Jump to content

Kan LCHF bota diabetes typ 2?

Peter B

Recommended Posts

Det skrivs många solskenshistorier av folk som blivit av med sin diabetes på många LCHF-sidor.

Men blir diabetesen botad eller hålls blodvärdena bara tillbaka så länge man äter LCHF?

Kan man gå tillbaks och äta en kost med kolhydrater ala tallriksmodellen efter ett tag?

Eller blir diabetesen sämre än den var innan övergång till LCHF kost?

Det skrivs många solskenshistorier av folk som blivit av med sin diabetes på många LCHF-sidor.

Men blir diabetesen botad eller hålls blodvärdena bara tillbaka så länge man äter LCHF?

Kan man gå tillbaks och äta en kost med kolhydrater ala tallriksmodellen efter ett tag?

För det första antar jag att det är diabetes typ 2 du pratar om... typ 1:or har i princip ingen egen produktion av insulin och kommer inte heller få det av att äta LCHF.

Jag har inget facit, men jag tänker såhär. Är en nykter alkoholist fortfarande en alkoholist? En nötallergiker som inte äter nötter är fortfarande allergisk.

Jag tror inte diabetiker botas av en lågkolhydratkost. Däremot verkar det som att de håller sig friska och, i bästa fall, slipper mediciner genom att äta t ex LCHF.

• Like 3

#Magnus se topic...  :P Tack för svar :) ...spontant tycker jag ditt resonemang kan vara rimligt...om vi antar att det stämmer...kan det finnas risk att diabetesen blir sämre av LCHF så att om man återgår till Tallriksmodellen...har man större problem än innan?

Vi kan ganska säkert säga numera att ingen diabetes blir sämre av LCHF, det finns massor av folk som kan vittna om det.
Själva problemet vid diabetes är ju att du äter mat som höjer blodsockret, dvs kolhydrater, om du inte gör det och istället äter LCHF så slipper du till stor del det problemet och kan förhoppningsvis bli symptomfri, dvs "nykter" diabetiker.
Men återgår du till att äta kolhydrater så kommer din diabetes tillbaka som ett brev på posten.
Välkommen att pröva LCHF, det enda den kan göra dig är till vad som numera kallas en typ0 diabetiker, dvs. en diabetiker utan symptom. :)

På lång sikt kanske det kan bli bättre, men jag har inte hört nån som proklamerat att det verkligen blivit så

Det har ju att göra med att varenda cell i kroppen blivit "lomhörd" för insulin så det är nog inte så lättfixat för kroppen ;)

Sen är ju frågan

Varför i hela fridens namn skulle man vilja börja käka det som gjorde en sjuk från början, en gång till?? :huh:

• Like 2

Jag kan uppleva att jag blivit mer kolhydratkänslig under de snart 5 år som jag ätit LCHF. Men det är klart, jag vet ju inte hur känslig jag varit om jag hade fortsatt äta kolhydrater. Jag hann aldrig få diagnos diabetes typ 2, men låg i riskzonen och hade börjat gå upp i vikt före kostomläggning.

Det har ju att göra med att varenda cell i kroppen blivit "lomhörd" för insulin så det är nog inte så lättfixat för kroppen ;)

Om några år vet vi nog mer, när de första diabetes-LCHF:arna passerat 7-årsgränsen och fått en massa celler förnyade.  

Om några år vet vi nog mer, när de första diabetes-LCHF:arna passerat 7-årsgränsen och fått en massa celler förnyade.  

Då har man bara 4 år kvar då ;) Men det borde ju bli en gradvis förbättring - alla cellerna byts ju inte samtidigt.

• Like 1

JAg låg på gränsen till diabetes. Prediabetes tror jag det heter. I vilket fall som helst så upplever jag också att jag nu är känsligare för mycket kolhydrater än innan jag började med LCHF. Men det kanske alla är...

Hörru Y62, vi måste nog vara lite ödmjuka här. ;)

Rökning är bevisat farligt i studie efter studie. Att ett kolhydratintag på 0-50 gram om dagen skulle vara en optimal kost får nog anses som obevisat. Det som lockar många människor till LCHF är nog att det verkar osannolikt att det skulle vara nyttigt att "vräka" i sig 100-tals gram kolhydrater om dagen, oavsett vad livsmedelverket säger. Speciellt när det gäller de mycket låga nivåerna som 0-20 gram kolhydrater om dagen kan det nog vara bra att vara en aning skeptisk.

Antag att det visar sig att en nivå på kanske 50 gram kolhydrater om dagen kan vara bra för en diabetiker (typ 2) och att sedan är medicinering ett bättre alternativ än att gå ner till 0 gram kolhydrater. Antag vidare att kroppen blivit mer känslig mot socker genom att hålla en kost på 0 gram kolhydrater om dagen. Då skulle det vara olyckligt.

Men av de svar jag sett så är väl slutsatsen att vi inte vet om LCHF kost gör diabetesen bättre eller sämre om man återgår från LCHF till en kost med lite mer kolhydrater?

Säger det som andra redan sagt.. Varför i himlens namn ska man återgå till en kost med mer kolhydrater om man år efter år blivit och fått det bevisat för sig själv att kost utan kolhydrater håller mig frisk.  Sedan att jag gillar äta som jag gör idag gör ju inte saken värre.. antar jag ;)

Man kan ju anta mycket om man så vill men jag vet att jag mår bättre med mindre än 50g kolhydrater och jag mår också bättre utan medicin.

Mvh. En frisk diabetiker typ0

• Like 1

Själva problemet vid diabetes är ju att du äter mat som höjer blodsockret, dvs kolhydrater

Som vanligt är det lite mer komplicerat än så... Kolhydraterna i maten bidrar i och för sig till att höja glukosnivåerna men är faktiskt inte den främsta orsaken. Det konstant höga blodsockret härstammar huvudsakligen från den insulinresistenta levern som fortsätter att höja blodsockret eftersom den har blivit lomhörd för insulinet. Det är också därför fasteblodsockret är förhöjt (även om man börjat äta LCHF). Levern behöver inga kolhydrater från kosten för detta utan kan enkelt producera glukos med hjälp av protein från maten eller kroppens muskler. Det enda sättet att få ner blodsockret är att häva insulinresistensen eller injicera insulin.

Ja och nej. Om du bara har insulinresistens utan diabetes så är du förstås frisk i och med att du blir av med resistensen. Med normal insulinkänslighet kan din kropp (definitionsmässigt) klara av kolhydrater utan något problem. Men om du återgår till exakt samma livstil (mat, träning m.m.) som skapade problemet kommer du snabbt vara tillbaka där du började. Om tallriksmodellen var den primära orsaken till dina problem så kan du inte gå tillbaka till den.

Om du lyckats få diabetes har du inte bara insulinresistens utan även nedsatt funktion i bukspottkörtelns insulinproducerande betaceller (de är "utbrända"). I så fall är det lite knivigare. Först och främst måste du bli av med resistensen (ät nyttigare och gå ner i vikt). Men sedan måste du få tillbaka normal funktion hos bukspottkörteln (i annat fall  blir du en diabetiker "typ-0"). Utan tillräckligt med egenproducerat insulin är du inte 100% botad, utan måste fortsätta äta så att blodsockret inte sticker iväg.

Det finns en del mediciner som ska hjälpa till att regenerera bukspottkörtelns betaceller. LCHF-kost eller VLC-diet verkar också kunna hjälpa till. Men vad jag har sett så verkar det inte finnas några garantier för att alla diabetiker typ-2 kan få tillbaka en helt frisk bukspottkörtel. Ju mindre skada är desto bättre prognos.

Om du äter extremt lite kolhydrater kan du utveckla en "fysiologisk insulinresistens". Detta är något som är helt normalt och är en "försvarsreaktion" för kroppen för att se till att den lilla mängd kolhydrater som finns ska gå till nervsystemet (=hjärnan). Denna insulinresistens är reversibel och försvinner så fort man börjar äta kolhydrater igen (kan dock ta något dygn). Om man ska göra ett glukosbelastningstest är det bäst att man vänjer kroppen med kolhydrater några dagar innan, annars kan testet bli felaktigt positivt (det var sannolikt detta som hände Annika Dahlqvist).

Detta skulle kunna vara förklaringen att många som äter LCHF känner att de är blivit mer känsliga för kolhydrater.

Det finns även en teori (Carnivore Connection) som går ut på att människan har utvecklat anlag för insulnresistens eftersom vi genom tiderna ätit mycket kött. För mer information om LCHF-inducerad insulinresistens, googla på "Carnivore Connection hypothesis" eller "Physiological insulin resistance".

• Like 2

#Olle, tack för dina kommentarer, de verkar bygga på en gedigen kunskapsbas!  :)

Jag undrade speciellt över hur sockret kan ligga så högt på morgonen fast jag knappt ätit väldigt lite kolhydrater den sista veckan, det beror alltså att levern fortsätter producera glukos av protein för att den inte kan känna av insulinnivåerna? Det låter ju hoppfullt att man kan häva insulinresistens  men hur gör man? (Jag tränar ganska hårt redan nu). Det låter ju också bra att diabetes/insulinresistens inte förvärras av LCHF. Hoppas att det stämmer!

#Copecca, jag har mått lysande i säkert över 40 år av att äta kolhydratrik kost, först på senare år har jag sett en del oroande tecken....så jag litar inte fullt ut på de signaler kroppen ger, för mig skulle det kännas ännu bättre  om seriös forskning skulle bekräfta teorierna som många kunniga LCHF förespråkare för fram.

Jag undrade speciellt över hur sockret kan ligga så högt på morgonen fast jag knappt ätit väldigt lite kolhydrater

Kortisolet går normalt upp lite extra på morgonen strax innan man vaknar (cortisol awakening response). Kortisolet  stimulerar leverns glukosproduktion lite extra för att man ska energi för att ta sig upp ur sängen. Ingen stor effekt för en icke-diabetiker, men för dig blir det väldigt påtagligt.

Det låter ju hoppfullt att man kan häva insulinresistens  men hur gör man?

Jag har ju inte koll på din situation eller din bakgrundshistoria, det finns ju många olika orsaker till insulinresistens. Men rent generellt tror jag att de flesta kan bli av med insulinresistensen genom att minska bukfettet (viscerala fettet). Det handlar förstås om så "enkla" saker att gå ned i vikt, sluta stressa m.m. Sedan finns det undersökningar som visar att en LCHF-diet i sig kan leda till förbättringar utan samtidig viktnedgång. 

Om jag började få känningar av diabetes skulle jag satsa fullt ut och både dra ner på kolhydraterna och gå ner i vikt. Träning är bra, men se upp så att det inte blir för mycket stress för kroppen, då kan det tvärtom göra det hela värre!

• Like 1

JAg låg på gränsen till diabetes. Prediabetes tror jag det heter. I vilket fall som helst så upplever jag också att jag nu är känsligare för mycket kolhydrater än innan jag började med LCHF. Men det kanske alla är...

Tror det delvis beror på ett förbättrat allmäntillstånd - förr var kroppen så "förgiftad" av kolhydrater att det inte märktes om man åt ett par hekto lösgodis som efterrätt - det gör det nu,,,,

LCHF gör diabetiker symtomfria i första hand och ofta kan de sluta helt med mediciner.

I första hand viktminskningen som ofta följer med övergången till LCHF gör att insulinkänsligheten förbättras avsevärt. Motionen och kanske i synnerhet styrketräning gör gott för insulinkänsligheten,,,,

Jodå, jag tror att T2 är reversibel till viss del men troligtvis inte helt och hållet - men varför ska man återgå till den kost som medfört sjukdom och övervikt?

• Like 1

#Copecca, jag har mått lysande i säkert över 40 år av att äta kolhydratrik kost, först på senare år har jag sett en del oroande tecken....så jag litar inte fullt ut på de signaler kroppen ger, för mig skulle det kännas ännu bättre  om seriös forskning skulle bekräfta teorierna som många kunniga LCHF förespråkare för fram.

Förstår din oro. Jag mådde också väldigt bra i ca.47 års tid med kolhydratrik mat innan det ändrades drastiskt nästan inom en månad till åt det andra hållet och mattan drogs undan fötterna. Var en riktig socker råtta på den tiden kan man väl säga ;)

Efter min diagnos om diabetes levde jag mer som en dag i taget men strikt efter vad som rekommenderades med tallriksmodellen utan någon  nämnvärt förbättring i hälsotillståndet. Inte innan jag gick över helt att äta enligt lchf teorin har jag kunnat återta kontrollen igen över mitt liv.

Att leta efter sanningen i det vetenskapliga är naturligtvis rätt men kan säga att lika som i politiken kommer du inte hitta en enda sanning, endast från en av sidorna som passar till alla parterna utan att du mer o mer måste välja själv vad du ska tro på.

Personligen har jag läst mycket böcker i ämnen om kost och hälsa efter att jag började äta lchf och man bildar sin uppfattning efter en tid av både från det synpunkt vad andra skriver och mest av sina egna erfarenheter.  

Doc har samlat ett antal studier som stöder lchf så kanske du borde ge det lite tid och läsa där ;) Men du kommer se att valet tills slut ställs ändå på dig själv att bestämma vem och vilken sida du ska tro på ;)

Någon 100% bevisat studie varken för eller mot finns inte, men det finns det inte för talriksmodellen heller... ;)

• Like 3

Förstår din oro. Jag mådde också väldigt bra i ca.47 års tid med kolhydratrik mat innan det ändrades drastiskt nästan inom en månad till åt det andra hållet och mattan drogs undan fötterna. Var en riktig socker råtta på den tiden kan man väl säga ;)

Efter min diagnos om diabetes levde jag mer som en dag i taget men strikt efter vad som rekommenderades med tallriksmodellen utan någon  nämnvärt förbättring i hälsotillståndet. Inte innan jag gick över helt att äta enligt lchf teorin har jag kunnat återta kontrollen igen över mitt liv.

Att leta efter sanningen i det vetenskapliga är naturligtvis rätt men kan säga att lika som i politiken kommer du inte hitta en enda sanning, endast från en av sidorna som passar till alla parterna utan att du mer o mer måste välja själv vad du ska tro på.

Personligen har jag läst mycket böcker i ämnen om kost och hälsa efter att jag började äta lchf och man bildar sin uppfattning efter en tid av både från det synpunkt vad andra skriver och mest av sina egna erfarenheter.  

Doc har samlat ett antal studier som stöder lchf så kanske du borde ge det lite tid och läsa där ;) Men du kommer se att valet tills slut ställs ändå på dig själv att bestämma vem och vilken sida du ska tro på ;)

Någon 100% bevisat studie varken för eller mot finns inte, men det finns det inte för talriksmodellen heller... ;)

Min "kvot" av 'Gilla' var slut nu. Så jag gör så här:   Gilla!    :-D

Om du ser det så här... Om någon som är laktosintolerant inte får i sig laktos på sju år, tror du att han kan äta alla mjölkprodukter då? Troligtvis inte och detsamma gäller nog för diabetes typ 2. Du håller dina sockervärden under kontroll när du äter LCHF men byter du till tallriksmodellen så finns den där igen. Om du blir sämre eller inte? Äter du enligt tallriksmodellen så hamnar du i naturalförloppet förr eller senare där du blir sämre och sämre med tiden så sämre blir du förr eller senare, vilket som.

Jag fick fick diagnos typ2-diabetes i slutet av 2005. Då var jag redan inne på att äta GI-inriktat. I mars 2006 övergick jag till LCHF och sedan dess har mina värden varit helt okej. Det är alltså snart sju år sedan och jag äter inga mediciner över huvud taget. Jag ser ingen anledning att sluta med LCHF för hälsovinsterna är så många. Mer kolhydrater skulle få blodsockret att hoppa upp och ner. Jag har inte haft någon direkt viktnedgång (men heller inte gått upp) och det kanske är svårare för oss som har typ2 , detta med insulinresistensen.