Jump to content

Är det OK att fuska en gång i veckan?

Slajmboll

Recommended Posts

Hej alla!

Nu har jag tagit klivet och på riktigt försökt ge mig an denna lchf-metod, det verkar ju intressant att man kan äta rätt goda saker ändå liksom.

Min fråga är dock något som sätter bekymmersrynkor i pannan. Jag och sambon käkar skräpmat varje lördag, en tradition sen urminnes tider. Som givetvis innehåller kolhydrater. Är det OK att fuska en dag i veckan, eller hur lång tid tar det att komma in i ketosis igen? Förstår ju att ju striktare man är, desto bättre, men ja, vissa traditioner är också viktiga. :)

Hej alla!

Nu har jag tagit klivet och på riktigt försökt ge mig an denna lchf-metod, det verkar ju intressant att man kan äta rätt goda saker ändå liksom.

Min fråga är dock något som sätter bekymmersrynkor i pannan. Jag och sambon käkar skräpmat varje lördag, en tradition sen urminnes tider. Som givetvis innehåller kolhydrater. Är det OK att fuska en dag i veckan, eller hur lång tid tar det att komma in i ketosis igen? Förstår ju att ju striktare man är, desto bättre, men ja, vissa traditioner är också viktiga. :)

Beror helt på hur mycket kolhydrater det handlar om, vilken typ av kolhydrater, hur din/er metabolism ser ut.

Själv kan jag ju rekommendera att om man ska fuska så ska man leta reda på mjölfri kebab med lite kolhydrater, göra egen sallad samt vit och rödsås med strimlad rödlök. Göra nyttig skräpmat vill säga.

• Like 1

Varför i hela friden måste man äta skräpmat efter kalender? "Traditioner" går bra att bryta. Testa en skräpmatfri lördag så ska du se att ni överlever den.

Sen som svar på den egentliga frågan så är det ruskigt olika hur man reagerar på en markant ökning av kolhydrater även om det bara är en dag. Det hänger också lite på hur strikt ni kör i övrigt. Av olika anledningar tror jag inte att jag som kör ganska strikt skulle må bra av en pizza med så mycket deg. Kanske en QP på donken, men en pizza tror jag att magen skulle protestera mot.

• Like 6

Är det OK att fuska en dag i veckan, eller hur lång tid tar det att komma in i ketosis igen?

Är ju helt upp till er vad man värderar. Om skräpmatsdagen betyder mycket så kan man väl säga att käka bra 6 dagar av 7 är bättre än att aldrig käka bra. :)

Ketos lär dröja ett par, tre dagar innan den är igång igen, men å andra sidan kanske inte det är det viktiga?

• Like 4

Jag äter lchf för hälsans skull. Då är det bättre att äta bra mat 6 dagar och skräp en dag i veckan än att äta skräp sju dagar i veckan. Men viktnedgång kanske inte kommer. Det beror på din kropp. Du kanske måste minska ditt fuskande till var tredje vecka eller så.

Vart efter jag läst och börjat må bättre har lusten att äta dåligt försvunnit. Du kanske märker att om ett år är det inte lika lockande att fuska mera. Läs bloggar. Läs på om paleo. Läs fernholm. Sen får du obehag av att tänka på skräpmat.

Min lchf-resa började med att läsa Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson. Där började intresset för riktig mat i motsats till "plastmat" med en massa tillsatser. Jag tror det är rätt väg att gå.

Sen skulle jag läsa "Ett sötare blod" av Ann Fernholm. Båda böckerna är relativt lättlästa och underhållande. Då har vi en bra kombination. Äkta mat och en förståelse för sockrets skadliga inverkan. Sen är steget kort till Matrevolutionen av Andreas E.

Om jag vet att jag är tvungen att fuska en kväll brukar jag äta äggbaserat morgonmål och extra strikt lunch den dagen och dagen efter. Det minimerar skadan.

• Like 3

Jag äter skräpmat en kväll varje vecka, fungerar alldeles utmärkt. Men ha i åtanke att jag inte är ute efter viktnedgång av något slag med LCHF.

Har du hållit på med det ända från början eller åt du strikt ett tag först?

Tränar / motionerar du regelbundet?

Sedan beror ju reaktionen på skräpmaten också på hur strikt LCHF man äter resten av veckan.

Det går så bra att bryta gamla traditioner.. grejen är att man byter ut dåliga sådana mot bättre och nyttigare!

Dessutom så brukar variation förgylla själva tillvaron!

Kom osökt att tänka på när jag var liten och far hade köpt färska räkor och alla satt runt bordet och skalade frenetiskt, rostade bröd och gjorde räkmackor! :wub:

Har du hållit på med det ända från början eller åt du strikt ett tag först?

Tränar / motionerar du regelbundet?

Sedan beror ju reaktionen på skräpmaten också på hur strikt LCHF man äter resten av veckan.

Åt relativt liberalt från början, nu äter jag betydligt striktare men också med en kväll av skräpmat varje vecka.

Spenderar 4-6 dagar/v med styrketräning på gymmet. Får väl också hyfsat med daglig motion i form av att jag cyklar/går vart jag än ska, i stort sett.

Det är klart att det är okej, ingen kommer att jaga ikapp dig och slita skräpmaten ur händerna på dig :)

Det som antagligen kommer att hända är att viktminskningen (om det är det du är ute efter..?) uteblir eller går långsammare än du önskar.

Men det lär du ju märka själv, och då får du i så fall omvärdera både LCHF och skräpmatstraditionen.

Lycka till! :)

• Like 2

Oj oj oj vad många svar, roligt att läsa. :)

Ja, hur viktigt våra traditioner är , är givetvis subjektivt. Jag hade tänkt röra mig lagom mycket (har ett väldigt stillasittande jobb som spelutvecklare) så även det kanske sätter fart lite på kroppens metabolism. Men man kan ju givetvis fundera på om man ska vidga gappet, så att skräpmatsdagen kommer tämligen mer sällan.

• Like 2

Beror helt på som alla andra sagt här ovan.

Jag måste vara MYCKET strikt HELA tiden om jag ska kunna gå ner i vikt.

Min man kan däremot vara MYCKET friare och ändå nå resultat.

N.b. : JAG kör 2 zumbapass i veckan och 3*20 minuter styrketräning + lite promenader en normal vecka medan han går till och från bilen en normal vecka.. Olika falla ödets lotter.  :unsure:

• Like 1

Det beror väl förstås på vad "skräpmat" innebär.  Hade det inte varit bättre att försöka komma på vad som ska ätas på helgen som ändå ryms inom lchf? 

Med tiden ändras smak och preferenser, och man är inte längre lika sugen på den mat som tidigare var "obligatorisk"

Dessutom är det enklare att lyckas med det man föresätter sig om man låter bli frasen "fuska" och istället inser att det som stoppas i munnen är ett aktivt val. Jag som är ruskigt svag för chips, lösgodis och glass (bröd, pasta osv har jag aldrig varit förtjust i), ökar chansen att inte äta det om jag först tänker: nu väljer jag att köpa/äta chips godis osv. 

Prova två, tre veckor utan skräpmaten på lördagar, och se hur det känns. Sitter en tradition djupt rotad så är det ingen katastrof att den ställs in några gånger, är den viktig så kommer du att upptäcka det. 

• Like 1

Jag har inte läst alla svar som du har fått men jag delar med mig av min erfarenhet och det jag har lärt mig.

Att fuska en dag i veckan är inte bra.

Den mat du skriver om, skräpmat, är precis så som du skriver, SKRÄP!

Hur ska du få en bra hälsa och hålla dig frisk om du fyller på kroppen med skräp varje gång den lyckats bli fri från den?

En stor anledning till LCHF är ju att leva ett friskt liv. Det innebär att vi ska undvika mat som gör oss sjuk, dvs socker, mjöl och andra kolhydrater.

Jag har en dotter vars mage har strulat i evigheters evigheter känns det som. Jag har släpat henne till läkare och prover har tagits och hon är matallergiker. Detta har pågått under snart FYRA år!

Mitt barn har mått så dåligt så det går inte att beskriva. Dubbelvikt av smärta, diare, förstoppning, kräkts osv. Provresultaten har gjort att jag har läst ALLT jag kan hitta om vete (hon är allergisk mot mer men just vete har jag behövt läsa på om). Och jag blir mörkrädd!

Vetet vi äter idag är rena giftet för kroppen. Dels är det det mest allergena sädeslag vi har. Det är även hårt odlat och på näringsfattiga marker att det finns inget kvar i vete som kan kallas näring!

Så varför ska du proppa kroppen full med skräp?

• Like 1

Jag ska nog uttala mig minst av alla eftersom jag bara är nio dagar in i min omställning men det jag har märkt under dessa dagara är att mitt sug efter det onyttiga är som bortblåst. Förut åt jag mycket bröd, pizza, pasta och drack på tok för mycket öl men idag känner jag ingen längtan alls efter det, det är som att suget är bortblåst. Men som sagt, jag är i valpstadiet än så länge. Suget kanske kommer tillbaka ;)

Jag åt skräp igår. Vi hade vår årliga fastlagsfest med hembakta fastlagsbullar. Hemlagad mandelmassa. Inkråm och hela faderullan med varm mjölk. Jag lagade lchfversion (men lite söt fyllning som man fick sätta själv) och coleslaw med rökt grislägg åt oss tre som åt lchf. Resten åt riktiga bullar och hemlagad ärtsoppa med köttet. Men sen på slutet ville jag ändå prova en halv vetebulle med inkråm. Det var ju årets enda.

Idag är jag så seg och trött. Känns som baksmälla. Ögonen värker och svider. Huvudvärk. Så här kändes det ofta i mitt förra liv efter lite sämre nätter. Jag blev aldrig pigg. Och värst var det efter sockerstinna fester.

Vad jag försöker säga är att valet är ditt. Också vi andra fuskar ibland. Men i något skede blir det allt mera sällan det känns värt det. Huvudsaken är att fuskandet inte tar över.

Nu ska jag ta och sluta ögonen en stund och längta efter min lchf-pigghet. Den kommer tillbaka imorgon :)

• Like 4

Aleks: För att denna skräpmat är en tradition och något jag och sambon ser fram emot hela långa veckan. Att man vet att det kanske inte är bra mat, det vet jag. Men sedan finns det även ett värde i hur viktigt jag och min sambo tycker det är.  Man måste ju förstå att sånt här är tämligen subjektivt, och vad vi definierar som livskvalitet är olika, även om jag frågar på ett renlevnadsforum. Det är lite sådana saker som gör mig rädd att testa metoden, för att många ser saker som svart och vitt (och allt däremellan tittar man ner på), istället för vitt och en smula grått. 

Jeanette: Förstår att folk har blivit trötta av kolhydrater, jag måste princip vila om man käkat pasta. ^^, Finns där något substitut för makaronstuvning? Det är lite söndagsmat för vår del, men alla lchf-substitut till pasta låter inte så roliga. =/

Men jag skall ta era råd till fånga och försöka göra ett aktivt val att äta skräp varannan vecka/var tredje vecka, och beställa någon hämtmat som är thaimat eller dylikt, utan ris eller kolhydrater och göra någon slags strimlad vitkål. :)

• Like 2

Smaken på makaronstuvning kan du väl få helt utan makaroner, för de smakar ju ingenting? Om du vill ha typ tuggmotståndet kan du väl ta småbitar av t ex squash eller småbitar av förkokt kålrabbi.

Jag har vissa rätter som jag bara måste ha också, t ex raggmunk. Men jag har hittat fullgott alternativ i 56kilos kesoplättar. De smakar tillräckligt lika.

Pizza däremot är nåt som vi har slutat med helt, eftersom visst, vi kan gott och väl få till rätt smak med meatzza eller blomkålsbotten, men konsistensen blir så fel och för oss är den viktigare.

Lika så makens favoriträtt pasta carbonara äter vi 2 gånger om år, och då är det så mycket godare. På alla hjärtans dag och på hans födelsedag.

Jag äter sushi också 2 gånger om år, på en restaurang i Belgien när jag åker och hälsar på min dotter som bor där. Då är det riktig festmat :-)

• Like 1

Jag har varit med sedan 6 januari, jag har inte fuskat något ännu…. Inte med Kohydrater. Men jag har ätit alldeles för många Paranötter, valnötter.

Och säkert alldeles för många glas ekologiskt rött. Så viktminskningen, har nog inte slagit så väl ut, som jag önskat. Men hade jag "fuskat" med kolhydrater" hade jag säkert gått upp istället. Jag saknar inte sockret, brödet. Lånade barnbarn i helgen och poppade Pop Corn till henne, och det var verkligen prövningen, hon ville bjuda mig, men jag tackade nej och sa att jag fortfarande var mätt.  ;) Så även det klarade jag, men det gjorde mig inget.

Jag hade ätit en härlig Ribbestek med knaprig svål innan. Och den gick inte av för hackor! Lycka till! 

• Like 2

Jeanette: Förstår att folk har blivit trötta av kolhydrater, jag måste princip vila om man käkat pasta. ^^, Finns där något substitut för makaronstuvning? Det är lite söndagsmat för vår del, men alla lchf-substitut till pasta låter inte så roliga. =/

Nej, jag tror inte det finns något vettigt substitut till pasta. Det är blodsockerkicken man vill ha... men det går att hitta andra vanor. Annan mat som man får liknande glädjerus av. Och så småningom hittar du sånt. Just nu vill du ha din söndagspasta och då tycker jag du ska äta den med gott samvete. Det kommer en tid när du inte längre vill ha den. :)

Jag åt häromdagen stekt sidfläsk som jag kokat i grädde och smör. Det blev så flottigt. Grädden blev klar. Och jag åt det med stekt surkål. Halleluja vilka himmelska känslor den maten väckte hos mig... sånt har jag börjat älska. Och kaffe med grädde och smält osaltat smör.

• Like 3

Altså.. jag har lite svårt att förstå dessa hangups.. livet går vidare.. och fasten jag som ung.. nyförälskad sambo åt pasta med ketchup så kan jag skilja på själva känslan av att vara ung och förälskad och själva pastan med ketchup!

Det var inte pastan med ketchup.. utan själva situationen.. att dela maten med min kära.. i vårt gemensamma hem på ett rum med kokvrå!

Nu är det över 30 år sedan.. och jag skulle kunna offra min högra hand för att få känna den lyckan igen.. men det var över 30 år sedan vi separerade.. och om vi så småningom hade gift oss betvivlar jag å det bestämdaste att det hade varit någon höjdare för henne eller vår samvaro om jag hade hållit fast vid pasta med ketchup!

Tvärt om.. så inser jag att alla förhållanden behöver utvecklas.. och det gäller även fredagsmys.. lördagsmaten och söndagsmiddagen!

För.. om man lever i ett längre förhållande så får man som regel barn.. och helt plötsligt ställs allt på huvudet.. och för att få förhållandet/äktenskapet att överleva så handlar det om att utvecklas.. det gäller det mesta och där ingår fredagsmys.. romantiska måltider på tu man hand utan barn.. (utlånade till svärföräldrar/syskon).. nya spännande utflykter med och utan barn.. nya spännnande rätter/nya favoriter.. söndagsmidag så småning med halvvuxna barn.. allt har sin tid.. det som är bestående i ett fungerande förhållande är att man utvecklas tillsammans!

Vad det handlar om är att det är känslan/känslorna som är konstanta medans det omkring förändras!

De som inte förändras kör sitt förhållande mot tristess.. det som gäller är att utvecklas tillsammans!

• Like 4

"...skräpmat är en tradition och något jag och sambon ser fram emot hela långa veckan.

Men jag skall ta era råd till fånga och försöka göra ett aktivt val att äta skräp varannan vecka/var tredje vecka, och beställa någon hämtmat som är thaimat eller dylikt, utan ris eller kolhydrater och göra någon slags strimlad vitkål. :)"

Om du beställer asiatiskt, så bör du be om att få slippa glutamat i maten, som är väldigt vanligt speciellt i thai- och kinaköken. Det är ett gift som inte hör hemma i någon mat, oavsett om man äter efter LCHF eller på annat sätt.

Här ett tips på "skräpmat":

Finstrimla fläskkarré som du fräser i panna med smarriga kryddor i smör. Koka ihop en het tomatsås, och servera sedan kött och sås med valda grönsaker i stora salladsblad som ersätter pitabröd.

Voila, du har hemgjord kebab utan risk för negativa konsekvenser. Om du monterar ner en stadig klick smör i tomatsåsen, så får du upp fettmängden på ett smidigt sätt...

• Like 2

Finstrimla fläskkarré som du fräser i panna med smarriga kryddor i smör. Koka ihop en het tomatsås, och servera sedan kött och sås med valda grönsaker i stora salladsblad som ersätter pitabröd.

Voila, du har hemgjord kebab utan risk för negativa konsekvenser. Om du monterar ner en stadig klick smör i tomatsåsen, så får du upp fettmängden på ett smidigt sätt...

Jag har helt tydligt ätit för lite idag. Nu blev jag hungrig. LCHF kan tydligen ge sug det med... men nyttiga sådana kanske :) Synd att jag inte har just någon mat hemma. Måste få kött... ;)

Jag har inte läst alla svar som du har fått men jag delar med mig av min erfarenhet och det jag har lärt mig.

Att fuska en dag i veckan är inte bra.

Den mat du skriver om, skräpmat, är precis så som du skriver, SKRÄP!

Hur ska du få en bra hälsa och hålla dig frisk om du fyller på kroppen med skräp varje gång den lyckats bli fri från den?

En stor anledning till LCHF är ju att leva ett friskt liv. Det innebär att vi ska undvika mat som gör oss sjuk, dvs socker, mjöl och andra kolhydrater.

Jag har en dotter vars mage har strulat i evigheters evigheter känns det som. Jag har släpat henne till läkare och prover har tagits och hon är matallergiker. Detta har pågått under snart FYRA år!

Mitt barn har mått så dåligt så det går inte att beskriva. Dubbelvikt av smärta, diare, förstoppning, kräkts osv. Provresultaten har gjort att jag har läst ALLT jag kan hitta om vete (hon är allergisk mot mer men just vete har jag behövt läsa på om). Och jag blir mörkrädd!

Vetet vi äter idag är rena giftet för kroppen. Dels är det det mest allergena sädeslag vi har. Det är även hårt odlat och på näringsfattiga marker att det finns inget kvar i vete som kan kallas näring!

Så varför ska du proppa kroppen full med skräp?

Tog det 4 år för sjukvården att konstatera att hon är allergisk mot en del livsmedel?

Aleks: För att denna skräpmat är en tradition och något jag och sambon ser fram emot hela långa veckan. Att man vet att det kanske inte är bra mat, det vet jag. Men sedan finns det även ett värde i hur viktigt jag och min sambo tycker det är.  Man måste ju förstå att sånt här är tämligen subjektivt, och vad vi definierar som livskvalitet är olika, även om jag frågar på ett renlevnadsforum. Det är lite sådana saker som gör mig rädd att testa metoden, för att många ser saker som svart och vitt (och allt däremellan tittar man ner på), istället för vitt och en smula grått. 

Men jag skall ta era råd till fånga och försöka göra ett aktivt val att äta skräp varannan vecka/var tredje vecka, och beställa någon hämtmat som är thaimat eller dylikt, utan ris eller kolhydrater och göra någon slags strimlad vitkål. :)

Hej!

Om ditt syfte är att gå ner i vikt och må bra så kan du fuska en gång i veckan om du är strikt resterande 6 dagarna och kanske tränar minst 1-2 ggr per vecka. Ta en 6km vårprommis med din sambo och beställ en pizza påvägen hem så förbränner kroppen dom kolhydraterna snabbt!

Lchf älskarna kommer hata detta inlägg men jag talar ur egen erfarenhet och vad som funkar för mig!

Lycka till ! =)

Hej!

Om ditt syfte är att gå ner i vikt och må bra så kan du fuska en gång i veckan om du är strikt resterande 6 dagarna och kanske tränar minst 1-2 ggr per vecka. Ta en 6km vårprommis med din sambo och beställ en pizza påvägen hem så förbränner kroppen dom kolhydraterna snabbt!

Lchf älskarna kommer hata detta inlägg men jag talar ur egen erfarenhet och vad som funkar för mig!

Lycka till ! =)

:-D det är klart att du fått resultat när du hållit på bara 2 veckor. De flesta som har övervikt brukar få en rivstart när man tappar allt vatten som kolisarna bundit i kroppen.

Inte hatar vi dej för det, men var och en bestämmer själv vilket mål man har.

Få av oss som hållit på ett tag och som äter LCHF för hälsa eller vikt skulle kunna "fuska" så ofta som en gång per vecka.

• Like 1

:-D det är klart att du fått resultat när du hållit på bara 2 veckor. De flesta som har övervikt brukar få en rivstart när man tappar allt vatten som kolisarna bundit i kroppen.

Inte hatar vi dej för det, men var och en bestämmer själv vilket mål man har.

Få av oss som hållit på ett tag och som äter LCHF för hälsa eller vikt skulle kunna "fuska" så ofta som en gång per vecka.

Intressant det här! Så du menar alltså att med regelbunden träning lågt kolhydrat-intag + en pizza/vecka skulle få en att gå upp i vikt och må dåligt ? :)

Undrar bara av rent intresse, inget illa menat  ;)

Intressant det här! Så du menar alltså att med regelbunden träning lågt kolhydrat-intag + en pizza/vecka skulle få en att gå upp i vikt och må dåligt ? :)

Undrar bara av rent intresse, inget illa menat  ;)

Jag har ätit mej frisk och kunnat slänga alla mina hemska mediciner genom strikt LCHF.

Ingen av min fars syskon överlevde sin 60-årsdag, och jag är 57 nu, så jag tycker inte att regelbubden pizza känns som ett måste. I synnerhet eftersom smaken av pizza går att få även med meatzza eller blomkålsbotten.

Strax efter 50 hade jag så grav kärlkramp så jag kunde inte gå ett kvarter utan att vila på vägen. Opererades och fick en bärkasse mediciner. Åt som värst 11 piller om dan.

Efter 4 år på LCHF har jag slängt sista blodtryckspillret, kan springa till tåget utan att dö på kuppen och mår ganska bra. Räknar med att bli helt friskförklarad vid nästa provtagning i maj.

Jag fuskar planerat 4 gånger per år ungefär, och jag dör väl inte om jag skulle äta en bulle i bland, men ju längre man håller på desto mindre nödvändigt känns det.

Men som sagt... Alla har sina olika mål. Mitt är att leva och se mitt barnbarn växa upp och orka leka med honom när vi träffas.

Jag har ätit mej frisk och kunnat slänga alla mina hemska mediciner genom strikt LCHF.

Ingen av min fars syskon överlevde sin 60-årsdag, och jag är 57 nu, så jag tycker inte att regelbubden pizza känns som ett måste. I synnerhet eftersom smaken av pizza går att få även med meatzza eller blomkålsbotten.

Strax efter 50 hade jag så grav kärlkramp så jag kunde inte gå ett kvarter utan att vila på vägen. Opererades och fick en bärkasse mediciner. Åt som värst 11 piller om dan.

träffas.

Dessutom åt jag inte skräpmat när jag blev sjuk heller. Jag har alltid kört "nyttigt" och var rejält fettskrämd

Dessutom åt jag inte skräpmat när jag blev sjuk heller. Jag har alltid kört "nyttigt" och var rejält fettskrämd

Okej! Jag tror ju inte du blev sjuk av att äta enligt tallriksmodellen, det hade nog mer med genetik att göra!

Men måste säga att det är kul att höra hur mycket bättre du har kunnat bli på en förändring i din kost och hoppas verlkigen att det fortsätter åt det hållet!

Grymt att du har kört på så länge också kul att läsa :)

Okej! Jag tror ju inte du blev sjuk av att äta enligt tallriksmodellen, det hade nog mer med genetik att göra!

Men måste säga att det är kul att höra hur mycket bättre du har kunnat bli på en förändring i din kost och hoppas verlkigen att det fortsätter åt det hållet!

Haha, jo man kan aldrig vara nog försiktig i valet av sina föräldrar.

För mej så har det blivit en livsstil. Jag tror inte att jag någonsin kommer att gå tillbaka på blandkost. Det är många här på forumet som kört ännu längre. Fast de flesta brukar gå mera åt paleo eller så när de nåt sina mål. Vi får se. Det enda som jag riktigt saknar ibland är en nybakt hembakt rågmacka.. Men när jag väl kommer dit så kanske det inte heller smakar gott till slut.

• Like 1

Vad åt du förutom det du åt enligt tallriksmodellen? (Om du nu åt några måltider enligt den men jag menar frukost och annat som dom flesta inte äter enligt tallriksmodellen)

Menar du att du tror att vi blir sjuka oavsett hur vi lever eller vad menar du med att det nog mer har med genetik att göra?

Vad åt du förutom det du åt enligt tallriksmodellen? (Om du nu åt några måltider enligt den men jag menar frukost och annat som dom flesta inte äter enligt tallriksmodellen)

Naturell lättfil oftast till frukost tillsammans med F-müsli... (full av torkad frukt=socker :-P).

