Jump to content

LCHF -start 140129

Recommended Posts

:huh:Jag dricker vin när jag har lust ja...men dricker så mkt mindre nu än förr (och det var inte mkt det heller)...blir ofta nöjd efter ett glas eller 2...Å jag har ingen ångest alls... :P Det går ju iaf neråt...även om det tar lite tid... :wacko:

- 14 cm i midjan och - 8,5 kg...Tjoho!

Nu är jag "packad" (ägg och smör) och klar...drar till stugan...Hem till helgen i gen då det är "crusse" (Cruising) i stan.

Ha det gött!

Jo man tål ju mindre nu än förr, så man är lite billigare i drift på den biten i alla fall :-)

• Like 1

Ja, lilla vän. Det är en jobbig period som alla småbarnsföräldrar går igenom... Hur gamla är de större? Kan inte de ta lite ansvar? Min dotter var 5 när lillebror kom och hon kunde vara hyfsat bra barnvakt när jag behövde sortera tvätt eller laga mat. När hon var typ 7 villkorade jag veckopengen med att hon skulle göra enklare hushållssysslor. När sonen var typ 8-9 hade barnen varsin matdag som de fick planera själva, så jag såg till att det fanns ingredienser hemma.. OK att det var enkel och återkommande mat och att de kanske behövde ett handtag i köket, men ansvaret var deras.

Jag tror att vi curlar våra ungar alldeles för mycket i dagens läge. När JAG var liten (för 100 år sen) var det helt naturligt att man var tvungen att ta ansvar och hjälpa till i den mån man hade förmågan.

Kan inte den familj som vill äta kolisar fixa den själv? Koka pasta eller potatis behöver man inte vara gammal för. Om favvefrullen inte finns hemma får de väl vara hungriga tills de kan äta det som finns, såvida de inte är stora nog att hjälpa till att gå och handla. (Där hade jag problem, för sonen vägrade gå på affären när han var 13 och jag var sjuk och inte hade kontanter. Han vågade inte använda mitt kort, så det var att stoppa i sej en hink piller och släpa sej iväg själv)

Sen lär det inte vara lika lätt att fostra katten till att kunna klockan ;-) Min "sovrumskisse" hoppar på min mage runt kl 4 för att tala om att det är frukostdags, fast det är inte alltid som han får som han vill.

• Like 3

Käre nån...ser ut å va fullt upp...:) MEN...har också haft det så där i mitt liv...men det var några år sedan...och vet du...DET var den bästa tiden i mitt liv...När barnen var små...och jag hade ALL ork och TID i världen...kändes det som...Ser ofta tillbaka på den tiden :) När man är mitt uppe i det så ser man framåt...längtar tills barnen blir större och mer självgående...men...när de väl är där...och utflyttade...vill man vrida klockan tillbaka...

Hemma på min gata i stan...för några dagar...Och längtar bara tillbaka till stugan...så...efter att ha tvättat...packat om..."bilvårdat" bilen...måste ner på stan och snacka "ny mobil telefon och abonnemang" med Telia...min "lur" vägrar vara med snart...Inväntar en tös som kommer idag för "mamma-vecka"...Tjohoo! 12 ½ år är hon så hon är rätt självgående...men kräver uppmärksamhet så det räcker och blir över ibland... :P (3 vuxna grabbar som inte bor hemma längre...så har det rätt lugnt och skönt ibland) ;)

Och så var det det här med mat...så mycket enklare när jag bara behöver tänka på mej själv...men när tösen kommer så får man tänka till lite extra...I stugan blir det en hel del grillat...funkar ju...jag tar ofta smörstekt vitkål till...men börjar bli less...Längtar faktiskt efter potatis... :mellow: Men...står ut...så klart...

Vikten går upp och ner som vanligt...blir rätt less...förra veckan var det minus...nu uppåt...Värme...hormoner...lite för mkt vin...tja...vem vet...Får väl vara som det är med det då...gör min val...och får ta konsekvensen av det så klart...

Inleder semestervecka 2: Ompackning...i morgon drar vi still stugan för mer sol och bad...ska ju fortsätta att vara kanonväder..

Förra veckan låg jag i en solstol mest hela tiden...förutom att bada med jämna mellanrum...äta...läsa...och motionera...promenad/löpning 6 kmx4...Nöjd!

Gött liv! ;)

• Like 5

Variera vitkålen och gör cole slaw. Det är gott till grillat. Eller smörstek lök med lite soja och salt. Mumsigt. Vitlöksspäckade tomathalvor med örtsalt på grillen är bara kanon. Grönsaksspett med lök, champinjoner och squash är ett fint tillbehör...

• Like 3

• 2 weeks later...

Sladdar in på semestervecka tre...Och är i stan sedan några dagar...men pga av sol och värme så längtar jag bort omgående...Lever (som alltid på sommaren) i en resväska...hem och kastar lorttvätt i tvättkorgen och fyller på rent (om det finns) i resväskan...och så drar jag igen. B)

Nu är jag på g igen...frågan är om vi åker idag eller i morgon. Härligt! Och vilken sommar...helt underbart...visst...fuktigt och kvalmigt...men det är så underbart att aldrig behöva tänka på att man ev kommer att frysa...Love it!. :P Lite varmt och sova...men naken och med ett lakan insnurrat mellan bena så funkar det med...I natt var det åska och regn...vaknade till av några knallar vid 02.tiden.

