Anatomy

Fortfarande sötsugen!

Recommended Posts

Jag startade med lchf 2/1 och har hittills gått ner 5kg av de 12kg jag vill gå ner. 

Har inte "fuskat" en endaste gång och ätit riktigt lite kolhydrater per dag. Men jag är fortfarande extremt sötsugen. Tänker flera gånger om dagen på godis, bullar, kakor och just nu alla semlor. Vad ska jag göra? Fick ett bryt på affären häromdagen och började gråta för att jag var så sugen. 

Vad ska jag göra? Trodde den här känslan skulle gått över efter två månader...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan sitta kvar länge tyvärr... Härda ut, det blir bättre.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var noga med att få i dig tillräckligt med fett, det hjälper mot sötsug (använd dig tex av äggmjölk/fettkaffe). Annat tips är att kolla så att du inte äter för lite eller att sötsuget egentligen är kroppens sätt att signalera någon näringsbrist. Jag får tex starkt sug efter kakao och nötter ibland som jag tror är pga för lite magnesium, men som lätt kan "feltolkas" som sötsug. Kanske du äter för lite grönsaker/inälvsmat och får i dig för lite mineraler?

Extra vatten/salt kan vara andra knep.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova avokado. Tror jag läste på kostdoktorns blogg där han länkade till en jänkarstudie där en grupp (var två överviktiga grupper) som åt en halv avokado om dagen klarade sig utan sötsug. Tar tydligen bort suget 4-5 timmar.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är man sockerberoende finns själva suget kvar lika länge som suget efter en cigarett när man slutat röka. Det är i huvet det sitter!

Men sen kan man ju lindra det genom att, som ovan äta rätt och tillräckligt mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hjärnspöken dvs. sug, kan botas med andra hälsosammare sug. Ungefär på samma sätt som man kan bekämpa oljud med ljud. Man ger hjärnan nya sugobjekt, men hälsosammare diton. Det viktiga är inte renlevnad, utan en ständig förbättring.   

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland har jag svårt att få i mig de där fettbomberna. Dricker te med kokosfett men jag gillar inte mjölk/grädde och inte heller kaffe. Jag äter mycket mat och alla näringsvärden är kollade! Hur ska jag kunna lura hjärnan? Avokado äter jag redan ca 1 per dag. 

Tack för alla tips! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur bråttom har du med att gå ner i vikt? Hur strikt behöver du vara? Är du sockerberoende? Om du inte har så bråttom och inte behöver vara så strikt p.g.a. ett sockerberoende kan du testa att baka LCHF-semlor och göra egen mandelmassa. Det är minst lika gott som vanliga semlor.

Det är ju ganska tråkigt för dig om du ska förvägra dig allt så att det går så långt att du "bryter ihop" i affären. Känns inte som en hållbar livsstil? Fundera på om du kan ersätta det du längtar efter någon gång då och då, så det inte känns som om du missar något för att du valt LCHF.

Sockersuget du känner kan ju också vara att du är hungrig?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag startade med lchf 2/1 och har hittills gått ner 5kg av de 12kg jag vill gå ner. 

Har inte "fuskat" en endaste gång och ätit riktigt lite kolhydrater per dag. Men jag är fortfarande extremt sötsugen. Tänker flera gånger om dagen på godis, bullar, kakor och just nu alla semlor. Vad ska jag göra? Fick ett bryt på affären häromdagen och började gråta för att jag var så sugen. 

Vad ska jag göra? Trodde den här känslan skulle gått över efter två månader...

Gå långa promenader så minskar suget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag går redan minst 3 timmar per dag med hunden. Ska testa att äta mer då... 

Helst vill jag faktiskt gå ner allt till sommaren men det är inte ett måste. Det är just lakrits som är det jag är mest sugen på, går det att hitta ett substitut för?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har hittat ett te som smakar lakrits. kan det vara nåt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har exakt samma problem!!!! Igår låg jag och grät för att jag vag då sötsugen. Har lchfat sen december och inget jag gör kan stoppa suget när det kommer. Försöker bara stå ut för jag vet att det är känslor och hjärnspöken som styr. Men ibland är det fullständigt outhärdligt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helst vill jag faktiskt gå ner allt till sommaren men det är inte ett måste. Det är just lakrits som är det jag är mest sugen på, går det att hitta ett substitut för?

Rålakrits kanske? Eller lakritspulver med vispgrädde? (Det senare undviker jag, alldeles för gott. :P)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åh rena laktritsrots-pastiller!  Det hjälper mig i alla fall! Jag har bara provat Johan Bülows men laktritsfabrikens eller de som säljs i lchf-butiken är säkert lika bra. 

Som någon tidigare sagt så beror sötsug ofta på att man egentligen är hungrig. Så vid sötsug är det bara att fundera på hur lång tid det gått sen sista måltiden. Äta mat först, snaska sen :) Om man då fortfarande är sugen... min erfarenhet är att sötsuget ofta kommer framåt kvällningen, kan man då bara hålla sig tills det är dags att gå och lägga sig så har man vips klarat 8timmar till utan snask, och suget brukar vara borta på morgonen... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går och övervinna sötsuget. Man börjar med att stryka ordet söt och koncentrerar sig bara på suget. Plötsligt inser man att det är inget sött man vill ha, utan det duger i stort sett med vad som helst.

Jag gör "snittar" av gurkbitar som jag strör örtsalt på och rullar in i osktskivor och toppar med blåmögelost. Denna läckerhet blir jag ofta sugen på och äter ohämmat av det.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig hör suget ihop med känslor ofta och få hjälper det inte att äta nåt annat hjärnan har fastnat på glass godis och bakverk. Jag fantiserar och planerar i detalj hur jag ska få tag på drogen. Vilken affär jag ska åka till, vad jag ska handla och vart jag ska äta. Det värker i hela kroppen av sug och kamp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som tur är blir det lättare med tiden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HAr bjudit på lakritspannacotta (helt osötad) som efterrätt som kanske kan gå som helglyx. Jag använder Kung Markattas rena laktispulver, rör ut i grädde, kokar upp och sen i med gelatin så är det klart att kyla. Med hallon till är det riktigt gott. Inget man äter varje dag men en lördagmiddag kan det få plats och stilla lakritssuget lite. 

Lakritsrötter att tugga på är rätt gott också. Lakritste (yogi-te från hälsokosten) har jag använt att stilla sötsug med, blir väldigt gott och är koffeinfritt. De har flera olika, väldigt goda teer!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har varit den värsta godisråtta som fanns, jag kunde aldrig, och då menar jag verkligen aldrig, lämna affären utan dajm eller gröna grodor, jag "malde" i mig godiset innan jag hämtade barnen på dagis och skola, för att de inte skulle se det.

Jag är inne på mitt sjunde år med LCHF, och för min del tog det ungefär två år att tappa sockersuget, men det blev mindre och mindre med tiden. Nu finns inte socker i min värld faktiskt, det är faktiskt aldrig något jag blir sugen på eller längtar efter.

Jag kan baka och fixa till andra emellanåt, men själv vill jag absolut inte ha.

Nu vet jag hur "sjuk" jag blir av socker och spannmål, så det kan ju omedvetet ha en avskräckande effekt, och jag vill absolut inte påstå att jag är "duktig" på något sätt som inte har ett sockersug, utan bara tala om att "suget" försvinner allteftersom, men det är inget som händer över en natt, och faller man dit någon gång som även jag gjorde så är det inte hela världen.

Upp i sadeln igen och konstatera att man inte är mer än människa :)

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ät för guds skull inte lakrits tillsammans med LCHF. Det kan vara livsfarligt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma här, brukade köpa 6-7hekto godis hos Gotteboet i Skåne för att ha sedan klämt i mig allihopa före Jönköping. Jag lösgjorde mig från ovanan med ölkorvs hjälp. Det äter jag fortfarane som mitt "godis". Jag har inget godissug kvar, ty fett smakar sött numera på min gom.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Ät för guds skull inte lakrits tillsammans med LCHF. Det kan vara livsfarligt!"

Eh, va??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lakrits kan ge kaliumbrist och det kan LCHF också vilket gör det till en extra farlig kombination.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även kaffe kan ge kaliumbrist kan man läsa på sidor om kaliumbrist. Så då är det bäst att sluta med det också då. 

Det handlar ju även här om balans. Jag tror knappat att man faller död ner av några bitar lakrits när man äter lchf

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är just lakrits som är det jag är mest sugen på, går det att hitta ett substitut för?

LCHF-butikens lakritspastiller! Jättegoda! 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även kaffe kan ge kaliumbrist kan man läsa på sidor om kaliumbrist. Så då är det bäst att sluta med det också då. 

Det handlar ju även här om balans. Jag tror knappat att man faller död ner av några bitar lakrits när man äter lchf

Kolhydratfattig diet, lakrits, spinning och sprit – livsfarlig kombination

http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/10400/lkt0840s2782_2783.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolhydratfattig diet, lakrits, spinning och sprit – livsfarlig kombination

http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/10400/lkt0840s2782_2783.pdf

"Excessiv alkohol- och lakritskonsumtion är två andra riskfaktorer för utveckling av hypokalemi."

Det betyder knappast att man inte kan äta lite lakrits om man äter en kolhydratfattig kost.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi äter 1 kg lakrits per person och år  :unsure: enligt MKJ:s länk...ett kilo... eftersom jag äter inget, äter någon annan 2 kilo. Kan det stämma ? Finns det någon här som äter så mycket ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag har en period då jag inte kraftigt begränsar kolhydrater så äter jag lätt ett kilo lakrits inom loppet av ett par månader. Lakrits är min absolut största svaghet.

Upptäckten av lakritsrotspastiller har gjort det enormt mycket enklare att hålla nere kolhydraterna. Inte ens jag kan äta upp en burk såna pastiller i en omgång. Det vill inte säga lite det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Det står helt klart att lakritskonsumtion kan ge upphov till skadliga effekter. De flesta, såsom ödem, svaghet och ökat blodtryck kan tillskrivas den mineralokortikoida effekten av glycyrrhizinsyra, medan det är svårare att spåra orsaken till vissa andra effekter.

Eftersom glycyrrhetinsyrans hämning av enzymet 11-beta-hydroxysteroid dehydrogenas är reversibel är det sannolikt inte något problem att vid ett enstaka tillfälle konsumera sådana mängder lakrits att hämningsnivån av glycyrrhetinsyra uppnås i plasman. Däremot kan ett regelbundet intag av lakrits som resulterar i glycyrrhetinsyra-nivåer i plasman som hämmar enzymet, leda till långsiktigt verkande kompensationseffekter som orsakar kliniska symptom. För att hindra allmänheten att drabbas av skadliga effekter av glycyrrhizinsyra är det lämpligt att inte enbart betrakta kliniska symptom som oönskade utan även inkludera de hämmande effekterna på enzymet.

Människor är olika känsliga för glycyrrhizinsyra. Orsaken till detta är okänd. Man kan spekulera i om patienter som lider av sjukdomar som högt blodtryck, hjärtfel, njursjukdomar etc kan utgöra riskgrupper för att drabbas av skadliga effekter av glycyrrhizinsyra."

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Glycyrrhizinsyra-i-lakrits/For-mycket-lakrits-/

(Del av en betydligt längre text.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MedStop-apotek hade lakritspastiller såg jag idag. Sen såg jag också att en välsorterad ICA-affär hade lakritspastiller i Renée Voltairhyllan. Bägge var gjorda på pulveriserad lakritsrot vad jag uppfattade.

Gillar själv inte lakrits annat än som salta fiskar, som ju är uteslutet, så jag undersökte inte saken mer

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har fallit platt på näsan. I förra veckan krängde jag ett 2 literspaket med glass, nyponsoppa och massa choklad. Igår blev det 1 l glass med kolasås och idag en stooor påse smågodis. Har fullständigt gett upp för sockertrollet och hetsätandet och mår piss. Behöver komma upp ur diket men hittar inte orken. Hjälp.....

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trillar dit gör vi allihop av och till... försök gå omvägar, så du inte kommer förbi kiosken. Skicka nån annan att handla åt dej, göm bilnycklarna och sätt punka på cykeln...

Blir du bara avgiftad så drar sej trollet lite morrande tillbaka igen... Och varenda gång du lyckats piska det till underkastelse blir det lite tamare. Inga silkesvantar här inte! Försök inte förhandla med det, för du vinner aldrig en diskussion med ett vilt sockertroll.

Försök att hitta nåt annat att äta än just sötsaker. OK att man kan behöva mula i bland, men välj nåt annat att mula på tills du är avgiftad. Inte nötter, för det innehåller också för mycket kolisar när du har ett högaktivt sockertroll. (OK möjligen naturella paranötter då, men det kan jag lätt mula ett halvkilo om jag vore dum nog att köpa det)

Försök att hitta nåt som är så fett som möjligt. Gör ett riktigt starkt vitlökssmör eller chilismör, mula i dej femton ölkorvar av det kryddigare slaget, gör hemgjord aioli och ät skedvis...

Och sen går du in på bloggen lchfingenjören och letar reda på verktygslådan hur man gör för att komma upp på banan igen med högburet huvud och känslan av att det inte var ett misslyckande utan en ny lärdom. ^_^ Om man inte snavar till ibland så vet man ju inte hur vägen ska se ut.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har fallit platt på näsan. I förra veckan krängde jag ett 2 literspaket med glass, nyponsoppa och massa choklad. Igår blev det 1 l glass med kolasås och idag en stooor påse smågodis. Har fullständigt gett upp för sockertrollet och hetsätandet och mår piss. Behöver komma upp ur diket men hittar inte orken. Hjälp.....

Du kan kravla dig ur diket! Heja heja :)

Sen när du har skrapat av dig den värsta leran.. Och gjort punka på cykeln (bra idé där från Stoscha ;) )

så funderar du på vad det var som fick dig på fall. Någonting gjorde att sockermonstret vann den här omgången - vad var det?

Analysera vad som hände och gör upp strategier - hur ska du göra nästa gång? För det blir fler gånger..

Du kanske kan tillåta dig att äta glass - men då måste du först äta två ägg med majonnäs och en skål vispad grädde. Funkar för en kompis till mig, när hon blir lite för mätt försvinner suget.. Funkar INTE om man har tendenser att hetsäta, men det var ett exempel.

De flesta av oss har trillat dit flera gånger, gett upp, mått piss, känt att nu skiter jag i det här.. Men för varje gång lär man sig nånting.

Och nu när du ska avgifta dig från glass och godis, se till att du äter dig mätt på fett! Om du är hungrig ger du sockermonstret ett övertag..

Spöa inte upp dig själv.. Du är inte en dålig människa, inte ens en dålig ellsehåeffare, för att du trillade i diket.

Var snäll mot dig själv :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla. Ska inte ge upp! Ska inte ens tycka jag är usel ( nåja inte urusel då )

Nej just det. Det är bara dålig energi..

Använd energin till något bra istället. Till exempel att fundera på vad det var som gick snett :huh:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror på att planera veckans mat kan vara bra. Jag gör det och då finns det inget utrymme för förhandling utan man vet i förväg vad som ska ätas. Handla en dag i veckan och inte när man är hungrig. Variera kosten, ät olika varje dag, frys in om det blir över, se till att man har något lchf-vänligt "snack" som ölkorv, ostchips tex. Tips som fungerat på mig iallafall. Har bestämt att en dag i påsk ska jag äta något jag saknat dvs planerat "snedsteg". Något att se fram emot och spara sig, till hjälper mig i snedstegstankar.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis! Jag har nyss bokat en resa till dottern, så om en månad ska jag äta SUSHI! Längtar! Men det äter jag bara tillsammans med henne 2ggr per år. Förut var det minst 1ggr per vecka

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hittat en sak som hjälper något mot hjärnspökena som skriker efter godis!

Macadamianötter från Nutisal. Svart och blå påse.

Supergoda! 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hittat en sak som hjälper något mot hjärnspökena som skriker efter godis!

Supergoda! 

Det gäller dock att inte äta för många för då lär du gå upp i vikt.

När jag var liten satt jag ofta och slickade på en buljongtärning istället för godis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Supergoda! 

Tvivlar på om kolhydratsinnehållet i deras produkter verkligen stämmer. Hur kan deras macadamianötter  bara innehålla 2,5 medans många andra kring 8. Deras mandlar innehåller bara 4. Eller mäter dom inte per 100g?

Hur som helst, bra för suget är det säkert och bättre än godis såklart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det viktiga är inte renlevnad, utan en ständig förbättring.   

Det där snor jag rätt av.. och kommer att använda framöver!

Utan att hänvisa till vem som skrev det först!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åt nästan en påse (80g) på min tenta i onsdags. Vägde 67,3 i måndags och 66,8 igår så det verkar som att min kropp går ner i vilket fall. Men ska så klart inte äta dem varje dag. Är mest prislappen som sätter stopp där! 

Jag vägde som sagt 66,8 igår morse. På eftermiddagen "fuskade" jag medvetet och åt en liten bit smörgåstårta på kalas. Idag har jag i vilket fall gått ner till 66,6. Hur länge tror ni att det dröjer innan jag ser "straffet" från den mumsiga smörgåstårtan :)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där snor jag rätt av.. och kommer att använda framöver!

Utan att hänvisa till vem som skrev det först!

Nu råkade jag skriva gilla på ditt inlägg fast det var limps jag skulle gilla. Klickade då på "gilla inte" för att ta bort det men jag vet inte om det är så man gör. Sedan hittade jag inte limps inlägg. Vilken sida är det på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2014-03-03 at 17:40, MKJ sade:

Ät för guds skull inte lakrits tillsammans med LCHF. Det kan vara livsfarligt!

Vet att MKJ lämnade forumet för länge sen men är det nån som förstår hur hon menade..? 

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, MariaF sade:

Vet att MKJ lämnade forumet för länge sen men är det nån som förstår hur hon menade..? 

Det finns väl hänvisningar lite längre ner i tråden, till nån artikel?... Var nåt om kalium, som jag förstod det...

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Det finns väl hänvisningar lite längre ner i tråden, till nån artikel?... Var nåt om kalium, som jag förstod det...

Missade jag det då kanske? Fick inte ihop det. Ät allt möjligt knas, ät lakrits. Ät bra mat, ät absolut inte lakrits. Backar och ser om jag missade det och kan förstå. Tack!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg