turnipnswede Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Hej! Har varit till doktorn idag och fått resultat på mitt 24 timmars blodtryck. Genomsnittet låg på 152/92 och jag har fått recept på atenolol som är en betablockerare. Har googlat på beverkningar och är nu lite nervös över att ta dem. Jag mår ju väldigt bra och har inga symptom. Har ätit LCHF sen den 29 november och gått ner 12 kg. Nu väger jag 96 och är 170cm. Är kvinna och 29 år. Hade högt blodtryck redan innan november så det är inte kosten. Mitt kolesterol och socker var bra, det enda som var lite högt var kaliumet. Jag vet inte, törs man ta de här tabletterna? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Först grattis till din viktminskning! Många som går ner i vikt finner att blodtrycket också går ner, så man kan ju tänka sig att i takt med att du förlorar ytterligare kilon så fortsätter blodtrycket ner. Om du kallt väntar på den effekten, kanske du ska vänta några månader med betablockerarna. Doc menar på sin sida om blodtryck http://www.kostdoktorn.se/blodtryck#medicinering-av-blodtryck att vid värden under 160/100 är det tveksamt med medicinering. Efter min viktminskning med LCHF 2012 så kunde jag plocka bort min blodtrycksmedicin. Kollar det nu med egen mätare då och då, och det ligger fint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Varför ger de betablockerare som blodtrycksmedicin om du inte har nån typ av hjärtfel? Har ingen egen erfarenhet av just det märket men har ätit Metoprolol 50 mg åtskilliga år efter en kärlkrampsröntgen. Med sträng LCHF har jag lyckats fixa till en massa trassel i kroppen och har kunnat slänga alla mediciner. Betablockerarna tog jag sist för jag var rädd för högt blodtryck, men nu är trycket som mest måttligt förhöjt och hälsovinsterna är fantastiska... Jag kände mej sjuk och orkeslös och hade försämrat immunförsvar. Men det kan ju kanske vara en följd av att jag ätit det så länge? Dottern äter betablockerare men lägre dos eftersom hennes hjärta rusar rätt som det är. Hon säger att hon inte har några problem med dem 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Jag tycker inte att du ska äta betablockerare innan du frågat din läkare varför hen valde just den typen av blodtryckssänkande. Enda gången betablockerare skrivs ut numera (enligt min läkare) är vid hjärtsvikt. Antar att det inte är det du har. Betablockerare gör så att pulsen inte höjs. Jättejobbigt att gå uppför en backe exempelvis och normal träning är knappt att tänka på. Fråga om hen inte kan skriv ut lite modernare medicin istället (säg att du vill inte ha den man hostar av). Har man högt blodtryck ska man äta blodtryckssänkande tycker jag, men inte medicin som mest är sänkande i största allmänhet. Alltså bakläxa till din läkare eller byt läkare! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
turnipnswede Posted March 3, 2014 Author Share Posted March 3, 2014 Tack! Glömde säga att läkaren egentligen ville skriva ut en annan typ a medicin men kunde inte det tydligen eftersom jag försöker bli gravid. Läste den sidan om högt blodtryck och blev förvånad för min läkare verkade tycka att jag var väldigt högt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Med tanke på din ringa ålder, så hoppas jag att de även har kollat dina njurar med tanke på ditt blodtryck och högt kalium. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Motionerar du? Kondition förbättrar ju också blodtrycket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
turnipnswede Posted March 3, 2014 Author Share Posted March 3, 2014 Jo jag väntar på tid för att kolla upp njurarna. Och jag motionerar lite bara, promenader, men jag har ett väldigt aktivt jobb. Är på bena hela dagarna. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Jo jag väntar på tid för att kolla upp njurarna. Och jag motionerar lite bara, promenader, men jag har ett väldigt aktivt jobb. Är på bena hela dagarna. I "mina ögon" är Betablockerare relativt lindriga när det gäller biverkningar jämförelsevis med många andra typer av blodtryckssänkande medicin, trots att de är "modernare". Med tanke på din ålder så skulle jag nog ändå råda att ta dem, till dess man har utrett vad det "höga" trycket beror på, och du kanske har fått mer hjälp av kosten att sänka trycket 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Jag tycker du ska lyssna på vad alla andra här har sagt Du är ung....övriga värden se bra ut...så jag skulle satsa på att gå ner 20 kilo till och se vad som händer (om man inte hittar ngt annat fel). Jag är övertygad om att det går att hitta läkare som skulle stötta dig i ett sånt beslut. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 3, 2014 Share Posted March 3, 2014 Betablockerare.. jag tror lite som syster.. en av de med minst biverkningar.. oftast bara fysiska besvär.. antagligen testar läkaren sig fram.. ser om det har effekt! Helst skall man vara läkare själv.. då kanske man kunde få en vettig dialog. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 När jag blev med barn (nästan 15 år sedan) åt jag betablockerare men fick byta till något annat under graviditeten. Så tydligen är inte heller betablockerare bra när man är gravid. Personligen tycker jag betablockerare är ett otyg. Men självklart ska du äta dem om det är det bästa alternativet för dig just nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Jag tycker inte att du ska äta betablockerare innan du frågat din läkare varför hen valde just den typen av blodtryckssänkande. Enda gången betablockerare skrivs ut numera (enligt min läkare) är vid hjärtsvikt. Antar att det inte är det du har. Betablockerare gör så att pulsen inte höjs. Jättejobbigt att gå uppför en backe exempelvis och normal träning är knappt att tänka på. Fråga om hen inte kan skriv ut lite modernare medicin istället (säg att du vill inte ha den man hostar av). Har man högt blodtryck ska man äta blodtryckssänkande tycker jag, men inte medicin som mest är sänkande i största allmänhet. Alltså bakläxa till din läkare eller byt läkare! Hmm... nu blev jag fundersam. Har ätit Tenormin i över tio år, och tränat rätt mycket under tiden ( 2-3 pass styrketräning, 2-3 långa stavgångspass per vecka ) . Segt ibland, jovisst men å andra sidan hade jag inget att jämföra med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Hmm... nu blev jag fundersam. Har ätit Tenormin i över tio år, och tränat rätt mycket under tiden ( 2-3 pass styrketräning, 2-3 långa stavgångspass per vecka ) . Segt ibland, jovisst men å andra sidan hade jag inget att jämföra med. Två månader efter att jag slutat med mina kan jag köra 10 minuter hårt pass på crosstrainern och springa till tåget och fortfarande må bra. Det har inte funnits på världskartan i fjol... Allt som var över normal gång gav mej obehagskänslor i vänstra sidan och kramp i luftrören, så har jag varit sent ute har jag alltid fått ta nästa tåg i stället. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Två månader efter att jag slutat med mina kan jag köra 10 minuter hårt pass på crosstrainern och springa till tåget och fortfarande må bra. Det har inte funnits på världskartan i fjol... Allt som var över normal gång gav mej obehagskänslor i vänstra sidan och kramp i luftrören, så har jag varit sent ute har jag alltid fått ta nästa tåg i stället. Intressant...kan inte ta bort min medicin, min blodtryck går åt fel håll, har stigit sen förra året och den medicin som ska "komplettera" har biverkningar som inte är roliga. Eftersom min läkare inte är så intresserad av bakomliggande orsaker så blir det en hel del funderingar, bl a: kan kronisk smärta påverka blodtrycket? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Jo jag väntar på tid för att kolla upp njurarna. Och jag motionerar lite bara, promenader, men jag har ett väldigt aktivt jobb. Är på bena hela dagarna. Kan du precisera vad du menar med väldigt aktivt jobb, där du är på benen hela dagarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Hmm... nu blev jag fundersam. Har ätit Tenormin i över tio år, och tränat rätt mycket under tiden ( 2-3 pass styrketräning, 2-3 långa stavgångspass per vecka ) . Segt ibland, jovisst men å andra sidan hade jag inget att jämföra med. Om du har möjlighet (i samråd med din läkare) ska du byta till (om det du äter är betablockerare): "ARB (AII-blockerare)Dessa mediciner verkar på ett liknande sätt som ACE-hämmare (se ovan) men på ett annat steg i samma system (ARB står för Angiotensin II Receptor Blockerare). Fördelen är att de inte ger rethosta så ofta som ACE-hämmare. Vanliga mediciner här är Cozaar, Aprovel, Atacand och Diovan. Nu finns även billigare preparat vid namn Losartan, där patentet gått ut." Du kommer antagligen märka att det du trodde var dålig kondis i själva verket var betablockerarna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 I "mina ögon" är Betablockerare relativt lindriga när det gäller biverkningar jämförelsevis med många andra typer av blodtryckssänkande medicin, trots att de är "modernare". Vad tänker du på när det gäller biverkningar av "modernare mediciner"? Är speciellt intresserad av ARB (AII-blockerare). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Om du har möjlighet (i samråd med din läkare) ska du byta till (om det du äter är betablockerare): "ARB (AII-blockerare)Dessa mediciner verkar på ett liknande sätt som ACE-hämmare (se ovan) men på ett annat steg i samma system (ARB står för Angiotensin II Receptor Blockerare). Fördelen är att de inte ger rethosta så ofta som ACE-hämmare. Vanliga mediciner här är Cozaar, Aprovel, Atacand och Diovan. Nu finns även billigare preparat vid namn Losartan, där patentet gått ut." Du kommer antagligen märka att det du trodde var dålig kondis i själva verket var betablockerarna. Tack för tipset!! Ska rådgöra med min läkare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Absolut att smärta påverkar blodtrycket! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
turnipnswede Posted March 4, 2014 Author Share Posted March 4, 2014 Kan du precisera vad du menar med väldigt aktivt jobb, där du är på benen hela dagarna? Jag jobbar som servitris på en stor restaurang. Det blir väldigt mycket spring fram och tillbaka och bärande på grejer upp och ner för trappor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
turnipnswede Posted March 4, 2014 Author Share Posted March 4, 2014 När jag blev med barn (nästan 15 år sedan) åt jag betablockerare men fick byta till något annat under graviditeten. Så tydligen är inte heller betablockerare bra när man är gravid. Personligen tycker jag betablockerare är ett otyg. Men självklart ska du äta dem om det är det bästa alternativet för dig just nu. Under biverkningar står det missbildningar på fostret under graviditet har jag sett nu. Så nu fattar jag inte varför jag fått den här medicinen. Fast jag är ju inte gravid än, men man hoppas ju! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
turnipnswede Posted March 4, 2014 Author Share Posted March 4, 2014 Med tanke på din ringa ålder, så hoppas jag att de även har kollat dina njurar med tanke på ditt blodtryck och högt kalium. Det här med högt kalium, kan det bero på vad man äter? Jag dricker mycket rödbetsjuice sen jag hörde att det hjälper högt blodtryck. Jag har konstant rosa urin och mörkt lila avföring nu! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Darenius Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Högt blodtryck är symptom på att något är fel. Med blodtrycksmedicin försöker man ta bort symptomet i st f orsaken. Grundorsaker till högt blodtryck kan vara stress, diuretika (vätskedrivande) eller kost rik på processade kolhydrater. http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=3wtUn1gWgaw Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 I den här 4 minuters videon pratar William Davis (boken Brödberoende) om olika mediciner som kan hindra viktminskning. Den första han tar upp är betablockerare. Min översättning: Betablockerare blockerar adrenalin och stänger därmed av din förmåga att gå ner i vikt. http://www.youtube.com/watch?v=hPxrVH_SSKA Hade jag varit du hade jag koncentrerat mig på viktminskning till dess jag hade kommit ner till under övervikt, sen kanske jag hade brytt mig om att kolla högt tryck. Det är väl inte osannolikt att trycket hänger ihop med vikten och att minskad vikt kommer att ordna upp trycket. Om du äter betablockerare kommer din viktminskning att bli mycket svårare och kanske helt utebli. För effektiv viktminskning rekommenderar jag så klart LCHF, viktigt dock att lära sig vad kolhydrater är för något och var de gömmer sig och lära sig hur insulin fungerar och vad som triggar det, det är inte bara kolhydrater även om de är värst - även tex mjölk och stress är bovar, med insulin i blodet är viktminskning svårare. Jag rekommenderar också William Davis Facebook sida, där finns så många härliga berättelser av människor som gjort fantastiska resor nedåt i vikt. Vad gäller att bli gravid med övervikt rekommenderar jag läsning av Ann Fernholms Ett sötare blod, sidorna 160 och framåt, särskilt 167-168. Läs gärna Brödberoende också. God tur. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post turnipnswede Posted March 4, 2014 Author Popular Post Share Posted March 4, 2014 Hej alla! Tänkte att jag skulle ta ett graviditetstest innan jag eventuellt började knapra piller och det är POSITIVT! Jag fattar ingenting, vi har försökt i 6 år utan att nåt hänt. Är nog chockad tror jag. Men nu tar jag inga tabletter innan jag träffat min läkare igen. 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 GRATTIS!! Det finns massor med LCHF-bloggar med gravida tjejer så du kan nog få lite tips och råd om du behöver. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Absolut att smärta påverkar blodtrycket! ...ja, det skulle förklara en del. Hur hittar man en läkare som är intresserad av träning, insatt i kosthållning..ja...LCHF då....och dessutom har tid? Och dessutom inte bortprioriterar för att det är en medelålders kvinna som vill diskutera alla dessa jobbiga frågor... :-P Det där lät ju bittert....men jag har haft inställningen att om jag motionerar och äter "rätt" så ska det liksom ordna sig. Men tydligen så räcker inte det riktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin303 Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Hej alla! Tänkte att jag skulle ta ett graviditetstest innan jag eventuellt började knapra piller och det är POSITIVT! Jag fattar ingenting, vi har försökt i 6 år utan att nåt hänt. Är nog chockad tror jag. Men nu tar jag inga tabletter innan jag träffat min läkare igen. Grattis. Jättegrattis! Superjättegrattis 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Hej alla! Tänkte att jag skulle ta ett graviditetstest innan jag eventuellt började knapra piller och det är POSITIVT! Jag fattar ingenting, vi har försökt i 6 år utan att nåt hänt. Är nog chockad tror jag. Men nu tar jag inga tabletter innan jag träffat min läkare igen. Grattis så jättemycket Där har vi ännu ett bevis på vad LCHF-kost kan hjälpa kroppen med 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Vad tänker du på när det gäller biverkningar av "modernare mediciner"? Är speciellt intresserad av ARB (AII-blockerare). Nja, det jag tänker i första hand är på ACE-hämmarna, typ Enalapril som oftast är förstahandspreparatet vid högt blodtryck, vilket är en grupp av mediciner som kan ge mycket och många biverkningar, jämförelsevis med dem så verkar betablockerarna ge mindre biverkningar, men nackdelen är att man ibland får ge ganska hög dos av dessa innan det har någon blodtryckssänkande effekt. Det som talar till betablockerarnas fördel är att det är gammalt och beprövat och man vet ofta vad man kan förvänta sig av den typen av läkemedel, både biverkningar och "verkningar" ARB verkar ge mindre biverkningar jämförelsevis med ACE-hämmarna, och många mår mycket bättre på dem jämförelsevis, men tyvärr verkar man få strida för att få dem utskrivna då ACE-hämmarna har blivit ett förstahandspreparat. Ibland blir vi som patienter inte alltid informerad om varför läkaren väljer ett visst läkemedel det kan finnas andra faktorer än ett symtom (det vi blir informerad om, till exempel högt blodtryck) som gör att man väljer till exempel Betablockerare eller vätskedrivande eller ACE-hämmare för att man tror att det ska ge bättre effekt. Det gäller att ha en dialog med sin läkare, men det är många som inte vill ha det, vill inte veta, och tar de tabletter läkaren har ordinerat och är nöjd med det, man ifrågasätter helt enkelt inte. Vet inte om du blev nåt klokare av det här svaret, men summan av kardemumman är väl att vi är alla olika, reagerar olika och man kan aldrig säga hur någon mår på en medicin innan man har provat. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Det här med högt kalium, kan det bero på vad man äter? Jag dricker mycket rödbetsjuice sen jag hörde att det hjälper högt blodtryck. Jag har konstant rosa urin och mörkt lila avföring nu! Egentligen en svår fråga att svara på, njurarna brukar fixa det här med natrium och kaliumbalansen i kroppen på ett utmärkt sätt om man är njurfrisk. Men det är klart om man överdoserar något extremt mycket så kan ju det bli lite jobbigt för kroppen att alltid reglera det till det optimala. Men man ska också ha i åtanke att man kan tillhöra den grupp som ligger över eller under ett referensvärde, helt normalt, vilket det alltid är (jag tror att 5% ligger under och 5% ligger över) och man kan ibland få ta upprepade prover och kanske göra andra utredningar för att få veta att det här värdet är förmodligen normalt för just mig 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Vet inte om du blev nåt klokare av det här svaret, men summan av kardemumman är väl att vi är alla olika, reagerar olika och man kan aldrig säga hur någon mår på en medicin innan man har provat. Tack för ditt svar! Nu äter jag ARB och trivs väldigt bra med det. Men jag provade i stort sätt alla varianter innan jag fick dem. Min blodtryckshistoria började tidigt, innan jag blev överviktig, antagligen till största delen p.g.a. att den är ärftlig (båda föräldrarna, men ingen överviktig) men också p.g.a. vikt på senare år. När jag började äta blodtrycksänkande var det betablockerare som gällde och det rullade på av bara farten i cirka 20 år. Jag visste inte ens att jag hade biverkningar av medicinen. När sedan mitt gym började med pulsmätare märkte jag att jag inte kunde få upp pulsen som alla andra trots att jag jobbade hårt och fick förklarat för mig att det var betablockerarnas fel. Då började en period av medicinbyten. Först testade jag urindrivande som inte fick ner trycket alls, sedan ACE-hämmare som jag hostade av och till slut ARB. Trots att det har varit jobbigt att ställa in ny medicin var det så otroligt skönt att slippa betablockerarna. Äntligen kunde jag gå lika fort som alla andra, äntligen orkade jag lika mycket som alla andra. Det var inte mig det var fel på utan det var medicinen! Det är därför jag blir arg när jag hör att läkare fortfarande skriver ut dem av ren slentrian. Dock vet jag att ibland kan det finnas fog för just den medicinen. Numera finns det generika för ARB så den är inte längre lika dyr. Nu finns det inga ursäkter längre att inte skriva ut den medicinen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Jag jobbar som servitris på en stor restaurang. Det blir väldigt mycket spring fram och tillbaka och bärande på grejer upp och ner för trappor. Servisjobb är stressigt, och motion avkopplande. Visserligen lär du bränna en del, i det att du far runt i ditt jobb, men det arbetet bör inte ses som en motionsform. Om du avlägger tid för motion och bra mat, så hjälper du dig själv till god hälsa, och minskar risken för de skador som många i servisyrket råkar ut för... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts