Jump to content

Metformin och fastevärde

MagnusH

Recommended Posts

Jag har diabetes 2. Sedan jag börjat med LCHF, först försiktigt, sedan mer radikalt, har jag gaatt ner 20 kg och faatt bättre kontroll paa blodsockervärdena. Efter mat (LCHF) är mina värden helt normala, men mina fastevärden, baade paa morgonen och fyra timmar efter maaltid, är lite för höga. Oftast mellan 6 och 7 mmol/l. Mitt senaste HbA 1c var 5,8, mätt i Tyskland, vilket i Sverige motsvarar 4,7. HbA 1c är ju ett bra värde, men vad kan man göra aat de höga fastevärdena? Jag har prövat med och utan metformin (som jag daa tagit en längre tid) men det blir ingen skillnad. Fastevärdena ligger paa 6 – 7 med eller utan metformin. Efter mycket motion har jag ibland faatt ned det till 5,8.

Jag har diabetes 2. Sedan jag börjat med LCHF, först försiktigt, sedan mer radikalt, har jag gaatt ner 20 kg och faatt bättre kontroll paa blodsockervärdena. Efter mat (LCHF) är mina värden helt normala, men mina fastevärden, baade paa morgonen och fyra timmar efter maaltid, är lite för höga. Oftast mellan 6 och 7 mmol/l. Mitt senaste HbA 1c var 5,8, mätt i Tyskland, vilket i Sverige motsvarar 4,7. HbA 1c är ju ett bra värde, men vad kan man göra aat de höga fastevärdena? Jag har prövat med och utan metformin (som jag daa tagit en längre tid) men det blir ingen skillnad. Fastevärdena ligger paa 6 – 7 med eller utan metformin. Efter mycket motion har jag ibland faatt ned det till 5,8.

Har samma erfarenhet efter nu snart 4 år med lchf. Fastevärdet lever sitt eget liv oavsett vad man gör. Har dock sedan snart 2 år slutat ens att mäta den regelbundet och bryr inte om den så mycket numera utan går allt efter de nogrannare tagna labproven om långtidssocker och blodvärden som visar mer rätt hur jag mår. Och jag mår bra ;) 

Ja, fastevärden kan variera en del och gryningsfenomenet kan spela ett spratt, alltså att glukos frisätts när man håller på att vakna så att man ska ha lite energi när man stiger upp. Dessutom finns det en felmarginal när det gäller uppmätta blodsockervärden - mätaren inte helt tillförlitlig. Vet inte om det stämmer, men brukar också tvätta händerna innan jag kollar blodsockret för att få ett mer rättvisande värde. 

Slutligen - alldeles utmärkt med ett diskussionsforum, där olika synpunkter framförallt kring kost kan ventileras. Har personligen saknat möjligheten att ta upp frågor kring kost och diabetes, men nu finns alla möjligheter att diskutera detta - bra!

Etter fem år med LCHF, og fire år med fasteblodsukker omkring 6-7, har jeg nå etter fem år fått det ned til under 5. Tåler også å spise karbohydrater i form av poteter, grovt brød i blant. Blodsukkeret er aldri høyere enn 6,5 etter måltid. Det ser ut som at bukspyttkjertelen har frisknet til!

• Like 1