Greeneyes66 Posted April 15, 2014 Author Share Posted April 15, 2014 B)Tisdag - fortfarande ledig....LYX å vara ledig mitt i vardagen ibland. Även om det kan suga fullständigt att måsta jobba helger ibland...för det är ju så det är. Men så är mitt jobb! Och jag trivs rätt bra med det. Vet nästan inte av något annat, har nog jobbat "oregelbundet" mer eller mindre i hela mitt liv. Har tänkt göra något annat ibland...sökt mej till "dagtid", men vet inte om jag skulle palla med måndag-fredag...vecka ut och vecka in... Hur som helst...promenixen avklarad...nästan 7,5 km - Ljudbok i öronen, just nu "Svartvinter" av Marianne Cedervall. Trevliga böcker hon skriver! Tösen rumlade in med tre tjejkompisar och nu sitter de med nypoppade popcorn och kollar nån ungdomsserie. Fy för satan vad det luktade götta med popcorn! Sög till i tarmen så jag tog några "pumor" istället... Snart dags för lite mat...blir ugnsstekt kyckling med hemlagad pepparsås...tösen ska ha potatis till och jag får väl ta lite vitkål eller nåt...Ska prova LCHF-pastan nån dag....i möra (i morgon) kanske. Todeli-doo! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 B)Tisdag - fortfarande ledig....LYX å vara ledig mitt i vardagen ibland. Även om det kan suga fullständigt att måsta jobba helger ibland...för det är ju så det är. Men så är mitt jobb! Och jag trivs rätt bra med det. Vet nästan inte av något annat, har nog jobbat "oregelbundet" mer eller mindre i hela mitt liv. Har tänkt göra något annat ibland...sökt mej till "dagtid", men vet inte om jag skulle palla med måndag-fredag...vecka ut och vecka in... Hur som helst...promenixen avklarad...nästan 7,5 km - Ljudbok i öronen, just nu "Svartvinter" av Marianne Cedervall. Trevliga böcker hon skriver! Tösen rumlade in med tre tjejkompisar och nu sitter de med nypoppade popcorn och kollar nån ungdomsserie. Fy för satan vad det luktade götta med popcorn! Sög till i tarmen så jag tog några "pumor" istället... Snart dags för lite mat...blir ugnsstekt kyckling med hemlagad pepparsås...tösen ska ha potatis till och jag får väl ta lite vitkål eller nåt...Ska prova LCHF-pastan nån dag....i möra (i morgon) kanske. Todeli-doo! Pop Corn är min passion! Men klarade mig, sist barnbarnet var här. Doften är ju så underbar! Men vad är Pumor? Nyfiken ju.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted April 15, 2014 Author Share Posted April 15, 2014 Pumor...joru...vi "ellsehåeffare" käkar ju PåläggUtan MAcka... Ostrullar med smör typ... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Pumor...joru...vi "ellsehåeffare" käkar ju PåläggUtan MAcka... Ostrullar med smör typ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Kanske skulle dra en Puma innan läggedax då? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted April 16, 2014 Share Posted April 16, 2014 Puma är smaskens! Ost, smör och skinka och kanske rulla runt en bit röd paprika för lite C-vitamin. Vem behöver bröd? ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted April 16, 2014 Author Share Posted April 16, 2014 Onsdag - fortfarande ledig...Är så underbart det...Risken är väl bara att man blir för lat för att vilja jobba igen...eller? Nä...det ska nog gå! Hur som helst...onsdagar är vikt och mätardag...och det gick då käpprätt åt he***te. Blir less! På + sidan både då det gäller vikt och en cm. Morrar!! Och ändå tycker jag (inbillar mej troligen) att det KÄNNS mindre runt magen...Skumt!!! Försöker att analysera...vad gör jag för fel? Eller är kroppen i nån svacka? Hormoner? Sömn? Äter för lite? För mycket? Äter fel? Det snurrar och snurrar Har den senaste tiden haft dåligt med aptit...det erkänner jag...dels för det är med min krånglande mage (som peppar, peppar i skrivandets stund håller sig i schack), den gör mej orolig. Men sen har jag haft dålig aptit rent allmänt...inte varit sugen på mat...speciellt på morgon. Matless!! Magen kan skrika efter mat...men jag vill inte ha. Mår nästa lite illa och tanken på att äta, gör att jag nästan vill kräkas...Har haft/har problem med magkatarr så liknar lite så. OCH JAG ÄR FORTFARANDE INTE GRAVID!!! Börjar morgonen (om jag kliver upp vid 6.30 -tös till skolan) med kaffe med1 msk kokosolja och en skvätt mjölk. Funderar om DET gör att jag tappar aptiten? Brukar få i mej lite brunch (om jag är ledig vid 10-11) 2 ägg i någon form + ev 2-4 skivor bacon. Lite paprika eller gurka eller vitkålssallad...ibland och lite extra smör. Steker i smör. Men fasen vad svårt det varit med att få i mej detta. Vet att jag mår bättre efteråt så MÅSTE äta. Ska jag dessutom ut på promenix måste jag absolut ha nåt i magen...orkar inget annars. Tycker jag är orkeslös iaf ja... i spåret...å DET är deppande!!!! Bröööööl! Middag...i går 1 liten ungstekt kycklingfilé, pepparsås (hemgjord med cremefraiche + grädde) och vitkålssallad. Middag i förrgår 2 Hemgjorda nötfärsbiffar med grädde och ägg i, ratatouille och en klick beasås och lite vitkålssallad. Jaja...jag VET att jag snöat in på vitkålssallad. Men gillar det. Är verkligen ingen grönsaksfreak annars och har alltid haft svårt för varma/tillagade grönsaker. Försöker med broccoli ibland. Har räknat ut någon enstaka gång hur mina E% är fördelade och tycker då att jag låg rätt bra. Ibland sug emellanåt...kan bli nån ostskiva ev. med smör (Puma), ibland några paranötter, (men inte varje dag) Ibland ett kokt ägg med salt. Dricker nog normalt med vatten. Inte överdrivet mycket men då jag är törstig och får lätt i mej 0,5 liter efter en rask promis. Har inte gjort speciellt med avsteg tycker jag. I helgen åt jag två rutor mörk choklad. Drack inget vin/alkohol (det smakar ju inte gott längre) Gör inga LCHF efterrätter. Mer än jag någon gång rört ihop lite rysk yoghurt med lite vispgrädde och vaniljpulver. På helgen har det blivit ½-1 ölkorv då älsket äter chips. Har idag vispat ihop äggmjölk...och det må ju va nå fel på mej...men...skulle det lixom vara gott det? (alla andra jublar ju över detta) men inte då ja! (MBCkaffet har jag gett upp totalt). Äter jag för lite? Är min kropp rädd för svält? Äter jag för mycket? För lite fett? För mycket fett? För mycket protein? För lite protein? Jag läser och tar till mej...här på forumet och andra bloggar mm. Men...får kanske inte till det iaf? Jorå...så PEPP och uppmuntran, kloka råd eller bannor...Hit med det!!! Nu in i duschen...ska iväg och dricka kaffe med min gamla "singelpingelkrogkompis" och surra lite. Promenixen får bli på em då tösa danstränar. Ta-daaa! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted April 17, 2014 Author Share Posted April 17, 2014 Torsdag - Skärtorsdag. Har precis satt in en påskskinka i ugnen. Gött! Igår gjorde jag en "tjälknöl". Hade inte tänkt göra någon speciell påskmat men liten buffé får det nog bli...ska handla hem lite lax idag. Gravad och kallrökt. Mumma det! Igår var jag till min väninna...inhandlade tulpaner och ett påskägg fyllt med godis till henne. Har även en påse hemma med lösgodis som jag ska fylla tösens påskägg med. Har inte smakat en bit av det! Men jäklar vad det luktade gott!! Jo...det tyckte jag visst! Försöker förhandla med mej själv om påsken...Avsteg eller inte? Frosseri? Nä...tror faktiskt inte att jag vågar det. Om jag tar en endaste liten godisbit så tror jag att jag inte kan hejda det...Men jag VET inte...Kanske inte ens tycker det är gott. Så varför chansa?! Och då jag känner att jag är i en liten svacka och motivationen inte är på topp...så är det kanske bäst att låta bli. Jag kommer att göra en potatisgratäng...(finns övriga i familjen som önskar det) och det är nog möjligen på den, jag kommer att göra avsteget. Lite gräddig potatisgratäng...kan bli en liten smakportion av det. Kanske! Tösen har önskemål om 3-rätters middag så då ska det bli en efterrätt också...får se om jag hittar någon god LCHF kladdkaka eller nåt. Hur som helst ska jag ta dagen som den kommer. Ingen idé att bestämma före. Ska inhandla lite vin...kan va bra å ha utifall...Men jag nyttjar inte mycket av sånt heller nu förtiden. Och det är väl bra! Igår blev det en rask promis på 8.5 km. Känner mej lite stel i benen idag. Dels för att det var på asfalt jag gick igår, samt att jag denna veckan gått en del...2,5 mil nästan...på tre dagar. Bra va! Nä...sätta lite fart. Behöver röja lite. Ta fram "snabeldraken" och jaga lite "dammälgar"...behöver nog våttorka också...tror jag. Ev sätta upp en liten tupp och påskkyckling! Efter det blir det till att pudra näsan, måla läppen, hitta katten och kicka igång kvasten. Mot Blåkulla!!! Wohooooiii!!!! Glad Påsk på Er! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Trevlig resa! Den här kladdkakan tycker jag är jättegod, i synnerhet om du tar choklad med mintsmak. Som alla våra bakverk blir den väldigt mastig, men även familjen gillar den. http://forum.kostdoktorn.se/topic/2894-recept-lchf-kladdkaka/?hl=%2Bmintsmak#entry36040 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Trevlig resa! Den här kladdkakan tycker jag är jättegod, i synnerhet om du tar choklad med mintsmak. Som alla våra bakverk blir den väldigt mastig, men även familjen gillar den. http://forum.kostdoktorn.se/topic/2894-recept-lchf-kladdkaka/?hl=%2Bmintsmak#entry36040 Stoscha, jag tänkte göra denna idag och ta med till svärföräldrarna imorgon. Tänkte testa med mintsmak. Tror du att det passar med vispgrädde och hallon till minten, eller bara grädde? Eller kanske grädde och hackade hasselnötter? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Stoscha, jag tänkte göra denna idag och ta med till svärföräldrarna imorgon. Tänkte testa med mintsmak. Tror du att det passar med vispgrädde och hallon till minten, eller bara grädde? Eller kanske grädde och hackade hasselnötter? Tycker det låter gott alltihop. Själv har jag bara använt grädde. På bilden i Expressenbilagan där receptet kommer från hade de halva jordgubbar, mest för att det skulle göra sej bra på bild. Testa och se vad du tycker. För de som inte är LCHFare kan nog bär vara gott till och göra det lite sötare. Ska tänka på det nästa gång vi har tillställning hemma 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted April 18, 2014 Author Share Posted April 18, 2014 Låter kanongott med både hallon och nötter...varför välja... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted April 18, 2014 Author Share Posted April 18, 2014 Å så var det den där LÅÅÅÅNGAFREDAGEN...jag tycker den gått fort ja! Men jag segade som fasen i morse...satt och häckade vid datorn (var lixom ensam hemma). Tiden kan gå jäkla fort...dels surfade jag runt...spelade lite spel och så var det intressant på radion Sen jag surrat ½ timme med bästa arbetskollegan, om jobbets vedermödor, (jäkla tryck på avdelningen nu) och annat skvaller så svidade jag om och tog 7 km i rask takt runt slingan. YEAH! Mår så gott när det är gjort! Dusch och hämtning av tös. Hem och påbörja en liten reducerad påskbuffé. Kommer att bli frosseri av proteiner idag...men va fasen...bättre än kolisar iaf. Lax (gravad och kallrökt), skinka, tjälknöl, småkorvar till ungen, å så ÄGG! Majonäs och lite andra goda såser. Potatis till tös och älsk (som är på ingång). Sallad till mej. Saknar sillen liiite...Men...det går nog! Ska ta mej ett glas vin till det...den här gången blir det ett kallt vitt vin. Får se hur det ter sig. Rött vin blir ruskigt sött. I morgon har tösen betällt 3 rätters middag - Avocado med laxröra, potatisgratäng med nåt kött och så blir den en paj med vit choklad (LCHF) till dessert. Hittade ett recept på www.56kilo.se Så...i morgon kommer det bli några snedsteg...lite potatisgratäng och lite söt paj till dessert. Men ska hålla mej i från påskgodiset. Så...jag får va nöjd så! Ha en fortsatt fin påsk!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted April 20, 2014 Share Posted April 20, 2014 Okej, detta var den godaste LCHF-efterrätten hittills! Jättegott med vispgrädde och färska hallon stora som jordgubbar. Idag får det bli en lite striktare dag... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sasse Posted April 21, 2014 Share Posted April 21, 2014 Jag tycker också att det inte går att ersätta pasta, men det är ju i alla fall såsen som är godast så vi äter den i skål medsked i stället. Har sett nånstans på forumet att man kan göra egen tagliatelli eller lasagneplattor. Har inte provat, för om maken inte får tunna spaghetti vill han inte ha, och moussaka funkar lika bra som lasagne tycker jag Sjögräsnudlar är ett jättebra alternativ till pasta. 1! carb per 50 gram. Kan ätas kalla i sallad eller varma i köttfärssåsen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 21, 2014 Share Posted April 21, 2014 Haha, men pm det inte är exakt som spaghetti vill inte maken ha det och då hoppar vi helt sonika över det. Jag använder nästan aldrig blandkostsubstitut om det inte tillför nåt till maträtten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted April 23, 2014 Author Share Posted April 23, 2014 Ja men så var väl Påsken över då va? Och jag är åter till arbetet. Har nu (om ca 2½timme) avverkat 3 nattpass, där vi minsann inte suttit och nött på stolarna. Jisses! Full rulle! Påsken har varit lugn. God mat. Smakade liiite potatisgratäng minsann...men jag tyckte den smakade sött...men nog fasen var det lite gottigt! Lite efterrät gick också ner...men inte EN ENDA godis bit jag har tagit. STOLT! Fortsätter min strävan ...även om jag ibland tappar lite lust...Trött på mat och trött på grönsaker...Hm...dålig kombo...Och jag har fuskat med fettet...Inte bra alls. Måste ta nya tag. Gäsp...trött nu! Men snart sömn! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted April 23, 2014 Share Posted April 23, 2014 Ja men så var väl Påsken över då va? Och jag är åter till arbetet. Har nu (om ca 2½timme) avverkat 3 nattpass, där vi minsann inte suttit och nött på stolarna. Jisses! Full rulle! Påsken har varit lugn. God mat. Smakade liiite potatisgratäng minsann...men jag tyckte den smakade sött...men nog fasen var det lite gottigt! Lite efterrät gick också ner...men inte EN ENDA godis bit jag har tagit. STOLT! Fortsätter min strävan ...även om jag ibland tappar lite lust...Trött på mat och trött på grönsaker...Hm...dålig kombo...Och jag har fuskat med fettet...Inte bra alls. Måste ta nya tag. Gäsp...trött nu! Men snart sömn! Är jättetrött på att hitta på maträtter. Hittar för tillfället på från dag till dag och har noll inspiration. Ska sätta mig ner ikväll med lite receptböcker och tidningar och planera in för två veckor framåt. Är så himla skönt när man gjort det! Sedan skriver jag en meny och sätter upp på kylskåpet, så resten av familjen ser vad som vankas. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted April 23, 2014 Share Posted April 23, 2014 Ja men så var väl Påsken över då va? Och jag är åter till arbetet. Har nu (om ca 2½timme) avverkat 3 nattpass, där vi minsann inte suttit och nött på stolarna. Jisses! Full rulle! Påsken har varit lugn. God mat. Smakade liiite potatisgratäng minsann...men jag tyckte den smakade sött...men nog fasen var det lite gottigt! Lite efterrät gick också ner...men inte EN ENDA godis bit jag har tagit. STOLT! Fortsätter min strävan ...även om jag ibland tappar lite lust...Trött på mat och trött på grönsaker...Hm...dålig kombo...Och jag har fuskat med fettet...Inte bra alls. Måste ta nya tag. Gäsp...trött nu! Men snart sömn! Nu blir jag lite nyfiken… Vad åt Du innan LCHF? Åt Du inte något protein o grönsaker? Jag tror vi krånglar till det lite… egentligen är det ju bara de vråltunga Kollisarna som vi utesluter och tar in något mer fett… SÅ det jag menar egentligen är att man lagar samma mat som tidigare, men utesluter de däringa kollisarna. Jag faller också in i det där tänket vad man ska hitta på. Jag tycker verkligen att Du skall ge dig många klappar på din axel, som inte tog något godis! Jag har också klarat mig bra, inget godis, men säkert för mkt protein. -Nu vänder vi blad och gör fåra favoriträtter, utan Kollisar Hej Hopp! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted April 23, 2014 Author Share Posted April 23, 2014 Jodå Kajsa...åt väl som vanligt. Protein och vissa grönsaker och KH så klart. Men jag fastnar lätt och är dålig på att variera...sen tycker jag inte att alla ersättningar för KH är gott. Inte alls. Har aldrig varit en grönsaksälskare...kokta grönsaker...isch...Funkar i wok och så...men...jag äter en del...men inte allt. Kan inte bara leva på grönsallad lixom...mättar ju inte ett skit. Inte mkt näring heller. Att blomkål är godare än potatis...skitsnack...JAG tycker inte att det är gott. Det är som när jag en gång i livet var med i VV...där de stod och mässade att..."Potatisgratäng gjord på buljong är såååå gott!" Ja men du hör väl...vem fa*en tror dom att de lurade??? Så är det bara. Vitkål funkar men nog fasen tröttnar jag på det också. Jag har lätt att tröttna och bli less på saker och ting. Lätt att dra i sig för mkt proteiner...helt klart. Ägg är enkelt...men kan ju inte bara leva på ägg. Sen VET jag att jag äter för lite fett...har slarvat. Och så har jag haft en period då mat inte riktigt smakat mej överhuvudtaget...och det underlättar ju inte precis. Då tryter fantasin ännu mer! Meeeeen vad jag låter "neggo"!!!! Skämmes på mej...så är det inte...är i en svacka...japp! Vill gnälla lite.... Men det reder sig kanske... Förhoppningsvis är jag snart på banan igen...Så egentligen borde jag nog köra så lite KH som möjligt...Så lite grönsaker som möjligt...Är det det som är fakir? Hm...Hur som helst...så håller jag KH intaget lågt...Har inte alls tänkt införa de igen...men...väntar nog lite fortfarande på den dära "kicken"...skulle behöva ha en sån...både i "huvvet" och där bak kanske... Skulle ha ställt mig på vågen och mätt idag...men...jag vågar fan inte...så jag väntar en vecka till... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted April 23, 2014 Author Share Posted April 23, 2014 PiaB - Jo...känner igen mig! Förr i tiden då jag hade STOR familj (man och fyra barn) så gjorde vi alltid matlistor. Annars funkade det inte. Nu är jag ensamstående med en tös varannan vecka...så de veckor jag är själv...är det rätt enkelt...jag gör precis hur jag vill...Äter troligen för lite...speciellt då jag jobbar nätter...Då har jag inte mkt aptit alls...har nog inte ätit "riktig" mat nu på flera dagar... Man ´blir lixom konstig i magen av att jobba nätter...allt blir lite bakvänt...*L* När tösen är här lagar jag mer riktig mat, men hon får ju potatis/pasta mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 23, 2014 Share Posted April 23, 2014 Jag använder väldigt sällan ersättning för ris och potatis och aldrig i st f pasta. Blomkålsmos ÄR faktiskt gott, med smör och creme fraiche, men man ledsnar fort på det. Ugnsstekta rotfrukter kan jag ta till nångång när det ska vara riktigt festligt, men varför bry sej till vardags? En sak är rolig... jag har upptäckt nya grönsaker. Jansson på kålrabbi smakade precis som den skulle! Finns ingen anledning att äta potatis bara för den. En vacker dag ska jag göra potatisgratäng på kålrabbi också om jag ids (det funkar med rättikagratäng - det har jag provat). Sen har jag ju min favve squashgratäng med vitlök som jag har lagt ut i receptdelen här, men det är också till festliga tillfällen bara... Oftast har jag annat för mej än att häcka i köket, även om jag tycker matlagning är roligt, så det ska vara nåt som går snabbt. Portabellohattar med hackade nötter och mozzarella är en höjdare som tar nolltid. Sen är ju pajer bara så fantastiska. Jag köpte påskskinka nu och gjorde quiche lorraine. Man behöver inte ha pajskal... det funkar utan också. Och jag varierade den med lite broccoli också. Det är jättegott att äta kall, när man inte orkar och ids 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted April 25, 2014 Author Share Posted April 25, 2014 Dagen idag...ingen bra dag...tung och ledsam...Igår fick vår älskade lilla guldhamster Musse somna in...en tumör som växte i ett rasande tempo gjorde till slut att hans rörelseförmåga blev inskränkt och vi måste ta det beslutet att han inte skulle bli ännu sämre och lida ännu mer. Men fy för f*n vad det gör ont! En liten hamster...tänker ni säkert?? Men för oss var han den käraste lilla familjemedlemmen...hur tam, go och mysig som helst. Han har lämnat en saknad som är enorm...Vi har gråtit och gråtit och gråtit och jag gråter än...Bara jag ser hans bur så förväntar jag mej att se honom ligga och sova i sitt lilla bo eller stå på bakbenen och titta ut med pigga nötbruna ögon och fundera om han inte ska få komma ut lite...Har inte fixat att ta bort buren ännu...men det blir... Vi blev väl emottagna och omhändertagna hos veterinären...och det blev ett värdigt slut. Han somnade in i tösens och mina händer...och vi vet att han inte lider längre utan springer glatt omkring i sin hamsterhimmel. Vi åkte till stugan och begravde honom under en lönn som snart börjar grönska....vitsippor på graven och vårkvällen var en av de vackraste...varm och vindstilla...tjärnen låg spegelblank... Vad vi kommer att sakna vår Musse...men han finns i våra hjärtan...alltid. <3 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted April 25, 2014 Share Posted April 25, 2014 Alla husdjur blir som familjemedlemmar och händer det något så sörjer man naturligtvis. Får själv lite tårar i ögonen när jag läser din text. Styrkekramar. ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted April 28, 2014 Author Share Posted April 28, 2014 Måndag - Och jag sitter rätt nyvaken efter helgens nattjobb...Å vad vi jobbat! Massor av "bäbbar" som ska matas och pysslas om. Nätterna har gått fort! Bra det...finns inget värre än jobbar nätter som segar sig fram...Inväntar en tös som gjort första skoldagen efter påsklovet...Dansträning väntar för henne och tar en långpromis under tiden...behöver ha luft! Solen finns någonstans under tunna moln, men verkar rätt skönt iaf... Nu är jag ledig i 2 dagar innan det är dags för ett kvällspass på torsdag...1 maj till trots. I kväll kommer vi nog att somna ovaggat, tösa å jag...Hon brukar va trött efter lov...hon har säkert vänt lite på dygnet då hon varit ledig...Blir skönt att hon kommer...saknar henne enormt när hon inte är här och speciellt nu...då det är så tomt efter Musse... "Ätandet" då...vet inte vad som är galet...men vill fan inte ha nån mat...Inte sugen på nåt...jo...MACKOR!!! Men...det blir ju inget av med det... Mackor tycker jag är enkelt att ta till...alltid varit så...Graviditets illamående...det enda jag kunnat äta är mackor...Så...just nu är jag i en fas av mackabstinens...Japp...så är det! Sen dålig fantasi överhuvudtaget...på matfronten...Måste väl vända snart. Känner mej lite låg...lite sur och grinig och har "gått bananas" på jobbet några gånger...Kan det vara LCHF kosten. En kollega till mej blev mer eller mindre tvingad av maken att börja äta kolhydrater igen efter 3 månaders LCHFande...pga av hennes usla humör. Nåväl...jag närmar mej 3 månader med LCHF...Har gärna sett mer effekt...men...härdar ut. På onsdag blir det våg och måttband...har hoppat över en vecka med det. Nu...promenix! C ya! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted May 1, 2014 Author Share Posted May 1, 2014 Så var vi då inne i Maj...fy vad våren gått fort...Vill nog bromsa upp lite. Ska strax iväg till jobbet för ett kvällspass...Röd dag? Vad är det? Tog ett blodtryck häromdagen...109/71...Jisses...så lågt har jag inte haft på flera år...Undrar varför....LCHF? Promenaderna kanske...rökavslutet...Troligen en kombo... Ha en fin dag...alla ni som är lediga eller jobbar som jag. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 1, 2014 Share Posted May 1, 2014 12 cm snö i morse... Så det blir lågliggardag idag. Himla tur att jag inte har samma jobb som du. Jag skulle inte ha tagit mej till tåget i morse med sommardäck 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted May 4, 2014 Share Posted May 4, 2014 12 cm snö i morse... Så det blir lågliggardag idag. Himla tur att jag inte har samma jobb som du. Jag skulle inte ha tagit mej till tåget i morse med sommardäck 12? Hu, men det är väl borta nu, hoppas jag. Ha en fortsatt härlig söndag! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted May 5, 2014 Author Share Posted May 5, 2014 Ja men så var det måndag....igen...lediga helger har då en sjuhelsikes fart! Dags för nattjobb och jag tänker krypa ner under täcket en stund nu igen....ska på möte ikväll (på tösens nya skola),så blir inget vilande då. Ska hinna med en promis också...har inte varit ut på några dagar...Skämmes på mej!!! :angry:Hade tänkt släpa med mannen ut i spåret i helgen, men han har så jobbigt med sin pollenallergi just nu, så jag hade förmodligen tagit livet av han om jag fått med han ut i skogen.... (Åh jag hade ju ledig helg...hehe ) Tvättstugan borde också få sig ett besök...men vette fasen om jag orkar... Å så var det mat....Har snart gjort 13 veckor med LCHF...har ingen aning om hur liberalt jag kör...men har inte tagit bort mejerier...även om jag minskat på dem, känner att jag fuskat med smör/fett...måste komma på banan igen med det. Har ju (om ni läst tidigare inlägg) haft klent med aptiten ett tag...och...det håller väl i sig lite än...men men...äter gör jag...annars får jag magkatarr och illamående bara för att jag har tom mage. Har nu en massa rester efter helgen...tacofärs i en skål...LCHF Pizza (riktigt god), och LCHF flygande Jacob...japp. Skönt med rester då jag ska jobba natt... orkar inte laga mat alls då...och brukar mest bli ägg... Står rätt still i viktnedgången...hittills 4,5 kg...men ca 10 cm i midjan...Vikten pendlar + 1.0, - 0,5 och hit och dit...trök!" Men...jag kom i ett par jeans igår som jag inte haft på minst 1½ år...Yeaaah! Nä...nu ska jag krama kudden en stund... Häpp! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted May 6, 2014 Share Posted May 6, 2014 Ja men så var det måndag....igen...lediga helger har då en sjuhelsikes fart! Dags för nattjobb och jag tänker krypa ner under täcket en stund nu igen....ska på möte ikväll (på tösens nya skola),så blir inget vilande då. Ska hinna med en promis också...har inte varit ut på några dagar...Skämmes på mej!!! :angry:Hade tänkt släpa med mannen ut i spåret i helgen, men han har så jobbigt med sin pollenallergi just nu, så jag hade förmodligen tagit livet av han om jag fått med han ut i skogen.... (Åh jag hade ju ledig helg...hehe ) Tvättstugan borde också få sig ett besök...men vette fasen om jag orkar... Å så var det mat....Har snart gjort 13 veckor med LCHF...har ingen aning om hur liberalt jag kör...men har inte tagit bort mejerier...även om jag minskat på dem, känner att jag fuskat med smör/fett...måste komma på banan igen med det. Har ju (om ni läst tidigare inlägg) haft klent med aptiten ett tag...och...det håller väl i sig lite än...men men...äter gör jag...annars får jag magkatarr och illamående bara för att jag har tom mage. Har nu en massa rester efter helgen...tacofärs i en skål...LCHF Pizza (riktigt god), och LCHF flygande Jacob...japp. Skönt med rester då jag ska jobba natt... orkar inte laga mat alls då...och brukar mest bli ägg... Står rätt still i viktnedgången...hittills 4,5 kg...men ca 10 cm i midjan...Vikten pendlar + 1.0, - 0,5 och hit och dit...trök!" Men...jag kom i ett par jeans igår som jag inte haft på minst 1½ år...Yeaaah! Nä...nu ska jag krama kudden en stund... Häpp! Att få på sig ett par gamla jeans säger mer än vågen, tycker jag! Sedan matlusten. Om man är i "optimal ketos" kan det nog påverka matlusten eftersom ketoner hämmar aptiten. Förmodligen äter du ganska strikt. Prova att äta lite mer kh iform av grönsaker, så kanske matlusten kommer tillbaka. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted May 6, 2014 Author Share Posted May 6, 2014 Tack för råd PiaB! Är nog så...att jag äter lite för lite grönsaker...får skärpa mej på det! Hur som helst...en natt avklarad på jobbet och den gick rätt fort...Var så trött i morse så jag glömde att äta innan jag lade mej och glömde att skicka godnattpussen till älsket... . Sovit som bara den till 14.30 ...MEN...vaknade vid 10.30 av att jag får ett sjuhelsikes sendrag i vänster vad...aldrig känt något liknande...satte mej upp och mer eller mindre vrålade...Jäklar vad ont det gjorde...trodde inte det skulle släppa och visste inte riktigt vad jag skulle göra. Har känt detta till och från (när jag sover) under några veckor, men inte så intensivt som idag...Kommer ofta i samband med att jag sträcker på mej...hm...Och nu har jag riktigt ont i vaden...lite svårt att gå...känns som något hårt som sitter inne i vadmuskeln.... . Tips? Erfarenheter? Jag käkar Magnesium sedan 3 månader till baka...*suck*. Vill inte ha en massa krångel! Nu mera sömn tror jag...innan nattjobb. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted May 6, 2014 Share Posted May 6, 2014 Tack för råd PiaB! Är nog så...att jag äter lite för lite grönsaker...får skärpa mej på det! Hur som helst...en natt avklarad på jobbet och den gick rätt fort...Var så trött i morse så jag glömde att äta innan jag lade mej och glömde att skicka godnattpussen till älsket... . Sovit som bara den till 14.30 ...MEN...vaknade vid 10.30 av att jag får ett sjuhelsikes sendrag i vänster vad...aldrig känt något liknande...satte mej upp och mer eller mindre vrålade...Jäklar vad ont det gjorde...trodde inte det skulle släppa och visste inte riktigt vad jag skulle göra. Har känt detta till och från (när jag sover) under några veckor, men inte så intensivt som idag...Kommer ofta i samband med att jag sträcker på mej...hm...Och nu har jag riktigt ont i vaden...lite svårt att gå...känns som något hårt som sitter inne i vadmuskeln.... . Tips? Erfarenheter? Jag käkar Magnesium sedan 3 månader till baka...*suck*. Vill inte ha en massa krångel! Nu mera sömn tror jag...innan nattjobb. Lite Kuckelimuckråd nu... lägg en vanlig bordskniv under lakanet i sängen, det har hjälpt en del med kramp när de sover...konstigt nog...utan vetenskaplig evidens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 6, 2014 Share Posted May 6, 2014 Kolla att det är rätt sorts magnesium i dina tabletter. Det säljs väldigt mycket magnesiumtillskott som vi har svårt att tillgodogöra oss. Anna Hallen tror jag hade en lista på vad som funkar och inte. Jag tittade på de tabletter vi köpt på Life och det var bara skit så jag fick leta runt lite innan jag hittade bättre på nåt sorts Apotek Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted May 7, 2014 Author Share Posted May 7, 2014 Gillar "kuckelimuck". Ska testas....!!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted May 7, 2014 Author Share Posted May 7, 2014 Ja...har läst om olika magnesium...Det jag har innehåller magnesiumcitrat...ska vara ok...tror jag... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted May 7, 2014 Author Share Posted May 7, 2014 Gomorron världen!!! Rise and Shine! Ja...för mej är det iaf gomorron...efter nattjobb. Har sovit lite för klent...men det får räcka. Sitter med lite kaffe och surfar runt...läst en massa goda LCHF recept/bloggar/FBsidor och här på Kostdoktorn. Har varit lite för lat några dagar, så idag måste jag sparka mej ut i spåret för en långpromis. Och så leta fram lite rester ur kylen... Idag visade vågen på -0,5 kg. Summa summarium -5 kg sedan start....hm....alltid nåt. Och måttbandet visar -10cm. Men måste ändå strama upp mej när det gäller ätande...tror jag äter för lite... Hoppas på att jag kan sova till natten...kan va lite svårt att vända tillbaka dygnet...Har lagt en jobbtur i morgonbitti...Jisses...Brukar inte göra det direkt efter nattjobb utan vara ledig minst 1 dag och börja med en kvällstur...Men men...är "huvvet" dumt får kroppen lida.... Börjar inte förrän 8 iaf...tur det! Nu...frukost! Toodeli-doo! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Gomorron världen!!! Rise and Shine! Ja...för mej är det iaf gomorron...efter nattjobb. Har sovit lite för klent...men det får räcka. Sitter med lite kaffe och surfar runt...läst en massa goda LCHF recept/bloggar/FBsidor och här på Kostdoktorn. Har varit lite för lat några dagar, så idag måste jag sparka mej ut i spåret för en långpromis. Och så leta fram lite rester ur kylen... Idag visade vågen på -0,5 kg. Summa summarium -5 kg sedan start....hm....alltid nåt. Och måttbandet visar -10cm. Men måste ändå strama upp mej när det gäller ätande...tror jag äter för lite... Hoppas på att jag kan sova till natten...kan va lite svårt att vända tillbaka dygnet...Har lagt en jobbtur i morgonbitti...Jisses...Brukar inte göra det direkt efter nattjobb utan vara ledig minst 1 dag och börja med en kvällstur...Men men...är "huvvet" dumt får kroppen lida.... Börjar inte förrän 8 iaf...tur det! Nu...frukost! Toodeli-doo! Toodeli-doo tillbaka till Dej! Härligt att det pekar stadigt nedåt! för min del är har det varit lite si och så senaste tiden, men misstänker att jag inte ätit tillräckligt med fett. Har ju slutat föra dagbok, för att se om jag klarar mig ändå… Och sedan har det även varit en del vin-fest på helgerna.. Så den kombon är kanske inte det allra bästa. Men från måndagens invägning som pekade upp mot dagens, så pekade den nedåt med 2 kg jämfört med måndagen. Så är min tillvarao upp-ned-upp-ned.. kämpa fint nu med promenader och jobb för kropp o knopp! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Jo jag gick också upp ett kilo efter alla helger... Inte så mycket pga "fusk" tror jag, utan för mycket av det goda - både mat och vin. Jag har faktiskt inte gått ner det än, men nu ska här laddas för blodprov så då blir det fakir en månad 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted May 7, 2014 Author Share Posted May 7, 2014 Ja hur det än är...så är det trevligt när vågen rör sig neråt....Och som sagt...det går upp och ned... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted May 9, 2014 Author Share Posted May 9, 2014 Fredag...och ledig fredag...den enda lediga dagen denna veckan... Slöar som fasen hos mannen, som för övrigt jobbar...behövde komma hemifrån lite. Har ESC semifinal 2 på i bakgrunden...Är inte sååå insatt men roligt å se vilka vår Sanna ska slåss emot på lördag. Åh jisses...vilket bidrag Österrike hade...Ojoj! Maffigt och enormt vackert... På lördag jobbar jag kväll, så det lär inte bli så mkt sett av finalen då...om vi inte har gräsligt lungt vill säga... Försöker att boosta lite recept...Nån som testat "falsk Mannagrynsgröt"? Tror jag ska testa det endera dagen...men rädd att det smakar ägg/omelett...tycker det gör det av det mesta...Även om jag gillar det, så kan det bli liiite enformigt. Men NU...ska jag göra en omelett...med bacon tror jag...får bli min brunch det. Igår FUSKADE jag lite...det bjöds på smarrig smörgåstårta med kallrökt lax på jobbet. Jag frågade om jag kunde få skrapa av det översta lagret (massor av lax), men fick lite högljudda protester från mina kollegor...Va? Konstigt...jisses vad känsliga dom var då?!? .. men jag tog en liten bit...lämnade det mesta av brödet...Var inte såå göttans... Laxen var urgod förvisso! Idag får det blir en promenix i "älskets slinga"...Kul å variera lite...Sen är jag sugen på att prova LCHFburgare på MAX...får väl se... Fredagsmys på er! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 9, 2014 Share Posted May 9, 2014 Du kan få vilken burgare som helst på MAX i lowcarbvariant. Du behöver inte bara ta den vanliga 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted May 9, 2014 Author Share Posted May 9, 2014 Du kan få vilken burgare som helst på MAX i lowcarbvariant. Du behöver inte bara ta den vanliga Men så bra...Visste inte det...trodde det var en färdig meny lixom.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted May 9, 2014 Share Posted May 9, 2014 Nån som testat "falsk Mannagrynsgröt"? Tror jag ska testa det endera dagen...men rädd att det smakar ägg/omelett...tycker det gör det av det mesta...Även om jag gillar det, så kan det bli liiite enformigt. Jag har kört "äggröt" hela vintern: två ägg, en msk kokosmjöl, 1 dl vispgrädde eller kokosgrädde, salt o kardemumma. Grymt gott! Lite nötter/frön/bär ovanpå om man vill/kan. Jag tyckte första gången att det smakade omelett och kändes konstigt att äta som frukost, men nu älskar jag smaken och gläds när jag vaknar att jag snart ska få äta det! Står mig jättebra på det också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted May 9, 2014 Author Share Posted May 9, 2014 Jag har kört "äggröt" hela vintern: två ägg, en msk kokosmjöl, 1 dl vispgrädde eller kokosgrädde, salt o kardemumma. Grymt gott! Lite nötter/frön/bär ovanpå om man vill/kan. Jag tyckte första gången att det smakade omelett och kändes konstigt att äta som frukost, men nu älskar jag smaken och gläds när jag vaknar att jag snart ska få äta det! Står mig jättebra på det också. Ska testas...finns lite olika recept tydligen...har hittat ett med mandelmjöl och mycket smör...får väl testa mej fram...tack för recept... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted May 9, 2014 Share Posted May 9, 2014 Jag har testat falsk mannagrynsgröt (ägg, smör och mandelmjöl). Hade kanel och lite sötningsmedel på. Jättegott och mättande. Andra tips för att få i sig extra fett om man inte gillar fettkaffe: Ketobollar. Finns många varianter och man kan prova sig fram. Min senaste variant idag: 100 g osaltat smör, 50 g mandelmjöl, 50 g riven kokos, vaniljpulver, sötningsmedel (om man vill). 13 g fett och 0.6 g kh/boll om man gör 10 st. Också läst om varm choklad: 25-50 g osaltat smör, 2 msk kakao, kokande vatten (sötningsmedel). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted May 9, 2014 Share Posted May 9, 2014 Vaniljpulver är förresten jättegott att också ha i äggröten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted May 10, 2014 Share Posted May 10, 2014 HM..Äggröt låter intressant, jag är så enkelspårig och äter 2 kokta ägg o smör varje morgon.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted May 11, 2014 Author Share Posted May 11, 2014 Å så var jobbarhelgen över och det har varit såååå lugnt. Och för att få tiden att gå (då man sorterat prylar...städat,...dammat...spritat...typ 2 gånger)...så Googlar man recept...och jag har idag bestämt mig...Jag ska bli med en Crock Pot...Japp! Tycker det verkar vara ett bra sätt och få till de där långkoken, som (iaf hos mej) uteblir mer och mer. Nån som har erfarenhet? Nu är jag vrålhungrig...ätit klent idag...så nu blir det en fläskpannkaka...Längesedan... och det var det jag hade ork att sno ihop...Ner den landat och vilat en stund i magen ska jag promenixa...Måste ut å få luft annars somnar jag i soffan...och ikväll är det final på Mästarnas Mästare...Yeeah! I morgon vankas det "personaldag"...sitta på rumpan och diskutera...Har iaf hört att det blir rätt LCHF vänlig mat...Så bra!! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 Det finns 2 trådar om crock pot. En där man diskuterar vilken som är bäst och det finns flera tips och recept. Sök här på forumet. Många här använder dem ofta. Jag har valt att avstå. Har tillräckligt med stora prylar i köket ändå 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 Stekpåse och ugnen drar lite mer el men crock poten kostar ju en del eller en gammal lergryta får du samma resultat- 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts