Jump to content

Usch, har börjat röka mer

nabe

Recommended Posts

Det är väl typiskt? Ersätta ett beroende med ett annat. Har ätit lchfkost i 2 mån nu och märkt att cigaretterna tar slut snabbare. Det har ju att göra med att mitt sötsug ej försvunnit, tar några bloss extra för att det hjälper. FY! hatar detta äckliga tvång. Har satt upp rökstopp 1 juni. Har rökt till och från i 20 år. Hur kan ens cigaretter vara lagligt?

Försök att ersätta suget med nåt annat än en cigarett. En bit stark ölkorv, en bit chili, en vitlöksklyfta eller bit ingefära eller nåt som får dej att tänka på annat...

Kan du gå ut och gå tills det värsta har lagt dej?

nikotinmonstret är ju precis som sockertrollet nånting som man aldrig får förhandla med, de måste piskas till underkastelse. Och ju fler gånger man satt dem på plats desto lättare blir det. Men det är inte lätt alla gånger. Jag slutade röka några år innan jag fick mina hjärtproblem och läkaren tog min hand i sina bägge och gratulerade mej till det bästa beslut jag nånsin tagit.

Tänk om han vetat vad bra beslut om kosten också kan leda till...

Titta på bloggen lchfingenjören och hennes verktygslåda. My är duktig på hur man sätter trollen på plats

• Like 1

Det är väl typiskt? Ersätta ett beroende med ett annat. Har ätit lchfkost i 2 mån nu och märkt att cigaretterna tar slut snabbare. Det har ju att göra med att mitt sötsug ej försvunnit, tar några bloss extra för att det hjälper. FY! hatar detta äckliga tvång. Har satt upp rökstopp 1 juni. Har rökt till och från i 20 år. Hur kan ens cigaretter vara lagligt?

Det ABSOLUT farligaste sättet att få i sig nikotin är att röka brinnande cigaretter. Det är inte nikotinet i sig som är så speciellt farligt och cancerframkallande (i normal dos) utan allt annat du får i dig när du röker brinnande cigaretter - cirka 7000 cancerogena ämnen. Däremot är nikotin en väldigt beroendeframkallande drog.

Om cigaretter hade introducerats på marknaden idag hade de blivit förbjudna. Om man förbjuder cigaretter idag kommer vi bara att erbjuda kriminella gäng ännu ett sätt att tjäna pengar. Jag ser hellre att skurkaktiga tobaksbolag har monopol på produkten än att motorcykelgängen har det.

Är man beroende av nikotin och har svårt att sluta helt med nikotin med det är det bättre att gå över till något annat nikotinpreparat (som inte alls är lika farligt som brinnande cigaretter); snus, e-cigg eller nikotinprodukt från apoteket. Istället för att "försöka" sluta röka brinnande cigaretter (i flera år). Varje brinnande cigarett innehåller cirka 7000 cancerogena ämnen. Andra nikotinpreparat gör såklart inte att du blir fri från nikotin - det är en annan resa - men de gör att du slipper de cancerframkallande brinnande cigaretterna. Varje cigg innebär en risk.

Steg 1 - sluta röka cancerframkallande brinnande cigaretter och ersätt med annan nikotinprodukt om du inte kan sluta med nikotin.

Steg 2 - sluta använda nikotin.

Självklart är det allra bästa att inte vara beroende av nikotin alls. Tro inte på allt du hör om att det är svårare att sluta snusa eller svårare att sluta med nikotintuggummin än att sluta röka. Det är nikotin det är svårt att sluta med. Många som slutar röka brinnande cigaretter ersätter dem med exempelvis snus - de slutar inte med nikotin.

Både ja och nej när det gäller svårighetsgrad. Cigaretter kan ju också ha en social funktion. Det tyckte jag var svårt... vad skulle jag göra för att komma från skrivbordet en stund sen då? ... Stockholmare fikar ju alltid vid skrivbordet av nån dum anledning :-P Dessutom vanan att ha nåt i händerna kan göra det svårt.

Men andra sätt att få i sej nikotin kan göra att nikotindosen blir större och gör att det blir svårare att sluta med det sen. Jag började tugga nikotintuggummi och till slut sov jag med de där j*a tuggummina. Jag fick hjälp att bli kvitt beroendet med zonterapi.

Men vi har har en annan tråd med nikotinets farlighetsgrad i olika former, så den behöver vi inte tröska igenom igen här

• Like 1

Köp boken Äntligen ickerökare av Allen Carr. Kostar ca 50:- som pocket. Jag hade som du rökt i ca 20 år och försökt sluta massor av gånger. Hade läst så mycket om denna bok så jag gav den ett försök. Har nu varit rökfri i ca 2 mån utan röksug, abstinens eller nikotinersättningsmedel. Helt fantastiskt!

Boken tar ca 2-3 dagar att läsa så se till att ha cigaretter för de dagarna, du ska röka medans du läser. När du kommit till sista kapitlet och ska röka din sista cigarett så se till att bara ha en kvar, läs kapitlet och rök sen din sista cigarett nånsin. Så skönt är det efter att äntligen vara rökfri.

Ge den en chans.

• Like 2

Köp boken Äntligen ickerökare av Allen Carr. Kostar ca 50:- som pocket. Jag hade som du rökt i ca 20 år och försökt sluta massor av gånger. Hade läst så mycket om denna bok så jag gav den ett försök. Har nu varit rökfri i ca 2 mån utan röksug, abstinens eller nikotinersättningsmedel. Helt fantastiskt!

Boken tar ca 2-3 dagar att läsa så se till att ha cigaretter för de dagarna, du ska röka medans du läser. När du kommit till sista kapitlet och ska röka din sista cigarett så se till att bara ha en kvar, läs kapitlet och rök sen din sista cigarett nånsin. Så skönt är det efter att äntligen vara rökfri.

Ge den en chans.

Tack för tipset! Var rökfri i 4 år tills jag en kväll fick för mig att feströka, hur dum får man va!!

Promenader brukar ta bort mitt sug efter något att stoppa i munnen.