Jump to content

Ta död på myter kring mat

nabe

Recommended Posts

Jo tänkte det kan vara kul att ta död på myter kring mat som man blivit uppväxt med men som man nu vet bättre om.

Tex. Är uppväxt med att: Max 1 ägg om dagen-farligt för kolesterolet. Salta sparsamt.

Ligger det forfarande någon sanning i det?

Kostdoktorn säger ju att man nog inte bör överstiga 36 ägg per dag (med glimten i ögat - det är obegränsat).. Det var ju den här skräcken om förhöjt kolesterolvärde, men nu vet man ju att kroppen tillverkar själv det kolesterol den behöver om den inte får det via kosten, och att förhöjt kolesterol inte är farligt i sej utan en markör på att det är nåt fel som är trasigt.

Saltskräcken sitter fortfarande i också, men det är också helt fel. Folk dör på sjukhus i Sverige pga saltbrist (finns flera inlägg om salt på Kostdemokrati.se) Får du för mycket salt blir du törstig och kissar ut det. Kroppen kan inte tillverka eget salt så det måste vi få i oss i kosten. För lite salt ger trötthet och dimhjärna och yrsel.

• Like 3

Kom å tänka på en tidningsartikel (80-talet) min pappa läste upp när jag var liten. I den stod det att bananer var så nyttiga att man inte behövde annat för överlevnad. Var liten i maten som barn och använde sedan artikeln emot honom för att få äta banan istället för middag, ha ha. Bananer är väl inte såå nyttiga va?

Kom å tänka på en tidningsartikel (80-talet) min pappa läste upp när jag var liten. I den stod det att bananer var så nyttiga att man inte behövde annat för överlevnad. Var liten i maten som barn och använde sedan artikeln emot honom för att få äta banan istället för middag, ha ha. Bananer är väl inte såå nyttiga va?

Jag hoppas att de är ganska nyttiga i alla fall för små barn för bananer och välling är nämligen det som alltid går i även trötta barn när inget annat accepteras. Vuxna som tenderar att växa på bredden kanske ska hålla sig borta från bananer.

• Like 1

Jag hoppas att de är ganska nyttiga i alla fall för små barn för bananer och välling är nämligen det som alltid går i även trötta barn när inget annat accepteras. Vuxna som tenderar att växa på bredden kanske ska hålla sig borta från bananer.

Jo men visst är det väl bra med bananer (om man ej har viktproblem). Menar bara att dom nog inte täcker hela näringsbehovet som det påstods i artikeln.

Jo men visst är det väl bra med bananer (om man ej har viktproblem). Menar bara att dom nog inte täcker hela näringsbehovet som det påstods i artikeln.

Kommer ihåg ett väldigt otäckt fall för några år sedan om en veganfamilj som bara gett sitt barn avokado och banan för att det enligt deras dogm innehöll allt som människokroppen behöver. Barnet fick hjärnskador och föräldrarna dömdes för barnmisshandel.

Läst att de senaste studierna visar att kaffe eller andra koffeinhaltiga drycker inte alls är vätskedrivande. OM man inte intar ca 600 mg koffein/dag eller mer. 

Det är ca 10 koppar vanligt bryggkaffe.

TS skrev mat, men jag tycker att kaffe kan få vara med, eftersom det är så många som dricker det.

Den mest uppenbara myten: "Man håller lättare vikten av fettsnål mat."

(Ackompanjerat av reklam för lightprodukter med tvivelaktigt innehåll).

Och som Jäderås skrev: "Frukost är dagens viktigaste mål."

Denna myt verkar sitta i hårt hos de flesta fortfarande. Mina arbetskamrater förfasar sig över att jag oftast inte äter frukost.

En annan myt som många fortfarande svär vid: "Man bör äta minst sex mål mat om dagen för att må bra."

(Vem tusan har tid att planera och äta mat var tredje timme?)

Just ja... när min dotter var spädbarn så rekommenderades flytande fett som tillskott varpå jag köpte på mig flytande margarin och gav henne. Usch, önskar jag visste bättre då.

• Like 4

En annan myt som många fortfarande svär vid: "Man bör äta minst sex mål mat om dagen för att må bra."

> Precis! Nu när ja går min HK-utbildning är det ett himla tjatande om de nyttiga mellanmålet hit och dit (GAAAH!) . Behöver man mellanmål så är det fel på föregående måltid ("BUSTED"!). 

"Man ska inte småäta" ("CONFIRMED!")

• Like 2

> Precis! Nu när ja går min HK-utbildning är det ett himla tjatande om de nyttiga mellanmålet hit och dit (GAAAH!) . Behöver man mellanmål så är det fel på föregående måltid ("BUSTED"!). 

"Man ska inte småäta" ("CONFIRMED!")

På den tiden jag åt fettsnålt och "nyttigt" var jag tvungen att ha mat och sovklocka som Skalman. Efter 3 timmar började det bli lågtryck och efter 4-5 var det stormvarning. Längre än så tror jag aldrig nån överlevde i min närhet.

• Like 4

Heh... snacka om affärsidé. "Vi tar (typ) juice... späder ut det med hälften vatten och tillsätter lite sötningsmedel". $$$

Är inte det egentligen ett fall för marknadsdomstolen eller nåt? Man får väl inte ljuga hur mycket som helst?

• Like 2

Lite socker har väl aldrig skadat någon  :blink:

Det svaret fick jag när jag stod framför charkdisken och ville ha några hekto sockerfritt pålägg.

Efter mångt o mycket letande, så var det endast Parmaskinkan som inte var sockrad.

Vilken överraskning! Eller inte :(

• Like 5

Minst sex skivor bröd om dagen. Lättmargarin bättre än smör. Bulle medelnyttigt. Banan rena hälsomaten. Havregrynsgröt är som dunderhonung. Och förstås det om ägg och kolesterol.

Ja hur kunde man rekommendera 6 skivor bröd om dagen! Var det livsmedelsverket? nån som vet?

Fick ofta burkfrukt/fruktsallad (namn?) i sockerlag som liten eftersom det var nyttigt med frukt. Det var förresten inte så länge sedan det slutades serveras i förskolan heller, som mellanmål. Alla dessa fruktsoppor, nyponsoppan var ju bra för barnen med mycket vitaminer i, sade/trodde man.

• Like 1

Den mest uppenbara myten: "Man håller lättare vikten av fettsnål mat."

(Ackompanjerat av reklam för lightprodukter med tvivelaktigt innehåll).

Och som Jäderås skrev: "Frukost är dagens viktigaste mål."

Denna myt verkar sitta i hårt hos de flesta fortfarande. Mina arbetskamrater förfasar sig över att jag oftast inte äter frukost.

Just ja... när min dotter var spädbarn så rekommenderades flytande fett som tillskott varvid jag köpte på mig flytande margarin och gav henne. Usch, önskar jag visste bättre då.

Flytande fett = grädde och äggula numera. Det brukar jag blanda i vällingen numera och se, då dricker lilla tjejen upp hela flaskan! Vattvällingen vägrar hon.

• Like 5

Flytande fett = grädde och äggula numera. Det brukar jag blanda i vällingen numera och se, då dricker lilla tjejen upp hela flaskan! Vattvällingen vägrar hon.

Rapsolja i vällingen eller ersättningen rekommenderar man nu på bvc...

Burkmat, välling och industrigröt till barn. Det rekommenderas till barn. Största bluffen någonsin!

Färdigmat är inte nyttig för vuxna (tänker på findus, felix osv) men färdigmat för barn är nyttig?

Tänk om tänk rätt!

• Like 5

Jag fick alltid en rejäl klick messmör i vällingen som liten. Det var för att jag alltid var hård i magen men gjorde också vällingen såå söt och god! Man undrar ju om sockerberoendet startade redan då.

Jo det rekommenderades för 2 år sedan för min dotters mage också...

Jo tänkte det kan vara kul att ta död på myter kring mat som man blivit uppväxt med men som man nu vet bättre om.

Tex. Är uppväxt med att: Max 1 ägg om dagen-farligt för kolesterolet. Salta sparsamt.

Ligger det forfarande någon sanning i det?

Ägg kan du vräka i dig, men akta dig för fulsalt. Välj att salta äggen med havssalt...

• 3 weeks later...

Ja hur kunde man rekommendera 6 skivor bröd om dagen! Var det livsmedelsverket? nån som vet?

Jag tror det var på 70-talet eller kanske tidigt 80-tal. I Västerås var hela staden utsmyckad med stora BillBoards med budskapet:

"Livsmedelsverket rekommenderar:

6-7 skivor bröd om dagen"

• 2 months later...

Frågan är om det är lika o´key att äta mycket ägg när man äter mycket kolhydrater.

Varför skulle ägg plötsligt bli onyttigt även om du vräker i dig kolhydrater i from av extra spannmål ris och potatis (inte godis förstås)

Det tror jag inte. Finns mycket i ägg som gör att jag tror att människor som äter fel (industrimat, godis västerländsk mat..) skulle kanske klara sig bättre med ett högt ägg intag...

Varför skulle ägg plötsligt bli onyttigt även om du vräker i dig kolhydrater i from av extra spannmål ris och potatis (inte godis förstås)

Det tror jag inte. Finns mycket i ägg som gör att jag tror att människor som äter fel (industrimat, godis västerländsk mat..) skulle kanske klara sig bättre med ett högt ägg intag...

Jag får lätt strul med kroppen om jag äter ägg och annat mättat fett. Under väldigt många år kunde jag bara äta 3 ägg i veckan eftersom jag annars fick fettkulor och tidigare även akne av ägg. Nu har jag kunnat äta ägg igen och har ätit en omelett på 2 ägg varje morgon men min tunga har varit envist vit så idag hoppar jag över äggen och ser vad som händer.

Kanske har kroppen helt enkelt svårare att ta hand om fettet om man äter kolhydratrik mat.

Jag får lätt strul med kroppen om jag äter ägg och annat mättat fett. Under väldigt många år kunde jag bara äta 3 ägg i veckan eftersom jag annars fick fettkulor och tidigare även akne av ägg. Nu har jag kunnat äta ägg igen och har ätit en omelett på 2 ägg varje morgon men min tunga har varit envist vit så idag hoppar jag över äggen och ser vad som händer.

Kanske har kroppen helt enkelt svårare att ta hand om fettet om man äter kolhydratrik mat.

Har du experimenterat med äggens och det mättade fettets ursprung?

Typ blir det någon skillnad om det är ägg och fett från gräsbetande djur och  cafo uppfödda djur?

Har du experimenterat med äggens och det mättade fettets ursprung?

Typ blir det någon skillnad om det är ägg och fett från gräsbetande djur och  cafo uppfödda djur?

Jag köper ju ekoägg men jag har svårt att tro att det skulle ha någon stor inverkan. Fettet finns ju där ändå och kolhydrater är lättare att förbränna och fettet är lättare att lagra. På vilket sätt skulle fett från gräsbetande djur göra skillnad i just det sammanhanget?

Jag har nu blivit lite försiktig med ägg, äter bara ibland. Misstänker att äggen gav upphov till mina gula kolesterolfläckar på ögonlocken och precis som MKJ får jag fettkulor/dålig hy i ansiktet. Sedan får jag "känningar" i gallblåsan. Har överlag fått sämre hy sedan jag lade om kosten till lchf, trist!

Ägg kan du vräka i dig, men akta dig för fulsalt. Välj att salta äggen med havssalt...

Varför är vanligt salt dåligt? Förmodligen ytterligare en myt, men jag har fått höra att "salt är salt, kemiskt samma sak, det är bara priset som skiljer".

Bananer är, för att vara frukt, väldigt näringstäta båda energimässigt som på mikronutrientnivå. I runda slängar motsvarar en banan 5 äpplen. Men bortom jämförelser med andra frukter så är det ju i sedvanlig ordning inte mycket att stå sig efter.

Framförallt så är ju bananer ett miljömässigt gissel som har få motsvarigheter med tanke på att produktionen av dem drabbar såväl miljö som människa.

• Like 1

Varför är vanligt salt dåligt? Förmodligen ytterligare en myt, men jag har fått höra att "salt är salt, kemiskt samma sak, det är bara priset som skiljer".

Salt framställt genom att låta havsvatten avdunsta innehåller flera olika sorter: http://www.bokus.com/bok/9789153439875/paleo-maten-och-motionen-din-kropp-ar-byggd-for/

Så om man jämför med att endast salta med NaCl, så är havssalt förmodligen mycket bättre. Jag använder Seltin, som innehåller både natrium, kalium och magnesium plus jod.

Salt framställt genom att låta havsvatten avdunsta innehåller flera olika sorter: http://www.bokus.com/bok/9789153439875/paleo-maten-och-motionen-din-kropp-ar-byggd-for/

Så om man jämför med att endast salta med NaCl, så är havssalt förmodligen mycket bättre. Jag använder Seltin, som innehåller både natrium, kalium och magnesium plus jod.

Skall ditt svar förstås som att inget salt är dåligt men det finns det som innehåller mer mineraler och därför är rikare ur näringssynpunkt?

Det där tror jag oxå är en myt.. då det inte finns några rena hav längre.. så genomgår havsalt samma reningsprocesser som bergssalt!

Såå.. skillnaden lär på sin höjd vara något spår av någon mineral och ett skyhögt högre pris!

Och det står jag för tills motsatsen är bevisad!

"Det framställs genom att man leder in havsvatten i grunda bassänger, så kallade saliner, där vätskan får dunsta bort. Sedan renas saltet till livsmedelskvalitet."

http://www.falksalt.com/sv/allt-om-salt.html

• Like 1

Det där tror jag oxå är en myt.. då det inte finns några rena hav längre.. så genomgår havsalt samma reningsprocesser som bergssalt!

Såå.. skillnaden lär på sin höjd vara något spår av någon mineral och ett skyhögt högre pris!

Och det står jag för tills motsatsen är bevisad!

"Det framställs genom att man leder in havsvatten i grunda bassänger, så kallade saliner, där vätskan får dunsta bort. Sedan renas saltet till livsmedelskvalitet."

http://www.falksalt.com/sv/allt-om-salt.html

Det kan du mycket väl ha rätt i...

Skall ditt svar förstås som att inget salt är dåligt men det finns det som innehåller mer mineraler och därför är rikare ur näringssynpunkt?

I vår moderna värld är det lätt att få i sig mycket natrium, men det kan vara värre med kalium och magnesium. Det varnas ju ofta för brister på dem. Därför tänker jag att ett salt som t.ex. Seltin är bättre än enbart NaCl + jod.

I vår moderna värld är det lätt att få i sig mycket natrium, men det kan vara värre med kalium och magnesium. Det varnas ju ofta för brister på dem. Därför tänker jag att ett salt som t.ex. Seltin är bättre än enbart NaCl + jod.

Lite tillskott av alger ska hjälpa med Kalium och Magnesium.

Jag köper salt som inte är "renad"...

Då köper du sk vägsalt.. och det är förbjudet att sälja för livsmedelskonsumtion!

Allt salt som säljs som livmedel är renat.. dock i olika grad beroende av källan till råvaran!