Anatomy

Fortfarande sötsugen!

Recommended Posts

Är inne på min 7e vecka lchf. Är sockerberoende sedan jag varit liten. Har provat lchf förut och första ggn av 4 funkade det med 9 kg minus på 2 månader. 2a,3dje hände inte ett jota,och man lätt ger upp. Nu nya tag igen. För både sockret och vikten. Har säkert 30 kg övervikt, och skulle säkert behöva köra strikt,men kommer inte vara hållbart för min del. Så äter fet rysk yoggi,ost,grädde mm. Fröknäcke och bakar eget bröd enligt lchf. För ska jag kunna köra detta framöver o kanske hel livet vad vet jag så måste jag tillåta mig mejeri mm. Först o främst vill jag få bort sockersuget. Är gammal rökare som slutat för 1000 ggn. O slutade igen jan i år men fick återfall för 3 veckor sedan fram tills för snart en vecka sedan. Vill börja röra på mig men den orken finns inte då jag röker. Så beslutade en ggn till att sluta i samma veva jag försöker avsockra mig. Ett helvete. söka sluta med båda samtidigt. Och ingen smart idé. Nu idag hela dagen har jag varit så jävla röksugen trots plåster, och sötsugen så jag håller på bli tokig. Var tvungen att kasta barnbarnets glass i frysen för att inte gå till attack. Gud hjälpe mig!!!!!

• Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet, @Ennaenna!
Med tanke på namnet på tråden du valt att lägga ditt inägg i borde kanske inte jag svara... Jag tror inte det går att fullt ut bli av med sockersuget. Jag är också fortfarande sugen titt som tätt men har ju bara ätit LCHF i närmare 10år... 
Det är ett helvete när det river och sliter i en och kanske är sluta röka och lägga om kosten samtidigt ingen bra kombination? Fast å andra sidan behöver vissa individer göra så för att det ska hända nåt. Du vet bäst själv hur du funkar. Jag utgår från att du är en sån som bör göra det.
Du nämner ett intressant fenomen som vi diskuterat i en egen tråd, att det funkade första gången men inte de kommande. Riktigt varför det är så kom vi aldrig fram till men många vittnar om samma sak (oavsett viktminskningsmetod). Eftersom du nämner barnbarn gissar jag att du är nära eller förbi klimakteriet? Det gör inte saken lättare. Så nu när vi gått igenom allt "upplyftande" ska jag försöka ställa lite motfrågor och se om vi kan hitta nåt att nysta i.

Vad vill du med LCHF? Enbart att minska i vikt för att sedan återgå till din nu vanliga mat eller ser du det långsiktigt denna gång?
Att du är beroende vet du ju men jag tänker att om man vill minska för ett visst tillfälle eller så, kan man ta sig an uppgiften annorlunda än om man behöver ändra sina vanor långsiktigt.

Har du övervägt att avstå mejerier? Har du övervägt att avstå brödsubstitut?
För mig är det i alla fall så att börjar jag med fröknäcke eller mandelmjölsbröd så kan jag inte sluta. Bättre att aldrig börja. Däremot äter jag gärna pålägg som plockmat. Mejerier är en jättebov för många som vill gå ner i vikt. Inte bara för laktosen utan även kaseinet (mjölkproteinet).

Har du provat fasta av olika längd?

Äter du några mediciner eller använder potenta kosttillskott (typ hormoner, örter)?

Hur har du det med stress/oro? 
Låga nivåer av östrogen drar ner nivåer av serotonin och sötsuget kommer. Likaså prioriterar kroppen stress (överlevnad) framför välmående och det drar ner serotoninet.

Brukar du bli trött på vintern? 
Brukar tyda på att man har serotoninproblematik.

Rör du dig i vardagen, typ promenader, cykla till jobbet eller har du ett rörligt jobb? 
Nu är jag ute efter hormonbalansering, inte energiförbränning. Jag menar alltså inte spinning, Friskis-pass eller liknande.

Att bli arg på sötsuget hjälper inte, det vet vi nog både du och jag, ändå är det lätt att bara vilja ha bort det för det sabbar hela ens liv. Börjar man titta på biokemin bakom suget, oavsett om det är efter socker eller andra kolhydrater så är det lättare att acceptera det och arbeta med svängningarna istället för att stånga sig blå mot dem. Ge oss gärna lite mer kött på benen kring vanor och mående så kommer du få många infallsvinklar. Det kommer inte bara handla om dina menyer, problemet är större än så. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser