Jump to content

Ilska en risk för hjärtat? Läs då inte Doktorn nr 4 2013!

AnnikaJ

Recommended Posts

Doktorn delas ju ut gratis så jag tog ett ex i går. I den tidningen varnar  Rössner och Brismar för LCHF. och det känner man ju till. 

Dessutom  har tidningen flera  stora artiklar l om diabetes. I artikeln Diabetes -världens vanligaste sjukdom  står  " Kosten  som rekommenderas  är helt enkelt en svensk normalkost...man bör minska fettintaget...."

Jag trodde att det var den svenska s.k. normalkosten som ledde till övervikt   och överviktens följder. 

Det finns mycket att diskutera i artikeln. Att motion är nyttigt för diabetiker, det är ej kontroversiellt., men de senaste diabetesrekommendationerna tiger man om, Visionen är att ett nytt läkemedel skall bota diabetes 2. 

Borde inte visionen vara att  vi äter så att så många som möjligt av oss  slipper insjukna i diabetes 2 ?  Och  att vi som fått sjukdomen diabetes 2, dvs sockersjuka kan radikalt förbättras om vi undviker den svenska sockrade s.k.  normalkosten ? Självklart är det bra att det finns mediciner när det behövs., även vid diabetes 2. Men enligt de nya rekommendationerna skall även vi som äter en lågkolhydratskost  få stöd av sjukvården.Och det får fler och fler av oss,, tack och lov.

Men att lägga tidningen Doktorn i väntrummet  upplever jag tveksamt! Doktorn nummer 4 är i alla fall inte det stöd vi med diabetes 2 behöver!

• Like 4