Sprayade stekpannan med olivolja vid stekning eller tog rapsolja med smörsmak. Gjorde såser på lättmjölk, redd med matlagningsmjöl och med lite socker i för att få upp smaken (det var diabetessjuka farmor som lärde mej det knepet :-P)

Lunch antingen en tallrik lättfil med nåt pulver med vaniljsmak, typ nutrilett eller liknande eller 1 ägg rakt upp och ned utan nånting annat till. Fuskade jag kunde det bli 1 kokt korv med bröd.

Gärna hembakt bröd med havregryn och vetemjöl till kvällsfika och till mellanmål. Med Lätta på och kanske en skiva hamburgerkött eller kalkonkött. Försökte med 10%-ig ost, men den gick inte äta. Då var jag hellre utan. Becelmargarin gick också bort, för det smakade inte bra. Drack Becelyoughurt på morgonen i stället... riktigt söt och god :-P

Dessutom ett öga hela tiden på klockan så jag inte skulle bli för hungrig, eftersom jag hade ett fruktansvärt humör då. Hade alltid en macka i väskan. Gärna Wasa Husman.

Dvs en helt normal fettskrämd diet full med socker och tillsatser

Naturell lättfil oftast till frukost tillsammans med F-müsli... (full av torkad frukt=socker :-P).

Sprayade stekpannan med olivolja vid stekning eller tog rapsolja med smörsmak. Gjorde såser på lättmjölk, redd med matlagningsmjöl och med lite socker i för att få upp smaken (det var diabetessjuka farmor som lärde mej det knepet :-P)

Lunch antingen en tallrik lättfil med nåt pulver med vaniljsmak, typ nutrilett eller liknande eller 1 ägg rakt upp och ned utan nånting annat till. Fuskade jag kunde det bli 1 kokt korv med bröd.

Gärna hembakt bröd med havregryn och vetemjöl till kvällsfika och till mellanmål. Med Lätta på och kanske en skiva hamburgerkött eller kalkonkött. Försökte med 10%-ig ost, men den gick inte äta. Då var jag hellre utan. Becelmargarin gick också bort, för det smakade inte bra. Drack Becelyoughurt på morgonen i stället... riktigt söt och god :-P

Dessutom ett öga hela tiden på klockan så jag inte skulle bli för hungrig, eftersom jag hade ett fruktansvärt humör då. Hade alltid en macka i väskan. Gärna Wasa Husman.

Dvs en helt normal fettskrämd diet full med socker och tillsatser

Oj!!! Nu har jag funderat en lång stund på vad jag skall skriva. Nästan bara spannmål, mjölkprodukter och socker plus lite kött. Inte konstigt att du inte mådde bra av det. Dessutom gick du väl snarare uppåt i vikt än neråt?

Jag uttalar mig utifrån mina egna erfarenheter. Det var jag tydlig med just för att du inte skulle tro att jag såg ner på dig på något vis. Alla fattar sina egna beslut och får leva med dem på gott och ont.

Nu vet jag inte orsaken till varför du/ni vill börja med LCHF men för mig som sockerberoende är det enkelt, fyller jag min kropp med kolhydrater tar det tid att vänja mig av med det. Jag mår riktigt dåligt. Det blir inte bara en dag, det blir flera dagar, kanske veckor, med dålig mat. Då är valet relativt enkelt.

När jag började med LCHF fanns det mindre mängd information om kosten men all info var samma; naturlig mat utan undantag. Dvs, inga sötningsmedel eller liknande. Sedan har allt fler hoppat på "LCHF tåget" och allt fler har börjat experimentera. Man är inte beredd att släppa frukost mackan eller lördagsgodiset eller den söta fikan. Man vill hitta ersättningsprodukter. Det tycker jag är oroväckand för tanken på "ren mat" hamnar allt längre bort. Istället för att välja kosten för att äta sig frisk väljer man att anpassa kosten efter det man åt när man åt "som vanligt". Frågan är då, hur sjuka blir vi om 20-30 år? Kommer någon läkare då att varna för LCHF pga tillsatser och kemikalier som vi gör idag med den mat som livsmedelsverket rekommenderar?

Ja, tarditioner finns det gott om. Det var visst ostbågens dag igår. Sen finns det kanelbullensdag, fettisdag, jul, påsk, midsommar, kladdkakedagen, våffeldagen, gräddtårtansdag, ostkakansdag... listan kan göras rätt lång. Det är fint med traditioner. Men man kan ändra sina traditioner. Det är upp till var och en vilka traditioner man vill ha och följa. För mig är en skräp ätar dag otänkbar ur hälsosynpunkt.

Läser man lite om de olika traditionerna är de inte helt utan baktanke. Ta kanelbullensdag. Det är hembakningsrådet som ligger bakom denna tradition. Hembakningsrådet är en" sammanslutning av jästtillverkare, mjöltillverkare, sockertillverkare och margarintillverkare som numera drivs av Danskker". Man införde kanelbullens dag 1999 för att öka användandet av socker, jäst, mjöl och margarin. Man kunde ha valt vilken bulle som helst men valet föll på kanelbullen för den har redan stor betydlese för det svenska folket.

Jag väljer och skapar mina egna traditioner. Vill du/ni följa er gamla tradition är det självklart att ni ska göra det. Men finns det inte utrymme för lite nytänkande?

På helgerna, när det finns tid, blir det stora middagar hemma hos oss. Ugnsbakad kyckling med alla tillbehör, tapas, oxfile... Det är vår tradition, alla hjälps åt och vi spenderar kvalitetstid tillsammans.

Oj!!! Nu har jag funderat en lång stund på vad jag skall skriva. Nästan bara spannmål, mjölkprodukter och socker plus lite kött. Inte konstigt att du inte mådde bra av det. Dessutom gick du väl snarare uppåt i vikt än neråt?

Det var ju så man skulle äta nyttigt... När jag gick kursen på Överviktsenheten så var det ju havregrynsgröt till frukost och bröd till varje måltid (med Becel :-P). Det var dietisten där som rådde mej att ha hårdbröd i handväskan, om tågen skulle trassla nångång. (jag kunde riva upp järnvägsrälsen med tänderna när jag blev hungrig, så jag var frekvent shoppare av skräpet i Selectas automater).

Vi gjorde sås på vatten och philadelphia för att undvika grädde och vi stekte köttfärssås utan fett till pastan.. Enda skillnaden där var väl att jag fick lära mej göra sallad på t ex rårivna rödbetor och fick lite olika sätt att krydda vitkålssallad och rårivna morötter... Tidigare hade sallad för mej mest varit bladgrönt, tomater och gurka som avåts en hel tallrik FÖRE maten så den skulle fylla så mycket som möjligt.

Jag tog 4,5 kg med Överviktsenhetens metoder, men hade i stort sett samma storlek.

Med LCHF kombinerat med periodisk fasta har jag senaste halvåret bara tagit 7 kg och 13 cm i midjan... dags att köpa nya kläder igen. :)

• Like 2

Det var ju så man skulle äta nyttigt... När jag gick kursen på Överviktsenheten så var det ju havregrynsgröt till frukost och bröd till varje måltid (med Becel :-P). Det var dietisten där som rådde mej att ha hårdbröd i handväskan, om tågen skulle trassla nångång. (jag kunde riva upp järnvägsrälsen med tänderna när jag blev hungrig, så jag var frekvent shoppare av skräpet i Selectas automater).

Vi gjorde sås på vatten och philadelphia för att undvika grädde och vi stekte köttfärssås utan fett till pastan.. Enda skillnaden där var väl att jag fick lära mej göra sallad på t ex rårivna rödbetor och fick lite olika sätt att krydda vitkålssallad och rårivna morötter... Tidigare hade sallad för mej mest varit bladgrönt, tomater och gurka som avåts en hel tallrik FÖRE maten så den skulle fylla så mycket som möjligt.

Jag tog 4,5 kg med Överviktsenhetens metoder, men hade i stort sett samma storlek.

Med LCHF kombinerat med periodisk fasta har jag senaste halvåret bara tagit 7 kg och 13 cm i midjan... dags att köpa nya kläder igen. :)

Slut på gilla :angry:

Gilla :)

Särskilt salladstallriken innan maten, det körde man ju med som viktväktare också.. Utan dressing, givetvis :blink: I ett desperat försök att bli liite mätt i alla fall!

@Aleks. Slut på gilla igen... jag förstår att det finns behov av sötningsmedel om man ska ha fikabröd, men för mej är det bara vid högtidliga tillfällen och undantagslöst att jag har gäster. Jag skulle ALDRIG fixa fikabröd åt bara maken och mej. Alla "dagar" går mej spårlöst förbi, för det är ju bara geschäft.

Advent är det viktigt för mej att ha pepparkaksdoft, men det räcker ju att jag tar en liten klutt deg och lägger på en plåt och gräddar. Sen har jag juldoften i alla fall till min osötade hemmagjorda vinglögg.

• Like 1

Det tycker jag att du skall tro på, att man kan bli sjuk och överviktigt av tallriksmodellen. Om du hänger här inne ett tag och ställer frågor runt detta kommer du att upptäcka att många av oss har försökt att äta enligt tallriksmodellen men att den höga andelen kolhydrater+ låga andelen fett triggar sug och tom cravings efter mer kolhydrat.

Man behöver förstå att kolhydrat driver hunger och att det för en del av oss (jag är en av dem) omöjliggör det att hålla sig till tallriksmodellen. Mycket få människor klarar av att gå runt med en konstant hunger och/eller sug. 

• Like 4

Det tycker jag att du skall tro på, att man kan bli sjuk och överviktigt av tallriksmodellen. Om du hänger här inne ett tag och ställer frågor runt detta kommer du att upptäcka att många av oss har försökt att äta enligt tallriksmodellen men att den höga andelen kolhydrater+ låga andelen fett triggar sug och tom cravings efter mer kolhydrat.

Man behöver förstå att kolhydrat driver hunger och att det för en del av oss (jag är en av dem) omöjliggör det att hålla sig till tallriksmodellen. Mycket få människor klarar av att gå runt med en konstant hunger och/eller sug. 

Jo men taskiga gener gör ju att det blir ännu värre

• Like 1

Dom flesta som har ätit enligt tallriksmodellen har nog ätit andra saker också. Det är ju inte så många som äter frukost och alla andra mål enligt tallriksmodellen. Sedan beror det ju på vilken av tallrikarna man går efter och vad grönsaksdelen delen består av. Sedan har ju en del ätit pasta var och varannan dag och kostråden säger ju att man skall variera.

Sedan beror det på portionsstorleken.

Många gör nog misstaget att dom äter för lite till frukost och därför blir hungriga/sugna på att äta mellan måltiderna. Äter man godis senare på dagen så förstör man ju också ämnesomsättningen för flera dagar framöver.

Sedan beror det ju också på hur mycket man rör sig och om man stressar.

Att bara skylla på tallriksmodellen blir lite enkelspårigt. Om någon åt LCHF en gång per dygn och resten flingor, bröd och godis skulle du väl inte tycka det var rätt att säga att man blev sjuk av LCHF?

Dom flesta som har ätit enligt tallriksmodellen har nog ätit andra saker också. Det är ju inte så många som äter frukost och alla andra mål enligt tallriksmodellen. Sedan beror det ju på vilken av tallrikarna man går efter och vad grönsaksdelen delen består av. Sedan har ju en del ätit pasta var och varannan dag och kostråden säger ju att man skall variera.

Sedan beror det på portionsstorleken.

Många gör nog misstaget att dom äter för lite till frukost och därför blir hungriga/sugna på att äta mellan måltiderna. Äter man godis senare på dagen så förstör man ju också ämnesomsättningen för flera dagar framöver.

Sedan beror det ju också på hur mycket man rör sig och om man stressar.

Att bara skylla på tallriksmodellen blir lite enkelspårigt. Om någon åt LCHF en gång per dygn och resten flingor, bröd och godis skulle du väl inte tycka det var rätt att säga att man blev sjuk av LCHF?

Jag är och var en storätare till frukost! I dag äter jag inte frukost varje dag men när jag äter så...

Tror det är bra om du lär dig respektera andra människors upplevelser och tro på sanningshalten i det de, i detta fall jag, skriver. Men jag tänker inte tjafsa med dig utan tycker att jag i mitt inlägg har förklarat hur den onda cirkeln startar.

• Like 1

Jag är och var en storätare till frukost! I dag äter jag inte frukost varje dag men när jag äter så...

Tror det är bra om du lär dig respektera andra människor upplevelser och tro på sanningshalten i det de, i detta fall jag, skriver. Men jag tänker inte tjafsa med  mig utan tycker att jag i mitt inlägg har förklarat hur den onda cirkeln startar.

Jag respekterar din upplevelse. Det jag hakar upp mig på är att folk kallar allting för tallriksmodellen. Åt du verkligen frukost enligt tallriksmodellen?

Sedan är det ju så att det aldrig går att diskutera enskilda människor utan att ha alla fakta som har betydelse. Jag fick ju också själv problem utan att äta godis alls. Nu har jag skaffat mig kunskap och om jag misslyckas så vet jag varför. När det gäller mig så har jag ju alla ingående parametrar.

Det är naturligtvis enklare att följa ett speciellt kostkoncept än att göra som jag men det är ju inte alla som går ner i vikt eller ens mår bra med LCHF heller så ett koncept hjälper ju inte alltid.

Jag respekterar din upplevelse. Det jag hakar upp mig på är att folk kallar allting för tallriksmodellen. Åt du verkligen frukost enligt tallriksmodellen?

Jag åt ju definitivt inte enligt tallriksmodellen eftersom jag åt viktväktarmat ibland och pulvermat ibland och försökte hålla mej till nyttigheter, men hela tiden absolut fettskrämd.

Jag tror som jag skrivit i en annan tråd att om man äter riktig mat lagad från grunden och minimerar socker och spannmål så klarar nog de flesta sej väldigt långt oavsett vad man kallar kosten. Jag är mindre rädd för en liten potatis än för en macka eller lite pasta.

Men med min ärftliga belastning tror jag inte det hade räckt ändå.

Tallriskmodellen är fettskrämd om jag äter enligt denna bild från livsmedeslsverket driver det min hunger och dessutom vill de att jag skall äta ännu mer kolhydrat om jag är ytterligare hungrig. Skenbart ser det ut som en fullgod måltid men i den verkliga verkligheten fungerar den inte för mig.

Tallriksmodellen åskådliggör hur man komponerar en bra måltid - lunch eller middag. Modellen visar proportionerna mellan olika ingredienser i måltiden.

Frilagd%20tallrik%20med%20dellinjer%20ko

Tallriksmodellen har tre delar:
  • Den första är potatis, pasta, ris, bulgur och bröd, välj i första hand fullkornsvarianterna. En stor del av tallriken fylls med livsmedel från denna grupp. För den som behöver mycket energi kan denna del göras ännu större. Komplettera eventuellt med en bit fullkornsbröd.
  • Den andra delen består av grönsaker och rotfrukter. Denna del är lika stor som den förra. Den som är överviktig kan låta denna del bli upp till hälften av tallriken.
  • Den minsta delen är avsedd för kött, fisk, ägg och baljväxter, exempelvis bönor.

Lägg märke till att tallriksmodellen visar proportioner mellan de tre delarna. Oavsett om man äter mycket eller litet är proportionerna desamma. Modellen säger ingenting om hur mycket man ska äta - det avgör hunger och energibehovet.

Uppdaterad: 2013-12-03
  • Like 1