jiim Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Hej alla, Jag är sedan två dagar tillbaka ny på LCHF. Har nyligen kommit från en kolhydratsbaserad diet och gått ner från 80 till 69kg under några månader. Vill väga 69kg, så mitt syftet är att behålla vikten. Är för övrigt 184cm lång, vilket betyder att BMI ligger kring 20. Har under dessa två dagar gått ner 2kg (till 67kg), vilket jag antar är normalt när man börjar med LCHF. Men vill helst ligga på 68-69kg. Jag ser många hälsofördelar med LCHF och bestämde mig för att prova. Märker direkt skillnad på hungerkänslan(positivt). Sötsug har aldrig varit några problem varken innan eller efter LCHF. Har ätit 20gr kh/dag och ca 2000kcal, vilket ger 4E% kh. Detta är väl vad som anses strikt. proteinet har legat på 100gr/dag (=25E%). Hur ska jag räkna proteinet? Är det antalet gram protein eller är det E% protein jag ska kolla på? Hur många kalorier skulle jag kunna äta om jag håller mig under 5E% kh? Eller ska jag räkna antalet kh, dvs hålla mig under exempelvis 20gr kh/dag? Jag älskar mat (i synnerhet kött) och skulle lätt kunna äta det dubbla mot vad jag gör nu, det är just detta jag vill testa med LCHF också. Vågar jag äta 4000-5000kcal/dag och behålla vikten? Eller bör jag vänta till jag kommer in i ketos? Har kollat på kisse-sticka dock med negativa resultat. Det är lika spännande som graviditetstest haha Hur kan jag påskynda inträdet till ketos? Hur lång tid bör det ta? Powerwalkar 3mil/vecka och styrketränar 2-3ggr/vecka. Förstår att mycket är individuellt. Blir lite enklare att laborera med antalet kh och så när man har mer erfarenhet av hur LCHF fungerar på just min kropp. Tack för ert svar Ser fram mot ett liv med LCHF-kost! Mvh, Jim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Välkommen! Den här länken kanske kan hjälpa Dig: Här hittade jag: http://matkalkyl.se/...ibehov-kcal.php Där kan Du räkna fram energibehovet utifrån Dig och så kan man fylla i LCHF. Så får Du fram Energibehovet och Kaloriintag om man nu måste ha koll på det. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted March 4, 2014 Author Share Posted March 4, 2014 Välkommen! Den här länken kanske kan hjälpa Dig: Här hittade jag: http://matkalkyl.se/...ibehov-kcal.php Där kan Du räkna fram energibehovet utifrån Dig och så kan man fylla i LCHF. Så får Du fram Energibehovet och Kaloriintag om man nu måste ha koll på det. Lycka till! Hej och tack, Men är det inte så att energibalansen inte fungerar på samma sätt när man är i ketos? Denna länk visar att jag ska äta 2400kcal/dag. Men kan jag i ketos Med strikt LCHF äta 4000kcal och ändå hålla min vikt? Mvh, Jim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Ketos är du i om jag förstår saken rätt, så länge du är i fettförbränning. Det tar säkert minst 3 veckor innan kroppen har vant sej vid att förbränna ketonkroppar regelmässigt. Kroppen kan tillverka glykos eller vilken sockerart den nu egentligen heter själv av protein, så du kan inte överäta protein om du vill komma i ketos. Men vad jag förstår är ditt mål att öka i vikt? Vräk inte i dej mat, men ät tills du blir behagligt mätt av bra grejor och beroende av hur du tränar ska du äta 1-2 g protein per kilo önskad kroppsvikt, lite kolisar och fylla upp resten med bra fett. LCHF är ju en viktnormaliserade kost, så det borde inte vara några problem att hamna på en hälsosam vikt utan att behöva pressa i sej eller räkna kalorier 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted March 4, 2014 Author Share Posted March 4, 2014 Ketos är du i om jag förstår saken rätt, så länge du är i fettförbränning. Det tar säkert minst 3 veckor innan kroppen har vant sej vid att förbränna ketonkroppar regelmässigt. Kroppen kan tillverka glykos eller vilken sockerart den nu egentligen heter själv av protein, så du kan inte överäta protein om du vill komma i ketos. Men vad jag förstår är ditt mål att öka i vikt? Vräk inte i dej mat, men ät tills du blir behagligt mätt av bra grejor och beroende av hur du tränar ska du äta 1-2 g protein per kilo önskad kroppsvikt, lite kolisar och fylla upp resten med bra fett. LCHF är ju en viktnormaliserade kost, så det borde inte vara några problem att hamna på en hälsosam vikt utan att behöva pressa i sej eller räkna kalorier Hej! Ketos är i när förbränningen sker i fettväven och inte i lagrat fett i celler. Precis som du misstänker jag att protein inte skall överätas. Men i princip så behöver jag inte räkna antalet gram fett? Mitt mål är inte egentligen att öka i vikt, mitt mål är att äta precis så mycket som jag känner att jag vill. Och jag är väldigt glad i mat. Så om jag med mina 67-69kg äter 100gr protein, 20gr kh så bör jag kunna äta hur många gram fett som helst utan problem, typ 400gram? slår man detta på miniräknare så blir det 4000kcal, vilket är ett överskott på 1600kcal om man gjorde uträkningen från Kajsa576's inlägg. Vad händer med överskottet om jag är i ketos? Mvh, Jim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Hej! Ketos är i när förbränningen sker i fettväven och inte i lagrat fett i celler. Precis som du misstänker jag att protein inte skall överätas. Men i princip så behöver jag inte räkna antalet gram fett? Mitt mål är inte egentligen att öka i vikt, mitt mål är att äta precis så mycket som jag känner att jag vill. Och jag är väldigt glad i mat. Så om jag med mina 67-69kg äter 100gr protein, 20gr kh så bör jag kunna äta hur många gram fett som helst utan problem, typ 400gram? slår man detta på miniräknare så blir det 4000kcal, vilket är ett överskott på 1600kcal om man gjorde uträkningen från Kajsa576's inlägg. Vad händer med överskottet om jag är i ketos? Mvh, Jim Prova? Prova ät som du vill (minst 2 veckor) och notera hur kroppen reagerar? Ändra om resultatet inte blev det önskade. Allt går inte räkna ut i förhand... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 slår man detta på miniräknare så blir det 4000kcal, vilket är ett överskott på 1600kcal om man gjorde uträkningen från Kajsa576's inlägg. Vad händer med överskottet om jag är i ketos? Mvh, Jim Antagligen går du upp i vikt om du inte är i (energi)balans. Tanken med LCHF är att man automatiskt inte ska vilja äta mer än vad man behöver och därigenom uppnå någon slags jämnvikt. Det finns någon undersökning som tyder på att man skulle kunna äta cirka 300 kcal mer per dag av LCHF-kost jämfört normalkost och ändå inte öka i vikt. Men alla är olika. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Jag hade testat att äta så mycket ett par veckor och sedan utvärdera, gick du upp i vikt eller ej? Om så är fallet så är det ju bara att minska matintaget tills du hittar "rätt" . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Jag har ätit liberal LCHF sen i somras och gått upp 4 kg sen dess. Tyvärr mest runt midjan. Startade på 62 kg (BMI 20) och trivdes med den vikten, så nu har jag börjat med kalorikoll för att gå ner de där kilona igen. ? Jag älskar fett (smör, grädde, nötter, ost, kokosfett i kaffet.... ) så viktuppgången beror helt klart på att jag överätit för att allt är så attans gott! Det finns en snubbe, Sam Feltham som har gjort olika experiment med sig själv och käkat 5000 kcal/dag i 21 dagar. Han har kört med en lågkolhydratperiod, en med skräpmat och nyligen en med vegankost. Han gick upp på alla kosterna, men betydligt mindre på LCHF än han "borde" gjort enligt teorin att en kalori är en kalori. Du kan läsa mer på http://live.smashthefat.com/why-i-got-a-bit-fat/ Hoppas du kommer trivas på LCHF och lycka till! PS. De två kg du gått ner nu de första två dagarna är bara vatten, så vill du hålla vikten så sikta på din nuvarande vikt så länge du äter lchf. PPS. Jag trivs väldigt bra med lchf-kosten bortsett från viktökningen! Känner mig gladare och lugnare, sover bättre, slipper rapig och fisig mage, slipper vara en "Skalman" utan kan vara mer flexibel med mattiderna utan att bli "matarg"... Så jag vill ändå varmt rekommendera denna kost. Men ta det lugnt med kalorierna är mitt råd. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 "Vill väga 69kg, så mitt syftet är att behålla vikten." "proteinet har legat på 100gr/dag" "Powerwalkar 3mil/vecka och styrketränar 2-3ggr/vecka." Tack för ert svar Ser fram mot ett liv med LCHF-kost! Mvh, Jim Om syftet är att du vill behålla vikten, så behöver du inte äta mer än 1 gram protein per kilovikt. Med dina 100 gram i intag per dag ligger du på ca 1,44, vilket gör att om du kör hård styrketräning så lär lägga bygga muskler, vilket höjer din vikt. Jag vill tro att dina powerwalks är i syfte att snygga till kroppen, och då mer muskler kräver mer energi, så gör det att du snabbare blir rippad. Vill du behålla vikten, så är mitt tips att du bara kör s k underhållsträning, dvs inte lägger på så mycket vikter, och istället kör strikta reps. Modellen 8-12 reps a´ 2-3 sets är då att rekommendera. Med basövningar som stimulerar alla viktiga muskler, så kan du beta av ett pass på ca 45 minuter... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted March 5, 2014 Author Share Posted March 5, 2014 Jag kör lätt styrketräning/smidighetsträning på ca 45min med hantel+pilatesboll för att ha en grundstyrka och må bra. Så det blir inte maxningar i bänkpress direkt för min del Powerwalks sker till och från jobb istället för att köra bil. Så det kommer mest gratis. I bilen får man ingen motion Magen är jättelugn! känns som att all fett smörjer upp hela kroppen och leder. Så ser positivt på detta. Aptiten är mer normal än vad jag haft innan. Semlor bjöds det på jobbet, men avstod både eftersom jag inte är sugen och dels för att 80gr kh skulle förstöra allt Men jag kommer nog göra så att jag för lite dagbok på vad jag äter (gram prot,kh,fett) varje dag. så får jag se hur mycket jag kan äta. Läste också om Sam Feltham och blev inspirerad. Lite orolig för min plötsliga viktnedgång till 66.8kg. Men tänker öka fettmängden från idag å se om jag får i mig runt 300gram. Jag har förstått det som att man kommer snabbare i ketos om man äter rätt mängd prot, lite kh samt mycket fett?? Kombinerat med träning. Är dock lite orolig för att äta för många kalorier innan jag är där. Men nu känns det som att eftersom jag ligger under min målvikt så kan jag äta mer fett utan att oroa mig. Mvh, Jim 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Jag kör lätt styrketräning/smidighetsträning på ca 45min med hantel+pilatesboll för att ha en grundstyrka och må bra. Så det blir inte maxningar i bänkpress direkt för min del Powerwalks sker till och från jobb istället för att köra bil. Så det kommer mest gratis. I bilen får man ingen motion Magen är jättelugn! känns som att all fett smörjer upp hela kroppen och leder. Så ser positivt på detta. Aptiten är mer normal än vad jag haft innan. Semlor bjöds det på jobbet, men avstod både eftersom jag inte är sugen och dels för att 80gr kh skulle förstöra allt Men jag kommer nog göra så att jag för lite dagbok på vad jag äter (gram prot,kh,fett) varje dag. så får jag se hur mycket jag kan äta. Läste också om Sam Feltham och blev inspirerad. Lite orolig för min plötsliga viktnedgång till 66.8kg. Men tänker öka fettmängden från idag å se om jag får i mig runt 300gram. Jag har förstått det som att man kommer snabbare i ketos om man äter rätt mängd prot, lite kh samt mycket fett?? Kombinerat med träning. Är dock lite orolig för att äta för många kalorier innan jag är där. Men nu känns det som att eftersom jag ligger under min målvikt så kan jag äta mer fett utan att oroa mig. Mvh, Jim Du kommer i ketos genom att äta som du beskriver dig göra. Dock bör du nog öka fettintaget, med tanke på att du kör dina powerwalks. Fettet gör dig mätt, så du behöver inte oroa dig för att äta för mycket... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted March 5, 2014 Author Share Posted March 5, 2014 Tack för ditt svar Det är bra att få bekräftat att man är på rätt väg, då detta är helt nytt för mig. Idag åt jag nästan 200gram fett, imorgon blir det 250gram hade jag planerat (med mina matlådor) samt totalt 7gram kolhydrater. Ökar fettet för varje dag samtidigt som jag minskar antalet kh. Det är så stor omställning eftersom jag har körde tidigare med lightprodukter och kilovis med grönsaker under min viktnedgång. Eftersom jag har stor min livssituation gör det ganska enkelt för mig att styra vad jag äter varje dag så tänkte jag föra lite dagbok över den näring jag får i mig varje dag. Målet är att äta så mycket att jag ändå kan hålla vikten. Fortsätter jag i minst ett par veckor så kan jag lägga upp lite diagram över vikt, kaloriintag, fett, E% m.m. Har massa fina tabeller i Excel just nu Men det är först när man är i optimal ketos som metabolism ökar något? Med vänlig hälsning, Jim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted March 6, 2014 Author Share Posted March 6, 2014 Fick äntligen utslag på ketonstickan (1,5mmol/L) å började i måndes. Så nu är jag alltså i ketos. Ökar min ämnesomsättning då? Tänkte trappa upp och äta 3000kcal/dag nu och så småningom 4000kcal (å kanske mer om jag håller vikten). Vad är det som gäller angående kolhydrater. Har läst 20gr/dag på vissa källor å 5E% på vissa källor (vilket blir 50gr/dag vid 4000kcal). Har 20 eller 50gram någon betydelse när jag är i ketos? Har fört dagbok i Excel på all prot/kh/fett jag ätit varje dag, samt vikt. Om jag håller på ett tag gör jag väl lite diagram å lägger upp Men lovar inget. Med vänlig hälsning, Jim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Fick äntligen utslag på ketonstickan (1,5mmol/L) å började i måndes. Så nu är jag alltså i ketos. Ökar min ämnesomsättning då? Tänkte trappa upp och äta 3000kcal/dag nu och så småningom 4000kcal (å kanske mer om jag håller vikten). Vad är det som gäller angående kolhydrater. Har läst 20gr/dag på vissa källor å 5E% på vissa källor (vilket blir 50gr/dag vid 4000kcal). Har 20 eller 50gram någon betydelse när jag är i ketos? Har fört dagbok i Excel på all prot/kh/fett jag ätit varje dag, samt vikt. Om jag håller på ett tag gör jag väl lite diagram å lägger upp Men lovar inget. Med vänlig hälsning, Jim Näe, ämnesomsättningen ökar inte för att du är i ketos om du är en normal person med fungerande ämnesomsättning. 25 gram motsvara 5E% för en som äter 2000 Kcal. Förmodligen spelar inte 25 eller 50 gram någon större roll.. det täcker ändå inte ditt glukosbehov. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted March 7, 2014 Author Share Posted March 7, 2014 Okej så ANTALET kolhydrater spelar ingen roll så länge som det ligger under 5E% ? Så då kan jag alltså äta fler kolhydrater ju mer fett jag äter? Med vänlig hälsning, Jim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted March 7, 2014 Share Posted March 7, 2014 Klart att mängden spelar in. Ens egen känslighet spelar in samt syftet med lågkolhydrtakost. Fet och kolhydrater i kombination ger ju bevisligen fettma, så varför ska man äta mer av de onda ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted March 7, 2014 Author Share Posted March 7, 2014 Förstår att det är väldigt individuellt. Men förstår fortfarande inte om det är mängden kolhydrater (20 gram/dag eller tex 50gram/dag) eller delen E% kolhydrater som är det "värsta". Jag formulerar om lite hur jag menar (som sagt är det generellt, men om vi ser till hur de flesta LCHFare reagerar): fall 1; anta att jag äter 4000kcal/dag. Har det relativt liten betydelse eller stor betydelse om jag äter 20gram kh/dag(2E%) eller 50gram kh/dag (5E%)? Skillnaden är endast 3E%. fall 2; anta att jag äter 2000kcal/dag. Har det relativt liten betydelse eller stor betydelse om jag äter 20gram kh/dag(4E%) eller 50gram kh/dag (10E%)? Skillnaden är hela 6E% men fortfarande bara 30gram kh/dag mer, är detta mycket "värre" på grund av den större ökningen i E% kh? Mvh, Jim 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted March 7, 2014 Share Posted March 7, 2014 Med tanke på den enorma bristen på tillförlitlig forskning inom kostområdet så finns det enligt min mening ingen som kan ge dig välgrundade svar på dina frågor. Har förstått att du förberett excelark för att följa din utveckling. Mitt råd är att du läger upp olika experiment med dig själv för att få fakta om hur DU funkar. Dela gärna med dig av resultaten! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted March 7, 2014 Share Posted March 7, 2014 Men... men... betydelse ut vilken synvinkel ? Allt beror ju på vad man vill uppnå och vilka ens egna förutsättningar är ! Eftersom överätning leder till viktproblem oavsett vad man än äter för mycket av (http://live.smashthefat.com/why-i-got-a-bit-fat/), kan man gott koncentrera sig på ordinarie mängder mat i all funderande och resonerande. Resten handlar om kolhydratkänslighet som är en relativt individuell sak. M.a.o behöver var och en testa fram sin egen välmåendenivå. Det fina med lågkolhydratkost är nämligen att det finns inga regler, utan det handlar om individuella egna krav och tillämpningar utifrån dem. Det finns varken rätt eller fel... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted March 7, 2014 Author Share Posted March 7, 2014 Med tanke på den enorma bristen på tillförlitlig forskning inom kostområdet så finns det enligt min mening ingen som kan ge dig välgrundade svar på dina frågor. Har förstått att du förberett excelark för att följa din utveckling. Mitt råd är att du läger upp olika experiment med dig själv för att få fakta om hur DU funkar. Dela gärna med dig av resultaten! Hej, Jag känner samma sak att det finns inte mycket forskning än. Har googlat en jäkla massa och det finns inte så mycket information kring hur kroppen brukar fungera med låg kolhydratskost. Men som sagt om jag fortsätter trivas och orkar, så ska jag experimentera lite och dela med mig av resultaten. (Gör i så fall en tråd i LCHF-erfarenheter). Två morgonar i sträck vägde jag bara 65.7, vilket är 3-4kg mindre än vad jag vill väga, så till en början måste jag gå upp lite. Intressant att se hur mycket jag kommer behöva äta. Men... men... betydelse ut vilken synvinkel ? Allt beror ju på vad man vill uppnå och vilka ens egna förutsättningar är ! Eftersom överätning leder till viktproblem oavsett vad man än äter för mycket av (http://live.smashthefat.com/why-i-got-a-bit-fat/), kan man gott koncentrera sig på ordinarie mängder mat i all funderande och resonerande. Resten handlar om kolhydratkänslighet som är en relativt individuell sak. M.a.o behöver var och en testa fram sin egen välmåendenivå. Det fina med lågkolhydratkost är nämligen att det finns inga regler, utan det handlar om individuella egna krav och tillämpningar utifrån dem. Det finns varken rätt eller fel... Jo det är klart. Jag är mycket nyfiken som du märker på hur mycket energi du kan käka på denna typ av kost, och hur det följer de "termodynamiska sambanden" med energi ut = energi in. Exempelvis vad händer om jag äter 4000kcal/dag med 25gr kh/dag(2,5E%), ELLER 4000kcal/dag med 50gr kh/dag(5E%). Det kanske är så att 4000kcal med 25gr kh/dag inte räcker för mig att gå upp i vikt, utan jag kan bara gå upp om jag ökar till 50gr kh/dag. Det är sådana frågor jag söker svar på. Försöka hitta samband mellan kalorier, E% kh och gram kh. Även om jag gör dessa tester så kommer det inte vara samma för alla. Men det kanske ger en vägvisare och kan bidra med något. Mvh, Jim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted March 7, 2014 Share Posted March 7, 2014 Jag hänger med ! i det fallet kan Sam Felthamns tester med sin egen metabolism som jag länkade till, ge dig en och annan vink. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted March 7, 2014 Share Posted March 7, 2014 Som jag skrev i ett tidigare inlägg - varför ha bråttom med att gå upp de kilon du tappat initialt? Det är ju omöjligt att du skulle ha tappat 3-4 kg fett eller muskler på bara några dagar. Det skulle du inte ens gjort om du inte ätit något alls. Med all sannolikhet är det mesta vatten. Jag skulle råda dig att äta så många kalorier som du förbrukar (enligt gängse formler) och vänta med överätandet tills kroppen är van vid lågkolhydratkosten. Risken är ju annars att du de facto lägger på dig igen. (Talar av egen erfarenhet ?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted March 7, 2014 Author Share Posted March 7, 2014 Jag hänger med ! i det fallet kan Sam Felthamns tester med sin egen metabolism som jag länkade till, ge dig en och annan vink. Jo jag har läst dem, mycket intressant. Även läst om andra personer som bibehåller vikt med ett intag av över 4000kcal/dag. Som jag skrev i ett tidigare inlägg - varför ha bråttom med att gå upp de kilon du tappat initialt? Det är ju omöjligt att du skulle ha tappat 3-4 kg fett eller muskler på bara några dagar. Det skulle du inte ens gjort om du inte ätit något alls. Med all sannolikhet är det mesta vatten. Jag skulle råda dig att äta så många kalorier som du förbrukar (enligt gängse formler) och vänta med överätandet tills kroppen är van vid lågkolhydratkosten. Risken är ju annars att du de facto lägger på dig igen. (Talar av egen erfarenhet ) Det stämmer att säkert mestadels är vatten. Jag kommer ligga några dagar till på 2500-3000kcal/dag och se så vikten är stabil. Blir lite enklare att utgå ifrån i sådana fall. Att det låter som jag har bråttom är att det känns så "skrämmande" att bara väga 65. när jag vägde 80 så hade jag 69 som mål (som jag gick ned kolhydratsbaserat). Har aldrig sett mig som såhär smal hehe! Mvh, Jim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted March 7, 2014 Share Posted March 7, 2014 Jo, jag vet, jag blev också skraj när jag gick ner så snabbt och plötsligt vägde mindre än jag hade tänkt mig. Men nu känns det surt att hålla igen för att än en gång gå ner till den vikt jag vill ha ?. Tja, många säger ju att man ska strunta i vikten och kolla midjemåttet istället. För Sam Feltham så minskade ju midjemåttet fast han gick upp i vikt med lchf. Så har det inte varit för mig, utan mitt midjemått har ökat i takt med vikten. Hursomhelst, jag vill till aka till mitt gamla hål på bältet, och det känns surt att behöva hålla igen för att komma tillbaka till något jag redan hade uppnått. Som sagt, jag känner igen känslan som kommer av att plötsligt ligga under sin målvikt, men kom ihåg: allt som känns läskigt är inte farligt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 7, 2014 Share Posted March 7, 2014 Okej så ANTALET kolhydrater spelar ingen roll så länge som det ligger under 5E% ? Så då kan jag alltså äta fler kolhydrater ju mer fett jag äter? Med vänlig hälsning, Jim Glöm det här med siffror som anger magiska gränser.. jo det finns forskning.. men den baserar sig på grupper av mäniskor.. och inom varje grupp förekommer stor variation! De siffror som anges är tumregler.. mellan tummen och pekfingret.. lite samma som med kalorier! De stämmer hyfsat på stora grupper.. men inte alltid på individer! 75E%F,20E%P,5E%K.. är grundregler att sikta på.. speciellt i omställningen.. minst 3 månader.. metabolt sjuka kan få hålla på 6-12 månader.. ofta tills första viktraset börjat plana ut.. eller blodsocker/blodfetter/blodtryck börjar stabilisera sig på lite mer normala nivåer! Sen så kan man joddla med siffror hit o dit.. tex protein som är essentiellt.. 1-2 gram per kilo kroppsvikt och dag beroende på kön, aktivitetsnivå, kroppsmassefördelning, stressnivå, sömn och en massa annat! Och på det.. när jag ser extremt låga siffror på kolhydrater så brukar jag ropa direkt.. ät mer grönsaker.. behöver inte vara så men, de flesta behöver inte hålla igen på grönsakerna utan tvärt om.. öka dessa.. då slipper de ta tillskott.. eller iallafall hålla på och räkna på om de möjligtvis skulle kunna tänkas få brist på någon vattenlöslig vitamin.. typ folsyra! Mest ropar jag för att folk inte skall få för sig att de är duktiga om de undviker grönsaker.. som regel kan man äta flera kilo för några futtiga 10-20 gram om dagen.. och folk äter sällan 5 kilo spenat om dagen! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted March 8, 2014 Author Share Posted March 8, 2014 kan ge en liten kort statusrapport efter 6 hela dagar med LCHF Har exakta siffror på allt, men sammanfattar lite kort: Första dagen började jag på 68kg. Dag 4,5 och 6 har jag varit på runt 66kg. Ätit ca 90-110gr protein varje dag. (1,5ggr kroppsvikt) ätit i genomsnitt 16,5gram kolhydrater/dag E% kolhydrater låg på ca 5% första två dagarna, men sen har jag varit på 2%. Mest eftersom jag ätit mer fett (och fler kalorier). E% fett började på 70-75%, men senaste fyra dagarna har det varit på 80-85% antalet kalorier per dag har varit gradvis ökande: 1700 - 1900- 2100 - 2700 - 2800 - 3000 Tyvärr saknar jag mellanmål. funderar på att lägga in en liten ost&salami-rulle mellan måltiderna. (2ggr om dagen). Jag känner att också att jag skulle behöva det. Det sägs ju att man ska lita på hungern med LCHF, hoppas jag inte behöver vara orolig för att snudda vid 4000kcal/dag varit i ketos dag från och med kvällen dag 4 (1,5mmol/l på stickan) Snart dags att göra en mer seriös tråd i forumet tror jag under "LCHF erfarenheter". Tar tacksamt emot alla tips och kommentarer! Kanske finns det någon som har erfarenhet av att hålla vikten med LCHF med relativt låg E% kolhydrater? Verkar som att alla går upp i rök efter de nått sin målvikt... Mvh Jim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts