Bengt Nilsson

"Lugn mage med god mat" botar/lindrar IBS

Recommended Posts

Sofia Antonsson har skrivit om hur man får en lugn mage med hjälp av FODMAP.

 

Lugn mage med god mat

 

lugn-mage-med-god-mat.jpg

 

 

Naturligtvis har hon egen hemsida IBSfri

 

Hur bra fungerar FODMAP jämfört med LCHF när gäller IBS?

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att de allra flesta förbättringarna av IBS som folk får när de börjar med LCHF är för att man äter mindre FODMAPs. Det finns ju forskning på FODMAPs, det är ju visat att det fungerar för många. När det gäller LCHF så finns det ju mest anekdoter om att man blir bättre - men även exempel på en del som blivit sämre, kanske för att man äter mer FODMAPs från lök, blomkål etc.

 

Men jag har också sett kommentarer från någon med IBS som ätit FODMAP-kost, men blivit ännu bättre med LCHF. Om det beror på att man missat FODMAPs som karragenan exempelvis i matlagningsgrädde eller så vet jag inte, det kan ju finnas något i stärkelse också som ställer till det. Men jag skulle börja med FODMAPs i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det de som blivit sämre i magen (IBS) av att äta LCHF?

 

Jag har läst om folk som inte blivit helt besvärsfria men i alla fall bättre. En anekdot har jag från en kompis med väldiga problem som provade LCHF en vecka utan resultat. Nämnas ska kanske att hen inte kunde avstå från fullkornsmackan på morgonen under testperioden (för magens skull).

 

Det känns som om vi är väldigt många anekdoter som blivit besvärsfria från IBS genom att gå över till LCHF. Själv har jag haft problem med magen hela livet, bortsett från de två senaste åren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det de som blivit sämre i magen (IBS) av att äta LCHF?

 

Jag har läst om folk som inte blivit helt besvärsfria men i alla fall bättre. En anekdot har jag från en kompis med väldiga problem som provade LCHF en vecka utan resultat. Nämnas ska kanske att hen inte kunde avstå från fullkornsmackan på morgonen under testperioden (för magens skull).

 

Det känns som om vi är väldigt många anekdoter som blivit besvärsfria från IBS genom att gå över till LCHF. Själv har jag haft problem med magen hela livet, bortsett från de två senaste åren.

Jag tänkte på den här tråden:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/4444-svullen-och-orolig-mage/

 

Det handlar ju inte om någon som har IBS. Om man har det kanske man är lite försiktig med mat som man märkt sedan innan att man är känslig för.

 

Jag har inte IBS, men har haft ljudlig och uppblåst mage i 20 år, som jag blev av med med LCHF. Är fortfarande av med det nu när jag äter normalkost, oftast spannmålsfri dock. Var känslig efter LCHF, men har ökat efterhand, jag verkar tåla allt nuförtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror personligen att FODMAP är ett koncept som inte kommer att hålla i längden. De får goda resultat för att de precis som LCHF utesluter gluten och spannmål men i övrigt så tror jag att de utesluter en lång rad nyttiga grönsaker som snarare är bra för hälsan. Mitt tips för den med IBS är att börja köra några veckor med FODMAT-dieten GI-noll eller LCHF-fakir som det också kallas. Prova därefter att lägga till grönsak efter grönsak som FODMAP förbjuder med ett par veckors mellanrum och testa dig fram till vilka grönsaker du bör utesluta och vilka som är OK.

 

Förutom LCHF fakir är FODMAT helt inkompatibel med även hyfsat strikt LCHF, typ Tommy (50 %)Runessons (Tommytappar-bloggen) matlagning. Nästan alla populära LCHF-grönsaker går tokbort med FODMAT såsom broccoli, blomkål, brysselkål, vitkål, rödkål, sparris, lök och avocado. Jag har svårt att tro att det är dessa naturliga grönsaker som är grundorsaken till IBS, men visst testa gärna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan jag började med LCHF reagerade magen på (från) nästan allt till allt. Saker som jag helst undvek var sånt som jag äter helt utan problem idag - äter i stort sett ingen annat än det som jag förut inte tålde. Det var grädde, fet mat, rökt mat, lök, vitlök, all form av kål...listan kan göras lång. Dessutom kunde jag aldrig dricka kaffe eller vin.

 

Idag dricker jag flera koppar kaffe varje dag utan minsta problem och vin kan jag också dricka även om det inte blir så mycket - svårt att lära sig tycka om något som egentligen inte är så gott när man är så gammal som jag. Men jag övar så gott det går :).

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror personligen att FODMAP är ett koncept som inte kommer att hålla i längden. De får goda resultat för att de precis som LCHF utesluter gluten och spannmål men i övrigt så tror jag att de utesluter en lång rad nyttiga grönsaker som snarare är bra för hälsan. Mitt tips för den med IBS är att börja köra några veckor med FODMAT-dieten GI-noll eller LCHF-fakir som det också kallas. Prova därefter att lägga till grönsak efter grönsak som FODMAP förbjuder med ett par veckors mellanrum och testa dig fram till vilka grönsaker du bör utesluta och vilka som är OK.

 

Förutom LCHF fakir är FODMAT helt inkompatibel med även hyfsat strikt LCHF, typ Tommy (50 %)Runessons (Tommytappar-bloggen) matlagning. Nästan alla populära LCHF-grönsaker går tokbort med FODMAT såsom broccoli, blomkål, brysselkål, vitkål, rödkål, sparris, lök och avocado. Jag har svårt att tro att det är dessa naturliga grönsaker som är grundorsaken till IBS, men visst testa gärna.

Absolut, det handlar ju om symptomlindring, och ställer inte tillrätta de grundläggande problemen (som antagligen har en del med tarmflora att göra när det gäller IBS). Det är ju lite olika vilka sorters FODMAPs man reagerar på. Många är kanske mest känsliga för fruktaner, och då är den stora källan för många normalkostare spannmål, ffa vete. Men lök innehåller också mycket, och allra mest finns i jordärtskockor.

 

Men som LCHFare utesluter man ju många källor till FODMAPs - spannmål, baljväxter, (somliga) rotfrukter, förtjockningsmedel, sockeralkoholer, hög andel fruktos, och ofta minskar man laktosen också, tror jag. Så för de flesta så innebär nog LCHF spontant mindre FODMAPs än en normalkost.

 

Det är ju som att LCHF är symptomlindrande vid problem med glukosmetabolismen, och inte botar. Jag tror inte att någon av dessa dieter är optimala för hälsan i längden, men det kan hjälpa mot symptomen en tid, så kan man börja jobba med det underliggande, och kanske bli friskare på riktigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ätit lchf sedan jag var 19 och nu är jag 27 år. Jag halverade mina besvär nästan direkt när jag övergick från normalkost till lchf, men sen har läget varit konstant lika under alla år. Förstoppning, gasbildning och nästan dagligen plågsamma smärtor. Dock bara hälften så illa som innan lchf. Men enbart lchf har inte varit tillräckligt för att bota min IBS. Inte ens när jag uteslutit grönsakerna. Nu har jag börjat anpassa mig efter FODMAP och jag upplever något liknande den aha-känsla som då för länge sedan när jag först provade lchf. Återigen tycks mina besvär halveras, trots att jag inte ens gått in 100% för dieten ännu (spar finslipet till efter helgerna). Jag kan väl ärligt säga att när man blir av med sådana hemska plågor så bryr man sig föga om huruvida det är det mest optimala och hälsosamma sättet att äta långsiktigt. Symtomlindringen är värd så mycket mer. Det är en obeskrivlig lättnad att faktiskt kunna ta kontrollen över IBS-helvetet. Jag kommer passa på att njuta maximalt av denna framgång innan jag börjar grubbla över hur jag ska fixa det underliggande problemet. Om det ens går att fixa. Har man t.ex. en motorikstörning i tarmen så att den inte rör sig normalt kanske man aldrig kan bli så bra att man klarar kål och lök och vete, eftersom det jäser så snabbt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.