Jump to content

Lite frågor

Recommended Posts

Eller ja.. en fråga mest.. jag försökte ett tag med LCHF men fick sluta för att jag fick hemska kramper i magen. 

Jag trodde det va för att jag slutade för tvärt med kolhydrater och testade att äta lite grann till lunchen varje dag men det hjälpte inget vidare utan jag fick gå tillbaka och äta pasta ris bröd igen.

Är det någon annan som upplevt detta eller vet ett bot emot detta eftersom jag gärna vill äta just LCHF kost.

Tack på förhand!

/Frida

"Backa" in i kosthållningen (och titta på paleo också, det är inte så mycket förhållandet på macronutrienterna som spela roll för de allra flesta).

De största hälsovinsterna får du av att ta ut spannmål (i alla fall vete), socker och byta skumma industriframställda oljor mot naturligt förekommande fetter. Ja och inte dricka frukterna, ät hel frukt istället för att pimpla juice.  :)

Det kan faktiskt tänkas att de enkla stegen räcker för dig. Om viktminskning är målet och den inte inträffar av det jag föreslår ovan då är det dags att ta bort mer kolhydrater o.s.v. 

Lycka till!

Hemska kramper i magen är nog en av de mest udda biverkningarna.. lite svårt att begripa vad de skulle bero på såvida du inte förväxlar magen med gallblåsan?

Det vanligaste vid tvärt kostbyte är nog hemsk huvudvärk.. och det handlar antagligen om glukosbrist för hjärnan innan den ställt om till att ta mer energi från ketonkroppar.

Hur som helst. det du känner gäller för dig oavsett vad det beror på och en längre nedtrappning kan som sägs ovan vara en ide att pröva!

Du kan tex utesluta allt socker och mat av mjöl, tillattbörjamed!

Behåll potatisen, mejerierna och grönsakerna.. de är hur som helst sällan något problem för friska.

Mitt tips här skulle nog vara att börja med kokta grönsaker och kött, fisk och ägg. Därefter smyga in lite mer fett om du har gått på "lågfettdiet" länge så att gallblåsan fick sig en chock. Det kan ju hända och är väldigt smärtsamt, så hoppa över det synliga fettet så länge och rampa in det efterhand.