Jump to content

Ta död på myter kring mat

nabe
 Share

Recommended Posts

Lite tillskott av alger ska hjälpa med Kalium och Magnesium.

Logiskt, för de kommer ju ur havet! Läste förresten härförleden att våra kroppars salthalt motsvarar den som världshaven hade när våra förfäder lämnade dem för att bli landlevande, så den kombo av salter som rådde då är väl vad vi behöver kantänka.

• Like 1

Logiskt, för de kommer ju ur havet! Läste förresten härförleden att våra kroppars salthalt motsvarar den som världshaven hade när våra förfäder lämnade dem för att bli landlevande, så den kombo av salter som rådde då är väl vad vi behöver kantänka.

Plus att det ger jod. 

• Like 1

Jag har Trocomare och Herbamare som bordssalt!

Och det är havsalt.. som jag för allt i världen hoppas/tror är renat (så jag slipper PCB, DDT, Bromerade flamskyddsmedel och en del annat ogottigt).. algpulver som antiklumpmedel och jod, diverse örter som krydda!

Då köper du sk vägsalt.. och det är förbjudet att sälja för livsmedelskonsumtion!

Allt salt som säljs som livmedel är renat.. dock i olika grad beroende av källan till råvaran!

Vägsalt är kalciumklorid. 

Kalciumklorid tror jag man har till att binda damm på grusvägar?

Natriumklorid.. dvs orenat stensalt har man för att smälta snö och is om jag inte är fel underrättad?

http://www.granngarden.se/product/gatusalt-25-kg

Övriga namn Vägsalt

"Kalciumklorid används som vägsalt eftersom den smälter is lättare än natriumklorid. Dessutom utvecklar den värme när den reagerar med vatten."

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kalciumklorid

Men natriumklorid används i ärlighetens namn också för ändamålet.

Jag tror det var på 70-talet eller kanske tidigt 80-tal. I Västerås var hela staden utsmyckad med stora BillBoards med budskapet:

"Livsmedelsverket rekommenderar:

6-7 skivor bröd om dagen"

Tror det var Brödinstitutet som var avsändaren till kampanjen. 

• 1 month later...

Har en tydlig minnesbild av ett mittuppslag i Aftonbladet från när jag var i 10-års åldern.

På en stor bild låg en hyfsat attraktiv kvinna med en sån där stor geleråtta som lottades ut i diverse program

i mitten på 90-talet. Rubriken löd "Nu är det bevisat: Socker gör dig INTE fet!!", eller nått liknande.

Någon annan som minns detta? Så mycket mer missinformation än så går ju inte att stå för...