Jump to content

Kolesterolmyten lever och frodas!

Maskros

Recommended Posts

Idag ringde en god vän. 

Hon var förtvivlad  efter sitt senaste läkarbesök. Hon hade tidigare fått Simvastasin efter att läkaren konstaterat att kolesterolvärdet var för högt.

Eftersom hon mådde så dåligt av medicinen, slutade hon efter en tid.

Nu var hon på återbesök hos läkaren, och vid provtagning visade det sig att kolesterolvärdet var 8. Läkaren hade blivit mycket upprörd och skrivit ut starkare statiner, som hon nu mår mycket dåligt av.

Dessutom har hon fått dietrestriktioner av läkaren: INTE ETT ÄGG MER SÅ LÄNGE HON LEVER,  ingen grädde, osv.

Är det inte häpnadsväckande? 

Idag ringde en god vän. 

Hon var förtvivlad  efter sitt senaste läkarbesök. Hon hade tidigare fått Simvastasin efter att läkaren konstaterat att kolesterolvärdet var för högt.

Nu var hon på återbesök hos läkaren, och vid provtagning visade det sig att kolesterolvärdet var 8. Läkaren hade blivit mycket upprörd och skrivit ut starkare statiner, som hon nu mår mycket dåligt av.

Dessutom har hon fått dietrestriktioner av läkaren: INTE ETT ÄGG MER SÅ LÄNGE HON LEVER,  ingen grädde, osv.

Sa dom verkligen kolesterolvärdet och inte blodfetterna?

Äter personen LCHF?

Men herre gud! Byt läkare! Jag har haft kolesterolvärden på nånstans 19-20 vad jag minns, och är nere på normal nu helt utan statiner, bara med kosten. statiner gör dej bara sjukare. Till och min läkare på metabolenheten har krupit till korset ach sagt "vad du än gör, fortsätt, för det funkar uppenbarligen" Han ville säga upp bekantskapen med mej när jag vägrade äta hans hemska piller, men jag påvisade att jag hade lika bra värden med bara kost som med potenta statiner, så han gick med på ett halvår till. Det är 2 år sen... Jag räknar med att bli helt friskförklarad nästa prov i maj.

De enda som har bevisad nytta av statiner är ett fåtal män i 45-årsåldern.

• Like 5

Totalkolesterolet var 8? Vet du vad de andra värdena var? Tänker främst på triglycerider och HDL.

Intag av grädde och ägg påverkar inte blodfetter negativt, så den läkaren skulle jag aldrig mer besvära.

Nej, hon hade inte en aning om om de olika värdena.Det får man nog aldrig reda på.Jag har berättat för henne om hdl, ldl och apo-kvot. Jag har länkat till kostdoktorns information om kolesterol och uppmanat henne att läsa.

• Like 4

Nej, hon hade inte en aning om om de olika värdena.Det får man nog aldrig reda på.Jag har berättat för henne om hdl, ldl och apo-kvot. Jag har länkat till kostdoktorns information om kolesterol och uppmanat henne att läsa.

Du har visst rätt att få ut dina värden. Det kan de inte neka dej. Du har rätt att få reda om precis allt som står i dina journaler.

Uppsala läns landsting har en sån förnämlig tjänst så man kan logga in på webben och se sina journaler så fort läkaren har verifierat proverna. Där kan man även se jornalanteckningarna, vilket kan vara lite kul ibland.

lite fler länkar som kvällsläsning:

http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

http://www.kostdemokrati.se/scoop/2012/03/13/varldsberomd-hjartkirurg-talar-ut-om-vad-som-egentligen-orsakar-hjartsjukdom/

http://forum.kostdoktorn.se/topic/4112-kolesterol-igen/

• Like 1

Men herre gud! Byt läkare! Jag har haft kolesterolvärden på nånstans 19-20 vad jag minns, och är nere på normal nu helt utan statiner, bara med kosten. statiner gör dej bara sjukare. Till och min läkare på metabolenheten har krupit till korset ach sagt "vad du än gör, fortsätt, för det funkar uppenbarligen" Han ville säga upp bekantskapen med mej när jag vägrade äta hans hemska piller, men jag påvisade att jag hade lika bra värden med bara kost som med potenta statiner, så han gick med på ett halvår till. Det är 2 år sen... Jag räknar med att bli helt friskförklarad nästa prov i maj.

De enda som har bevisad nytta av statiner är ett fåtal män i 45-årsåldern.

Nej, statiner är jättebra, för läkemedelsbolagen! Allvarligt, man är inte alltid nöjd med sin bilmekaniker, sin tandläkare eller frisör. Men då byter man, det finns ingen anledning nu när vi har mer valfrihet att inte byta läkare.

• Like 3

Ett totalkolesterol på 8 kan vara hur bra som helst.. eller hur dåligt som helst!

Det är främst fördelningen som talar om utifall det är någon fara på taket!

"Savarese and coworkers point out that statins reduce the risk of myocardial infarction by 39.4 percent and the risk of stroke by 23.8 percent compared with placebo. These are the numbers they get when calculating relative risk reduction. The results are statistically significant, certainly suggesting a positive effect of statin therapy.

However, let’s take a closer look at the magnitude of treatment effect. An individual not given statin therapy has a 98.9 percent chance of not having a heart attack, and a 99.2 percent chance of not having a stroke in a year. If given statins, the chance of not having a heart attack will be increased to 99.2 percent and the chance of not having a stroke will be increased to 99.4 percent. Not very impressive if we look at it this way.

Keep in mind when looking at these numbers that we don’t have access to data on the side effects of statins from these trials. It is possible that older people are more vulnerable to side effects than young people. There is evidence of harm linked to statins when given to elderly individuals, including muscle pain, liver disorders, impaired memory, increased risk of diabetes and gastrointestinal stress."

http://www.docsopinion.com/2014/01/07/statins-for-elderly-people-was-the-message-corrupted/

• Like 1

Ett totalkolesterol på 8 kan vara hur bra som helst.. eller hur dåligt som helst!

Det är främst fördelningen som talar om utifall det är någon fara på taket!

"Savarese and coworkers point out that statins reduce the risk of myocardial infarction by 39.4 percent and the risk of stroke by 23.8 percent compared with placebo. These are the numbers they get when calculating relative risk reduction. The results are statistically significant, certainly suggesting a positive effect of statin therapy.

However, let’s take a closer look at the magnitude of treatment effect. An individual not given statin therapy has a 98.9 percent chance of not having a heart attack, and a 99.2 percent chance of not having a stroke in a year. If given statins, the chance of not having a heart attack will be increased to 99.2 percent and the chance of not having a stroke will be increased to 99.4 percent. Not very impressive if we look at it this way.

Keep in mind when looking at these numbers that we don’t have access to data on the side effects of statins from these trials. It is possible that older people are more vulnerable to side effects than young people. There is evidence of harm linked to statins when given to elderly individuals, including muscle pain, liver disorders, impaired memory, increased risk of diabetes and gastrointestinal stress."

http://www.docsopinion.com/2014/01/07/statins-for-elderly-people-was-the-message-corrupted/

Räknar man på antalet infarkter så innebär det ju att man går från t e x 1000 till 600 ... det är ju ett fantastiskt resultat...om man ser det på det viset ...  ;)

Idag ringde en god vän. 

Det är ju viktigt att få hela blodfettsprofilen och att dom mäter det där med Apo-kvot (som inte jag kan något om).

Sedan är det ju med största sannolikhet farligare att ha höga blodfetter om man samtidigt har en dålig fettomsättning.

Om man räknar på ett annat sätt så minskar din chans att få en infarkt med 0,3%.. tror tillomed selleri har en bättre skyddsverkan?  :wacko:

Och inga kända bíverkningar!

Mmm... vi LCHF:are har en tendens att titta på detta ur individperspektivet...så gör jag också ;) Fick ju 8.1 i totalkolesterol sist, jag skulle ju säkert få statiner kastade efter mig om jag gick till doktorn...men det tänker jag inte göra. ;) .

Men det är också relevant att titta på saker ur ett "grupperspektiv" och finns det då ett preparat som kan minska risk för CVD händelse med 40%...så är det ett fantastiskt bra resultat! Det är ju egentligen inget att diskutera.

MEN ;)

...man måste ju också titta på biverkningarna och jämföra dem mot nyttan och det är väl här problemet med statinerna ligger? ... typ2 diabetes och demensliknande symptom är ju inte att leka med...

...man måste ju också titta på biverkningarna och jämföra dem mot nyttan och det är väl här problemet med statinerna ligger? ... typ2 diabetes och demensliknande symptom är ju inte att leka med...

MEN ;)

och muskelförtvining och bröstcancer och...

Vetetusan om jag inte skulle ta hjärtinfarkt i så fall ändå än att plågas i en massa år och dö av cancer i stället, eller bli ett vårdpaket.

och muskelförtvining och bröstcancer och...

Vetetusan om jag inte skulle ta hjärtinfarkt i så fall ändå än att plågas i en massa år och dö av cancer i stället, eller bli ett vårdpaket.

Ja speciellt som sannolikheten att du får någon nytta av dina statiner är väldigt liten...det ända som skulle motivera användandet är ju att biverkningar i princip saknas.

Jag har inte letat riktigt efter hur "andra" sidan resonerar runt biverkningarna...de måste rimligtvis anse att de allvarliga biverkningarna inträffar hos 1/1000 eller 1/10000 annars är ju utskrivningen av statiner i princip kriminell.

• Like 1

Ja speciellt som sannolikheten att du får någon nytta av dina statiner är väldigt liten...det ända som skulle motivera användandet är ju att biverkningar i princip saknas.

Jag har inte letat riktigt efter hur "andra" sidan resonerar runt biverkningarna...de måste rimligtvis anse att de allvarliga biverkningarna inträffar hos 1/1000 eller 1/10000 annars är ju utskrivningen av statiner i princip kriminell.

Altså.. någonstans i den massan av personer döljer sig säkert sådana som har nytta av Statiner.. iallafall temporärt eller på grund av genetiska skäl, där risk för biverkningar är lägre än eventuell nytta.

Sen så är det väl samma dilemma som med diabetiker.. där de får hjälp med medecin så de kan fortsätta att äta en dålig kost/dålig livstil.

Jag hade en arbetskamrat som hade höga blodfetter men han sa att han vill äta statiner för att ändra på något i kosten kunde han inte tänka sig.

Sedan känner jag en man som ätit dubbel dos statiner i över 30 år men några biverkningar har han aldrig nämnt.

Märkligt! För både morsan oxh jag fick biverkningar ganska snabbt av bara Simvastatin, som är typ babydos av statiner. Jag övergick snabbt till potentere elände, och när jag läst på övertalade jag morsan att skippa skiten