Maten då...ja...helst skulle jag vilja leva på kräm och mjölk (funkar ju inte då)...Så det blir en del ägg i olika varianter...och smör......såklart...ost...sockerfria kvargen gillar jag skarpt...och så massor av vatten.

Har varit rätt flitig med promenerandet...värmen till trots...men när vi varit i stugan har det blivit morgonpromenad istället för att göra passet på kvällen...ofta sen middag som ställer till det. Har dessutom börjat springa lite mer...eller snarare "lufsa"...blir lite intervaller...Och för att vara mej som ALDRIG gillat löpning...så sporrar det när man lyckats "lufsa" 1,5 - 2 km av det 6-7,5 km som jag gör i skogen...Nöjd med det lilla jag... :rolleyes:

Vågen har jag glömt för ett tag...får bli som det vill med vikten nu...ändå urspårat... mycket pga av värme/vätska...(inbillar jag mej iaf). Väger mej efter semester slut. Jag mår bra och håller mej hyfsat på banan iaf... ;)

Ha en fortsatt fin sommar!

• Like 3

• 2 weeks later...

Tycker inte alls att det var så längesedan jag skrev..."Nu är det semester"! Men...nu...är semestern plötsligt slut...*suck*. :mellow: Vart tog dessa fyra veckor vägen? Tja..de smälte väl bort i värmen kan jag tro. Men vilken fantastisk sommar och semester...Har älskat varje stund av den! B) Har faktiskt mest bara njutit av sol och bad....sol och bad och mera sol och bad...sällskap och god mat och härlig promenader. Latat mej...läst böcker och lyssnat på böcker... Underbart! Och så en hel del maffiga åskväder...som kommit med mer värme. Varit hem till stan och vänt någon natt...och så iväg igen.

Men nu har jag packat upp resväskan...och allt är upptvättat. Har inte gått så mycket kläder...mest trosor...badkläder...handdukar och träningskläder.

Nu ska jag jobba två nätter sen (om vädret ser lovande ut) så packar jag och drar någon dag innan helgen skall jobbas. Ev. en lite längre biltur med älsket. Måste passa på...sommaren är ju inte slut ännu. :P

De ev. "punkter" på en "att-göra-på-semestern-veckorna"...hm...har inte bockat av en enda...hehe...  :rolleyes: frosta ur frysen var liksom ett projekt...men...har inte riktigt hittat en bra dag för det...där temperaturen åtminstone varit under +20. Men det kommer en höst...ska ha något att göra då med!

Hur har det gått med maten då...jorå...har väl "skött mej"...tycker jag...Har avnjutit jordgubbar...melon...lite vin (men inte mkt ...tål ingenting längre och mår mest bara skit)...lite LCHF glass...ätit för lite fett...Gick upp nåt kilo i början av semestern...men har inte vägt mej ännu...så vi får väl se....Känns inte som om jag gått upp massor iaf.

Har nu tillbringat några dagar med två av barnen i min stuga och i helgen avslutade vi semestern med en familjefest. Vi har firat min mor som fyllde 75 år i våras...Barn, barnbarn och barnbarnsbarn till henne...vi var 27 samlade (och då fattades det 7 personer). Vilken fest det blev...! :lol:

Så drog tösen till pappa...och för mej är det snart dags för stödvila inför nattjobb. Längtar nog lite till jobbet iaf...har ju ett fantastiskt roligt arbete! ;)

Sommaren 2014...kommer aldrig att glömmas.... :)

• Like 3

Gah! Sovit för länge...men efter nattjobb och för lite sömn...så behövde väl kroppen det. :huh:

Första nätterna efter semester avklarade...Nu ledig idag och i morgon innan det är dags för helgnätter. Tog en promis i slingan igår kväll (så skönt) innan jag stekte lax och egengjord hollandaise...Smask! -_-

Har en biffstek i ugnen som ska med när vi drar till stugan under dagen...Får passa på att fly stan då man kan och det fortfarande är sommar. :)

Vägde mej igår...kan summerar semstern med +1 kg...inte på värsta viset...men nu måste det stramas åt i matintaget...eller rättare bli bättre på mer fett...Vet att det är det som saknas. För kolhydraterna är få. Blodketoner på 1.9 härom kvällen...så är väl i form av ketos iaf...bra det...:)

En undran ...hur är det med Coke Zero...kan man dricka med gott samvete? Tycker att det är en djungel det här med sötningsmedel...Om det triggar sockertrollet eller inte...Och vad är skillnaden på Coke Light? Tacksam för svar! :)

Är ingen älskare av läsk...men Coke Zero har blivit nåt jag gärna tar till ibland...Då jag jobbar nätter...och istället för vin i sommar...Inte flera om dagen och inte ens varje dag...

Häpp!

• Like 1

...En undran ...hur är det med Coke Zero...kan man dricka med gott samvete? Tycker att det är en djungel det här med sötningsmedel...Om det triggar sockertrollet eller inte...Och vad är skillnaden på Coke Light? Tacksam för svar! :)...

Jag skulle säga nej till Light/Zero. Kostdoktorn gjorde ju ett test för en tid sen "Pepsi Max: Dåligt för din vikt?" där han kom fram till att det påverkar ketosen negativt. Inte lika dåligt som att dricka Coca-Cola kanske :)

Personligen dricker jag bara vin(sällan) och vatten.

Här räknas inget...jag äter få kolhydrater...(tror)lagomt med proteiner och fyller på med fett tills jag är mätt. Äter när jag är hungrig...vilket brukar vara två gånger om dagen. Har gjort någtra kollräkningar över ett dygn med nåt kostverktyg i början och fick då en uppfattning om att jag var på rätt spår.

75% fett, 20% protein och 5 % kolhydrater.

Kalorier räknas inte. Sen om jag gör helt rätt...vet jag ju inte...men är mer eller mindre i ketos hela tiden...:)

• Like 1

Det handlar merom att manvet hur kroppen funkar. Torrt vin är ok på lchf men du ska veta att så länge levern har alkohol att förbränna hinner den inte med att omsätta fett. Dvs vill du minska i vikt får du ta det lugnt med vin

Jag tog en helt vit månad dessutom när jag drog igång med LCHF för snart ett år sen. Mycket effektivt med tanke på viktnedgången. Säkert bra på andra sätt också. Redan tidigare körde jag vita månader i september och i januari. Har väl gått sådär med det men förra året gick det bra. Var ordentligt motiverad. Nu är jag rätt försiktig med alkohol pga det Stoscha skriver om.

Helt klart...du bör nog dra ner på det...Som jag skrivit ett antal gånger i den här tråden...så har tjusningen med att dricka vin (för mej) försvunnit lite...så jag inte tål något längre...Mår "räv" på 2 glas vin (som kan vara utspritt på flera timmar), men när alkoholen ska ut ur kroppen ...under natten...så mår jag som sagt var...riktigt klent...hjärtklappning och kan inte sova...och det är inte värt det...(Jaja...så har det varit förr också...då jag druckit för mycket och varit smått berusad...men inte på 2 glas vin) Så därför avstår jag lika gärna...Men det är ju hur just JAG funkar...Olika för alla...Men kroppen tar väl hand om alkoholen först...sen fettet...vad jag kan förstå.

Många gånger smakar inte vin heller lika gott...och jag klarar mej rätt bra utan och DET är ju faktiskt en vinst i sig, eller hur!? ;) Och alkohol...är väl inte så nyttigt... :o

Men nog kommer jag ( i likhet med stoscha) njuta av ett eller annat glas Rioja under hösten...Det är liksom svårt att motstå :P

Helgen som pågår...inget vin...bara nattjobb...Nu kaffe med kokosolja och sen blir det frukost...tror jag har lite helstekt ryggbiff och bea i kylen...Nomnom!! :rolleyes:

• Like 2

Ja men tjabba, tjena och Hallå! Mina inlägg lyser med sin frånvaro men livet rullar ju på för det... :)

Denna veckan...har precis jobbat två nätter som faktiskt gick med en rasande fart...Kul med lite att göra. :rolleyes:

I onsdags så var det shopping med tös och hennes pappa...en hel dag i Sundsvall där hennes bankkort gick varmt...(nyss fått eget bankkort...så det var ju skojigt) Hon har handlat kläder i massor och skor, men det behövs då jag tror att hon har växt en decimeter i sommar...ja...på längden då. :)

På måndag börjar hon år 7...på en ny skola...och det ska bli så spännande. Helt nytt även för oss föräldrar. En skola som fått pris av kungen minsann...jojo! :D(vad det nu är värt). Nåväl...de barn som går där är mycket nöjda och föräldrarna likaså. Gott så långt.

Då den skolan ligger en mil norr om stan så får hon busskort...så nu har hon det senaste dygnet tränat på att läsa busstidtabeller...förstå hur stadsbussarnas rutter går...Hon har åkt buss runt heeela stan bara för att hälsa på en brorsa (igår OCH idag) i typ 20 minuter...tills nästa buss gått...Tror det var 6 gånger hon klivit på en buss...Till och  med för att åka TVÅ hållplatser... :lol:Pirrigt första gången...men nu är det mest bara roligt. Bra tycker jag...att hon kan ta sig fram...till kompisar och träningar...

Ja men jag då...jo...några långpromenixer är avklarade...men ska nog iväg ut snart och dra i mej lite luft...Sen är det minsann helg. Gött. Första helgen på väääldígt länge som jag är ledig och dessutom skall tillbringa hemma i stan...har nog inte hänt sedan innan midsommar.

Mat ska planeras. Tyckte jag hade lite klent med pengar på kontot, så jag sa till tösen att " I helgen får vi äta ur frysen"! Hon suckar högljutt men sen jublar hon då hon raskt inventerat frysen och insett att det faktiskt fanns både oxfilé, kycklingklubbor och revbensspjäll...samt torskfilé...laxfilé...*host*...tror vi blir mätta i helgen med hörrnini! :P

Igår när jag kom till jobbet...I omklädningsrummet..."Men DU har gått ner i vikt du"!  Yeaaah! Älskart! Så glad att någon SER något   och dessutom SÄGER någonting...för jag ser ju själv att det hänt saker.

5 minuter senare i personalrummet..."Men vart har DU tagit vägen...jäklar vad du gått ner i vikt"! Tjohooo! Gör en sååå glad...sååå peppad...sååå taggad! MER SÅNT! Give it to me!!! :P:lol:B)

Ändå...så visar vågen fortfarande runt minus 8 kg...14-15 cm i midjan...Måste vara nån omfördelning... Hallelulja!!! ;)

Ha en FETThärlig helg!

Kläm! :wub:

• Like 3

Nattjobb! Nyvaken och sitter med en mugg kaffe med kokosolja. Precis lagt en ny beställning på fler burkar då jag inte hittar kokosoljan utan lukt och smak här i stan. tur det finns att införskaffa på nätet. Å så blev det lite magnesium kapslar...Omega 3...bla.

Ska snart sno ihop en LCHF pizza...Ostbotten...min nya favorit...göttigt och mättande. :P

Nu när jag är nyvaken orkar jag inte så mkt...ska ju jobba inatt med...så jag glor nog på ett avsnitt av SoA ("Son of Anarchy") Sista avsninttet på säsong 2. Bra serie tycker jag. B)

Lite kuriosa...Mätte mig i helgen...Ställen på kroppen som jag inte mätt sedan starten i vintras

Vad: -1 cm

Lår: -5 cm

Överarm: -3 cm

Byst: -14 cm

Midja: -15 cm

Kilona står fortfarande på ca -8 kg.

Hallelulja vad jag blev mer sporrad och peppad...att jag är på rätt väg...Och jag mår ju bra. Tycker mej känna små förändringar här och där... :rolleyes:

Funderar på att köra lite strikt ett tag...vässa till matintaget något under en månad...Minska på mejerier och öka fettet...Men...har inte riktigt startat med det...

Apropå mejerier och ost. Köpte för ett tag sedan en stoooor påse med riven ost..."Ockelbo Ost"...Ja med fint tänkte jag...Ockelbo är ju nästgårds...är nog bra ost...Å så igår...Så läser jag på innehållsförteckningen...Innehåller 50% riven ost.... Öh...ska inte en påse med RIVEN OST innehålla 100% Riven ost? :blink: Är jag korkad ? Kan nån förklara? Och dessutom...tillverkningsland...HOLLAND! :wacko:

Kan ju inte sticka under stolen med att jag känner mej lite snopen då...lurad. :mellow: Den osten ska inte jag käka mer iaf...

Hur gör ni...? Köper ni "helost" och river själv? Får nog bli så här hädanefter...förmodligen billigare också! :o

• Like 6

Igår när jag kom till jobbet...I omklädningsrummet..."Men DU har gått ner i vikt du"!  Yeaaah! Älskart! Så glad att någon SER något   och dessutom SÄGER någonting...för jag ser ju själv att det hänt saker.

5 minuter senare i personalrummet..."Men vart har DU tagit vägen...jäklar vad du gått ner i vikt"! Tjohooo! Gör en sååå glad...sååå peppad...sååå taggad! MER SÅNT! Give it to me!!! :P:lol:B)

Ändå...så visar vågen fortfarande runt minus 8 kg...14-15 cm i midjan...Måste vara nån omfördelning... Hallelulja!!! ;)

Ha en FETThärlig helg!

Kläm! :wub:

HALLOJ! Det är ju toppen! Härligt att Du mår bra och att Du får bekräftelse ang. din nya livsstil!  :wub: Sug i Dig, det är Dig väl unnat! Kram

• Like 3

Jag blir fortfarande smått euforisk då jag inser att 10 kg är borta...Går om kring med ett leende på läpparna och tycker att ALLA jag möter borde väl SE att jag gått ner i vikt! :rolleyes: Men...så är det såklart inte. MÅNGA (ffa arbetskamrater) ser det...OCH kommenterar det. Sen finns det säkert dom som ser men säger inget. Hm...Sen har jag en särbo som är urkass på att säga något överhuvudtaget...så...jag säger inget mer till honom...Just nu surar jag mest för att han är så snål på att säga något UTAN att jag fått dra det ur honom...Ska f*n inte säga nåt mer om mina resultat tack vare min kostomläggning...Näpp!! Han lär väl märka då jag försvunnit... :P (Kanske :blink:)

Hur som helst så verkar jag vara i ett litet "flow"...får väl njuta av det så länge det varar...Gjorde ett snabbt överslag på vad jag får i mej på en dag...och KH mässigt är det mellan 5-10g.

Mätte ketoner härom natten 2,9 (blodketoner).

Förutom vikt och cm...Så har jag mindre huvudvärk...Tycker att jag har mindre ont i mina knän...funkar att springa/lufsa mer och mer när jag är ute på promenad...I helgen så "lufsade" jag 2 av de 7 km som avverkades...Hur nöjd som helst! B)

Nä...nu lite stödvila...Nattjobb väntar!

• Like 3

Upp som en sol och ner som en pannkaka...Vikten på +kontot igen...men det är bara att fortsätta. Har inte någon direkt något facit på vad som kan vara anledningen. Förmodligen en del...Men...så här har det varit hela tiden...upp och ner! Men sakta och säkert går det ner mot mitt nästa delmål...och det är att se en 6.a först. :rolleyes:

Nu kvällsjobb...käkat lax, aioli coh sallad + lite extra smör.

I morgon ledig dag igen...då blir det promenix, lite "röjning" av boendet och så blir det nåt avsnitt av "SoA". (Son of Anarchy) Totalt fast i den serien! ev får älsket sig ett besök i morgon...Jag ska arbeta helgen så vi lär inte ses nåt då.

Och så...VAL på söndag!

• Like 2

Upp som en sol och ner som en pannkaka...Vikten på +kontot igen...men det är bara att fortsätta. Har inte någon direkt något facit på vad som kan vara anledningen. Förmodligen en del...Men...så här har det varit hela tiden...upp och ner! Men sakta och säkert går det ner mot mitt nästa delmål...och det är att se en 6.a först. :rolleyes:

Nu kvällsjobb...käkat lax, aioli coh sallad + lite extra smör.

I morgon ledig dag igen...då blir det promenix, lite "röjning" av boendet och så blir det nåt avsnitt av "SoA". (Son of Anarchy) Totalt fast i den serien! ev får älsket sig ett besök i morgon...Jag ska arbeta helgen så vi lär inte ses nåt då.

Och så...VAL på söndag!

Härligt att läsa! Men du säger "Vikten på +kontot igen." men så är det ju inte! Du ligger kanske lite + från förra veckan, men inte från start.

Så är det, det går lite upp och ner, men trenden verkar vara neråt. Då är ju allt bra!

Själv står jag still sedan mer än ett år. Men att jag vid 52 väger som jag gjorde då jag var ung och smal vid 25 får väl duga, det är väl där jag skall vara. Inget sixpack ,varken då eller nu!

• Like 4

Härligt att läsa! Men du säger "Vikten på +kontot igen." men så är det ju inte! Du ligger kanske lite + från förra veckan, men inte från start.

Så är det, det går lite upp och ner, men trenden verkar vara neråt. Då är ju allt bra!

Själv står jag still sedan mer än ett år. Men att jag vid 52 väger som jag gjorde då jag var ung och smal vid 25 får väl duga, det är väl där jag skall vara. Inget sixpack ,varken då eller nu!

Visst är det så! Det har verkligen varit så här hela tiden sedan start...så jag försöker att inte stressa upp mej över det...utan inse att det är så jag/min kropp funkar!

Du ...det duger väl utmärkt det! :P Att stå still i vikt...det är väl det man strävar efter...Inte mkt till magrutor här heller...har aldrig haft och lär aldrig få. Har inte så orimliga mål heller...men några till kilon vill jag ha bort...och kommer likt förbaskat att vara lite "rultig"! :o  ^_^

• Like 1

Denna veckan...blev inte alls som det var schemalagt. Tur man är flexibel...

Måndag gick som planerat med möten på möten.

Tisdagen skulle ha jobbats...ett dag pass...men se då blev jag ledig för att istället kliva på ett kvällspass på onsdagen då jag EGENTLIGEN var ledig...det kvällspasset varade i 22 timmar...inklusive en akutresa ner till Stockholm kl 4 på morgonen...åter till jobbet och stämplade ut 11.30...hem och sov på min sk lediga dag...

Fick kompledigt på fredagskväll som egentligen skulle ha arbetats...men plötsligt måste jag ut och ta fredagsnatt istället...och sovit idag då jag egentligen skulle ha jobbat ett dag pass...och ledig i morgon istället för ett dag pass...Rörigt? Lite då! :wacko::blink: En hel del övertid och förskjuten arbetstid... I Landstingets tjänst! Amen på det! :ph34r:

Så...nu har jag varit vaken någon timme...kaffe med kokosolja intaget och lite frukost bacon och ägg. Nu ut skogen för en promis i det underbara höstvädret. Sen hem och fortsätta "fnula" på hur min röst skall läggas i morgon.

Ska jag kosta på mej en liiitet glas vin...eller möjligen en G&T? Det visar sig...Men lite soffhäng blir det allt...får se om jag får sällskap eller om jag blir mol allena. :P

Ha en fin lördag!

Häpp!

• Like 3

Denna veckan...blev inte alls som det var schemalagt. Tur man är flexibel...

Måndag gick som planerat med möten på möten.

Tisdagen skulle ha jobbats...ett dag pass...men se då blev jag ledig för att istället kliva på ett kvällspass på onsdagen då jag EGENTLIGEN var ledig...det kvällspasset varade i 22 timmar...inklusive en akutresa ner till Stockholm kl 4 på morgonen...åter till jobbet och stämplade ut 11.30...hem och sov på min sk lediga dag...

Fick kompledigt på fredagskväll som egentligen skulle ha arbetats...men plötsligt måste jag ut och ta fredagsnatt istället...och sovit idag då jag egentligen skulle ha jobbat ett dag pass...och ledig i morgon istället för ett dag pass...Rörigt? Lite då! :wacko::blink: En hel del övertid och förskjuten arbetstid... I Landstingets tjänst! Amen på det! :ph34r:

Så...nu har jag varit vaken någon timme...kaffe med kokosolja intaget och lite frukost bacon och ägg. Nu ut skogen för en promis i det underbara höstvädret. Sen hem och fortsätta "fnula" på hur min röst skall läggas i morgon.

Ska jag kosta på mej en liiitet glas vin...eller möjligen en G&T? Det visar sig...Men lite soffhäng blir det allt...får se om jag får sällskap eller om jag blir mol allena. :P

Ha en fin lördag!

Häpp!

Jag förstår att du jobbar i vården. Ni är verkligen bäst!

• Like 2

Nej det går ju inte. Tråkigt bara att arbetsgivaren systematiskt utnyttjar de anställdas empati till sin egen fördel.

Så är det...jag arbetade nästan ett dygn...hela min lediga dag gick åt till jobb och några timmars sömn. ..sen fick jag betala med min redan inarbetade tid...I komp...för att få vara ledig på fredagen istället. ..Vilket likt förbaskat inte blev ledig. ...man får inget att för att man slår knut på dig själv såna här gånger. ..tur det inte är så här alltid.
  • Like 1

Ja, fast det är svårt att planera för akuta situationer, som kanske inte händer dagligen, beroende på vart man arbetar förståss :)

Arbetar man i akut sjukvård så händer sånt här. ...och min kollega som bad mej stanna var tacksam. ...nästa gång är det jag som behöver en kollegas uppbackning.
  • Like 1

Så var det söndag...det blev INGEN G&T igår...inte vin heller...Vatten och LCHF pizza framför TV.n och 2 filmer avverkades.

Det är ju ingen vanlig söndag...valsöndag 2014. Och igår...så plötsligt händer det...Jag blev klar med HUR jag skulle rösta. Har gjort valkompasser hit och dit och det har lutat åt ett håll...men riktigt säker har jag inte varit förrän nu. Känns gött! Så...det blir till att ta sig ner till vallokalen och göra sin plikt! Och hoppas verkligen att ALLA gör sitt val! Vi måste ju lägga oss i hur vårt land skall styras.

Kaffe med kokosolja...lite frukost skall intas...duscha och ta en promis till vallokalen...Handla lite på hemvägen...få ju sällskap till valvakan...Så lite käk måste tillagas. Får se om jag försöker ta mej ut i skogen ett varv också. Härligt höstväder!

Ha en fin valsöndag!

Rösta med hjärtat!

Jordskalv! :o Jajjemensan...jag skalv till ordentligt i soffan och fönsterna skakade till. Det har känts av från Sundsvall till Dalarna. Huga! Min syster trodde det var Olof Palme som snurrade obekvämt på sig...med tanke på "dedära" 13% igår. :rolleyes:

Jag har känt jordskalv 3 gånger i mitt liv. I lilla Sverige! :)

Nåväl...förändringens vind blåser.

Jag fortsätter med mitt...LCHF. Men idag har jag bekymmer...ont i lilla magen...och vet inte riktigt vad det står för...Känner inte igen det riktigt.

Har inte gjort många knop idag...och långpromisen frös inne. Hoppas på bättring i möra!

:)

• Like 2

Bara elände då...inlagd på sjukhuset med smärtis, fasta och dropp. Har lyckats få dropp utan socker. ..Bra så långt. Rtg visar troligtvis inflammerade tarmfickor...less....Men lyckades frälsa en undersköterska på akuten med LCHF och självklart fick hon rådet om kostdoktorn.se ??

Själv har jag trott och läst en del om att magen ska bli bättre med denna kost. ..så...känner mej lite bitter...Just nu. Men...det ger sig väl!

• Like 1

Jag är bekymrad!

Ja...det är jag nog....bekymrad och fundersam...Har nu kommit hem från 2 dygn inlagd på sjukhus. Visst fasen är det trist att behöva ligga på sjukhus! Men tacksam över att det finns hjälp att få då jag behöver. Jobbar ju själv i sjukvården och det är nyttigt att vara patient och jag har inget att klaga på. Även om de höjde lite på ögonbrynen då jag vägrade glukosdropp och när jag, efter 1 dygns fasta, fick börja äta...ifrågasatte det mesta. Men...jag fick i hop det...var inte hungrig på värsta viset heller. Men nog borde det bli så, att man kunde få beställa LCHF kost i från "köket". Kan inte var så svårt att få ihop. :P

Sovit som en kratta trots Morfin injektioner, men har man medpatienter med ett annat vårdbehov, så blir det så. Det är ju faktiskt ingen hotellvistelse! Personalen gör ett fantastiskt jobb, trots att de ibland vrider sig dubbelt för att få dagen att gå ihop.

Åter till mitt bekymmer.

Jag har sedan 2008 haft problem med divertiklar (tarmfickor, vilket vi alla har men alla får inte problem med dom) och upprepade divertikuliter (som det så fint heter då de blir inflammerade). Detta klassas som en vällevnads sjukdom. Och jag tror också att det kan finnas en viss benägenhet för det (obs min teori). Min mor har haft stora bekymmer genom åren. Hösten 2008 då de helt plötsligt dök upp hos mej, med dunder och brak, var under en period av välmående. Jag var rörlig, hade gått ner mkt i vikt, mådde bra. Åt normalt. Efter det har jag haft känningar mer eller mindre varje år, åtminstone 1 ggr/år. Inte alltid med feber, men med kraftiga smärtor som klingar av efter ca 1 v. Har kunnat hantera det med hyfsad smärtlindring och lätt kost (levt på Proviva och riskakor). Ingen feber...ingen antibiotika...ingen inläggning. Eller...jag har väl inte alltid kontaktat sjukvården...vill klara av det mesta själv...och med ingen feber/CRP ökning...skall det läka ut själv. Vällevnad? Hm...jag har slutat röka...jag motionerar regelbundet...kostomläggning med viktnedgång som följd.

Nu efter min kostomläggning - LCHF - sedan i vintras...så har jag haft detta i två omgångar...dessutom har divertiklarna ökat ut sig...typ spritt sig mer i colon...(hade ont på ett annat vis den här gången) och CT visar på det.

Har läst om att en del blivit kvitt sina tarm bekymmer med LCHF...mina har ju tvärtom ökat. Det är det som gör mej bekymrad. Hur fasen gör jag?? Vill inte avsluta denna kost. Trivs med den och tycker ju att jag mår bra av den. Men mår min tarm sämre och sämre...så vette fasen...ju fler divertikuliter man går igenom, ju närmare operation med  bortagande av delar av colon och i värsta fall stomi kommer man. Och hur skoj är det? Å andra sidan tror jag inte att den skulle ha mått bättre med "vanlig kost" heller. Åt i våras Probiotica för jag tänkte att det kunde vara bra. Och för en månad sen började jag med potatismjöl (resistent stärkelse) för jag tänkta att det håller de goda bakterierna i form och att min "mage" skulle må bra av det. Kan det finnas samband?

Erfarenheter? Tips och råd tas tacksamt emot!

Ja...känner mig bekymrad...lite bitter...lite less. :huh:

Jag är bekymrad!

Ja...det är jag nog....bekymrad och fundersam...Har nu kommit hem från 2 dygn inlagd på sjukhus. Visst fasen är det trist att behöva ligga på sjukhus! Men tacksam över att det finns hjälp att få då jag behöver. Jobbar ju själv i sjukvården och det är nyttigt att vara patient och jag har inget att klaga på. Även om de höjde lite på ögonbrynen då jag vägrade glukosdropp och när jag, efter 1 dygns fasta, fick börja äta...ifrågasatte det mesta. Men...jag fick i hop det...var inte hungrig på värsta viset heller. Men nog borde det bli så, att man kunde få beställa LCHF kost i från "köket". Kan inte var så svårt att få ihop. :P

Sovit som en kratta trots Morfin injektioner, men har man medpatienter med ett annat vårdbehov, så blir det så. Det är ju faktiskt ingen hotellvistelse! Personalen gör ett fantastiskt jobb, trots att de ibland vrider sig dubbelt för att få dagen att gå ihop.

Åter till mitt bekymmer.

Jag har sedan 2008 haft problem med divertiklar (tarmfickor, vilket vi alla har men alla får inte problem med dom) och upprepade divertikuliter (som det så fint heter då de blir inflammerade). Detta klassas som en vällevnads sjukdom. Och jag tror också att det kan finnas en viss benägenhet för det (obs min teori). Min mor har haft stora bekymmer genom åren. Hösten 2008 då de helt plötsligt dök upp hos mej, med dunder och brak, var under en period av välmående. Jag var rörlig, hade gått ner mkt i vikt, mådde bra. Åt normalt. Efter det har jag haft känningar mer eller mindre varje år, åtminstone 1 ggr/år. Inte alltid med feber, men med kraftiga smärtor som klingar av efter ca 1 v. Har kunnat hantera det med hyfsad smärtlindring och lätt kost (levt på Proviva och riskakor). Ingen feber...ingen antibiotika...ingen inläggning. Eller...jag har väl inte alltid kontaktat sjukvården...vill klara av det mesta själv...och med ingen feber/CRP ökning...skall det läka ut själv. Vällevnad? Hm...jag har slutat röka...jag motionerar regelbundet...kostomläggning med viktnedgång som följd.

Nu efter min kostomläggning - LCHF - sedan i vintras...så har jag haft detta i två omgångar...dessutom har divertiklarna ökat ut sig...typ spritt sig mer i colon...(hade ont på ett annat vis den här gången) och CT visar på det.

Har läst om att en del blivit kvitt sina tarm bekymmer med LCHF...mina har ju tvärtom ökat. Det är det som gör mej bekymrad. Hur fasen gör jag?? Vill inte avsluta denna kost. Trivs med den och tycker ju att jag mår bra av den. Men mår min tarm sämre och sämre...så vette fasen...ju fler divertikuliter man går igenom, ju närmare operation med  bortagande av delar av colon och i värsta fall stomi kommer man. Och hur skoj är det? Å andra sidan tror jag inte att den skulle ha mått bättre med "vanlig kost" heller. Åt i våras Probiotica för jag tänkte att det kunde vara bra. Och för en månad sen började jag med potatismjöl (resistent stärkelse) för jag tänkta att det håller de goda bakterierna i form och att min "mage" skulle må bra av det. Kan det finnas samband?

Erfarenheter? Tips och råd tas tacksamt emot!

Ja...känner mig bekymrad...lite bitter...lite less. :huh:

Hur länge har du ätit LCHF. Jag har haft samma problem som du när jag började med lchf blev det värre men sedan började jag med kokosolja och har inte haft någon känning på flera år.

Tack Margaretha. ..du ger mej hopp![emoji4] Ska öka på kokosoljan lite!

Du verkar ha provat allt som rekommenderas för Diverticulit, probiotika, resistent stärkelse och LCHF.

Jag tror som du att din mage förmodligen inte skulle må bättre med "vanlig kost".

Kanske du har ätit LCHF för kort tid, och din tarm kanske är inne i en period i "sämre form".

En bekant till mig har haft divertiklar med inflammationer under många år och operationen såg ut att bli ofrånkomlig, men så började hon med LCHF för 7 år sedan och har sedan dess varit bekymmersfri, till nu i sommar :(

Men hennes bekymmer i magen verkar "läka" ut av sig själv utan antibiotika och tarmavlastning den här gången.

Mitt råd är också, att öka kokosoljan lite, probiotika under lååång tid och kanske även röd palmolja som ska vara väldigt antiinflammatoriskt just för magen. Benbuljong varje dag är nog inte så tokigt heller. Så lite processade köttprodukter som möjligt och även stor restriktion med växtoljor, även raps och oliv. Även restriktion med nötter, mandlar och frön.

Hoppas det ordnar sig :)

• Like 2

Tack Syster för svar! :)

Mina "inflammationer" har också fått läka ut själv de flesta gångerna (utom den första då jag hade 40 graders feber och en perforerad tarm)...har ju som sagt inte alltid haft feber. Men smärtorna är vidriga iaf. Vet ju att de inte lägger in en om man inte har feber, vilket jag ju hade den här gången, omän måttligt, och ett CRP på 130. Det som är jobbigt när man är hemma, är att jag aldrig får till en bra smärtlindring, då den "pikar" på dag 3-4 i skovet. Alvedon i kombo med IPREN funkar inte...Men nu fick jag Tradolan utskrivet för att ta till då inget annat hjälper. Jag är livrädd att ta piller som kan göra en susig i huvvet...Och Tradolan...hm...har dålig erfarenhet av det. Många som blir illamående och ser små gröna gubbar... :blink:

Ja...jag får ta och införskaffa Probiotica igen...Har läst om "starka" doser initialt. Skulle det vara något? Potatismjöl vågar jag nog inte prova igen...även om jag inte VET att det skulle vara en "bov", så är det lätt att ha det som syndabocken i det här läget. Synd...Enkelt och billigt!

Får Googla lite på röd palmolja. Låter helt klart intressant.

Det jag blir lite less över...minska mandlar och nötter...Hm...Äter inte varje dag...men är ofta min nödproviant i väskan. Dum fråga...Varför negativt på mage och tarm?

Och benbuljong...Har läst om det och förstår att det är bra. Har TÄNKT att jag ska göra det men kommer inte riktigt igång. Har ju kokat "kött" förr i mina dagar men inte direkt för att få till en god buljong. TIPS på hur jag gör det? Blanda nöt och fläsk? Grönsaker?

• Like 1

Tack Syster för svar! :)

Mina "inflammationer" har också fått läka ut själv de flesta gångerna (utom den första då jag hade 40 graders feber och en perforerad tarm)...har ju som sagt inte alltid haft feber. Men smärtorna är vidriga iaf. Vet ju att de inte lägger in en om man inte har feber, vilket jag ju hade den här gången, omän måttligt, och ett CRP på 130. Det som är jobbigt när man är hemma, är att jag aldrig får till en bra smärtlindring, då den "pikar" på dag 3-4 i skovet. Alvedon i kombo med IPREN funkar inte...Men nu fick jag Tradolan utskrivet för att ta till då inget annat hjälper. Jag är livrädd att ta piller som kan göra en susig i huvvet...Och Tradolan...hm...har dålig erfarenhet av det. Många som blir illamående och ser små gröna gubbar... :blink:

Ja...jag får ta och införskaffa Probiotica igen...Har läst om "starka" doser initialt. Skulle det vara något? Potatismjöl vågar jag nog inte prova igen...även om jag inte VET att det skulle vara en "bov", så är det lätt att ha det som syndabocken i det här läget. Synd...Enkelt och billigt!

Får Googla lite på röd palmolja. Låter helt klart intressant.

Det jag blir lite less över...minska mandlar och nötter...Hm...Äter inte varje dag...men är ofta min nödproviant i väskan. Dum fråga...Varför negativt på mage och tarm?

Och benbuljong...Har läst om det och förstår att det är bra. Har TÄNKT att jag ska göra det men kommer inte riktigt igång. Har ju kokat "kött" förr i mina dagar men inte direkt för att få till en god buljong. TIPS på hur jag gör det? Blanda nöt och fläsk? Grönsaker?

Jag upplever själv att jag blir sämre i både mage och leder av nötter och frön, jag är också en sån där inflammatorisk typ :( Skulle tro att det är både fibrerna och Omega 6 som ställer till det för MIG, macadamianötter funkar bra :)

Jag kokar ofta buljong, och då gör jag bara så att jag kokar märgpipa eller högrev med kött, vatten så det täcker och salt. Efter 4 timmar tar jag det från plattan, lossar köttet köttet från benen och kokar sedan benen vidare i 12-24 timmar, jag tillsätter då en skvätt vitvinsvinäger och mer salt om det behövs. Målet med buljongen är att den ska bli lite geleaktig då den kallnat.

Sedan fryser jag in den i små petflaskor eller iskubspåsar och tar fram vid behov.

Jag kokar aldrig buljong på något annat kött än nöt, fläskkött äter jag aldrig, då jag upplever att jag får ont i lederna dagen efter jag ätit det.

• Like 1

En fördel med att undvika nötter är att det minimerar intaget av lektiner eftersom dessa är aggressiva mot tarmväggen och gör den mer läckande. 

Lektiner finns i väldigt mycket, även vanliga grönsaker faktiskt. Höga halter finns i bönor och nötter. Tillagning och blötläggning får ner halterna, men man får aldrig bort allt. 

Lektininfo:

http://ngruppen.blogspot.se/2008/09/lektiner.html

http://www.vegetarisk.info/vegetariska-tips.aspx

Som med alla tips och råd får man nog prova sig fram till vad som verkar fungera för en själv. Det går alltid att hitta någon negativ aspekt med alla livsmedel men äta måste vi ändå. Inflammation i tarmarna verkar vara både vanligt och väldigt komplext. T ex så verkar mat med mycket grönsaker/fibrer vara viktigt i förebyggande syfte, men förvärra symptomen när man väl fått inflammationer. 

På den här sidan rekommenderas bland annat buljong under läkningsprocessen:

http://www.webmd.com/digestive-disorders/diverticulitis-diet

Edited by ɐuuɐ
  • Like 2