Greeneyes66 Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Men tänkte döpa tråden till "Brööööl - 5 veckor och klent resultat" Nåväl...nåt galet gör jag förmodligen...men ändå så TYCKER jag verkligen att jag gör "ganska" rätt ändå. De första 2 veckorna försvann 3 kg...förmodligen mest vätska...efter 4 veckor mätte jag mig och det var minus 5 cm i midjan. Kanoners ju! Idag...vågen på +0,5 kg...Stön! Ej mätt midjan idag. Har dragit ner på mejeriprodukter de sista veckorna men vill inte ta bort det helt...Tycker det är gott! Japp! Någon form av ketos är jag i...(känns på doften vid toa besök och att jag hade +4 på ketoner vid u-test) Är det ett litet kvitto på att man gör någonting rätt? Tror att jag fuskat med fettet på sista tiden. Men vet inte HUR mycket jag egentligen kan dra i mej. Har inga större problem med smör. Götta! Steker i smör. Äter massor av ägg! Kokta, stekta och gärna äggröra med grädde och bacon. Men vill variera något. Avocado - ett kapitel för sig...ser ju sååå frächt å gött ut...Men...nja...FÖRSÖKER!!! Dottern äter avocado med sked! Fusk! Vill inte börja räkna KH...vill inte. Vill uppskatta och vet att jag inte får i mig så mkt/dag, men visst lite bli det ju. Har HELST lite mjölk i kaffet. Försökt med grädde, gräddvatten. Men kaffet blir inte gott! MBC har testats...men får kväljningar...Jag som trodde det skulle vara grejen. Ska göra fler försök! Förövrigt...så tycker jag det går bra. Riktigt bra. Vet inte om jag känner mej hur pigg som helst, men årstiden gör ju sitt till. Väntar fortfarande på den enorma "kicken" Sötsuget är borta...kan slå igenom ibland...och i morse hade jag NÄSTAN kunnat döda för ett glas apelsinjuice!!! Min hunger har blivit annorlunda, inte alls en sådan där skrikande hungerkänsla, och känslan av att man nästan är matt. Tvärtom. Håller mej mätt längre. Blir mätt fortare. Å det är väl gott så långt! Så...jag strävar vidare! Kommer att hålla den här tråden "levande", för min egen skull, då jag har ett behov att skriva av mej ibland och förväntar mej inte kommentarer hela tiden! Men...välkommet är det såklart! Nu...ledig dag...fönsterputs...Långpromis och mys med sportlovsledig tös! Må FETT gott därute! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Hihi, ja visst kan man bli galen... jag stönade vilt i morse, för jag har gått upp ett kilo senaste månaden... MEN jag har ju gått ner 3,5 cm i midjan, så det ÄR väl egentligen det som räknas vad? Jag har ju börjat träna så jag kanske har fått en liten muskel eller nåt som väger? Jättebra att du mår bra och visst är det så att när man tror katten sitter på toa samtidigt är man i ketos. När det gäller fettet så kan man ju äta kryddsmör till nästan allt. Och det finns ju ingen ände på vad man kan smaksätta det med. Jag gillar inte heller MBC-kaffe eller te. De gånger jag dricker kaffe är det med grädde i, men det är sällan. Aldrig hemma och jobbets kaffe smakar skunk i vilket fall. Jag har börjat med roliga teer där i stället. Om jag ska festa till nån enstaka gång kan jag kosta på mej en latte. Har du sett recepten om äggmjölk? Skulle det vara nåt att variera med? Det går ju smaksätta med vanilj eller kakao eller nåt annat om man vill. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Du kanske blir tvungen att börja räkna kalorier...vid din ålder har basalmetabolismen gått ner en hel del...periodisk fasta kan vara ett sätt att minska kaloriintaget. Har svårt att tro på att problemet skulle ligga i att du tar mjölk till kaffet. Börja och titta på sådant som du konsumerar mycket av... Lycka till! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Jo visst kan man behöva skruva men "vid min ålder" brukar man ha hållit på och strulat en massa med kroppen sedan innan, så ska man få nåt vettigt resultat måste man börja med att skapa en trygg kropp, och det gör man inte genom att direkt kasta sej på fasta och kostbegränsningar när det bara gått 5 veckor. "Vid min ålder" håller en otrygg kropp stenhårt i vartenda gram i avvaktan på nästa svältperiod som den erfarenhetsmässigt förväntar sej. LCHF är ingen quick fix, LCHF är en livsstil som får dej att må ditt bästa i resten av ditt liv och som är viktnormaliserande. Det har ju tagit ett antal år innan du har lagt på dej alla dessa onödiga kilon, eller hur? Hur kan det då komma sej att du förväntar dej att bli av med dem på no time? Före/efterbilderna du ser på Expressens löp är inte bara veckor emellan. Det kan till och med vara år, beroende på hur mycket övervikt det är och hur mycket man misshandlat kroppen innan. Men, till skillnad från alla mer eller mindre skadliga quickfixmetoder kommer du att må ditt bästa under tiden, du kommer att skapa förutsättningar för att få en frisk kropp... även om du inte märkt nåt tok hittills så är "vid min ålder" när allt skrutt man ärvt börjar komma idagen, i synnerhet om man inte varit ett mönster tidigare. Ät bra och rätt i 3 månader. Jag garanterar att du kommer att minska i cm, men kanske inte i vikt. Därefter kan du börja trixa lite. Men missa inte hela målet bara för att du har för bråttom. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 5, 2014 Author Share Posted March 5, 2014 Ja men...äta massor av fett å dessutom räkna kalorier??? Hur f*n går det ihop??? Hur som helst vill man ju trots allt se resultat...även om jag VET att det tar tid...och jag VET att det tar ÄNNU mer tid för en "tant" som mej! Jag fortsätter så här...ett tag till. Skam den som ger sig heter det ju! Förr eller senare blir det nog bra...annars får jag väl "skruva" lite extra på intaget. Har inga orealistiska mål men vill ha bort "gick-från-singel-pingla-till-fast-förhållande-kvinna-med mycket-mys-och-gos-i-soffan" kilona. Fö så blev inga fönster putsade, men väl en 6 km rask promenad med ljudbok i öronen...Det har blivit ett gift det! Nu FET middag! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Du ska inte räkna några kalorier. Du ska äta tills du blir lagom mätt.och sen sluta. Har du förlorat möjligheten av att lyssna på kroppen får du använda handflata och knytnäve som mått. Titta t ex på Anna Halens blogg 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 6, 2014 Author Share Posted March 6, 2014 Tack för svar och synpunkter! Läser och tar till mej och jag förstår sååå väl att förändringar och resultat inte alltid ses på en gång...Men...måste få gnälla lite... Hur som helst...Idag torsdag...tösen har sportlov med dansträning, badhusbesök och sova hos kompis. Jag ska studsa till arbetet på FETT lätta fötter för ett kvällspass. Men först "utvecklingssamtal" med the Boss. Hm... Idag på morgonen så finns det ett illamående som spökar...(INTE gravid)...svårt att få i mej frukosten...ingen aptit. Tvingade i mig lite iaf...Tror inte på någon maginfluensa, har jag inte haft på minst 25 år...trots att jag "står mitt upp i det" ibland i jobbet. Nä...troligen mer efterdyningar från veckor av nattjobb. Dygnsomställning. Uppställning - marsch! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Du får så gärna gnälla av dej lite, det behöver vi allihop lite till mans när det inte går som vi har tänkt oss. Och så har du ju världens möjlighet till pepp och hejarop här 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 7, 2014 Author Share Posted March 7, 2014 Jisses vilken kväll det var igår...på jobbet alltså. Sprang flera km kändes det som och telefon var fullkomligt galen! Middagen fick mer eller mindre kastas in, dessutom delas upp på två omgångar då den senare delen var att äta kall mat...Nåväl...Föredrar lite att göra än för LITE att göra Kom hem 22.30 - fixade frukost och lunch o nödmellis tills idag då dagen tillbringas på jobbet. Alltför få timmars sömn (max 4) Dels svårt att lägga i från mej boken "Matrevolutionen", sen måste jag lyssna en kvart på ljudbok, sen svårt att somna och så vaknar jag 4.30 - typ 1 timme tidigare än vad jag måste kliva upp. GÄSP! Määään....det är ju fredag! Och en ledig helg - Tjohoo! Rise & Shine! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 7, 2014 Author Share Posted March 7, 2014 Är det bara jag som upplever att rött vin smakar sött???? Har jag aldrig tänkt på förut...Vanligt med smakförändringar vid LCHF? Eller så har jag blivit knasig!! Hemma efter en hektisk dag på arbetet...Men roligt... Men nu är det helg...får se om vädret tillåter fönsterputs...inget regn då alltså...Jäkla gråväder! Trist! Snart kommer tösen och älsket. Fredagsmys! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted March 7, 2014 Share Posted March 7, 2014 Är det bara jag som upplever att rött vin smakar sött???? Har jag aldrig tänkt på förut...Vanligt med smakförändringar vid LCHF? Eller så har jag blivit knasig!! Du är inte knasig, man ändrar smak i och med att man går över till LCHF. Ha en trevlig Fredagsmys! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 7, 2014 Share Posted March 7, 2014 Ja i början smakar ALLT sött. Sen kanske du ska gå in på systembolaget.se och kolla hur mycket socker ditt favvevin innehåller. Jag har varit tvungen att byta några favveviner... Rödvin finns goda med 3-5g socker som är OK. Tyvärr finns inte sockerinfon på systemskyltarna 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 8, 2014 Author Share Posted March 8, 2014 Bra...att det då inte bara är jag som tycker att man har lite smakförändringar...Jag provade att baka semlor enligt recept från 56kilo.se , blev inte så dumma...men Mäktigt och SÖTT! Fick i mej ½ innan jag bara slickade av grädden och gav upp . har inga som helst problem att få i mej en semla annars inte. Lördag och solen skiner...men ack vad det blåser. Precis åkt 5 mil på skidor i Oslo...å vann! Yeaah! Nu ut en sväng i friska luften! Ha en fin lördag! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Säger som de andra "skit i att räkna kalorier" och dämpa förväntningarna på det sättet att för många av verkar det inte inte fungera med 5 kg på 5 veckor a la Aftonbladets löpsedel. Min viktnedgång till en bra kroppskonstitution tog ett år och blev ca 12-13 kg. Alltså ett snitt i månaden på drygt ett kilo. Jag väger mer men är smalare med nya vikten med LCHF än jag någonsin varit med kaloribantning. Dessutom verkar kroppen fortfarande dra ihop sig, trots att vikten står stilla. Vikten står dock inte blickstilla utan den rör sig mellan 68 och 69 kg men detta gör ingen skillnad för måtten. Tror därför det är bra att man låter det gå minst 3 månader innan man utvärderar och ändrar för mycket i kosten. Tror också att man skall försöka att äta så likt som man vill äta när viktnedgången är klar. Gillar du mejerier, testa ett tag till för att se om de fungerar. Själv har jag ätit mejerier hela vägen och som du ser har det gått fint. Testa men ändra inte för fort, det gäller att bygga upp en kosthållning som man vill och kan leva med resten av livet. Även om det blir skillnader under viktreduktionsfasen och senare stabiliseringsfasen där man eventuellt kan tillåta sig lite mer. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Säger som de andra "skit i att räkna kalorier" och dämpa förväntningarna på det sättet att för många av verkar det inte inte fungera med 5 kg på 5 veckor a la Aftonbladets löpsedel. Min viktnedgång till en bra kroppskonstitution tog ett år och blev ca 12-13 kg. Alltså ett snitt i månaden på drygt ett kilo. Jag väger mer men är smalare med nya vikten med LCHF än jag någonsin varit med kaloribantning. Dessutom verkar kroppen fortfarande dra ihop sig, trots att vikten står stilla. Vikten står dock inte blickstilla utan den rör sig mellan 68 och 69 kg men detta gör ingen skillnad för måtten. Tror därför det är bra att man låter det gå minst 3 månader innan man utvärderar och ändrar för mycket i kosten. Tror också att man skall försöka att äta så likt som man vill äta när viktnedgången är klar. Gillar du mejerier, testa ett tag till för att se om de fungerar. Själv har jag ätit mejerier hela vägen och som du ser har det gått fint. Testa men ändra inte för fort, det gäller att bygga upp en kosthållning som man vill och kan leva med resten av livet. Även om det blir skillnader under viktreduktionsfasen och senare stabiliseringsfasen där man eventuellt kan tillåta sig lite mer. Fråga: Hur mycket har Du motionerat under den tiden? Jag är ju också nybörjare och händer inte så mycket, men börjat förstå att man ska lyssna på kroppen, är Du hungrig, Ät. Mätt Sluta att äta och slutligen, ät när DU är hungrig och strunta i om du ätit för lite eller för mycket enligt kaloriintaget… Inte lätt men… Jag tränar på det. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Är det bara jag som upplever att rött vin smakar sött???? Har jag aldrig tänkt på förut...Vanligt med smakförändringar vid LCHF? Eller så har jag blivit knasig!! Hemma efter en hektisk dag på arbetet...Men roligt... Men nu är det helg...får se om vädret tillåter fönsterputs...inget regn då alltså...Jäkla gråväder! Trist! Snart kommer tösen och älsket. Fredagsmys! Ja smaksinnet förändras verkligen med LCHF men det är också så att vissa vintillverkare tillsätter socker så att vinerna blir mer lättdruckna, särskilt gäller det BIB. Kolla sockerinnehållet innan du köper och pröva dig fram så du hittar nåt som inte är sött. Att också livsmedelstillverkarna tillsätter socker för att man ska gilla produkterna verkar vara rätt vanligt. Man tillsätter ofta då kanske mer salt och så märks inte sockret. Därför ska man undvika processad mat och tillaga allt från grunden med bra råvaror, inga hel- och halvfabrikat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Fråga: Hur mycket har Du motionerat under den tiden? Jag är ju också nybörjare och händer inte så mycket, men börjat förstå att man ska lyssna på kroppen, är Du hungrig, Ät. Mätt Sluta att äta och slutligen, ät när DU är hungrig och strunta i om du ätit för lite eller för mycket enligt kaloriintaget… Inte lätt men… Jag tränar på det. Jag har motionerat, så där... Cyklade mycket i somras, en del gymmande. Blivit mindre nu under höst och vinter (av lite olika skäl) men det verkar inte påverka viktreduktionen och nu viktstabiliteten. Vill dock gärna komma i gång igen för att öka min muskelmassa och påverka min kroppskonstitution ännu mer Som gammal bantare med "bantarhjärna" tror jag att det du beskriver, att lära sig lyssna på kroppen igen är extremt viktigt för att uppnå en god hälsa! Jag har gjort enstaka nedslag i kostbevakning.se men blir livrädd när jag ser hur mycket kalorier min mat innehåller. Alltså låter jag bli! Ser till att jag äter god mat med mycket fett och näring samt låter kroppen sköta förbränningen. Ända sättet för mig blir alltså att äta när jag är hungrig och sluta när jag är mätt och låta kroppen ta hand om resten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 9, 2014 Author Share Posted March 9, 2014 Tack för svar! Läser och suger åt mej och tänker nog lite så, att jag vill kunna hitta ett sätt som passar mej. Och jag vill inte avstå från just mejerier. Även om jag faktiskt dragit ner en del på dessa de senaste veckorna. Tar det mest med ro...stolt över att snart kunna säga...6 veckor utan kolhydrater...i stort sett iaf. De kolhydrater jag får i mej är nog främst från grönsaker. Vitkål ffa. Är lite klen på grönsaker men just vitkål funkar Magen mår bra...och "fiser" inte så mkt längre (får man skriva så) ? Halsbränna har jag haft problem med länge och tycker ibland att det blivit bättre men...har fortfarande problem med det. Mitt motionerande är lite si och så...Men började med promenader i maj i fjol och försöker hålla i det. Försöker få till 6-8 km 3 ggr /vecka...men nu i vinter har det haltat lite. MEN...längtar ut till skogen och mina "skogslingor"!!! Snart så...var och kikade lite igår om de börjar tina fram från skidspåren...men får nog hålla på mej lite till och hålla tummen för att det inte kommer mer snö. Har inte vintern kommit tidigare kan den ge blanka faaan i att komma nu också! Älskar raska promenader i skogen...lite intervall med lätt jogging. Och så en riktigt bra bok i öronen. Yeeah! Passar mej ypperligt. Söndag...nu ut i solen! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Magen mår bra...och "fiser" inte så mkt längre (får man skriva så) ? Halsbränna har jag haft problem med länge och tycker ibland att det blivit bättre men...har fortfarande problem med det. Klart att man får skriva så, jag har slutat att fisa, efter omläggningen.. Kanske pyser lite på natten Hade halsbränna till och från tidigare… Men numera som bortblåst! Bästa av allt, brukade i bland ta en Losec, mellan varven. Har inte behövt det sedan den 7 januari i år. Härliga söndag, trädgårdsjobb i solen och nu är grillen tänd! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 Måndag och en ny vecka. Tösens sportlov är slut och så är det pappavecka denna veckan. Älsket lämnar mej för jobb. Jag har nattjobb på agendan. Fortsätter mitt LCHFande...mot nya mål. Lite skruvade mattider när man jobbar natt...men försöker hitta ett sätt som passar mej. Ska göra en vitkålssallad...bra å ha i kylen! Tror jag kryper ner under täcket en stund igen...Sen måste jag ut på en promis! Ska nog blir en lång idag...skönt väder ute även om solen lyser med sin frånvaro för tillfället. Borde fortsätta mitt fönsterputsande...Ett avklarat igår...Och det blir ju så rent och fint när det blir gjort...får se om lusten faller på. Provade en "såndära" fönsterputs maskin igår...Helt ok...slapp en massa slaskande! Ha en fin måndag! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 10, 2014 Author Share Posted March 10, 2014 Tror jag får i mig för lite fett! Japp...Hur mycket ska man äta...egentligen? Någon som har några enkla tips? Mängder? Har inga större problem att få i mig smör. Men behöver konkreta riktlinjer.... Typ "2 msk smör till frukost"...!! Som ett Kommando.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 11, 2014 Author Share Posted March 11, 2014 Ja men så var man nyvaken...har sovit "skapligt". Ny lite "frukost" en ost omelett och kaffe. Sen gosar jag ner mej i soffan...Är präktigt "osocial" efter nattjobb...vill definitivt inte träffa någon å försöka hålla igång en konversation. Huvva!! Försöker hålla mej vaken nån timme innan jag lägger mej och vilar en stund igen. Var gristrött inatt som var...å alldeles för llite att göra. Men...det är väl bra att barnen håller sig friska:). Nä...soffan ropar hör jag! Ha dä! ps...i möra är det dags för vågen... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Ja men så var man nyvaken...har sovit "skapligt". Ny lite "frukost" en ost omelett och kaffe. Sen gosar jag ner mej i soffan...Är präktigt "osocial" efter nattjobb...vill definitivt inte träffa någon å försöka hålla igång en konversation. Huvva!! Försöker hålla mej vaken nån timme innan jag lägger mej och vilar en stund igen. Var gristrött inatt som var...å alldeles för llite att göra. Men...det är väl bra att barnen håller sig friska:). Nä...soffan ropar hör jag! Ha dä! ps...i möra är det dags för vågen... Änte näste da, de het 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 11, 2014 Author Share Posted March 11, 2014 I Hälsingland heter dä "i Möra".. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 12, 2014 Author Share Posted March 12, 2014 Onsdag och två nätter av arbete avklarade! Inte slitit ont precis...men det är ju upp och ner i mitt arbete, kan svänga på 2sekunder. Har idag klivit på vågen igen och det "halvkilot" som PLUSSATs på förra veckan är iaf borta och måttbandet visade -7cm, på 6 veckor av "ellsehåeffande":P Yes! Gjorde en beräkning över mitt matintag igår, med hjälp av ett kostverktyg på nätet. Och döm av min förvåning när jag låg ungefär "som man skulle". Alltså 75% fett, 23 % proteiner och 2% kolhydrater. Uträknat på rätt typisk dag i matintag och det stärkte mig i att jag är på rätt spår. Luktar fortfarande "huggsnok" då går på toa så ketosen håller i sig. Tror ändå att jag är lite klen på att lyssna på kroppen...svårt ibland att veta om jag är hungrig eller bara sugen. Efter min "frukost" så ska jag svida om och ta en promenad...kan bli en låååång en. Solen skiner och det är skönt i luften. Carpe Solen! Sen måste jag nog proviantera, smör, grädde och ägg börjar sina i kylen! Läste någonstans här om "frysta hallon och grädde och kokosflingor"...Tror att det ska bli mitt "svull" ikväll...För det är jag värd! Tjolahopp-san-saaa!! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 12, 2014 Share Posted March 12, 2014 En klok människa gav mej tipset att man ska föreställa sej ett kokt ägg. Känns det lockande är man hungrig och ska se till att man tillfredsställer sin hunger. Var det inte precis det jag tänkte mej och det inte känns så gott, då är det sug och då får jag hitta på nåt annat, som en promenad eller ett glas vatten... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 12, 2014 Author Share Posted March 12, 2014 Det ska jag testa! "Äggteorin"! Fö så är jag sällan ordentligt hungrig. Min mage brukar VRÅÅÅÅLA av hunger...men...nä...nu är det mer ett diskret "ho-ho ,lite mat vore bra" 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 13, 2014 Author Share Posted March 13, 2014 Denna dagen...full av liv...eller inte ett liv...underbart liv...bart underliv... näää...Men ett jäkla liv i min mage! Uppror! Det bubblar och kokar och kniper... AJ! Toabesök x flera...redan. Inte så sugen på frukost heller men har iaf fått i mej lite ägg och smör och lite kaffe. Vet inte vad som är knasigt...har inte lust med något krångel! Maginfluensa tror jag inte på för det har jag aldrig. Kan det vara hallon-grädde-kokos-blandningen från igår kväll som satt sina spår? Hmmm! Tål att funderas på. Hur som helst har jag en ledig torsdag. Gött! Igår tog jag en 8 km lång promis efter havsviken och isen är borta! Otroligt...i mitten av mars!?! Mer normalt med ½ meter snö och 10 grader kallt! Åt en middag på stekt fläskkotlett, vitkål och bea. Slöade i soffan (och återigen blev jag förälskad i "Mia på Grötö"...tycker hon e helgo!) och sen fastnade jag i "Matrevolutionen" innan John Blund grusade ner mina ögon. Sovit gott men drömt en massa konstigt...blivit jagad...(huga) vaknade lite kallsvettig. Sen har jag drömt om en "reunion" med mina sjuksköterskestudent/kollegor... Jisses! Så...idag hade jag planer på att inhandla lite blommor och "äntligen få ändan ur vagnen" och hälsa på en av väninnorna...som precis avslutat en cytostaticabehandling...igen... . Hon är en kämpe! Fick sin första cancerdiagnos då hennes tvillingar var 3 år gamla...blev frisk...men har blommat upp igen...FUCK CANCER! Ikväll våldgästar jag "mitt älsk" och särbo...känner mig trots allt lite mys-å-gos-sjuk! Tjohoo! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 14, 2014 Author Share Posted March 14, 2014 Hej hopp! Fredag och tyvärr inte en ledig helg...Idag har dagen tillbringats i en nedlagd flyghangar på fd F15 i Söderhamn, där Landstinget Gävleborg haft den första av tre medarbetardagar. Riktig bra och intressant. Överraskande väl genomfört och har lyssnat på tre olika seminarier och skrattat en hel del. Kanon! Det jag var mest orolig för var den gemensamma lunchen. Hm...Det serverades kall mat i små lådor (vi var säkert närmare 2000 pers.) Jag kunde äta laxen och smörklicken utan macka. Potsallad hoppade jag över. Vilken tur att jag stoppat ett kokt ägg och en babybel ost i väskan. Taddaaa! Jag blev rätt mätt faktiskt! De handra som ätit allt höll på att hungra ihjäl nu när vi skulle hem. Inte jag...hehe! Och ändå så hade de tryckt i sig fritt med kladdkaka/morotskaka och massor av Dumlegodisar och randiga Marianne karameller...Heeeela dagen!!! "Va...äter du inte kolhydrater"???!!! Typ...Nä...jag gör inte det. Varför känns det som om man helst vill smyga med det...för att slippa förklara eller mässa...Fick höra att..."Ja...men när du bärjar äta kolhydrater sen...så vet inte kroppen vad den ska göra av det så då suger den åt sig allt...och typ...du går upp i vikt! Nä..ät lagomt och rör på dej..."säger min kollega, som förmodligen aldrig haft en grams övervikt i hela sitt liv. Blev lite stum där men orkade inte säga emot liksom. Jaja...tro det då. *lipar*. Nåväl...fredag var det och ska avnjuta kvällen med älsket och lite film. I morgon är det dags för nattjobb...igen! Fredagsmys på Er! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted March 14, 2014 Share Posted March 14, 2014 "Va...äter du inte kolhydrater"???!!! Typ...Nä...jag gör inte det. Varför känns det som om man helst vill smyga med det...för att slippa förklara eller mässa...Fick höra att..."Ja...men när du bärjar äta kolhydrater sen...så vet inte kroppen vad den ska göra av det så då suger den åt sig allt...och typ...du går upp i vikt! Nä..ät lagomt och rör på dej..."säger min kollega, som förmodligen aldrig haft en grams övervikt i hela sitt liv. Blev lite stum där men orkade inte säga emot liksom. Jaja...tro det då. *lipar*. Nåväl...fredag var det och ska avnjuta kvällen med älsket och lite film. I morgon är det dags för nattjobb...igen! Fredagsmys på Er! He, he vilken tur att man inte behöver äta kolhydrater, sen... . Bra jobbat och skön helg till dig med 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 15, 2014 Author Share Posted March 15, 2014 Å så var det lördag...Och jag lämnade mitt "hjärtas fröjd och glädje och mitt älsk" och for hem till Hudiksvall! Jag ska nämligen jobba natten. Bröööl! Tänkte käka lite middag nu men var banne mej inte riktigt hungrig....så jag åt en liten skål med vitkålssallad. Får äta lite middag innan jag går till jobbet. I förrgår var jag faktiskt riktigt hungrig hela dagen...vet inte vad som triggat igång det...Det går upp och ner! Från det ena till det andra vill jag lägga på sommarsulorna på min älskade lilla bil. Min "Lilla MYra"..Älskar min bil och blir glad så fort jag kliver in i den. Det är en Citroen DS3 Sport. Röd och svart...som en liten MYra. Men snart så...jag är bara rädd att det snart kommer ett bakslag i vädret och då är det dumt att inte ha vinterdäck. Till veckan (om det inte kommer snö) ska jag prova att promenera i skogen...yes! Längtar! Ha en fin lördag! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 16, 2014 Author Share Posted March 16, 2014 Ja men har man inget annat att göra så här mitt i natten på jobbet så kan man GLUFSA i sig av massor av inlägg här på Forumet! Trevligt och intressant att läsa och förundras och få lite aha-upplevelser. Roligt att få ta del av andras erfarenheter och historier. Kokosolja! Ett kapitel för sig...Läste ju att det måste man bara äta och jag fixade snabbt en burk med Markattas Kokosolja..som smakar kokos...gillar lite lagomt med kokos...Hm...provade i en MBC kaffe...Och...hmmm...njaaaa....Den gick ner men det var med lite rysningar och "tvi vale" Men...så läste jag om kokosolja UTAN lukt och smak...Perfekt tyckte jag och införskaffade genast och provade återigen MBC....Men näää...Det går inte!!! Jag som trodde de skulle bli min grej...Men...jäklars...jag ska prova igen...och denna gången ska jag krydda till det hela med vaniljpulver eller kanel eller nåt. Jag vill ju tycka det är gott. Läser att många tar en klick kokosolja i kaffet eller äter som det är? Rätt upp och ner? Avocado! Också ett eget kapitel...kan funka med massor av någon fet röra och skaldjur...men INTE mer...vad fasen är det så är gott i avocado??? Har fastnat lite i mat-tänket...fantasin flödar inte...mmåste booooosta lite matfantasi känner jag. Vara lite kreativ så jag inte tröttnar pga ensidighet. Mmm...japp...det måste jag! Åter till arbetet! (Gäsp) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Jag hsr faktiskt inte lärt mej kokosolja heller, men jag anvönder det för att få mera fett i buljong, soppor och grytor om jag inte har grädde i... Jag ääälskar avocado och har alltid gjort. T ev med hackad rödlök, creme fraiche och rom eller räkor. Eller som lyxfrukost med kokt ägg, tonfisk och Kavlis ekologiska majonnäs. Och hemgjord guacamole med massor med vitlök. Iofs åt jag det gärna i stället för smör på en macka förut också.. Eftersom det är den enda grönsaken (frukten) som innehåller fett var jag tvungen att vara lite kreativ på den fettskrämda tiden, så avocadomacka var lyxlunch då 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Ja men har man inget annat att göra så här mitt i natten på jobbet så kan man GLUFSA i sig av massor av inlägg här på Forumet! Trevligt och intressant att läsa och förundras och få lite aha-upplevelser. Roligt att få ta del av andras erfarenheter och historier. Kokosolja! Ett kapitel för sig...Läste ju att det måste man bara äta och jag fixade snabbt en burk med Markattas Kokosolja..som smakar kokos...gillar lite lagomt med kokos...Hm...provade i en MBC kaffe...Och...hmmm...njaaaa....Den gick ner men det var med lite rysningar och "tvi vale" Men...så läste jag om kokosolja UTAN lukt och smak...Perfekt tyckte jag och införskaffade genast och provade återigen MBC....Men näää...Det går inte!!! Jag som trodde de skulle bli min grej...Men...jäklars...jag ska prova igen...och denna gången ska jag krydda till det hela med vaniljpulver eller kanel eller nåt. Jag vill ju tycka det är gott. Läser att många tar en klick kokosolja i kaffet eller äter som det är? Rätt upp och ner? Jag har också fått pröva mig fram med kokosoljan och har funnit att följande fungerar för mig: Den måste vara deodoriserad!!! En dryg matsked i te som vispas med mixern Smoothie av fullfet youghurt, bär och ev nötter och som spädes med vatten till önskad konsistens, använder mixerstaven för att slå sönder fettet rejält Som fett i äggmjölk som ett alternativ till smöret Inga andra alternativ har fungerat för mig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 16, 2014 Author Share Posted March 16, 2014 Tack för tips! Ska prova och kanske jag kan vänja mej successivt på nåt vis. Äggmjölk har jag inte heller provat ännu...Ska göra det endera dagen. Så var man nyvaken då...med lite pannknack! Dags för kaffe och jag sitter och funderar på om jag ska "pimpa" till den med en klick kokosolja...för att testa...Har bryggt extra mycket så jag kan ångra mej... Endera dagen ska jag provbaka LCHF frallor a la www.56kilo.se ,för att ha i frysen till nattjobb....Endast då jag äter LCHFbröd. Nä...solen lyser en stund till på balkongen...så kaffet skall intas där! Måste få lite dagsljus! Ut i solen med Er!!! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Glömde skriva att jag ofta tar rejält med kakao i min äggmjölk numera. Köpte "Marianne-socker" förra våren och tar en knivsudd av detta när jag gör äggmjölk med kakao. Gott när jag vill ha flytande frukost. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 16, 2014 Author Share Posted March 16, 2014 Marianne socker??? Hm...Novis ja vett du! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted March 16, 2014 Share Posted March 16, 2014 Marianne socker??? Hm...Novis ja vett du! Heter också Bakery+ från firman Stevia vital. Vet att Stevia är kontroversiellt men använder ytterst lite, kanske bättre att använda riktigt socker??? Men detta skapar inte något sug och höjer inte blodsockret alls. Du kan läsa mer om detta hos Marianns LCHF http://mariannslchf.se/bakery/ och se vad du själv tycker 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 17, 2014 Author Share Posted March 17, 2014 Ta-daa! Natten seeeegar sig fram...alldeles för lite att göra! Plöjer en massa recept och läser "forumtrådar". Imorgon ska jag göra blomkålsmos och ska steka på nåt gott kött i ugnen (inspirerad av @kajsa576). Tösen kommer i morgon och hon lär väl gnälla över maten, men får göra någon potatis till henne då. Under veckan ska det ordnas inför helgen då det är danstävling i Uppsala för henne. Cherdans. Så hon blir borta hela lördagen hon...tror jag ersätter henne med barnbarnet.. Det är mys det! För övrigt tycker jag att jag mår rätt bra. Hade en hel del hunger förra veckan...och ja...kom ju på sen hade det var den där "skitveckan", så det var kanske inte så konstigt. Måste börja dricka mer...vatten altså...Tror jag dricker för lite...och kanske få i mej mera salt. Kan känna mej lite "vimsig/mosig" i knoppen ibland. I fredags tog jag ett glas vin...drack inte ens upp det...Smakar faaaan inte gott längre!!! Vad är detta??!!! Ja men ingen större skada skedd...men jag njuter gärna av ett glas då och då...men nu är det ju ingen idé! Och från det ena till det andra, så har jag idag varit RÖKFRI i 439 dagar och har INTE rökt 5695 cigaretter och sparat 15 886 riksdaler! (enligt min lilla app i mobilen). Sporrar mej att kika in där ibland...och jag är sååå glad att slippa detta elände! Jag var ingen storrökare men visst är det lite äckligt att jag skulle ha rökt alla dessa???? Huvva!! Hejja mej! *gör vågen* *gäsp* - nä...nu får det hända nåt snart...lite lagomt iaf... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 17, 2014 Author Share Posted March 17, 2014 Heter också Bakery+ från firman Stevia vital. Vet att Stevia är kontroversiellt men använder ytterst lite, kanske bättre att använda riktigt socker??? Men detta skapar inte något sug och höjer inte blodsockret alls. Du kan läsa mer om detta hos Marianns LCHF http://mariannslchf.se/bakery/ och se vad du själv tycker Det ska jag prova!!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted March 17, 2014 Share Posted March 17, 2014 Ta-daa! Natten seeeegar sig fram...alldeles för lite att göra! Plöjer en massa recept och läser "forumtrådar". Imorgon ska jag göra blomkålsmos och ska steka på nåt gott kött i ugnen (inspirerad av @kajsa576). Tösen kommer i morgon och hon lär väl gnälla över maten, men får göra någon potatis till henne då. Under veckan ska det ordnas inför helgen då det är danstävling i Uppsala för henne. Cherdans. Så hon blir borta hela lördagen hon...tror jag ersätter henne med barnbarnet.. Det är mys det! För övrigt tycker jag att jag mår rätt bra. Hade en hel del hunger förra veckan...och ja...kom ju på sen hade det var den där "skitveckan", så det var kanske inte så konstigt. Måste börja dricka mer...vatten altså...Tror jag dricker för lite...och kanske få i mej mera salt. Kan känna mej lite "vimsig/mosig" i knoppen ibland. I fredags tog jag ett glas vin...drack inte ens upp det...Smakar faaaan inte gott längre!!! Vad är detta??!!! Ja men ingen större skada skedd...men jag njuter gärna av ett glas då och då...men nu är det ju ingen idé! Och från det ena till det andra, så har jag idag varit RÖKFRI i 439 dagar och har INTE rökt 5695 cigaretter och sparat 15 886 riksdaler! (enligt min lilla app i mobilen). Sporrar mej att kika in där ibland...och jag är sååå glad att slippa detta elände! Jag var ingen storrökare men visst är det lite äckligt att jag skulle ha rökt alla dessa???? Huvva!! Hejja mej! *gör vågen* *gäsp* - nä...nu får det hända nåt snart...lite lagomt iaf... Grattis till Din Rökfrihet! Jag har varit rökfri i snart 5 år nu och i början gjorde jag veckovisa överföringar till ett eget rökkonto, växte fort kan jag lova! Men nu har jag en stadig överföring på 1500 i månaden. Rökte ca 1 paket om dagen och starka Jompa Glitter Har förstås nallat på de pengarna, men då har jag lovat mig själv att det bara skall gå till Må-bra-grejer. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 18, 2014 Author Share Posted March 18, 2014 Tisdag...ledig dag! Men ingen bra dag...vaknade för 05.00 med "ont i magen". Hm...inte lust med det. Blir alltid väldigt nedslagen då jag har ont...känns inte som "kvinnomagen" och blir rädd att det är divertiklarna (tarmfickor) som ger sig till känna, och har jag otur kan det leda till riktigt elände. Haft rejäla inflammationer några gånger och inte skoj alls. Blir också lätt illamående och får inte i mej nåt att äta. Har tagit smärtis men det hjälper inte riktigt. Normalt brukar jag leva på Proviva och riskakor (det är vad magen/jag brukar klara av) när jag har såna här "skov", och hålla tummar att det inte blir feber. Har varit inlagd med fasta och dropp och antibiotica i över en vecka för några år sedan och vill inte uppleva det igen. Då hade tarmen perforerat (litet hål i tarmen). Fick Ketogansprutor för smärtorna och hade frossa och feber i flera dagar och vill inte uppleva sånt igen. Igår provade jag återigen detta MBC...men nä fy fasen...Det går inte. Kan inte sitta och pina i mej nåt och nästan kräkas. Nä...ger upp det. Gjorde blomkålsmos och helstekte en fläskfilé till middag och det gick ner. Men skitsugen under kvällen var jag. Hungrig! Blir inte riktigt klok på det dära hungerkänslorna...ibland inga... ibland hutlösa! Nä...måste få i mej nåt...sen lägger jag mej under filt tror jag. Ha dä! Förresten...The Winter is back! Brööööl! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Det kommer, det kommer en vår :-) Det VAR ju för tidigt det vi hade, men riktigt härligt. Jobbigt med magen. Har man en kass mage funkar inte huvudet heller, och det är ju inte precis så man vill ha det en ledig dag. Jag får inte heller i mej fettkaffe, utan använder kokosoljan till att "förstärka" soppor och buljonger så de blir mer mättande. Jag gjorde en pastasås till våra vegetariska ungdomar förra veckan och skvätte i rejält med kokosolja och cashewnötter, för vegetarianer har ju svårt att få i sej tillräckligt med fett. Den fick VERKLIGEN godkänt men jag tror inte jag vågar tala om vad det var i den... sonen är lite kinkig i maten ibland... när han "VET" vad det är. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 19, 2014 Author Share Posted March 19, 2014 Onsdag - Och även det en ledig dag... Bättre i magen idag...och gott å långt, så då kanske jag fixar att göra något idag. Igår låg jag under en filt hela dagen och hade molvärk och kramper i magen. Inget blev gjort...inte ens till att äta speciellt mycket. Men fick i mej en omelett med kokt skinka och ost på kvällssidan...och fick inte ont efter det. Ska försöka att röja lite, dammsuga och "pimpa" till badrummet. Kanske bädda rent i sängen/sängarna. Tösens rum ( snart tonåring) är ett kapitel för sig. Jag bara vänder och går ut därifrån. Fattar inte att man måste ha så mycket kläder i omlopp? Allt i en enda röra...tights, tröjor, blusar,, träningskläder och använda strumpor som sprids för vinden över heeeela rummet Och när jag tvättat så hittar man sälla ett par som passar ihop...förrän rummet är städat ordentligt...så kan det dyka upp lite fler strumpor...Glad överraskning lixom I morgon är det kvällsjobb och en dagtur på fredag...får planera lite matlådor inför det. Om magen håller sig lugn...så blir det nog en promis på em...då tösen har träning. Dags att sätta igång om jag ska få ihop detta...Vem vet...kanske hamnar i soffan med en film också...finns inga garantier... Förresten...inget hade hänt på vågen idag...men inte uppåt heller... Ha en fin onsdag! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Onsdag - Och även det en ledig dag... Bättre i magen idag...och gott å långt, så då kanske jag fixar att göra något idag. Igår låg jag under en filt hela dagen och hade molvärk och kramper i magen. Inget blev gjort...inte ens till att äta speciellt mycket. Men fick i mej en omelett med kokt skinka och ost på kvällssidan...och fick inte ont efter det. Ska försöka att röja lite, dammsuga och "pimpa" till badrummet. Kanske bädda rent i sängen/sängarna. Tösens rum ( snart tonåring) är ett kapitel för sig. Jag bara vänder och går ut därifrån. Fattar inte att man måste ha så mycket kläder i omlopp? Allt i en enda röra...tights, tröjor, blusar,, träningskläder och använda strumpor som sprids för vinden över heeeela rummet Och när jag tvättat så hittar man sälla ett par som passar ihop...förrän rummet är städat ordentligt...så kan det dyka upp lite fler strumpor...Glad överraskning lixom I morgon är det kvällsjobb och en dagtur på fredag...får planera lite matlådor inför det. Om magen håller sig lugn...så blir det nog en promis på em...då tösen har träning. Dags att sätta igång om jag ska få ihop detta...Vem vet...kanske hamnar i soffan med en film också...finns inga garantier... Förresten...inget hade hänt på vågen idag...men inte uppåt heller... Ha en fin onsdag! Det är inte vågen som räknas utan midjan Men jag kan göra vågen för Dg istället? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 19, 2014 Author Share Posted March 19, 2014 Gör gärna vågen... Men visst fasen räknas vågen...till viss del...och den måste ju börja röra på sig så småningom om centimetrarna försvinner? Eller hur? Skippade måttbandet idag...väntar en vecka till...tror jag... Häpp! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Gör gärna vågen... Men visst fasen räknas vågen...till viss del...och den måste ju börja röra på sig så småningom om centimetrarna försvinner? Eller hur? Skippade måttbandet idag...väntar en vecka till...tror jag... Häpp! Mätte igår -12 cm men vågen, fortf. -2.5 sedan 7 januari… Helt märkligt. Vågen för Dig! Häpp! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 20, 2014 Author Share Posted March 20, 2014 En skitdag...magsmärtor till och från hela natten och början på dagen. Blev till att va hemma från arbetet och äta smärtis...Knappt ätit någon mat men fått i mej en liten omelett med kokt skinka och lite ost. Bara hoppas att det inte kommer tillbaka igen då... Brööööl! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 En skitdag...magsmärtor till och från hela natten och början på dagen. Blev till att va hemma från arbetet och äta smärtis...Knappt ätit någon mat men fått i mej en liten omelett med kokt skinka och lite ost. Bara hoppas att det inte kommer tillbaka igen då... Brööööl! HU, Bröööl! Inte nice, brukar Du ha så, eller första gången? Krya! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 21, 2014 Author Share Posted March 21, 2014 Har haft det några gånger...(se inlägg 18/3) ...olika gånger hur hårt det tar och så länge jag inte har feber och blir hängig så försöker jag härda ut...med smärtis och att inte äta så mycket. Verkar ha gett sig nu, har sovit "smärtfritt" i natt och har inga kramper, men är "öm som ögat" i magen. Hur som helst är det FREDAG!! Och jag valde att även idag vara hemma, magen är öm och det gör mig osmidig. Försökt att plocka ihop lite och ska sätta dit en maskin tvätt. Planera lite mat och ev handla på em. LCHF - andet fortskrider...Har bara inte haft någon lust och fantasi ett tag...men det återkommer väl. Men kommer troligen att se ut som ett ÄGG snart...perfekt nödlösning då jag inte orkar göra något annat. Finns det någon begränsning på hur mycket ägg man kan/får äta? Här sitter väl liiite kvar av alla tidigare "rekommendationer" om att äta ett max antal ägg/vecka. Hur som helst...nu blir det äggfrukost...och smör...ev bacon...om jag vågar för magen. Livrädd att den ska protestera. Ha en FETTbra fredag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts