Milton Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 När jag böjer mig ner till golvet för att göra nånting och det tar ett par minuter då får jag yrsel eller blir lite snurrig i huvudet när jag står upp igen. Jag hörde att det är pga dålig blodcirkulation men vad kan man göra för att få bra blodcirkulation? Är det nån som vet varför? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 4, 2014 Share Posted March 4, 2014 Vi börjar med mitt standardsvar. Har du provat med salt? För lite salt kan ge yrsel. Annars låter det som för lågt blodtryck. Har du provat blodtrycket? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Låter som klassiskt lågt blodtryck/blodtrycksfall vid lägesändring. Salt kan hjälpa något. Du kan testa blodtrycket liggande och sen resa dig och testa det stående och se vad som händer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 När jag böjer mig ner till golvet för att göra nånting och det tar ett par minuter då får jag yrsel eller blir lite snurrig i huvudet när jag står upp igen. Jag hörde att det är pga dålig blodcirkulation men vad kan man göra för att få bra blodcirkulation? Är det nån som vet varför? Det beror nog inte på dålig blodcirkulation Det beror på en helt naturlig effekt av att stå med huvudet neråt som förmodligen de flesta upplever. Huvud ner = mycket blod - huvudet snabbt upp efter detta = mindre blod = yrsel, som går över relativt snabbt, när blodtrycket i huvudet har stabiliserats. Dålig blodcirkulation visar sig ofta i benen, som värk när man promenerar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Milton Posted March 5, 2014 Author Share Posted March 5, 2014 Vi börjar med mitt standardsvar. Har du provat med salt? För lite salt kan ge yrsel. Annars låter det som för lågt blodtryck. Har du provat blodtrycket? Nej, jag har inte provat blodtrycket. Jag kanske ska göra det, tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Milton Posted March 5, 2014 Author Share Posted March 5, 2014 Låter som klassiskt lågt blodtryck/blodtrycksfall vid lägesändring. Salt kan hjälpa något. Du kan testa blodtrycket liggande och sen resa dig och testa det stående och se vad som händer. Jag testade som du sa liggande och reste mig upp men jag blev inte så snurrig som när jag böjde mig ner och sedan reste upp igen. Men jag ska göra en blodtryck test. Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Milton Posted March 5, 2014 Author Share Posted March 5, 2014 Det beror nog inte på dålig blodcirkulation Det beror på en helt naturlig effekt av att stå med huvudet neråt som förmodligen de flesta upplever. Huvud ner = mycket blod - huvudet snabbt upp efter detta = mindre blod = yrsel, som går över relativt snabbt, när blodtrycket i huvudet har stabiliserats. Dålig blodcirkulation visar sig ofta i benen, som värk när man promenerar. Ja, det låter naturlig som du säger. Yrseln går snabbt över och det betyder att jag får mycket blod i huvudet som sedan töms av blod när jag reser mig upp igen. Du säger att Dålig blodcirkulation visar sig ofta i benen, som värk när man promenerar. Var i benen brukar göra ont och vad kan man göra åt det? Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Jag testade som du sa liggande och reste mig upp men jag blev inte så snurrig som när jag böjde mig ner och sedan reste upp igen. Men jag ska göra en blodtryck test. Tack! Jag tror att det heter ortostatiskt blodtryck, när det faller vid stående. Som grönsaksodlare jobbar jag mycket upp och ner. så att säga, och har haft förfärliga problem med yrsel och följande hjärtklappning men det har lugnat sig sedan jag börjat medicinera för sköldkörteln. Ortostatiskt blodtryck är välkänt inom vården. Fråga om det. Svimningskänsla heter presyncopé. Det kan man också fråga om. Då får man kanske en hjärtbandspelare att bära ett dygn eller två. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Ja, det låter naturlig som du säger. Yrseln går snabbt över och det betyder att jag får mycket blod i huvudet som sedan töms av blod när jag reser mig upp igen. Du säger att Dålig blodcirkulation visar sig ofta i benen, som värk när man promenerar. Var i benen brukar göra ont och vad kan man göra åt det? Tack! OM man nu har dålig blodcirkulation, i benen, så brukar det oftast visa sig vid 55-60 år plus, som ont i vaderna när man går, som förvärras allt eftersom vid fortsatt gång, man måste helt sonika stanna och vila efter en stund. Det man brukar rekommendera inom sjukvården vid dessa tillstånd är rökstopp, träning, läkemedel och i värre fall kirurgi. LCHF kan ha en positiv effekt med tillskott av D-vitamin och vitamin K2 som omfördelar eventuella kalkinlagringar från kärlen till skelett och tänder. De symtom du har beskrivit tyder INTE på kärlförträngningar och dålig blodcirkulation, utan en vanlig blodtryckssänkning vid lägesförändringar, vilket är mycket, mycket vanligt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Milton Posted March 5, 2014 Author Share Posted March 5, 2014 Jag tror att det heter ortostatiskt blodtryck, när det faller vid stående. Som grönsaksodlare jobbar jag mycket upp och ner. så att säga, och har haft förfärliga problem med yrsel och följande hjärtklappning men det har lugnat sig sedan jag börjat medicinera för sköldkörteln. Ortostatiskt blodtryck är välkänt inom vården. Fråga om det. Svimningskänsla heter presyncopé. Det kan man också fråga om. Då får man kanske en hjärtbandspelare att bära ett dygn eller två. Bra jag ska kolla det:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Milton Posted March 5, 2014 Author Share Posted March 5, 2014 OM man nu har dålig blodcirkulation, i benen, så brukar det oftast visa sig vid 55-60 år plus, som ont i vaderna när man går, som förvärras allt eftersom vid fortsatt gång, man måste helt sonika stanna och vila efter en stund. Det man brukar rekommendera inom sjukvården vid dessa tillstånd är rökstopp, träning, läkemedel och i värre fall kirurgi. LCHF kan ha en positiv effekt med tillskott av D-vitamin och vitamin K2 som omfördelar eventuella kalkinlagringar från kärlen till skelett och tänder. De symtom du har beskrivit tyder INTE på kärlförträngningar och dålig blodcirkulation, utan en vanlig blodtryckssänkning vid lägesförändringar, vilket är mycket, mycket vanligt Jag är 57 men tack o lov har inte ont i vaderna, jag går, cyklar och tränar och slutat röka för många år sen:) Då är inte blodcirkulationen som är fel på. Tack:) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 OM man nu har dålig blodcirkulation, i benen, så brukar det oftast visa sig vid 55-60 år plus, som ont i vaderna när man går, som förvärras allt eftersom vid fortsatt gång, man måste helt sonika stanna och vila efter en stund. Det man brukar rekommendera inom sjukvården vid dessa tillstånd är rökstopp, träning, läkemedel och i värre fall kirurgi. LCHF kan ha en positiv effekt med tillskott av D-vitamin och vitamin K2 som omfördelar eventuella kalkinlagringar från kärlen till skelett och tänder. De symtom du har beskrivit tyder INTE på kärlförträngningar och dålig blodcirkulation, utan en vanlig blodtryckssänkning vid lägesförändringar, vilket är mycket, mycket vanligt "Dubbel-gillar" att du nämnde K2 i detta sammanhanget!!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 "Dubbel-gillar" att du nämnde K2 i detta sammanhanget!!! Tack för det Jaa, det häftiga är att man lär så länge man lyssnar, eller läser, eller lever eller hur var det nu? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Milton Posted March 6, 2014 Author Share Posted March 6, 2014 Min fru har köpt D-vitamin genom LCHFs hemsida. Men var köper man K2, är det på vanliga hälsokost butiker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Man kan också äta ost, yogurt, surkål och annan fermenterad mat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Lindquist Posted April 9 Share Posted April 9 Ursäkta för sent svar, vill du ha ett bra svar på din yrsel. Det är b12 brist och folsyra, prova metylkobalamin med folsyra. Jag hade precis samma symtom som dig var yr och värk i benen tyder på b12 brist. Har du en gång fått b12 brist ska du behandlas livet ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 10 Share Posted April 10 9 timmar sedan, Alexander Lindquist sade: folsyra. Nej, inte folsyra. Folat. Folsyra är en molekyl som är påhittad/patenterad. Den binder till våra folatreceptorer men gör inte samma sak som folat i kroppen. Folat är samma sak som vitamin B9. Tillskott tas gärna i formen metylfolat. Tyvärr förvirrar folsyra-begreppet. "Alla" vet ju att folsyra är bra för graviditet mm så även de som säljer folat kallar det ofta folsyra (de vill också sälja) så läs innehållsförteckningen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts