Greeneyes66 Posted September 25, 2014 Author Share Posted September 25, 2014 Ja då var det ett tag sedan igen...Är varje dag här på Kostdoktorns forum och läser, men inte alltid jag skriver några rader. (och...skriver mest för mej själv.) Har nu just vaknat till liv efter 3 jobbnätter. Och nu är det ledigt till måndag morgon som gäller. Till veckan är det utbildning (A-HLR för barn) och ansvarsdagar som gäller. Det är ju inte bara å arbeta, utan det skall utbildas, uppdateras och ansvaras kontinuerligt. Själv tar jag på mej alldeles för många ansvarsområden...*suck*...Läkemedel, dokumentation, sterilgods och "styrtavlor"...Måste lära mej att säga nej! I helgen ska vi (jag, älsket, syster med man) åka till vår kära mor och hälsa på. Jag har såklart förhört mej om vad det ska bjudas på för mat...att jag helst undanber mej vetemjölsredda såser, margarin mm. Och det lät ju rätt bra det som skulle serveras. Tar med mej en burk vitkål att steka upp istället för potatisen som skulle serveras. Och så har jag bett om ägg och smör! Vägde mej idag...-11,5 kg och 16 cm i midjan...Känns gött att se vad mycket 16 cm är...Jisses! Det går verkligen åt rätt håll...och det märks på kläderna...tom "tightsen" börjar bli stora...får vika ner de i midjan...Och ett par höststövletter som varit liiite snäva över vristen...känns nu bekväma...Jeansen går plättlätt att knäppa. Underbart! Har ingen riktigt koll på hur energifördelningen ser ut...men tror jag fortfarande äter rätt strikt med små avvikelser ibland. Mejerier ingår i min kost...mer eller mindre...Bakar inte och gör en massa efterrätter, då jag tycker att sötningsmedel smakar "skit". Kan ta en ruta mörk choklad...men nöjer mej med just EN. Alkohol...mkt sparsamt... Ersättningsbröd äter jag väääldigt sällan...trött på mandelmjöl och allt smakar kaka. ! 8 månader med LCHF och det går hur bra som helst...har inte haft stora avåkningar...än. Men...om det blir...så blir det nog på ett gott bröd...Det är nog fortfarande det jag saknar allra mest! Nu frukost...och sen blir det 7,5 km i skogen! Yeeah! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted October 2, 2014 Author Share Posted October 2, 2014 Ok...att det sällan blir som man tänkt sig borde jag börjat lära mej vid det här laget...Och i helgen som varit, var det dags igen...Resan till mammsen...blev inget av med den...Jag fick ont i magen...igen! Sjukt less (som tonårsdottern uttrycker sig). Blev att kurera sig med värktabletter....lite "småfeber" och att äta skonsam kost...Har väl rett sig nu igen då...men jisses vilka kramper det kan bli. Och vägrade söka sjukvård... Har iaf jobbat dessa dagar...eller iaf "ansvarat" och administrerat...en del. Ledig nu till söndag natt och behöver göra ett ryck här hemma med lite dammsugning och tvätt. Ska försöka få till en promenad också i regnrusket...Igår morgonfrost och sol, idag regn och grått. Längtar ut i skogen. Snart dags för lite frukost...provat att göra en "Chaipudding"...får se om det tilltalar damen. Varit "liten" i maten ett tag och det har väl med magen att göra...men försöker få i mej fett... Vikten står still...alltid nått...och centimetrarna är inte mätta idag. Ser fram emot då vågen visar en ny siffra först...inte långt borta att få se en 6.a... Ha en fin torsdag å hoppa över ärtsoppan! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted October 9, 2014 Author Share Posted October 9, 2014 Jaja...var ju ett tag sedan igen då... Har varit en massa annat och så en mage som inte alls vill vara med på mina noter...Börjar bli van att den känns av mer eller mindre varje dag och det tär på mitt humör. Jobbar gör jag...går på Alvedon och känner mej småfebrig till och från. Rätt less! I lördags var det IKEA besök...tjohoo...Det gör mej alltid på gott humör...Älskar att skruva möbler! Det blev en röd byrå till hallen och en färgglad matta...Så nöjd och jag blir glad varje gång jag kommer hem och kliver in i min hall! Sen har vi (efter tips på nätet) köpt en ny "glasbur" till husdjuret -Guldhamstern Morris- Ett glasvitrinskåp från IKEA...Jajjemen! Fantastiskt vad bra det blev! Ett "Detolf" skåp som man lägger ner och vips så har man värsta lyxburen till djuret...hehe. Så nöjda! Och snyggt! Vad gör man inte för det lilla livet... Sen har det varit nattjobb...matat bäbbar för glatta livet. Nu ska jag (krångelmage till trots) packa ihop lite för att fara med mannen till stugan några dagar. Älskar ju hösten och behöver lite härlig "höstskogsluft" och vi njuter av att kura ihop oss under ett täcke och mysa. Är nog rätt svalt inne när vi kommer upp... men härligt att känna att värmen kommer. Förhoppningsvis blir det en promenix eller två. Hem på lördag igen för nätterna skall arbetas. Har haft lite svårt med maten ett tag...och det har med magen att göra...blir matless och vill inte ha nåt...och får ont till och från när jag äter...Såna gånger längtar jag efter en riktigt god macka...Sånt är lättätet när man inte har matlust. Men...står emot. Har LCHF bröd i frysen...men det tilltalar mig inte. Jag tycker inte att det är speciellt gott och då låter jag hellre bli. Vågen står still -11.5 kg. Men måttbandet i midjan fick jag snöra till ytterligare i morse. -3cm till. Sammanlagt -19 cm. Check på den! Ha det gott i höstrusket! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted October 15, 2014 Author Share Posted October 15, 2014 Nä men jisses vad jag är inaktiv här! Nåväl...kikar in varje dag men som sagt...inte alltid jag har så mycket att förtälja. Har jobbat massor iaf...nätter...och är i nattsvängen nu med. Sitter nyvaken med lite "mjölkochkokosoljekaffe" och försöker vakna till lite...Ska bara vakna till lite för snart vill jag lägga mej igen. Två nätter till skall göras innan ledig helg...Och i natt har jag gjort skäl för fickpengarna från landstingsdirektören... Min följetong...Magen...fortsätter envist att krångla...Har hållit i sig mer eller mindre i en månad....Bättre för tillfället men förra veckan var det eländigt igen...Så less! Och det ena ger det andra...krånglande tarm...ger ibland lite för "hård mage"...vilket i sin tur leder till...hmm...hemorrojder...vilket leder till ännu mer magont...Bröööööl! Kan det inte bara vara nog???!!! Förra veckan packade jag värktabletter och tog "eländesmagen" med mej och for till stugan...regn och rusk men jag (och mannen) myste inne med film och levande ljus...och Alvedon. Gillar höstrusk...gillar att vara i skogen då det är höst...men blev inte mkt promenixande...Dels för ösregn...och dels för nyss nämnda problem... Att äta kokosolja...borde ge bättre och stabilare tarm/mage...men vad mer ska jag "pytsa" i mej för att få fart på magen då den krånglar...Det är nämligen inte ett dagligt bekymmer...utan blir ibland. Linfrön? Nä...måste på Apoteket och inhandla lite "smörja"...om jag ska kunna ränna runt på jobbet inatt... Men nu lite LCHF pizza...eller baconpannkaka...Perfekt att värma när man är nyvaken... Ej vägt och mätt nåt än denna veckan...tror jag väntar tills nästa vecka... Häpp! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted October 25, 2014 Author Share Posted October 25, 2014 Jodå...jag lever...men har jobbat sååå förbaskat mycket (nätter) ett tag, så varit mer eller mindre medvetslös...Men nu...jobbas det ett kvällspass så här på lördagskvällen...hör inte till vanligheterna minsann. Har bestämt mej för att jobba liiite mindre nätter iaf...Så de scheman som planeras nu...blir det mer dag och kvällstid. Tror jag...har en tendens att "diffa" till mej en massa nätter som blivit över... LCHFandet rullar på...och som vanligt har jag svackor av och till då jag inte vill äta alls...då är det bra med omelett...kan varieras i det oändliga...Igår (efter 6.5 km murrig skogspromenad) blev det fredagsmys med en omelett på kallrökt lax...och lite parika...Tja...det gick i det med...la sig gött till rätta på "kistbotten"...Till fredagsfilmen blev det lite salta mandlar...det är vad jag "snacksar" till det med ibland...få lite "plockbehov" tillfredsställt. Mannen...drog i sig en påse chips han...hehe...Åhhhh...vad jag känner mej ännu duktigare då... - 13 kg visade vågen häromdagen...Yeeah! har inte mätt mej på ett tag...men tyckte nog att magen (dallret) kändes lite mindre i morse när jag låg i sängen...Obeskrivligt trevlig känsla minsann! På jobbet gnäller de om att jag snart försviner..(men de överdriver) men det sporrar en att kämpa lie mer...lite till...och så lite mer igen! Så var det dags för att få tillbaka den där timmen de snodde i våras...Och för en gång skull...så jobbar jag inte natt...Har två år i rad jobbat nätter denna helg...och DET är ingen höjdare kan jag påtala...när man börjar bli som tröttast...så ska man göra timme 02-03 ännu en gång...Nä fy fabian! Och dessutom...får jag inget extra betalt heller...I natt får jag sova en timme längre...Gött! Skulle ha jobbat en dagtur i morgon...men har "komp"...I morgon är det dags för förberedelser inför datortomografi av tjocktarmen på måndag...mmm....söndagen kommer att fastas och laxeras...SKITKUL man ska ha det! Nu blir lite kycklingsallad...lie för magert...men får hotta till den med lite bregott och några babybelostar... Tjingeling! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted October 28, 2014 Author Share Posted October 28, 2014 DT colon *check på den*! Och det var inte angenämt...men nu är det gjort. Söndagen tillbringades mestadels på WC...Tror faktiskt att man ännu kan skönja liksom en upptrampad stig...mellan soffan och toaletten. Usch! Vill inte göra om detta alls. Nu är det bara att vänta på svar... Kunde inte låta bli att kliva upp på vågen innan undersökningen igår...tänkte med så tomt magochtarm system...så kanske man gått ner lite...Och se...DÄR lyste det en 6.a först...69 kilo...just då är det -14 kilo. Tjohoo! Jaja...vet att jag förmodligen halkar tillbaka när jag börjat äta igen...men ändå...Jag SÅG 6.an!!!! Tisdag...och jag ska arbeta en kvällstur. Men först ska "Myran"...min lilla bil...få vinterdäcken pålagda. Tar kanske och tvättar av henne innan. Viktigt att sommarfälgarna är rena när de ska förvaras över vintern...säger mannen. Hm. Ok! Tösen är här och har höstlov...hon får roa sig själv under em/kväll... Häpp! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted October 31, 2014 Share Posted October 31, 2014 DT colon *check på den*! Och det var inte angenämt...men nu är det gjort. Söndagen tillbringades mestadels på WC...Tror faktiskt att man ännu kan skönja liksom en upptrampad stig...mellan soffan och toaletten. Usch! Vill inte göra om detta alls. Nu är det bara att vänta på svar... Kunde inte låta bli att kliva upp på vågen innan undersökningen igår...tänkte med så tomt magochtarm system...så kanske man gått ner lite...Och se...DÄR lyste det en 6.a först...69 kilo...just då är det -14 kilo. Tjohoo! Jaja...vet att jag förmodligen halkar tillbaka när jag börjat äta igen...men ändå...Jag SÅG 6.an!!!! Tisdag...och jag ska arbeta en kvällstur. Men först ska "Myran"...min lilla bil...få vinterdäcken pålagda. Tar kanske och tvättar av henne innan. Viktigt att sommarfälgarna är rena när de ska förvaras över vintern...säger mannen. Hm. Ok! Tösen är här och har höstlov...hon får roa sig själv under em/kväll... Häpp! Kram! Krya Krya! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted October 31, 2014 Author Share Posted October 31, 2014 Återigen nyvaken...skulle lätt kunna agera Zombie och "Trick or Treata" bland grannarna...Men...jag avstår. Lite java och sen tror jag att jag tar ett varv i skogen...Hoppas på att det inte är alltför mycket "oknytt" ute i farten! Å så var det helg...en ledig helg dessutom. Mannen kommer väl och tösen drog...Hon är då aldrig hemma! I morgon ska jag/vi bjuda ungarna på käk...Tänkte mej lite olika varianter av lasagne...LCHFlasagne till "moi"...en kycklinglasagne till svärdotter som inte äter rött kött...en "potatislasagne" till tösen som hellre vill ha potatis än pasta...och en lasagne original ...hm...Undrar om jag har ungsformar så det räcker....? Det visar sig! Och så ska vi ha diskussion omkring jul. Vi tänkte köra "secret santa" bla de vuxna i år...Bra...så slipper man handla så förbannat med julklappar! Och förresten...så jobbar jag julen...nätter...såklart...Blir klent med firande...men...det går det med. Ha en fin All Helgona helg gott folk! Bus eller Fett på er! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted November 6, 2014 Author Share Posted November 6, 2014 Veckan inleddes med "verksamhetsdag" med jobbet. Brukar aldrig vara någon höjdare då vi mest har fått drömma om en bättre framtid (inom landstinget ) och som aldrig blir av pga att barnsjukvården inte prioriteras. MEN...så plötsligt händer det! Vi ska få ett nytt barn och kvinnohus! Troligtvis börjas byggas under nästa år (jaja...vi får väl se) Men ändå! Känns ju urskoj att kanske få vara med och planera och utforma hur vi ska ha det. Våra befintliga lokaler är inhysta i det äldsta huset inom vårt sjukhus...Byggt på 50talet och för en vård då föräldrarna var hemma medans barnet låg på sjukhus. Alltså rätt små rum...toaletter som är så trånga att man nästan får backa in, för det går inte vända sig därinne. Samt att lokalerna har varit utdömda ett antal år...Mögel och fukt...regnar in...Och där vårdar vi de minsta mest sköra av våra invånare??? Sanslöst....men sanningen! Men nu blir det ändring...Vi har en framtid! Tjohooo...och jag som ligger i startgropen för att söka nytt jobb...hm.... Så det blev ju en riktigt bra verksamhetsdag...Hade dessutom äran att få lyssna till en rätt fantastisk man...Gurra Krantz- som är seglare och vunnit "Volvo Ocean Race" några gånger. Jisses! Fantastiskt bra! Smolket i bägaren då...fått svar på min berömda "DT colon". Mer under sökningar skall göras...bla coloscopi...som i min värld måste vara ett bland se värsta undersökningar "ever". Går liksom in med en kamera i rumpan...och kollar igenom heeeela colon (tjocktarmen). Ni som har en aning om hur colon ser ut...begriper att det inte bara är "raka spåret"?! Suck...pust...aj...stön och stånk. Samt att det skall göras rektoscopi och proctoscopi...samma sak där...kamera upp i rumpan... Och som grädde på moset, löken på laxen, oliven i "drajjan"...så var jag till tandläkaren idag (efter nattjobb). Skulle byta ut en amalgamfyllning i en tand, som ett försök till att få slut på mina besvär från den tanden. Ilningar och kliande som förvärrats och som de ALDRIG hittat någon orsak till. (Alltså...på talat och sökt för detta i ett antal år). För det syns inget på röntgen?!? Det senaste året så har jag undvikit att tugga på höger sida...samt när jag druckit kallt så har jag fått luta huvudet åt vänster...för att undvika att vätskan "nuddar" den onda tanden. Och det har till och med blivit besvärligt att borsta den. Så...idag var det dags...Krävde bedövning...(tack GUD för den uppfinningen) för under resans gång fick den upprepas...Plötsligt så frågar tandläkaren..."Dra ut tanden eller rotfylla"? Öhh...va? (lite trött och seg efter nattjobb). Jodå...en spricka i tanden...samt inflammerat och lättblödande runt roten! Tjohooo...de har hittat något som var galet var min första tanke...JAG hade inte inbillat mej! Så...efter 45 minuter...två bedövningar...massor av borrning...medicin ilagd i tanden...provisoriskt lagad...två nya tider i januari för "rotrensning" och "rotfyllning"...så är jag MYCKET tacksam för att jag har tecknat en tandvårdsförsäkring! Nu jäklar ska den utnyttjas. Så...lite sluddrig och omtumlad for jag hem och sov...och vaknade efter 2 timmar då bedövningen gått ur...Jäklars...vad ont! Kliar och molar och jag var beredd på att göra en "Lina-i-Emil-i-Lönneberga-hopp-från-taket-och-PLOFF-så-åker-tanden-ur"! Men efter Alvedon och Ipren...så känns det lite bättre...Hoppas att det inte blir långvarigt ont i tanden! Tycker lixom att jag har fått min beskärda del för ett tag nu...mage och tänder... För övrigt så mår jag rätt toppen! LCHFar som vanligt...går upp och ner med vikten men ligger nu på mellan minus 12-14 kg. Inte illa för en "rultig käring" på väg in i menopausen. Skulle nu behöva kicka mej ut i slingan för ett 7.5 km varv...vi får se...sen jag fått i mej lite frukost... Häpp! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted November 6, 2014 Share Posted November 6, 2014 Veckan inleddes med "verksamhetsdag" med jobbet. Brukar aldrig vara någon höjdare då vi mest har fått drömma om en bättre framtid (inom landstinget ) och som aldrig blir av pga att barnsjukvården inte prioriteras. MEN...så plötsligt händer det! Vi ska få ett nytt barn och kvinnohus! Troligtvis börjas byggas under nästa år (jaja...vi får väl se) Men ändå! Känns ju urskoj att kanske få vara med och planera och utforma hur vi ska ha det. Våra befintliga lokaler är inhysta i det äldsta huset inom vårt sjukhus...Byggt på 50talet och för en vård då föräldrarna var hemma medans barnet låg på sjukhus. Alltså rätt små rum...toaletter som är så trånga att man nästan får backa in, för det går inte vända sig därinne. Samt att lokalerna har varit utdömda ett antal år...Mögel och fukt...regnar in...Och där vårdar vi de minsta mest sköra av våra invånare??? Sanslöst....men sanningen! Men nu blir det ändring...Vi har en framtid! Tjohooo...och jag som ligger i startgropen för att söka nytt jobb...hm.... Så det blev ju en riktigt bra verksamhetsdag...Hade dessutom äran att få lyssna till en rätt fantastisk man...Gurra Krantz- som är seglare och vunnit "Volvo Ocean Race" några gånger. Jisses! Fantastiskt bra! Smolket i bägaren då...fått svar på min berömda "DT colon". Mer under sökningar skall göras...bla coloscopi...som i min värld måste vara ett bland se värsta undersökningar "ever". Går liksom in med en kamera i rumpan...och kollar igenom heeeela colon (tjocktarmen). Ni som har en aning om hur colon ser ut...begriper att det inte bara är "raka spåret"?! Suck...pust...aj...stön och stånk. Samt att det skall göras rektoscopi och proctoscopi...samma sak där...kamera upp i rumpan... Och som grädde på moset, löken på laxen, oliven i "drajjan"...så var jag till tandläkaren idag (efter nattjobb). Skulle byta ut en amalgamfyllning i en tand, som ett försök till att få slut på mina besvär från den tanden. Ilningar och kliande som förvärrats och som de ALDRIG hittat någon orsak till. (Alltså...på talat och sökt för detta i ett antal år). För det syns inget på röntgen?!? Det senaste året så har jag undvikit att tugga på höger sida...samt när jag druckit kallt så har jag fått luta huvudet åt vänster...för att undvika att vätskan "nuddar" den onda tanden. Och det har till och med blivit besvärligt att borsta den. Så...idag var det dags...Krävde bedövning...(tack GUD för den uppfinningen) för under resans gång fick den upprepas...Plötsligt så frågar tandläkaren..."Dra ut tanden eller rotfylla"? Öhh...va? (lite trött och seg efter nattjobb). Jodå...en spricka i tanden...samt inflammerat och lättblödande runt roten! Tjohooo...de har hittat något som var galet var min första tanke...JAG hade inte inbillat mej! Så...efter 45 minuter...två bedövningar...massor av borrning...medicin ilagd i tanden...provisoriskt lagad...två nya tider i januari för "rotrensning" och "rotfyllning"...så är jag MYCKET tacksam för att jag har tecknat en tandvårdsförsäkring! Nu jäklar ska den utnyttjas. Så...lite sluddrig och omtumlad for jag hem och sov...och vaknade efter 2 timmar då bedövningen gått ur...Jäklars...vad ont! Kliar och molar och jag var beredd på att göra en "Lina-i-Emil-i-Lönneberga-hopp-från-taket-och-PLOFF-så-åker-tanden-ur"! Men efter Alvedon och Ipren...så känns det lite bättre...Hoppas att det inte blir långvarigt ont i tanden! Tycker lixom att jag har fått min beskärda del för ett tag nu...mage och tänder... För övrigt så mår jag rätt toppen! LCHFar som vanligt...går upp och ner med vikten men ligger nu på mellan minus 12-14 kg. Inte illa för en "rultig käring" på väg in i menopausen. Skulle nu behöva kicka mej ut i slingan för ett 7.5 km varv...vi får se...sen jag fått i mej lite frukost... Häpp! Stackars stackars! Men vicken tuffing! Krya krya snabbt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted November 13, 2014 Author Share Posted November 13, 2014 Glest med inlägg...men jag finns kvar! Jobbar massor...jobbar jämt...tycker jag. En ledig dag och så på´t igen. Igår utbildning i "lustgas", vilket vi använder vid procedursmärta på barn och ungdomar. Mycket bra, snabbt, effektivt och inga kvarstående biverkningar då det lämnar kroppen inom någon minut. Nu ska jag svida om - från morgonrock till träningskläder och bege mig ut i skogen på en runda. Har en grymt bra ljudbok och bästa sättet att få lyssna i fred...är att promenixa! "Märkta för livet" av Emelie Schepp. Sen är det dags för APT och ett kvällspass på arbetet. I morgon skall jag göra mitt första "riktiga" dagpass på avdelningen sedan före semestern. Jisses...kanske behöver introduktion?!? Natten till igår...sov som en kratta. Somnade snabbt då jag var helt färdig efter helgens nattjobb...men vaknade av att jag hörde "Morris" (min svarta guldhamster) i sin bur...trodde jag...Jag kikade upp (ser buren i vardagsrummet från min säng i sovrummet)...och ser att jag glömt att stänga locket. Hm...tassar mig upp och stänger det...och hör Morris så jag lutar mig fram och börjar prata lite med han...där jag tror att han befinner sig, i ett av sina hus, som står närmast glaset...Men se...där va han inte alls...Nä...istället så hör jag ljud ifrån "tyglådan" som står i bokhyllan, som vi har glasburen på...Där vi förvarar lite mat...och annat till hamstern. Döm om min förvåning...DÄR kröp han omkring! Jajjemen...Han har klättrat ur buren...och på något vis hängt och klängt sig ner...och tagit sig in i denna tyglåda (som stod ordentligt inskjuten i bokhyllan). Och undvikit att falla ner i golvet...vilket har varit ett fall på drygt 1 meter...och kunnat slagit sig riktigt illa...i värsta fall...dött. Hur jag än försöker att tänka så förstår jag inte riktigt hur det gått till...Jo...hur han tagit sig ur...men inte hur han lyckats ta sig in just där... När jag kollat igenom honom att han mådde väl och verkade oskadd...vilket han var...så visade han mig såååå stolt hur stark, snabb och smidig han var när han klättrade från sin "grävdel i buren" och upp på smal glaskant...och ner i mina händer. Släppte ner honom i buren igen och efter lite springande så gjorde han samma sak igen. Haha...vilken klätterapa! Och vilken "ågren" jag hade för att jag glömde locket...Kunde knappt sova sen...tänkte på vad som KUNDE ha hänt...Dom är rätt sköra för fall de små liven...Hujedamej! Dessutom...har jag "tingat" en ny lite krabat från en uppfödare. En hona denna gången. Men inte för avel...inte planerad avel iaf... Men med tanke på hur den här filuren klättrar...så få vi nog hålla dom i separata rum...Hehe I mellandagarna (om det blir några hamsterbäbisar) så far vi några nätta mil igen, för att hämta hem en lite tös. Skoj! Å så...igår stod vågen på -13,5 kg. Var på nått vis beredd på uppgång...har känt de som att jag gått upp...Men...nä...under 70...69,5 kg. Tjohoooo! Så glad! Och då jag kommer i "gamla" kläder som jag inte haft på några år...och som jag tycker om och fortfarande fräscha...ger det en kick...Kan dessutom ha mina ringar igen...utan att få panik då de knappt går att ta av...En ring fick jag sätta på ett annat finger...då den gled av för lätt... Nu...frukost innan skogen! Häpp! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted November 20, 2014 Author Share Posted November 20, 2014 Hej hopp i blåbärsriset! Jo...kan ju inte säga hej hopp i snön än...för den lyser minsann med sin frånvaro. Och inte gör det mej nåt...än iaf. Ledig idag. Har varit ut i slingan, 7.5 km...Gött liv! Men nog fasen kan man fundera på om nån har lagt locket på liksom...En jämn grå himmel som varit konstant i x antal veckor. Börjar bli lite väl gråmulet. Nån som sett science fiction serien "Under the Dome"? Man kan nästan börja misstänka att detta är nåt likande... Jag vill ha minusgrader och frost. Nu blir jag ju snuvad på min fina november! Mina promenader...Kör ju "Runtastic" appen när jag är ute och motionerar och idag stod den sammanlagda summan på drygt 900 km. Alltså "snart" 100 mil...Sedan maj 2013...Inte "illa pinkat" av mej...som är den lataste som går i ett par raggsockor...eller nåt . Har satt upp ett mål...att jag ska spräcka 100 mila gränsen till nyår...Så...10 mil skall avverkas innan dess...Undrar om jag lyckas...Då det är snöfritt så kan jag iaf trava ut i skogen, det är där jag föredrar att gå. Och om jag lyckas...så lär det bli ett lite månadsrekord...på x antal km. LCHFar som vanligt...men har ätit för lite fett...Måste strama upp maten lite...Och planera lite inför julen...Har en plan...(tror jag)...ska tillåta mej lite av det "förbjudna"...Kommer inte att göra speciell LCHF mat...tycker inte alls det är gott att ersätta potatis med rättika eller kålrötter...Nä tvi vale... Då Smakar jag hellre en matsked vanlig Jansson...tex. Och förresten...jag ska jobba nätter på julen...så blir nog inte så svårt. Värre med all jäkla choklad och annat gotta...vi brukar få MASSOR av sånt till jul...Dels från arbetsgivaren...och av alla snälla och tacksamma barn med föräldrar. Blir väl bara att bita ihop...och tugga på en ölkorv...eller ett ägg... Skinka och lax...ägg...får bli min julmat de...Glöggen kan jag klara mig utan...Men EN lussekatt tror jag att jag vill ha...och en clementin. Hm...så förtvivlat rädd att "falla ur"...Vill kämpa på ett tag till ju. Idag...vägning +0.5 kg. Hm...Men måttbandet visade på ytterligare centimetrar...I midjan är det nu sammanlagt -18 cm. Låret - 7cm. Byxorna börjar bli lite säckiga...Fy fan vad det är en härlig känsla!!! Måste köpa ett par nya jeans. Nu myser jag med farmors hjärtegull...Vi letar siffror på en adventskalender och jag väntar på att chefen ska höra av sig...så jag vet om jag ska jobba i morgon eller inte...har jag tur får jag komp! Oh...glömde...var på anställningsintervju i måndags...spännande...Kanske förändring i tillvaron... Häpp! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted November 24, 2014 Author Share Posted November 24, 2014 Fortsättning föregående inlägg... ...Det blev ingen komp i fredags utan jobb och en jätterolig dag på neonatalavdelningen...Roligt då det händer lite och vi får lite pyssel. Tiden går fort! Har jobbat hela helgen och den har gått undan...Ska nog börja jobba mer dagtid igen...mindre nätter. Gillar ju det här dagtidspysslet på avdelningen. Måndag...ledig...skitväder...Vaknade i natt av att det stormade och regnade. Jag som vill ut i skogen...det kanske lättar lite...snart...*hoppas*! Har nu suttit och beställt lite julklappar...bla. Och har idag ÄNTELIGEN beställt en Croq Pot! Japp...jag vill ha en sån...Har velat i fleeeera månader nu. Har en lergryta...men nu ville jag har lite moderniteter! Säkert en onödig pryl...men men...Kanske blir min bästa vän också! Info lär komma...fortlöpande! Och så har det blivit hamsterbäbisar hos en uppfödare...Och vi hoppas att en hamstertös skall få komma till oss i mellandagarna. Ska bli så roligt det. Vi planerar inte att skaffa hamsterbäbisar själva...nä...har inte plats för det...Så vi får väl se till att de inte rymmer och hittar varann...Morris och den nya tösen... Fick avslag på min jobbansökan idag...men på nåt vis är jag inte så ledsen över det...Nu slapp jag göra ett svårt val...Fegt va! I helgen har jag haft världens bästa jobb...men ibland...det som är runt omkring...gör mig galen och önskar mej så långt därifrån ibland...Jaja...jag sörjer inte alltför mycket...men visst...jag var nyfiken...Men det går fler tåg! Nu ska jag sätta fart...måste få till lite advent...(inte så svårt med den gnistrande kalla och klara vinterdagen som är därute) Obs IRONI! Sen har jag en tös som blir tonåring på onsdag...så...fixa lite till dess också. LCHF: Har känt sötsug...hm...Måste rannsaka mig själv lite...Har jag blivit lite för liberal??? Mmm...kan vara så...lite för mycket mörk choklad kanske. Ätit för lite...lite fett...Måste skärpa mig...Vägrar att börja gå upp i vikt! Höstruskskläm på er! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted December 1, 2014 Author Share Posted December 1, 2014 Ja men då har det varit den 1.a söndagen i advent. Och ingen glögg...och ingen lussekatt...och ingen pepparkaka. Tösen hade bakat lussekatter med sonhustrun på lördag och fick med sig en påse med varma "katter" hem. Suck! Jo...jag TÄNKTE faktiskt ta en tillsammans med en kopp java där på kvällskvisten. Men...när jag höll i den (och nästan satte tänderna i den). Så bangade jag...och mannen fick TVÅ stycken istället...till hans stora glädje och förtjusning. Jag vågade inte... Vet liksom inte vad det ställer till. Tycker ändå att jag har koll på sockersuget...men...nä...jag bara struntade i det. Vet inte om det är en bedrift eller om jag bara är fånig. Som jag skrivit i något inlägg tidigare...så kommer jag att göra något väl avvägt avsteg under advent/jul. Men...det var inte det här iaf. Tösen vill att vi bakar lussekatter...och OM jag ska äta en "vanlig" lussekatt...så ska det nog vara en av mina egna (finns faktiskt inga godare...jag gör VÄRLDENS godaste lussekatter...) Japp. Sant! Ni gamla "rävar" inom LCHF?!!? Är jag överdriven...eller? Och istället för glögg...har jag köpt lika olika "Julte". Rött och svart med kryddiga smaker...riktigt goda. Sen tror jag det finns någon sockerfri glögg...får se om det kan vara något. Men...kan nog klara mig utan det. Tror jag. Har även bestämt mig för att handla lite olika whisky sorter. Så en till inhandlades i helgen. Jag har mer eller mindre gett upp att dricka vin, då jag mår "räv" av det...Men ETT litet glas whisky på fredagskvällen...som jag sippar på i typ 2 timmar (doppar tungan i det säger mannen) tycker jag är gott...och lite mysigt. Försöker att lära mig...Och är nog än så länge mest bekväm med milda sorter...Men man kan utvecklas. Har aldrig varit stor eller van alkoholdrickare (jo...har gjort mina misstag), men så lite som jag nyttjar nu...har det väl aldrig varit, förutom under graviditeter. Så till "sockertrollstest" nummer 2. Att fylla en adventskalender med lite smågodis...utan att smaka en endaste lite colanapp! Jodå...det gick det med! Geschwint! Men nog luktade det lite gott...jorå! I helgen fick jag även inviga min nya fina CROCK POT. Tjohoo så behändigt och makalöst gott. Gjorde en Chiligryta på högrev och det blev toppen gott! Nu googlas det recept för "fulla pottor". Den ska användas! Har tom med hittat att man kan göra Julskinkan där...Hm...tål att tänkas på! Lite julklappar är också avverkade i helgen. Gött! Nu är det dags för lite frukost...efter nattjobb. Den första av tre nätter är gjord...och detta var en extra natt (bra betalt) då kollegor är sjuka. Häpp! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted December 4, 2014 Author Share Posted December 4, 2014 Ledig dag...sååå gött. Rörmokarn har varit här med ny toastol och handfat...Fräscht! Håller på att greja lite julklappar till ungarna...egentligen ska vi/jag inte ge de stora barnen nåt...Men, men...Överraskningar gillar de ju! Ska fixa årskort till Järvzoo...Supertoppen som utflyktsmål året runt...men rätt dyrt att betala varje gång. Tror de kommer att gilla det. Slingan, 7,5 km avverkad på förmiddagen...Så underbart. Nästan liite för varmt...hade klätt mig lite för mycket...Men kändes gött! Blir ett varv i morgon också. Jajjemen. passa på då jag är ledig. Tvättstugedag...snart 4 maskiner tvättade...Puh! Nu är jag hungrig...kycklingklubbor i ugnen...och så blir det stekta grönsaker till å bea! Sen tror jag att jag ska göra nåt julgodis...till mej själv...Hittat recept på Saffransfudge...kan bli det...eller nåt med Lakrits. Ikväll är det till att slöa i soffan...och...att julpyssla med Ernst såklart! Idag...för 5 år sedan...blev jag farmor. Finaste pojken fyller fem år...helt otroligt vad tiden går. Så imorgon...blir det kalas dags...Tjoflöjt! Häpp! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted December 12, 2014 Author Share Posted December 12, 2014 Lussekatter...jorå...Nu är de bakade...Och utan att jag är provsmakat en endaste liten smula. Gick det med. Allt går bara jag ger mej fan på´t! Nu har jag bestämt...att på söndag...2.a advent...nä fel (nyvaken) 3.e advent...så ska vi ha lite adventsfika...Mammsen kommer förbi en sväng (träffas inte så ofta) och då får ungarna komma hit mä. Och DÅ...ska jag smaka en lussekatt...tror jag...kanske...eventuellt. Och så ska jag vara farmor på söndag...mys mys! Har jobbat i natt...och vi har JOBBAT...jisses...timmarna flög fram. Trevligt! Har en arbetskamrat (och snart kollega i yrket) som liksom jag LCHFar...Hon har mer övervikt än mej men har fullkomligt rasat ner sedan i augusti. Nu står hon still...och har gjort i 2 veckor...Jag har stått still i typ 2 månader... Hon är sååå frustrerad...är väl jag med...ja över mitt då...men inte på samma sätt som henne. Och det är nog för att jag "hänger" så mycket här på forumet, och har läst och tagit till mej andras berättelser om sk "platåer". Tror så iaf. Jag vet att det trots allt hänt nåt i cm i tex midjan...känner på kläder att det händer saker trots att vågen pendlar. Jag väger mig inte ens varje vecka...utan bara kör på. Har varit ur ketos ett tag...tror jag...men nu börjar jag hamna där igen...Vet inte riktigt vad jag gjorde...men kanske det har varit en anledning till att jag stått rätt still. Jag försöker att peppa henne...att inte stirra på vågen...mät dig...känn efter...känna att du trots allt mår bra...Kroppen måste hänga med...omfördela...! Ja...så var det fredag...och tji fredagsmys...En natt till ska jobbas. Och imorgon är det tösens årliga dansuppvisning med sina Cheerdansare. Vi (hennes pappa och jag) skall sälja fika första föreställningen...och jag ska se andra uppvisningen som börjar 16.30. Blir fint då man är nyvaken! Eller...? Hur som helst...de är jätteduktiga. Så det blir nog bra! De ska ta oss på en resa jorden runt...och dansa sig igenom kontinenter och länder. Ha en fin helg! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted December 17, 2014 Author Share Posted December 17, 2014 Nä...det blev inte alls nån lussekatt på 3.e advents fikat. Glömde liksom bort att jag hade bestämt att jag eventuellt skulle äta en då...De andra mumsade glatt i sig av både lussekatter och kladdkaka. Men...jag nöjde mej med kaffe...Hade nyss ätit frulle tyckte jag. Är nu ledig några dagar och försöker att julpyssla lite...Igår hade jag en del på agendan...Hade lagt mej vid midnatt (kollat film)...och vaknade vid 7.45 och tänkte att jag skulle kliva upp...men lyssna lite bok först...och så somnade jag visst...vaknade till och tänkte att nu är det väl förmiddag...upp med sig! Jag fick nästan en chock...klockan var 13.35???!!!! Vad hände? Hela dagen hade ju liksom gått! Att jag låg back i sömn efter nattjobb visste jag...men att sova sådär...har jag nog aldrig gjort...Som en klubbad oxe! Eller...kan man räkna sig till tonåring igen??? Nåväl...fick lite gjort igår iaf...Och eftersom jag inte alls var särdeles trött igår då...så blev det lite film på kvällskröken...Och svårt att somna när jag väl la mej...skruvade en hel del på mej...sovit oroligt när jag väl somnade...och vaknade före 7...Med halsont...nyser och snörvlar! Varför ska jag alltid pricka in förkylning eller halsfluss kring jul???? Vet hut och vik hädan! Har ICKE tid med sånt. Hade tänkt bege mig ut i skogen...men får väl se om nån timme hur det känns. Vågen...stod igår på 69.5...fortfarande lite stillestånd...men jag deppar inte ihop för det. Sammanlagt -13.5 kg. Inte illa alls det... Har gjort lite julgodis...Sanslöst goda "chokladdrömmar" (grundrecept från Nina Ojala) med smak av kaffe. Jag som älskar "Höstnougat" i Alladin/Paradis asken...nu har jag ett litet substitut. Gött...och som jag räknade ut...ca 1 kh/st. Och från godis till goding...Fick igår bild på vår lilla hamstertös som vi ska hämta endera dagen...Jisses vilken sötnöt! Kär! Vi kanske hämtar på fredag...eller efter julen. Ska bli så spännande! Nä...frukost kanske...och så kolla om kroppen orkar med en promis...Ser härligt ut med lite minusgrader...men vart fasen är snön? Otroligt att man kan traska runt i skogen än?! Prosit! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stackars Jack Posted December 17, 2014 Share Posted December 17, 2014 Kan känna igen mig angående sömn och nattarbete. Ibland sover man nästan inget och det funkar bra, men sen kommer det dagar med bara sömn. Märkligt. Tur att sömn perioderna oftast är på vinterhalvåret Man vill ju inte sova bort en enda sommar dag Krya på dig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted December 17, 2014 Author Share Posted December 17, 2014 Ja...som sagt...är märkligt med sömn...Har känt mig rätt trött och sliten ett tag...och såklart att det är dessa nätter av jobb som spökar. Har varit mycket nattjobb i höst. Hur som helst...försökte jag mota förkylningen med en långpromis ( 8 km)...minusgrader och frisk luft...kan väl ändå inte skada. Det som inte dödar det härdar... Nu lite julte! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted December 22, 2014 Author Share Posted December 22, 2014 Bjällerklang!!! Men vad det snöar! Så mysigt...och precis till jul. Tjoflöjt! Förra veckan var det lediga dagar och en pockande förkylning...som "peakade" i helgen...när jag skulle jobba...Har känt mig hängig...men inte sjuk...Inte haft feber...men varit lite tät och snorig, halsont och HES. Tappade rösten totalt i lördags och igår hördes det inte alls vad jag sa. Dottern trodde hon pratade med mormor i telefon. Idag...rösten på väg tillbaka...Lite snorig och trött...Jobbat idag med...men inte med barnen...Inventerat läkemedelsförrådet...Sicket tråkgöra! Men nu...Ledig i morgon och då ska vi fira vår julafton. Ungarna mina, mannen å jag. Ska bli mys det. Dom vill ha tomtgröt och skinkmackor...Jag gör litet julbord med lite lax, ägg, köttbullar...mest för mig själv då jag inte äter gröten då...men tänkte göra lite "Keso a´la Malta" till mig själv. Funkar utmärkt med lite mosade hallon. På jobbet har det börjat trilla in julgodis...och än så länge bekommer det mig inte ett smack. Så stolt och förvånad över mig själv. Jag håller tummar och tår att det fortsätter så...och än så länge har jag ju inte bitit i den där "lussekatten"...som jag lovade mig själv. Läste någonstans..."Det är inte vad man äter mellan JUL och NYÅR som spelar roll...det är vad man äter mellan NYÅR och JUL som jag gör skillnad." Det tyckte jag var rätt kloka ord...för den skull behöver det väl inte spåra ur helt den här veckan. Och så...vi har hämtat hem vår guldhamstertös...My...Söt som socker och hur go som helst. Totalt såld på denna lilla varelse. Och när hon kurar ihop sig och somnar i min famn...då smälter man ju totalt. Det börjar lukta julskinka....gör en test att köra den i "pottan". Ska bli spännande! Hoppas den går att äta iaf! Snöbollskrig på Er! Och en GOD JUL...om jag inte hör av mig innan dess...Jag ska ju tillbringa julen (nätterna) på barnavdelningen...och håller tummarna för att alla barn får vara friska! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted December 25, 2014 Author Share Posted December 25, 2014 Rätt nyvaken efter julenattsjobb...Kraxar (hes fortfarande) God fortsättning till Er! Vi firade julafton/uppesittarkväll den 23.e med mina barn...Litet julbord och tomtegröt. Hur har det gått med maten då? Jo...helt ok tycker jag. Hållit mig på banan men gjort några väl avvägda "smakprov". Frossat i ägg med olika "fyllningar" - räkor, svart caviar och majonnäs. Lax i alla de former och varianter...och såser till...Hoppade över Hovmästarsåsen till den gravade. Köttbullar - mina egna helt godkända...och några andra som jag inte vet vad de innehöll... *tuff* 2 sillbitar...skinka...massor av skinka...säkert druvsocker i...men se det gav jag blanka f*n i... Min egna gjorde jag i Crock Pot och den blev riktigt god! Ekologisk var den så klart! En Ryvita knäckemacka med julskinka och senap på julaftonens morgon...och lite smör...Några prinskorvar med tveksamt köttinnehåll slank ner...Light Julmust...½ del Romglögg...några skivor "tjölknul av nöt". ½ dl risgrynsgröt...1 dl ris a la malta ...lite goda ostar...kalvsylta...2 LCHF snickers...några andra chokladbitar som jag gjort själv...Gjorde lite sallad till mig själv annars har det väl varit liiite klent med grönsaker...kunde varit mer...men men...Mätt har jag varit och tycker inte jag orkat äta mycket alls... MEN...Ingen potatis...ingen rödbetssallad...ingen frukt...ingen After Eight...inga skumtomtar...ingen pepparkaka...ingen lussekatt...inga julkakor...ingen Höstnougat från Aladinasken...inte några goda mjuka mackor med julskinka...Och godis och fruktkorgarna på jobbet...tittade jag på...och lät bli...Helt utan att dregla...Min jobbarkollega kom tuggandes på kola/chokla i morse när vi skulle byta om..."Ja...kunde inte låta bli"...Jag log...Men det kunde jag!!! Tjoflöjt...är så förbannat stolt över mig själv...har det varit en vanlig julenatt på jobbet så hade jag nog sugit i mej en hel del skumtomtar och choklad...så det så! Min juldagsfrukost kl 14.00 bestod av kallrökt lax...kall romsås...2 ägg och lite skinka...och kaffe med cocosolja...Mumma! Jag har gjort MINA val denna jul...så långt...Och av mig själv får jag godkänt...Tycker dessutom inte jag fått avstå så mycket...En go känsla! En natt till skall jobbas innan jag får lite jullov. Ha det fint och "Tyngden på dalskidan"! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted December 31, 2014 Author Share Posted December 31, 2014 Kilar in en snabbis och önskar er alla ett "Gott Slut och ett Gott FETT år!". Ska iväg och införskaffa lite nyårsmat...får se vad det blir...Kött och egenslagen bea har tösen på önskelistan... Min förkylning har äntligen gett sig och rösten är tillbaka...Har varit lite klent med promenixer pga av den så nu jäklar blir det att sätta fart! Ledig några dagar och åter i tjänst på lördag natt. LCHFandet rullar på...tycker det går bra...men som sagt...är på nån platå då det inte verkar hända ett skit...Får komma på nåt efter helgerna...köra strikt ett tag kanske...Hm... Kläm på Er! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Greeneyes66 Posted January 4, 2015 Author Popular Post Share Posted January 4, 2015 Dagen igår...Rökfri i 2 år...Tjohooooo! ? Inte rökt 9495 cigaretter och sparat drygt 26 000 riksdaler. Allt enligt vårdguidens App. ☺ Hejja mej! 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted January 11, 2015 Author Share Posted January 11, 2015 Ja men vilken snöoväder!!! Tjohoo så fint det blir. Det är nästan man skulle ha velat haft ett litet hus nu med en uppfart...så man kunde ha fått klätt sig och gå ut och skotta...lite...Jaja...jag skrev NÄSTAN! De vintrar det snöat konstant...är det skönt att bo i lägenhet... Sitter här med en mugg kaffe (kokosolja). Har precis gjort i ordning en "Pulled Pork" och lagt i Crock Pot...Använder "pottan" flitigt faktiskt. Igår gjorde jag en "Ratatouille"...Mums! Före nyår gjorde jag en gulaschsoppa ...som blev sååå god så det nästan kom glädjetårar.. Utan potatis då...kokade det på sidan om så mannen fick ha i soppan. Jag nöjde mej med en klick creme fraiche. Urgott! SKa köpa hem massor av högrev och göra ett ordentligt storkok på den soppan! Och så lite bekymmer då...min (för***nade) mage har gjort sig påmind några dagar...Inte på värsta viset...men det finns där...Har varit helt symtomfri sedan oktober...men nu var det kört...*suck* Blir faktiskt less... Vikten har fastnat...har stått på samma huuur länge som helst...Ska inte väga och mäta mig förrän 29.e...Då jag kört ett år med LCHF! Tjohopp! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted January 11, 2015 Share Posted January 11, 2015 Jo...jag TÄNKTE faktiskt ta en tillsammans med en kopp java där på kvällskvisten. Men...när jag höll i den (och nästan satte tänderna i den). Så bangade jag...och mannen fick TVÅ stycken istället...till hans stora glädje och förtjusning. Jag vågade inte... Vet liksom inte vad det ställer till. Woohoo och applåder! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted January 19, 2015 Author Share Posted January 19, 2015 Kan inte begripa vart tiden tar vägen...dagarna bara rusar iväg...Mer än halva januari är lagd till handlingarna. WHAT!!! Och så säger min 7 år äldre syster...vänta tills du kommer över 50...då går dagarna ännu fortare...Kan väl inte va möjligt...VA?!? Nåväl...måndag igen...efter en rätt bra helg...blev lite turbyten så jag jobbade endast fredag natt...och blev ledig som igår...och DÅ...blev det IKEA. Överlycklig! Älskar att få med mej en eller två kassar hem...och så ett paket med nåt som ska skruvas ihop...Yeeah!! Så...det blev lite ljus så klart...i alla möjliga former och storlekar. Lite nytt till badrummet...så nu ska jag städa och sätta upp nya duschdraperier och handdukar. Fräscht och skoj med lite nytt! Om 10 dagar så "firar" jag 1 år med LCHF. Wow! Har väl aldrig i hela mitt liv hållit på med en "diet" i ett helt år...på raken...Icke! Även om jag ibland tappar lite motivation...speciellt nu då det inte händer ett dugg på varken våg eller måttband...Står bara så still! Försöker nu strama till lite mer...rannsakar mig själv varför jag står still...har det trots allt blivit lite för "liberalt" (läs fuskat). Nä...f*n heller att jag fuskar...men visst...lite mer kolhydrater än vad jag behöver för att vågen skall börja röra på sig. Måste ju vara så?!? Så nu blir det mer fett. Hittade ett recept på ketobollar med lakritssmak...Men gott! Är väl bra att ta till när man blir lite för sugen. Fett och kokos! Är ingen kokosälskare...men detta funkar. Och så har jag varit lite lat...eller förkylning före och under julen stoppade upp en massa promenader...efter nyår kom mina magsmärtor tillbaka...och då kan jag inte gå. Men nu är det bättre med det igen. Och ve dom...om dom kommer tillbaka! Måste komma igång med regelbundna promenixer! Nä...hoppa i kläderna...Städning och sen stödvila inför 2 nätter av jobb. Tösen kommer idag med får sova hos mellanbror två nätter. Två nätter...sen är jag ledig resten av veckan...enligt schemat iaf...ändras snabbt...Högt tryck på avdelningen och många sjuka syrror...Ingen bra kombo...då blir det extrapass... Och vet ni...det BLIR ljusare och ljusare...Nu har vi våren inom hyffsat räckhåll! Häpp! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted January 26, 2015 Author Share Posted January 26, 2015 I helgen blev det ett intensivt extrapass på avdelningen...Jisses vilket högtryck vi har...Bra för statistiken men inte för att barnen är sjuka...Och många bäbisar som vill ut alldeles för tidigt. Passade på med lite jobb då när tösen drog till Drammen/Norge över helgen för att tävla i cheerdans....De åkte dit mest för att få lite erfarenhet...men kom 2.a! Superduktiga tjejer! Hur som helst...måndag...tösen till skolan och pappaveckan...älsket hem och till firman...Jag slöar på fm och ska snart till jobbet för ett kvällspass. I morgon är det äntligen LÖN! Att man ska vara sååå fattig i januari månad...jämt...Men i morgon skall det fyllas på skåp. Frysen gapar i stort sett tom...Har ätit massor ur den denna månad...ja...jag kan samla på mej rätt bra i perioder...och det är ju tacksamt då VISAkortet inte är sprängfyllt. Och...så frostade jag ur frysen...och då åkte ju en del i soporna också...hm...hittade en hel del som passerat bäst före datum...spec. mjukt bröd...Har jag ju inte ätit själv på ett år snart...och tösen är urdålig på bröd. Nä...så nu ska det handlas...och "crockpottas" storkok. Så bra med rester då jag jobbar och de veckor inte tösen är här. På torsdag firar jag 1 år som LCHFare...yeah! Ska bli spännande att väga och mäta då...Och...så är det dags för ett tandläkarbesök igen...Rotfyllning! Hur kul låter inte det på en skala??? Va? Jag bara frågar? I morse...-5 och regn...ur led är tiden! Häpp! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted January 29, 2015 Author Share Posted January 29, 2015 1 års jubileum som LCHFare idag! Hipp hipp Hurra! *applåder och vågen* Japp...ett år med minimalt med kolhydrater och extra fett. Och det går jag bara bra...riktigt bra, även om jag blir liiite less ibland...Gör inga stora viktsprång neråt precis men har iaf gått ner ca 13-14 kg. Står stilla nu och har gjort det sedan höstas...omöjligt att rucka på siffrorna på vågen. Men det KÄNNS, SYNS och MÄRKS att kilon har försvunnit. Vissa kläder ramlar av och andra sitter lösare och bekvämare. Dessutom att omgivningen ser att jag förändrats...oh så det peppar en att fortsätta! Dessutom...mer ork...trapporna är lättare att gå...knäna mår bättre...sover bättre och mer regelbundet. Snarkar nog mindre... Midjemåttet har minskat 18-19 cm, lår och armar har minskat ett antal cm. Till och med fötterna känns mindre... Underbart. Men vill ju ner lite mer....men det kanske kommer igång igen. Har "skruvat" lite mer på intaget. Mindre mejeri, nötter och mörk choklad. Mer fett. Gjort ketobollar att "möla" i mej när det kniper...Gillade inte alls dom när jag gjorde dom för knappt ett år sedan...men nu...faller de mej i smaken. Gärna med lakritspulver. Som "tant" (skrivet med glimten i ögat) och i "premenopause" så är det ju inte sååå lätt att få bort de dära myskolona. Men...jag kämpar vidare. Vad har varit svårt? Kommer inte riktigt ihåg...men vet att jag inte hade alltför stor sockerabstinens...Men däremot fick jag nog "saltbrist" vilket gav sig med extra salt. Illamående i omgångar och matleda. Men sällan nu. Vad har jag saknat? Bröd! riktigt gott, grovt bröd med nötter och frön...*suck*. Det glutenfria bröd med mandelmjöl som jag bakat...det FUNKAR...men...nä...väldigt sällan jag bakar längre. Allt smakar mandelkaka...gillas inte. Saknar också frukt till viss del. Banan! Pasta, ris och potatis...jo...ibland...men inte så ofta. Går så mycket bättre än jag någonsin trodde skulle vara möjligt. PÅ jobbet sitter dom och ojjar sig..."Hur klarar du dej utan potatis"? "Skulle ALDRIG kunna vara utan potatis och pasta"!...(sagt av kollega med minst 50 kg övervikt... ). Öhh...jo,,,det går bra...Om man bara bestämmer sig och om man vet målet/vinsten med att avstå från det. Inget konstigare än att avstå från nåt annat om man vill gå ner i vikt. Och har det minsta av lite karaktär och "jävlaranamma" Och DET har jag! Jag äter ju massor av god mat ändå! Pilutta er! Har inte haft något riktig "dikeskörning" heller. Visst...blev liite för mycket mörk choklad vid juletid...även om det bara var 1-2 bitar till kaffet ibland...Så...det har varit choklad fritt nu några veckor. Men vanligt godis...choklad...kakor...bullar...Nä...inte en endaste liten smula! Så något riktigt återfall har jag inte haft! Dricker mindre alkohol, då jag inte tål nåt längre...har aldrig varit storkonsument...men...ännu mindre nu. Inte så dumt heller. *tummen upp*. Nackdelar: Ja...jag har haft mer ont i min mage (divertiklar) under detta år med LCHF. Är väl faktiskt ett lite "minus". Men...jag ger inte upp...och hoppas det ska ge sig så småningom. Det som nästan blir mest spännande...är att jag ska till hälsocentralen om någon vecka...Och då ska det tas prover...kolesterol och blodsocker bla. Och blodtryck tar jag lite nu och då och det verkar ha sjunkit lite. Kan nog säga att jag gjort en livsstilsförändring: Slutat röka för två år sen Började med regelbundna promenader för snart två år sen. Kostförändring för ett år sen. Bara att hålla i! Ta-daaa! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irislily Posted January 31, 2015 Share Posted January 31, 2015 Grattis till året! Bra jobbat! Divertiklar, du har inte problem med att tåla mjölkprotein? Det ska vara väldigt svårsmält för magen precis som vete. Jag tål inte mjölkprotein utan får eksem + toaattacker + en brännande känsla i nedre delen av magen som jag tidigare "botade" med proviva, nu avstår jag mjölk helt. Magen krånglar fortfarande och har inte läkt än så jag tar probiotika för den men nu i kapselform istället. Det gåra att äta LCHF utan mjölkprodukter men man får vara lite fantasifull. Du kanske skulle testa utan mjölk ett tag och se? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted February 2, 2015 Author Share Posted February 2, 2015 Tack! Jo...har nog tänkt tanken angående mjölkprodukter...men har ju alltid ätit dom och haft mindre problem än nu. Men...har ju skruvat ner lite på dem iaf nu...dels pga av viktminskning. Äter också Probiotica (kapslar) De tog slut i julas och innan jag fick hem nya så hade jag ont i magen...vet inte om det var en tillfällighet...eller inte. Var helt symtom fri i ca två månader...och det var fantastiskt...Nu är det sisådär...igen. Och jag ÄLSKAR ju mjölkprodukter/mejerier...hur fasen ska jag klar mej utan? Liksom glädjen i livet just nu...(nja...lite överdrivet då). Men trots allt så tycker jag att jag avstår en hel del... förvisso utan större problem just nu...men...vill gärna kunna äta lite "gött med grädde"...ibland. Tack för tips och råd. Jag läser och tar till mej.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 2, 2015 Share Posted February 2, 2015 Jag kan inte påstå att jag har jätteproblem men jag kan inte äta färsk grädde längre. Varesej i kaffet eller vispad. Den måste kokas först.Det händer ju nåt med mejerier som tillagas ystas eller syras. Är det skillnad för dej? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted February 6, 2015 Author Share Posted February 6, 2015 Har inte tänkt på det @stocha...men kanske ska testa...Jag har helt enkelt dragit ner på mejerier överhuvudtaget. Borde kanske låta bli helt...men...jag gillar det för mycket... Har inte kommit till det läget att jag förstår hur man kan låta bli mejerier överhuvudtaget...Paleo. Hm... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted February 6, 2015 Author Share Posted February 6, 2015 Lemoncurd - på LCHF vis...Ja jäddrans vad det satt som ett smäck! Gjorde efter recept på www.56kilo.se Jag älskar citron och börjar lessna på vaniljpulvret jag blandar ner, de gånger jag äter yougurt. Rysk yougurt med lite grädde och så ringla över lite lemoncurd (sötad med ICAs sötströ). Och strö över lite egengjord granola med lakritssmak...I´m in heaven! Rena rama efterrätten! Får nog inte bli så ofta med det inte! Häromdagen var det "enhetsdag" med jobbet. Satt på rumpan en hel dag och lyssnade och diskuterade. Bjöds på frukost och lunch samt middag. Hade förvarnat om LCHF och istället för mackan till morgonkaffet fick jag yougurt med nötter...jaja...bättre än rågbullar iaf. Till lunch fläskkarré med extra grönsaker och en fetare sås. Middagen hade jag valt plankstek...oxflé och grönsaker istället för potmos...Gott! De andra svullade dessert...friterad camembert (Love it!) ...hallonpannacotta...glass...chokladkakor...och jag var såååå nära att välja någon liten egengjord chokladpralin, som stod längst ner på menyn...tänkte att det måste vara de minst dåliga alternativet...Men...nä...bangade till slut. Jag vågar inte... Och kände mej URSTARK när jag åkte hem...dessutom ingen alkohol heller... PÅ det hela taget var det en bra dag...och före middagen satt vi och målade nya kaffemuggar till avdelningen...Såååå roligt! Fantasin flödade och kreationen var på topp! Vilket "flow" vi hade...Stundtals var det helt tyst...alla var koncentrerade och fokuserade på sitt måleri! Inte så vanligt att vi håller så tyst... Spännande att se hur alstren blir när det glaserats och bränts! www.målameralera.se I natt har jag testat nåt nytt...Köpte igår rimmat sidfläsk på bit....1 kg. In i ugnen på 80-90 grader över natten (9 timmar). Det blev gott! Är rejält trött på bacon...i alla former och varianter...Har kört med rökt sidfläsk på bit ett tag...Mycket godare! Och nu testar jag detta...Fick tips av kollega igår när vi mumsade stekt fläsk på lunchen...Så gott med fläsk! För övrigt...jorå...det rullar på...LCHF rullar på...viktplatån rullar på...vintern rullar på...jobbet rullar på...livet rullar på...familjen rullar på...Jorå...ett FLOW som sagt! Hörde precis en talgoxe kvittra utanför fönstret...Ja men det är ju ett av de tidigaste tecknen på att vi går åt rätt håll! Vår! Tjohooo! Nu ska jag slänga i en "gulaschsoppa" i "pottan" (Crock Pot). Den blir nog lagomt klar ikväll så jag hinner med en slurk innan jobbet...Jodå...fredagsnatten skall arbetas...men sen är jag ledig ...hmmm...en HEL dag...Innan en ordentlig nattjobbsvecka tar vid. Ha det gott! Åh...förresten... ett wiskey tips... "Aberdalen"...en " skotte"...12 årig singelmalt...Föll mig i smaken! Är ingen kännare av nyss nämda dryck...men försöker lära mig...sakta men säkert... Schkålll! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted February 6, 2015 Author Share Posted February 6, 2015 Insåg att jag slant på tangenterna nyss...ABERFELDY heter wiskeyn...inget annat... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted February 13, 2015 Author Share Posted February 13, 2015 Glädjetjut!!! Vrålar och studsar upp och ner...- 1.5 kg! På en vecka! Hade inte tänkt kliva upp på vågen denna veckan...(då jag inte väger mej varje vecka). Men...så flög f*n...eller nåt annat i mej och slängde morgonrocken på golvet...Ta-daaa! Äntligen har vågen rört sig neråt. Första gången på 3 månader! 69 kg...Yeaah! En fin 6.a först. Har jag äntligen halkat av den dära viktplatån? Eller är det bara en tillfällighet? Hm...hoppas på att 6.an håller sig kvar ett tag. Att vara under 70 strecket är ju ett mål i sig...Vill ner några kilon till...men men...Man kanske inte ska bli för girig...Haha! Men jisses...vad det sporrar! Så...då måste jag ju fundera vad jag har gjort (för att förtjäna detta). Har helt klart petat i mej mera fett...i form av smör. Ketobollar med lakritspulver "is da shit" (jaja...innehåller väl kh också). Ingen mörk choklad på över en månad. Mindre nötter/mandlar. Mindre mejerier...tror jag. Fortsätter med MJÖLK i kaffet (men mindre mängd). Mindre kaffe/dag. GLAD! STOLT! NÖJD! Idag...ledig fredag. Har gjort 3 nätter på jobbet och i morgon är det dags igen. Men nu ska jag njuta av ledig dag. Ska få i mej lite frukost och sen blir det en långpromis. Då gubben/mannen/älsket ligger sjuk så skippar jag honom i helgen... rädd för att bli sjuk själv. Har inte tid/råd att bli det. Och dessutom har jag fått tid för coloscopi...till veckan. Fy farao vad jag gruvar mej inför det. Men...det måste bli gjort. Nåväl...ikväll blir det bio...Tantsnusk med väninnan. "Fifty Shades of Grey" Har inga större förväntningar men har läst böckerna och de är väl lite lagomt bra...även om det kan bli lite för mycket av "det goda" ibland. Nä...nu lite frukost...sen ut! Ha dä! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Greeneyes66 Posted February 19, 2015 Author Popular Post Share Posted February 19, 2015 Bedrövad, besviken, ledsen, glad och lycklig...allt i en salig blandning och röra. Varför? Jo... I måndags hade jag tid på HC för "kontroll". Jag har i drygt 14 års tid behandlat medicinerat för högt blodtryck och då det var något år sedan jag besökte en läkare, så tyckte jag att det kunde passa nu...så här drygt ett år efter kostomläggning. Dels snacka igenom min medicinering som varit oförändrad i drygt 10 år och dels för att ta de sedvanliga blodproverna som liksom hör till. Blodproverna ska jag ta nåt tag, då man ska vara fastande och jag gör det helst på jobbet. Läkaren (som jag så klart kände) frågade och jag svarade glatt och lyckligt och med viss stolthet i rösten att jag har: * Varit rökfri i drygt 2 år * Börjat med regelbunden motion sedan snart 2 år, och tar raska och långa promenader (lite lufsning och lätt jogg ibland) (pulsökning och svettig) 2-4 gånger i veckan. 2-3 mil i veckan. * Kostomläggning sedan ett år och har (då) gått ner 14 kg * I och med kostomläggningen så dricker jag väldigt lite alkohol. BRA! Jätterbra! Tyckte den gode läkaren och kollade mitt blodtryck, som legat bra och mycket lägre den senaste tiden. Hade uppskrivna blodtryck från i höstas på 140/70, 110/80 bla. Men hade väl inte kollat på ett tag... Då han säger att jag har HÖGT blodtryck 160/100 trodde jag att han skämtade...Nä...icke sa jag. Så han kollade om...men...det stämde. 160/100. Det var som en "käftsmäll!. Vad i hela hel*ete??? Vad har hänt? Det var ju nu läkaren skulle ha sagt...du måste röra på dej...gå ner i vikt...sluta röka...minska alkoholintaget... När jag gick till HC var jag frisk och mådde bra...när jag gick därifrån har jag klen, chockad och hade alla symtom på högt blodtryck som finns. Hem och bara stirrade i vägen och ältade...Vad har jag gjort för att förtjäna detta???? Helt golvad kände jag mej. Funderade och funderade...Till slut...dök en tanke upp...Lakrits. Kan det vara en bov i dramat. De goda rålakritspillren som jag tar några ibland då det smakar "räv" i munnen pga av ketos bla. Kan de vara dom? De kom in i mitt liv i september. En liten burk räcker 1-2 månader och äts inte ens varje dag. Kan de har stökat till mitt blodtryck så? Vet ju att laktrits kan ge hypertoni, men...har väl ryckt lite på axlarna åt det och trott att det var i överdriven konsumtion. Men...å andra sidan...dessa piller är ju REN lakrits. Inte mycket utblandat. Nu är jag ju rädd att jag har höga blodfetter också... Såklart...nu är det lakritsstopp! Och jag ska kolla upp trycket under några veckor och återkomma. Har tom skaffat en egen blodtrycksmätare. Grejen är att jag blir helstressad och mår skit! Och det pressar ju upp trycket ytterligare...Har symtom vilket jag inte haft innan...Jag som mådde så bra! Var så stolt! Upp som en sol och ner som en pannkaka! Men...lite glädje ändå...har genomlidit en coloscopi igår. Som gick MYCKET bättre än förväntat. Gött! Nu är det gjort! Har gått ner 16 kg och idag gled mina gamla älsklingsjeans LEE i strl 29/30 på. Första gången på 4½ år! Check på den! Nu jobb! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kajsa576 Posted February 21, 2015 Share Posted February 21, 2015 Tusan vad bra Du är! Lakrits är säkert den största boven. Hur funkar det med Mynta-blad mot andedräkten, istället? Kram 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 22, 2015 Share Posted February 22, 2015 Det kan mycket väl vara lakritsen. Tycker mig ha märkt samma sak när jag sugit på rålakrits i några dagar. Samma sak hände efter det jag kokat te på färsk ingefära. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted February 23, 2015 Author Share Posted February 23, 2015 Tack Kajsa! Ja...jag kämpar på...Eller...jag kämpar inte så förbannat mycket egentligen. Går bra! Förutom blodtrycket nu då. Men som sagt...får hoppas och tro att det är lakritsen. Och att det snart rättar till sig. Myntablad har jag inte testat...kanske vore nåt... Ingefära ? Kan det också påverka blodtrycket? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted February 23, 2015 Share Posted February 23, 2015 Ingefära ? Kan det också påverka blodtrycket? Jag vet inte om det var ingefäran men ett par gånger fick jag för mig att koka te på färsk ingefära som fick stå och dra - en liter åt gången som jag värmde upp efter hand. Det blev ganska starkt. Då märkte jag att tycket blev högre när jag testade hemma med egen manschett. Det kan vara det eller något annat - jag vet inte men det sammanföll vid ett par tillfällen när jag gjort en stor laddning te. Annars använder jag ofta lagom mycket ingefära i maten och i marinader och då har jag inte märkt något. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted February 24, 2015 Author Share Posted February 24, 2015 "Crock Pottad" gulashsoppa skall avnjutas nu...utan potatis såklart. Dagens blodtryck 128/84. Inte ätit lakrits på över 1 vecka. Ser ju rimligen ut som om det har varit boven. *glad* 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted February 25, 2015 Author Share Posted February 25, 2015 Jisses...känns som om jag varit "ledig" i evigheter...typ 5 dagar. Fast i måndags var det sköterskemöte och igår hade vi "uppkörning" på våra apparater. Kunskapstest på transportkuvös och respirator bla. Kul! Men nu är det dags för nattjobb. 2 nätter skall klaras av. I morgon får jag sätta klockan på ringning då "vi ska köra stafett" i Falun ju...likaså på fredag . Hur som helst...så mår jag så mycket bättre nu igen då det dära blodtrycket är på vag neråt igen. Vad jag mått "skit" av att veta att det plötsligt var för högt. Jag blev faktiskt "chockad". Har införskaffat en egen blodtrycksapparat. Rena lyxvarianten med minnen och grejs. ALDRIG att jag ska bli så överraskad av ett högt blodtryck igen. NEVER! Och lakritspillren...hm...får ligga på hyllan tills vidare. Nu frulle. Hungrig! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 3, 2015 Author Share Posted March 3, 2015 Mitt blodtryck...jodå...det går neråt...117/77...Tjohooo! Det måste ha varit lakritspillren. Lite sur är jag att jag inte får stoppa i mej dom...men men. Att blodtrycket så raskt har rätat till sig är värt massor! Just nu trött som en gnu...sovit max 2 timmar inatt och så upp 5.15 för jobb. GÄSPAR megastort Och dessutom haft den lugnaste dagen på evigheter. Det har segat sig fram...men...då kan man mässa LCHF med kollegor istället...hehe. Tipsat om www.kostdoktorn.se och så mååååste ni läsa Matrevolutionen. Det är roligt när "folk och fä" i min närhet kommenterar att jag gått ner i vikt. Men...de riskerar att få höra en del om "ellsehåeffandet". Hehe Nu ska jag försöka att INTE slänga mej raklång i soffan...en promenix kanske? Införskaffade ett par nya träningsskor igår...för walking/lufsning. Glassigt ROSA Nike...jag är INGEN rosa människa...men kunde inte motstå dessa...Hittade dessutom en lika glassigt rosa träningstop...i storlek MEDIUM...Check på den!! Jag kommer att se ut som en "tårtros" ute i skogen... Tadaaa! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 5, 2015 Author Share Posted March 5, 2015 1 års jubileum av min "LCHF-start 140129-tråd". Hipp Hurra! Försöker att hålla den vid liv...mest för min egen skull och för att jag gillar, och har behov, av att skriva av mej ibland. Igår långpromis på 8,5 km efter jobbet...idag kvällsjobb. Lite långtråkigt på arbetet just nu. Men det vankas ledig helg (igen) och har hört att det kommer att bli kanonväder. Härligt! I morgon skall några av mina pigga kollegor åka StafettVasan. Hoppas det går bra för dem. Ska följa dem via Vasaloppsappen. För mej blir det promenix och tvättstugan...tösen ska till Gran Canaria med sin pappa till veckan, så det blev det till att kolla till sommarkläderna. Klev upp på vågen i morse...hm...på + kontot. Nä..det går jag inte med på...icke! Vet att jag ätit för LITE ett tag...skärpning! Mer fett...så det får bli till att göra en laddning ketobollar tror jag. Nån sa att jag inte får gå ner mer...men...nja...nåt kilo till ska bort...jag har en klänning som jag vill i till sommaren... Häpp! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 5, 2015 Share Posted March 5, 2015 Jaa fortsätt med din tråd. Jag läser vartenda inlägg med behållning. Det är så kul att läsa om människor som berättar historier. Det är som typ blogg men man slipper surfa runt för att hitta och dessutom finns kommentarer på en gång 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 5, 2015 Author Share Posted March 5, 2015 Jaa fortsätt med din tråd. Jag läser vartenda inlägg med behållning. Det är så kul att läsa om människor som berättar historier. Det är som typ blogg men man slipper surfa runt för att hitta och dessutom finns kommentarer på en gång Tack stoscha! Kul att nån läser 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 11, 2015 Author Share Posted March 11, 2015 Ja men....vilka vårkänslor man får...Solen skiner...fåglarna kvittrar och snön tinar med en raaasande fart. Men nog fasen är det väl egentligen liiite för tidigt...va? Jag är alltid beredd på det dära bakslaget...Hm..Mars (här uppe i södra nörrland då) brukar kunna vara kall och snöigt. Och det är DET jag är rädd för kommer senare då...hm...Olyckskorpen har kraxat...eller så. Men jag tycker inte om såna bakslag...Då blir jag sur och grinig. Ska det ner mer snö och kyla...så kom med det nu! INTE i april maj...för DÅ...vill jag ha vår! Hur som helst...härom dagen gick jag 1 mil...igen. Helt underbart...sen slumrade jag till i solen på balkongen och vårens/årets första fräknar placerade sig på näsan och lite färg på kinderna. Gött! Men ack vad jag längtar till skogen...så med tanke på ovan nämnda vårkänsla...får våren och skogen gärna tina fram snabbt. I fjol gick jag slingan runt 20 mars. Förvisso med broddar då packad is (efter skotrade skidspår) låg bitvis...men ändå...Gick i SKOGEN! Ding ding ding! Så gött...kanske inte riktigt kan hoppas på så tidigt i år då vi faktiskt haft mycket mer snö i år. Bättre för kroppen att gå i skogen...blir rätt stel i höfterna/ben att gå på asfalt...Gammal å gisten tant! Nu...sitter jag nyvaken efter 2 hektiska nattpass på jobbet. Mycket bäbbar att pyssla om och mata... då de äter typ 12 gånger på dygnet...så blir det en del matningar ...Men natten går fort och det är gött. Ledig till fredag natt nu då...EN HEL DAG...Whoop whoop! Igår pussade jag tösen "hejdå". Just i skrivandes stund sitter hon på planet till Gran Canaria...liite fuskit då. Har behövt en vecka i värmen...skulle ha varit gött det...Men...får se fram emot en ledig vecka runt påsk...och sen...börjar faktiskt nedräkning inför årets sommarsemester. Jag har i år "första perioden" vilket innebär att redan 1 juni...går jag på semester... och har dessutom lagt in om veckan före...Om det går igenom...jobbar jag pingst...sen 5 veckors semester. Hm...första gången jag har såååå tidig semester...Ser fram emot det...då sommaren är som vackrast i juni med ljuset och nygrönskan...MEN...värmen kan ju utebli... Nåväl...bara att försöka njuta iaf...Har bestämt mig för att det är det jag måste göra. Nä...nu lite frukost...ägg, ägg och lite mer ägg....Kanske lite yoghurt med lemoncurd... Sen får jag se vad jag hittar på...ev åker jag ner till mannen...vi har några filmer osedda... Eller så åker jag ner i möra...Har ju lite djur hemma som jag inte bara kan lämna ju. Tjillevippen! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kostrådgiverskan Posted March 11, 2015 Share Posted March 11, 2015 Ja visst blir man så glad av solen Ja det är ju synd att lakrits ger högt blodtryck. Jag har alltid ätit väldans mycket lakrits och haft högt blodtryck med medicinering som följd. Knepigt att inte läkare vet sånt, jag visste det inte förrän får några år sen när jag råkade läsa det nånstans. Men men. Jag har en burk lakritspulver hemma från markatta och där tar jag mig en liten smak ibland. Lyllos dig som har sett en sexa som första siffra på vägen, jag ska banne mig dit jag med. Ja jag hade nog varit nöjd med en sjua också,haha. Ja du, de där bakslagen på våren verkar vara ofrånkomliga, tyvärr och jag håller med om att ska det komma mer snö så kom NU!! /monki 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 17, 2015 Author Share Posted March 17, 2015 L E D I G tisdag efter en intensiv nattjobbsvecka. I morgon är det dags igen...förstår inte vem som lagt mitt schema...*host*. (jag själv...mesta dels). Sov för länge...som vanligt efter nattjobb. Nyss hemkommen efter en promenix på 10,2 km. Så gött. Solen sken och fåglarna börjar vakna till liv...sopmaskinerna går på högvarv och dammolnen ligger som en dimma över stan...bitvis. Min nyrecondade/tvättade bil...såg snarast grå ut...inte knallröd vilken är ursprungsfärgen. *suck* Nu en dusch...sen ska jag göra i ordning en LCHF Lasagne...Det har blivit min senaste "craving"...Gött att ha färdigt i frysen då jag jobbar natt och inte orkar laga mat. Har även tagit fram en fläskkarré som jag tänkte tillaga i Crock Pot...typ Pulled pork. Den får gå över natten. Blir nog lite ihop plock i lägenheten innan jag borrar ner mej i soffan och kollar lite film. Igår såg jag "Interstellar" - mycket bra film! Idag blir det nog "Unbroken" Inväntar dessutom samtal från chefen...får se om det blir något lönepåslag... Är dessutom rätt less...ytterligare 2 sjuksköterskor, mina kollegor, har sagt upp sig...Det blir sammanlagt 5 stycken sen i november...Hur fan ska det bli? Vissa pga av nya jobb...andra i protest mot för låg lön och annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeneyes66 Posted March 22, 2015 Author Share Posted March 22, 2015 Söndag och avslut på denna veckan...Vart tar veckorna/dagarna vägen. Bara rusar fram. Vintern försvann i ingenting den med. SUCK! Här har det varit lite kyligt några dagar...soligt men kallt i luften...Idag har det dessutom kommit lite snö...Hm. Igår...så sken solen...men blåste smådjävlar och det var inte många plusgrader alls. Trots det...så möter man folk (läs ungdomar) i kortbyxor och linne och solbrillor...och med en cooool uppsyn (läs urdum uppsyn). Herregud...det är MARS...Skulle kunna vara 20 minus och ½ meter snö (ja...iaf här i Nörrland). Men sen...i slutet av augusti/september...då har förmodligen samma folk...plockat fram dunjackan...då en annan vill hålla kvar sommarn så länge som möjligt...Vad hände med att man ska svettas in våren och frysa in vintern? Så sa man då förr! Hur som helst...söndagen inleddes med sovmorgon och kaffe på säng...seg som fasen ja...är väl allt nattjobb som sätter spår. Efter frukosten så åkte det i en "färgpyts" i håret...tösen tyckte hon såg grå hår...WHAT!? Simsalabim...tadaaaa...borta! Nu är man lite rödluva igen. Gött! Borde ha svidat om och tagit en promis...men...får se om det hinns med...får bli i möra annars. Har känt mig svullen ett tag...och vågat har pekat lite uppåt...vettefasen vad jag gör...Måste nog skruva lite...borde köra helstrikt i nån vecka...Får se om jag drar igång det i möra...Måndag vet ni...då börjar man alltid... Idag blir det köttfärssås...utan pasta för mej då...får bli vitkål eller så... Häpp! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts