tycker också att det är viktigt att barnen får säga vad tycker om maten, även om jag gärna ser att de uttrycker sig någorlunda civiliserat.. Men ibland tycker man ju själv att något smakar urk på burk, inte vill jag då sitta och sleva i mig!

Med stora barn och tonåringar är det små steg som gäller. Mina barn gör inte direkt vågen över LCHF-kost. Fortfarande, efter 5-6 år, är det någonting suspekt deras mamma sysslar med. Vi har inte många andra i vår närhet som delar min livsstil. Barnens pappa gör det definitivt inte... Men, skam den som ger sig. Sedan jag blev lyckligt frånskild är det jag som bestämmer :) Serverar minimalt med pasta, men desto mer rotfrukter, potatis och ibland ris. Mycket grönsaker. Alla såser riktigt feta. Så bra bröd som möjligt, tack och lov är de inga stora smörgåsätare. Båda barnen är dessutom frivilliga och spontana "16:8-ätare". De hoppar helst över frukost och jag har bestämt mig för att inte truga på dem. Ett ägg, en avokado, körsbärstomater eller en ölkorv i skolväskan istället. På helgen blir det snask ibland, speciellt borta, men lika ofta grönsaksdip, "hälsobollar" eller en liten fruktsallad m vispgrädde. Sakta men säkert går vi åt rätt håll!

• Like 2

Jag tjatade länge på min 12 åriga dotter att hon skulle äta ägg till frukost.

Nu äter hon ett ägg varje morgon, dock äter hon mackor....

Tidigare åt hon flingor till frukost, men sen skulle de göra en jämförelse-test i hemkunskapen och

kolla innehåll/pris på olika flingsorter.

Då insåg hon helt plötsligt att det var MKT socker däri, så nu har hon slutat äta det.

• Like 1