Slajmboll

Är det OK att fuska en gång i veckan?

Recommended Posts

Menar du att du tror att vi blir sjuka oavsett hur vi lever eller vad menar du med att det nog mer har med genetik att göra?

Det tror jag inte, det vet jag! Vissa har otur andra inte, sen kan du ju absolut minska riskerna genom att äta nyttigt!

2 potatisar om dagen med sallad och en bit kotlett, dom 2 potatisarna lär ju knappast ge någon här på forumet varken diabetes eller sockerberoende!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tror jag inte, det vet jag! Vissa har otur andra inte, sen kan du ju absolut minska riskerna genom att äta nyttigt!

2 potatisar om dagen med sallad och en bit kotlett, dom 2 potatisarna lär ju knappast ge någon här på forumet varken diabetes eller sockerberoende!

Vad menar du att det då beror på att västvärldens sjukdomar och ohälsa ökar hela tiden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad menar du att det då beror på att västvärldens sjukdomar och ohälsa ökar hela tiden?

Jag är rätt säker på att problemet ligger i den ökade marknaden inom snabbmatsbranschen. Lchf är en kanonkost, tror även att lite kolhydrater kan vara helt okej om man motionerar lite ibland, men den största boven i dramat är mcdonalds 2 dagar i veckan pizza 1 dag och potatismos med köttbullar någon dag inte är någon vidare kost. Att snabbmatkedjorna ökar sin omsättning är bara ett bevis på att folk äter onyttigare och därav blir ohälsan större! Helt onödig diskussion men jag menar att man inte behöver vara ohälsosam även om man äter en pizza någon gång sålänge det inte går till överdrift!

Det tror jag i alla fall :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är rätt säker på att problemet ligger i den ökade marknaden inom snabbmatsbranschen. Lchf är en kanonkost, tror även att lite kolhydrater kan vara helt okej om man motionerar lite ibland, men den största boven i dramat är mcdonalds 2 dagar i veckan pizza 1 dag och potatismos med köttbullar någon dag inte är någon vidare kost. Att snabbmatkedjorna ökar sin omsättning är bara ett bevis på att folk äter onyttigare och därav blir ohälsan större! Helt onödig diskussion men jag menar att man inte behöver vara ohälsosam även om man äter en pizza någon gång sålänge det inte går till överdrift!

Det tror jag i alla fall :)

Jag trodde du menade att man generellt blev sjuk på grund av generna och inte vad man äter, motionsbrist och annat som påverkar. Det finns faktisk en norsk läkare som skrivit en bok där han menar att det bara är "oflaks" som man får diabetes typ 2. Sedan kan det säkert finnas människor som är extremt känsliga för att få det men jag menar generellt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tallriskmodellen är fettskrämd om jag äter enligt denna bild från livsmedeslsverket driver det min hunger och dessutom vill de att jag skall äta ännu mer kolhydrat om jag är ytterligare hungrig. Skenbart ser det ut som en fullgod måltid men i den verkliga verkligheten fungerar den inte för mig.

Tallriksmodellen åskådliggör hur man komponerar en bra måltid - lunch eller middag. Modellen visar proportionerna mellan olika ingredienser i måltiden.

Frilagd%20tallrik%20med%20dellinjer%20ko

Tallriksmodellen har tre delar:

• Den första är potatis, pasta, ris, bulgur och bröd, välj i första hand fullkornsvarianterna. En stor del av tallriken fylls med livsmedel från denna grupp. För den som behöver mycket energi kan denna del göras ännu större. Komplettera eventuellt med en bit fullkornsbröd.
  • Den andra delen består av grönsaker och rotfrukter. Denna del är lika stor som den förra. Den som är överviktig kan låta denna del bli upp till hälften av tallriken.
  • Den minsta delen är avsedd för kött, fisk, ägg och baljväxter, exempelvis bönor.

Lägg märke till att tallriksmodellen visar proportioner mellan de tre delarna. Oavsett om man äter mycket eller litet är proportionerna desamma. Modellen säger ingenting om hur mycket man ska äta - det avgör hunger och energibehovet.

Uppdaterad: 2013-12-03

Sedan finns det flera varianter av tallrikarna. Den för dom som vill gå ner i vikt har halva tallriken med grönsaker. Sedan har det naturligtvis betydelse vad det olika delarna innehåller och hur mycket man äter. Det är som sagt omöjligt att diskutera enskilda personer utan att ha alla ingående parametrar men jag har ändå en fråga.

Hur länge stod du dig på skollunchen?

Hur länge stod du dig på maten om du åt lunch ute på någon restaurang sedan när du gått ur skolan?

För min egen del var det förmiddagarna som var värst med panikhunger till lunch men det började när jag gick på gymnasiet. Innan dess kunde jag stå mig till lunch på en frukost med rostat bröd och smör och marmelad.

Har jag ätit lunch klockan vid halv tolv så har jag stått mig till klockan 16 men sedan var jag ju hungrig och när jag kom hem efter jobbet vid 17-18-tiden så kastade jag mig över smörgåsarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag trodde du menade att man generellt blev sjuk på grund av generna och inte vad man äter, motionsbrist och annat som påverkar. Det finns faktisk en norsk läkare som skrivit en bok där han menar att det bara är "oflaks" som man får diabetes typ 2. Sedan kan det säkert finnas människor som är extremt känsliga för att få det men jag menar generellt.

Då tror jag att du missade att läsa delar i ett av mina första inlägg i denna tråden där jag skrev "Man kan absolut minska risken från sjukdomar genom att äta nyttigt"! Jag klandrar inte lchf, då jag själv försöker köra lågkolhydrat nu men unnar mig lite gott 1 dag i veckan, men tränar också 2-4 ggr/ vecka !

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då tror jag att du missade att läsa delar i ett av mina första inlägg i denna tråden där jag skrev "Man kan absolut minska risken från sjukdomar genom att äta nyttigt"! Jag klandrar inte lchf, då jag själv försöker köra lågkolhydrat nu men unnar mig lite gott 1 dag i veckan, men tränar också 2-4 ggr/ vecka !

Det är också tydligen väldigt individuellt hur bra man klarar stärkelse. Kanske kan vara bra att tänka på så att man inte generaliserar ens egna erfarenheter och tror att det kommer att vara samma för andra. Sen har vi problematiken med spannmål som för många kan ha mer att göra med proteinerna än mängden kolhydrater.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den mer naturliga vägen att gå för trådskaparen borde vara att utgå från den nya livsstilen och "smaska loss" - om så önskas - en gång/vecka. Det finns ju mängder av matnyttigt, ex åt "skräphållet" som utan större problem kan inmhundigas, ex kebabtallrik med grönsaker istället för frittar, Double Bacon Cheese på BK eller Double Cheese på Donken, mörk choklad, korvar, ostar etc etc. Själv har jag inga sådana här specialdagar eftersom de flesta dagar har små "ljusglimtar" (allt är ju egentligen "ljust").

Uttryckt annorlunda, jag skulle inte äta "vanlig" mat/godis/chips etc utan istället snegla åt de alternativ som överenstämmer eller är någorlunda lågkolhydratmässiga. Men det är jag det (som å andra sidan inte ens är sugen på den typen av föda längre).

För övrigt får man inte heller glömma bort att i princip "allt" har potential att vara lågkolhydratanpassat om man anpassar mängden man äter. T.o.m. en sockerbit i kaffet är, ur detta perspektiv, lågkolhydratanpassat. Däremot är 1.5 liter cola eller en påse vingummi inte det... Experimentera, variera, vänd och vrid. Du bestämmer! (Vilket är en viktig insikt vad gäller alla kostomläggnigar eller egentligen allt annat också för till slut handlar det ju om att man ska göra tillräckligt bra under lång tid. Då duger det inte att slaviskt följa vad någon av de etablerade tycker och tänker.)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är också tydligen väldigt individuellt hur bra man klarar stärkelse. Kanske kan vara bra att tänka på så att man inte generaliserar ens egna erfarenheter och tror att det kommer att vara samma för andra. Sen har vi problematiken med spannmål som för många kan ha mer att göra med proteinerna än mängden kolhydrater.

Vad tror du variationerna beror på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad tror du variationerna beror på?

Är det inte Denise Minger som har pratat om amylas och hur toleransen vad det gäller stärkelse kan variera från person till person. Och jag tror generellt nordbor har ganska låg tolerans? Någon annan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte Denise Minger som har pratat om amylas och hur toleransen vad det gäller stärkelse kan variera från person till person. Och jag tror generellt nordbor har ganska låg tolerans? Någon annan?

Tänker du bara på stärkelse eller på kolhydrater i största allmänhet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänker du bara på stärkelse eller på kolhydrater i största allmänhet?

Jag tror hon pratar om just stärkelse. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är väldig OT idag, men med tanke på vad som äts med tallriksmodellen och vete och hur farligt det kan vara:

Det var en mö från Koskullskulle

som köpte sig en bulle

en morgon när hon skulle

ta flyget ner till Rom

Den var av gammalt vete

så när hon skulle éte

så fastna bullhelvetet

i hennes stackars gom

Där satt den sen i torrt och vått

och samlade saliv och spott

och om man ville henne nåt

så fick man inget svar

Så slutet blev för denna mö

att hon för allt förtidigt dö

så akta dig för vetebröd

som legat några dar

Tror det är Stefan Demert som är pappa till den texten.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg