Jump to content

LCHF -start 140129

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Så var den då här...min lediga vecka. Efter rätt intensiv period med mycket jobb och ffa nätter, så har jag lite påskledigt. Valde denna veckan då tösen är här...nästa vecka då hon har påsklov...är hon hos pappa.

Igår mådde jag "räv"...vet inte vad det var...Illamående och allmänt hängig. Trodde jag skulle åka på någon maginfluensa  (vilket jag aldrig har) men blev bättre efter att jag sovit lite till. Kan ha varit nattjobbet som spökat...att jag låg back på sömnkontot. :huh:

Bättre idag iaf. Tur det.

Så...ledig dag...Vad händer...? Jo...måste till jobbet! Öh...japp. Först date med en kollega och slutföra  nåt som måste vara klart till måndag. Sen...ett möte om det akuta läget med sjuksköterskebristen i sommar. SUCK! Jag kan inte göra nåt iaf...har ju semester i juni och då finns det folk. Men sen...då jag jobbar i juli...vore det ju trevligt med lite kollegor. Kan ju inte ensam bära avdelningen på mina armar. :o Vet ärligt inte hur det ska gå. Måste vi stänga ner platser? Det är faktiskt så jag börjar oroa mig lite...för att jobba i juli. Sommaren brukar ju INTE vara den lugnaste av perioder. :blink: Och...jag vägrar jobba mer än mina 100%.

I morgon blir det tvätt och städdag... På torsdag ska vi äntligen fara till mammsen. Längtas henne! :wub: Vi blir kvar till fredag.

Ska hinna med lite promenader också...får bli en promis idag mellan mötena tänkte jag.

Mat och vikt...upp och ner...blir inte klok...Ena veckan upp 2 kg...nästa ner 2 kg. Men men...kämpar på. Still going on LCHF!

Häpp!

• Like 2

Så var det skärtorsdag. Jag har packat bilen (inte kvasten) och far norrut för att hälsa på mammsen. :wub:

Hon har varit så bekymrad över vad hon ska bjuda på för mat...Bara du har ägg och smör blir det nog bra...kött/fisk grönsaker...inga vetemjölsredda såser men gärna bea eller gräddsås. Plättlätt! :P

Igår...gick jag min älskade skogsslinga för första gången i år...liiiite för mkt snömodd och is. Sulligt i det forna skidspåret...så få nog vänta tills det tinat lite mer. MEN...vad det var ljuvligt...fåglarna kvittrade...solen sken...såg tussilago... och både en citronfjäril och sorgmantel flyga förbi. Livet återvänder. Du härliga tid vi går till mötes. :wub:

GLAD PÅSK till Er alla!

• Like 3

Ja men jippie! Så var denna "sockerbombspåskhelg" över! Och...jag har klarat mig igenom utan så mycket som en "NonStop"...i år igen. :P Och jag är så stolt över mig själv och min karaktär. Normalt sett...(läs före LCHF) så skulle jag ha dykt ner i vartendaste ett av godisfyllda påskägg jag skulle ha stött på. MEN...ICKE! -_- Har fyllt ett påskägg till tösen. Och jag har gett bort ett litet till min mor. Såg spåren från påskägg och tomma skålar på jobbet igår. Loosers...tänkte jag... :lol:

Jag har "klarat" mig på ett par mörka choklad bitar/rutor. Och nån liten wirrepinne. Det fick vara bra så. Men god mat har jag ätit. blev bjudna på middag i lördags av son och svärdotter. Förrätt: Räkor och avokado a la LCHF style. Varmrätt: Helstekt oxfilé och vitkålsgratäng och bea. Dessert: Vispad grädde och några osockrade hallon. Var då så mätt så det blev inte så mkt dessert. Kärlek till dem! :wub:  

Hos mor gick det också bra med maten. Inga vetemjölsredda såser...men rökt lax och sparris...fläskfilé och gräddiga såser. Gött!

Påskledigheten är över och igår var det "åter till brottsplatsen". Ett kvällspass. Idag är det dags för ett natt pass. Sen ledig två dagar innan helgen skall jobbas. :P

Nu ska jag käka lite frukost och klä på mej och ta ett varv i den ännu lite för snöiga slingan...men jag kan inte låta bli. Ut i luften. På eftermiddagen skall min lilla bil få sommarsulorna pålagda. Härligt! Sen blir det lite stödvila inför nattjobb!

Funderar på att ställa mig på vågen...men...tror jag skiter i det. :lol:

• Like 1

Härliga vår! Nog fasen sprudlar man lite av och till... :)

Veckan som gått...Jobb...jobb och mer jobb. Extra pass på torsdagskvällen. Fredag började underbart med en tur till Järvzoo med dotter och barnbarn, särbo och ex.man. :) Tror vi fick se de flesta av djuren och skönt att bara trava runt lite i skogen. Tyvärr så avslutades fredagen med tragedi och sorg, då min svärfar avled. Akut och plötsligt. Så mellan jobbpassen i helgen, var det till att trösta och stödja en man i kris. :(

Helgen på jobbet har gått fort...speciellt i går då jag inte satt på rumpan förrän kl 20.00 då jag slängde i mig lite middag. Jisses. Men roligt och spännande. ^_^

Nu väntar 2 dagars ledighet. Skulle helst vilja trava ut i skogen men det blåser så förbaskat. Får vänta till i morgon tror jag. Tösen var hem en sväng men drog igen... :o

Dags för att fixa lite mat...krångligare då tösen är här. När jag är själv är jag inte så noga...bara det mättar. Och fett mättar...har jag hört :P

Skulle behöva ställa mej på vågen tror jag...men...skiter i det...Jeansen glider fortfarande på...och av...DET är ett bra mått det. Samtidigt så tror...eller VET jag att jag blivit för liberal då det gäller kolhydraterna. BORDE ta och kontrollera några dagar...räkna lite...ville ju gärna ha bort nått kilo till ja...eller nån cm...Jepp! B)

• 2 weeks later...

Hello i vårsolen...å blåsten! Här blåser det så att mitt parasoll på balkongen hade fått sig en liten lustig form :wacko:. Men...det gick att rätta till!

Nyvaken är jag efter två ruschiga nätter på jobbet. Försöker att vakna till med "en balja java" och kokosolja. Är nu ledig i 5 dagar...jajjemän FEM DAGAR! Sug på den! :lol: Fast...om det varit som jag trott skulle jag ha jobbat i natt mä...men...Fick en trevlig överraskning på tisdagskvällen...Hade liksom en "ledig tisdag"...hade promenerat i slingan...duschat...käkat...Slängde mej i soffan efter att ha hällt upp en liiiten wirrepinne. Drog igång en film...ahhhh....MYS! Då ringer telefon...hemligt nummer...vilket brukar betyda jobbet. Tänkte låta bli att svara då det brukar generera i ett extra pass och det hade jag ingen lust med. Men...svarade! Med lite kaxighet i rösten och beredd att säga "Nej...har ingen lust och jobba...och har dessutom druckit en whiskey" (vilket jag inte hunnit än). "Var är du...du ska jobba i natt...säger kollegan. ÖH!!! :o Va f*n...Bara att inse...fakta...Jag har skrivit fel i min almanacka...STÖNAR OCH BRÖLAR! :blink: Bara att släcka alla ljus...ställa undan den (turligt) nog "ouppdruckna" wirren...måla ögat och dra till jobbet. Men var ja nå trött då...å arg...på mej själv. Jisses...! Tur det var en del att göra så natten gick fort. Så...istället för att jobba onsdag + torsdag natt...så har jag nu gjort tisdag + onsdag natt...vilket iofs genererade en dags längre ledigt. Å andra sidan...har jag jobbat två helger på raken och en massa andra turer...så jag är väl värd lite ledigt! Tjoflöjt på den! :P

Så...nu sitter jag och njuter av att veta att jag är ledig...Får se om vinden "mojnar", så tar jag mej en promis. Annars kan jag mysa i morgonrocken resten av dan...bara för att jag kan...så det så! B)

I morgon kommer mannen och jag troligen att åka till stugan får att göra en första och tidig övernattning. Vi behöver få komma ifrån "misär och elände" ett tag. Då är det skönt att dra iväg till "urskogen" och möta våren. Får "höra" vilka fåglar som anlänt och börjat "boa". Om björnarna lämnat några färska spår... :ph34r: Frisk luft och promenader och bara mys. :wub:

LCHF - har varit i en liten period av aptitlöshet...min magkatarr har gjort sig lite påmind. :( Helst vill jag leva på yoghurt, grädde, lemon curd (egengjord utan socker) och min granola...MEN...se det går ju inte. Vikten går upp och ner...men idag var det lite neråt...Tjohoo! Så...det sporrar...Keep on going! Folk i min närhet frågar när jag ska börja äta som vanligt igen...Öh...vaddå äta som vanligt...jag lider ju inte precis...Men kanske så småningom att jag plockar på lite mer kolhydrater...Den som lever får se. Jag mår ju rätt bra och det är väl huvudsaken ändå!?

Har fått en massa provsvar iaf...Jag har INTE coloncancer...bra. Och min mage har hållit sig lugn i flera månader...så gött. Hoppas det håller i sig!

Och jag har bra blodvärden som jag tog för någon månad sen...alltså inget förhöjt kolesterol. Har inte fått några siffror på det men ska få det då telefontid med distriktsläkare skall bokas. Då vill jag veta svart på vitt.

Hur som helst...32 dagar till semester...börjar längta! :P

• Like 2

• 2 weeks later...

Jodå...jag lever...Dagarna bara rullar på...så också veckorna. Vill nu bromsa upp tiden en aning...Vackraste tiden på året och jag vill njuta!

Är inne i en period av nattjobb. Har jobbat rätt mycket och har en del framför mig...men...semestern nalkas. :P

Sitter nu nyvaken med lita java. Sovit för dåligt, men kan ju lägga mig strax igen...om jag vill. Två nätter till...i landstingets tjänst! Nurse 007... :)

LCHF- mat - vikt mm. Jag kämpar på...har mina "dalar" då jag är lite less på mat...har även haft lite magkatarr och då vill jag helst inte äta alls. Men...äta bör man annars dör man...sägs det. Efter att ha pendlat under våren på (minus) -13 till -16 kg...så står jag nu på -16 kg, sedan start. Känns helt ok! :lol: Väger mig inte alla veckor men nu stod den på 67kg. Tjohoo! :P Kanske så kan promenaderna, som nu blivit ännu mer frekventa igen,( då jag kan gå i skogen,) bidra lite. Skogen är fantastisk den här tiden.

Borde botanisera bland goa recept...men som vanligt fastnar jag i det enkla...kött/fisk, grönsaker och sås. :blink:

Mer kaffe så kanske jag vaknar till liv...en stund! :ph34r: Jaja...inte bra för magkatarren...

Häpp!

• Like 2

• 2 weeks later...

Så sladdar jag in på upploppet...en vecka med rätt mkt arbete - 6 dagar- avslutas på söndagskväll och då är det S E M E S T E R ! Jajjemän! :P Känns nog lite märkligt. Normalt sett så brukar man ju varva ner i ett antal veckor innan semester...och halvt längta ihjäl sig. Men...hittar inte just den känslan...eller "nedvarvningen" heller. Kanske inte alls är riktigt redo för semester? Hm...är nog bara att göra sig klar...för om en vecka är det ju dags. Och semestern behövs nog...Sen är det bara att gruva sig för resten av sommaren...Usch! Bara att hålla tummarna för en relativ lugn sommar...där barnen håller sig friska och att de förväntade bäbisarna stannar kvar i mammornas magar så länge som möjligt...helst tills dess de ska vara leveransklara. :D Som sagt...det är det vi behöver i sommar...om vi inte ska gå på knäna...med alldeles för liten sjuksköterskebemanning. :( Att det "stärkts" upp med extra undersköterskor/barnsköterskor är inte alltid till MIN hjälp...till viss del...jo...det kan det vara...Men det finns iaf alldeles för mkt av mina sysslor som inte KAN eller FÅR utföras av någon annan än en sjuksköterska...

Nåväl...blir nog bra...vad det lider... :) En dag i taget...Ingen idé att "måla f*n på väggen". :ph34r:

Jag håller tummar och tår för en fantastiskt sommar...med mycket sol och bad. Och även när jag jobbar i juli och augusti...så vill jag ha sol och värme...Så mycket enklare att fara till jobbet då...och dessutom är jag ju ledig nån dag ibland. B)

Dessutom...så känns det liiite trevligare att kliva i baddräkten i år...Hehe! :rolleyes:

Så var jag då där... SEMESTER! Och vaknade 06.01 i morse...Stön! Idag är det bara lite nedvarvning..."ihop plock"...ren bäddning...tvätt. Tösen kommer och så tänkte jag mej en promenix framåt kvällssidan. :) Just nu en mulen och grå dag...men förhoppningsvis så slipper vi regnet iaf.

För övrigt så står det läkarsamtal på veckoschemat...bilbesiktning...bilvård...lön...räkningar...mer promenader...bio med tös...och så måste jag införskaffa ett par nya jeans... :P Japp!!! Och det är ju en rätt angenäm syssla då jag inte köpt ett par vanliga jeans på typ 6 år...eller så. Tjohoo! Till helgen som kommer blir det till att packa och fara till min stuga...tillsammans med mina syskon...syskon barn och barnbarn...ska vi umgås och städa...pyssla och grilla...slåss med myggen...Hur mysigt som helst ska det bli! :wub:

LCHF: Segt...jä*ligt segt (om man för uttrycka sig så). Jag kämpar på...det gör jag...men tror att kolhydratsmängden ökar...hm... Äter fortfarande inte bröd, pasta, ris eller potatis. Kommit till ett läge där jag är less! :angry: Har fortfarande inte trillat av banan ordentligt än...kanske skulle göra en medveten "avåkning"...Men när jag resonerar så...så vill jag ju inte göra det iaf. Det tar emot...ordentligt.

Så...rannsakning?!! :huh:

Vad gör jag för galet...lite för mycket mejerier...jo. Har ibland perioder då jag är matless...och då funkar det bäst med KALL och enkel mat...som yoghurt med tillbehör...Har även fått lite cravings på "Fröknäcke"...gott och håller magen i trim...å sämre alternativ till "frosseri" kan man väl ha. :ph34r:

Lite för lite fett...och konsekvensen av det...är ju att jag känner mer hunger och småsug...så då blir det nåt extra Fröknäcke...eller lite nötter...typ...ajaj.

SKÄRPNING... behöver lite boost och "jävlaranamma" ...så är det...Undrar var jag hittar det nånstans...Tips? :blink:

Jag själv finner mitt jävaranamma i att försöka förstå att det inte är någon annan som tvingar mig hålla på med detta.

Jag har valt att göra det och det fungerar. Varför skulle jag inte fortsätta? Om jag fuskar så är det inte som att jag lyckas "lura" någon.

Jag misslyckas. Det är ok att misslyckas ibland. Ingen är perfekt och allt är relativt.

Men varje gång jag inte gör som jag sagt att jag ska göra så är det ett misslyckande.

Livet är komplicerat nog utanför vad man äter, och svårt nog att förstå utanför var man äter. Så att kontrollera just den aspekten är förhållandevis enkelt om man tänker på det. 

Att känna ångest över misslyckanden där är slöseri med ångest då man istället bara kan välja att "göra rätt" och lämna misslyckande till saker som är svårare att "göra rätt". 

Om du inte gör det redan så föreslår jag att du, för att få bättre kontroll, skriver ner allt du äter en tid för att veta säkert vars du ligger. Om det är självkontroll du är ute efter alltså.

• Like 2

Du har förmodligen rätt DonVitor.

Det är ingen annan än jag själv som vill att jag ska äta enligt LCHF. Och har ju gjort det nu i snart 1½ år...utan ordentliga avsteg. Tycker inte att jag har misslyckats egentligen, har gått ner en del och nöjd så...men man ska ju hålla i det oxå.

Gjort något väl planerat avsteg...men ingen riktig dikeskörning. Inget frosseri... Om du förstår vad jag menar?

Jag vågar inte...rädd att inte alls ta mig upp igen. Rädd att jag halkar dit ordentligt... :( För det är INTE alltid så lätt att tacka nej till födelsedagstårtor...glassar och annat som det bjuds...inte alls lätt. Att få höra att man är ståndaktig och duktig står en upp i halsen ibland...spec på jobbet...där det nu ett tag har firats 60 åringar på löpande band...Aldrig någon som frågar om de ska fixa nåt annat till mej då det ska köpas tårta eller så...utan det är vackert till att vara utan...en slät kopp kaffe. :huh:

Så klart...vet att jag borde kontrollera intaget för några dagar...tror absolut att jag hittar där vad som iaf kan vara orsaken till ökat sug... Förhoppningsvis kan jag komma på fötter igen. :)

Nä inte lätt i sig. Men förhållandevis lätt om man jämför med så mycket annat här i livet som vi bemöter och inte kan kontrollera.

Så att fokusera på det som vi kan kontrollera och göra det korrekt kan vara ett bra sätt att ge sig själv små segrar i vardagen.

Det är en stor del i hur jag taggar upp mig iaf. Jag har en ganska extrem diet och gör den med målet att gå ner i vikt. Jag har sett resultat, så jag följer den.

Ju klarare gränser och regler man sätter ju enklare är det att säga nej, iaf för mig.

Att lyckas hålla mig till planen i en vecka, vecka efter vecka, gör mig gladare än vilken tårta som helst. 

Men. Du har ju inte samma behov att gå ner i vikt verkar det som (bara skummläst men verkar som att du är på normalvikt), så jag vet inte om jag skulle känna annorlunda om jag var i samma läge. 

• Like 3

Nä...inte normalvikt...borde gå ner några kilon till...men har inte haft extrem övervikt heller. Däremot tillhör jag kategorin "kvinna medelålder/klimakterie" som tydligen enligt många inte alls går ner lika lätt med LCHF. Inga viktras på 20 kilo på tre månader som man läser om hos de yngre ibland.

Men som sagt...det går segt...och det har det gjort hela tiden...nåt kilo ner...lite upp...å så ett skutt ner och så stå still...Så har det "hattat" på...Vill inte äta helt strikt även om det nog varit mer strikt i perioder. Men nu...händer inte mkt på våg eller måttband...som sagt segt. Kanske lättare att hitta en ordentlig motivation när man har massor av överflödskilon...vilket jag trots allt tyckte jag hade i början. Men mår ju så mycket bättre utan dom... :)

Jag själv finner mitt jävaranamma i att försöka förstå att det inte är någon annan som tvingar mig hålla på med detta.

Jag har valt att göra det och det fungerar. Varför skulle jag inte fortsätta? Om jag fuskar så är det inte som att jag lyckas "lura" någon.

Jag misslyckas. Det är ok att misslyckas ibland. Ingen är perfekt och allt är relativt.

Men varje gång jag inte gör som jag sagt att jag ska göra så är det ett misslyckande.

Livet är komplicerat nog utanför vad man äter, och svårt nog att förstå utanför var man äter. Så att kontrollera just den aspekten är förhållandevis enkelt om man tänker på det. 

Att känna ångest över misslyckanden där är slöseri med ångest då man istället bara kan välja att "göra rätt" och lämna misslyckande till saker som är svårare att "göra rätt". 

Om du inte gör det redan så föreslår jag att du, för att få bättre kontroll, skriver ner allt du äter en tid för att veta säkert vars du ligger. Om det är självkontroll du är ute efter alltså.

Jättebra beskrivet!

Lilla gumman du är jätteduktig! Se på vad du åstadkommit inte på vad som inte nått målet. Målet kanske var fel ställt?

Om du känner dej utanför på jobbet kan du väl ha med dej nåt egengjort småfika... ketobollar eller nåt. Jag är säker på att folk börjar fundera när de ser alternativ.

Kärringar måste ha lite hull så de klarar av ev svackor (iofs är jag mer kärring än du)

Tack stoscha!

Men vad jag gnäller...haha...var inte alls tänkt så...men men. Som sagt...ska kravla mej upp ur svackan. Angående mål så har jag inte alls för högt ställda mål...det mål jag har (om man talar vikt mässigt) ligger troligen minst 5 kilo över jag skulle väga enligt norm...så inte alls orimligt kan jag tycka. :)

Men som jag skrev...det är inte alltid lätt...jag är inte helt "botad" från sockersug...långt ifrån. Ser gott ut...det skulle smaka gott...även om det förmodligen är gräsligt sött. I fjol sommar bestämde jag mej för att tillåta mej en glass...jag avstod...I år har jag tänkt detsamma...får väl se...hur det blir. Vet inte om det kommer att smaka gott...eller om jag kommer att dyka ner i glassboxen och aldrig ta mej upp igen...Det är DÄR rädslan ligger. Det är därför jag aldrig vågar... :)

• Like 1

KOLESTEROL! Jorå...samtal förra veckan med min läkare och han var då lite orolig för mitt kolesterol. Hm... :huh:

Total kolesterol 6,6 fördelat på

HDL 1,7 - är ett bra värde väl?

LDL 4,9 - mindre bra

Triglycerider 0,9 - bra!

Fastevärden (ca 12 timmar) så klart...men skulle jag ha fastat längre?

I november 2012 var mitt LDL på 3,7 - Glömde fråga om de andra...Efter detta har jag :

1. Slutat röka - Rökfri i snart 2,5 år

2. Börjat motionera regelbundet - 2 år

3. Gått ner ca 16 kg, med hjälp av LCHF. ca 1,5 år

4. Dricker mindre alkohol ( har aldrig varit storkonsument, men har minskat betydligt efter start av LCHF).

Vad ska jag göra mer?

Nya prover till hösten. Klart som f*n att jag blir fundersam...försöker läsa...ta till mej...om "myterna om kolesterol". Och jag ÄR ju själv skolad i att det inte är bra med högt kolesterol. Hur fan ska jag motivera till denna läkare att fortsätta med LCHF. Sa bara att jag äter kolhydratsfattig kost...inget mer.

Ska jag vara orolig? fundersam är jag iaf. :( Tilläggas bör att jag tillhör riskgrupp. Har hjärt- och kärlsjukdomar i familjen. Hjärtinfarkter och stroke samt att jag själv behandlats för högt blodtryck sedan jag var 34 år gammal.

Hur som helst...semestervecka 2 inleds...med regn och rusk. :wacko: Tänker inte tillåta mej att bli upprörd av vädret...nä... B)

Idag...biltvätt (efter att ha åkt på leriga vägar i helgen så behövs det).

Packar och åker norröver i möra...till mamsen. Gött. :wub:

• Like 1

Kanske fel ställe men jag tyckte kommentaren om att unga rasar fort i vikt med LCHF med gamla kärringar och gubbar har det betydligt segare. Kan ju kanske bero på att vi har ett stabilare genetiskt mönster ju äldre vi blir. Vi har misshandlat våra kroppar under betydligt längre tid (fler blåmärken, och blåmärken som har blåmärken).

Teorier bara.

Sen har du ett av de svåraste problemen av alla: Stress. Tänk dig att knata in på jobbet så där lite halvslappt, drösa ned i en soffa, smutta på lite kaffe, bläddra i en tidning, lösa resten av korsordet i DN, masa dig bort till skrivbordet, svara på lite mail, ta en promenad med kollega i solen..... dag in och dag ut. Jag tror allvarligt på att du skulle droppa minst ett kilo bara på den omställningen  :D

Öh...förstår ärligt talat inte alls din kommentar av om stress? I mitt arbete kan jag sällan sitta i soffa och sippa kaffe...än mindre lösa korsord...masa mig bort till skrivbordet??? Vet du överhuvudtaget vad jag jobbar med? Ta en promenad med en kollega...? På arbetstid..??? Jag har i bästa fall 30 minuters lunch...om ens det hinns med...och hinner på den tiden INTE både äta...byta om...ta en promenad...byta om igen...

Sen att jag promenerar 2-3 mil i veckan...har du tydligen missat.

• 4 weeks later...

Närå...har inte fastnat i solstolen (suttit i en sån EN gång på semestern...inte drunknat heller (ej badat än...14 grader var det sist...Hujedamej)

Däremot blev det inte riktigt som jag tänkt mej med semestern...förutom USELT väder...en nationaldag i snöyra (firade i Hamrafjällen :P )...Men haft mysiga dagar där för det...och umgåtts med mammsen och rattat runt Höga Kusten...sååå vackert :wub: Varit en snabbsväng till Åland med tösen...Hur mys som helst...förutom att jag inte riktigt mådde bra...

MEN...Sjukskriven...SUCK! :angry:

Ett urspårat blodtryck...då min (ena) doktor tyckte vi skulle byta medicin för nån vecka sen...Hm. Blev bara "kattskit" av det kan jag säga. Haft otalig kontakt med HC...besök där som slutade med ambulanstransport till akuten...Bröööl. Såg nåt på EKG...men frikänd. BT 160/115...Visslat i öronen och haft huvudvärk...Ny medicin sedan en vecka och håller tummen igen...Skulle börja jobb på måndag men fick ej det för "tant doktorn". Känner mej lite uppgiven faktiskt. :(

Har ju haft ett bra blodtryck (medicinerat i 15 år)...men sista året har det legat toppen...förutom...då jag var på rutinkontroll till HC i våras...Men...jag skyllde på lakritspiller som jag tuggat lite...och när jag införde lakritsstopp...så sjönk det...Simsalabim! Men...byte av medicin skulle det bli ändå...Prutt!

Så...med facit i näven...blev det ingen 100%igt  bra semester...

Over and out! :ph34r:

• Like 2

Närå...har inte fastnat i solstolen (suttit i en sån EN gång på semestern...inte drunknat heller (ej badat än...14 grader var det sist...Hujedamej)

Däremot blev det inte riktigt som jag tänkt mej med semestern...förutom USELT väder...en nationaldag i snöyra (firade i Hamrafjällen :P )...Men haft mysiga dagar där för det...och umgåtts med mammsen och rattat runt Höga Kusten...sååå vackert :wub: Varit en snabbsväng till Åland med tösen...Hur mys som helst...förutom att jag inte riktigt mådde bra...

MEN...Sjukskriven...SUCK! :angry:

Ett urspårat blodtryck...då min (ena) doktor tyckte vi skulle byta medicin för nån vecka sen...Hm. Blev bara "kattskit" av det kan jag säga. Haft otalig kontakt med HC...besök där som slutade med ambulanstransport till akuten...Bröööl. Såg nåt på EKG...men frikänd. BT 160/115...Visslat i öronen och haft huvudvärk...Ny medicin sedan en vecka och håller tummen igen...Skulle börja jobb på måndag men fick ej det för "tant doktorn". Känner mej lite uppgiven faktiskt. :(

Har ju haft ett bra blodtryck (medicinerat i 15 år)...men sista året har det legat toppen...förutom...då jag var på rutinkontroll till HC i våras...Men...jag skyllde på lakritspiller som jag tuggat lite...och när jag införde lakritsstopp...så sjönk det...Simsalabim! Men...byte av medicin skulle det bli ändå...Prutt!

Så...med facit i näven...blev det ingen 100%igt bra semester...

Over and out! :ph34r:

Jag hoppas att du får ordning på blodtrycket, det är inte stressrelaterat? Med tanke på det höga arbetstempot och ansvaret du har på ditt arbete :mellow:

Vad roligt att du tycker om Höga Kusten, det är ett vackert område :)där bor jag :)

• Like 3

• 5 weeks later...

Ja men tjingeling...så här i sommarvärmen! Eller snålblåsten och regnet. Nåväl...det var vädret det...då var det avhandlat...ska inte nämna det något mer! ;)

Hoppas att alla mår gott iaf! Här har det varit upp och ner...med en hel del...Är det inte det ena...så är det de andra som" käringa sa när ho blödde näsblod"! :wacko: Har haft bättre somrar om man säger så. Först ett urspårat blodtryck...som jag TROR ligger bra. -_- Sen är jag, med stor sannolikhet, på väg in i menopausen...med dunder och brak! Häpp! Så toppar vi det med magont och hög feber...som INTE var mina berömda "fickor"...utan...UVI...jorå :o. Blev en kur antibiotica det! Check på den!

Men...det som är jobbigast...är att jag har lite svårt att hålla mej på banan...LCHFbanan. :( Av någon anledning så har jag trots SMÅ avåkningar...stått still eller tom gått NER i vikt...Troligen för att jag ätit för lite...ingen aptit alls. Så blir det när jag inte mår ok...då vill jag inte äta överhuvudtaget. Mat är då mycket överskattat anser jag...Leker med tanken att äta mer kolhydrater...vilket jag iofs har gjort...Men...inte överdrivet mycket...Smyger sig på lite och VET...att om jag skulle räkna på intaget...så skulle det def bli för mkt. Tror jag iaf. Jag är less...riktigt less...igen! Och vet vad det beror på...jag är så enkelspårig när det gäller vad jag äter...Och då tröttnar man fort. Man kan inte leva på ägg (i olika former) och smör. Börjar ju faktiskt lessna på ägg med! :unsure:

Önskar att jag skulle få VRÅLONT i magen eller huvvet då jag gör avstegen...men inte då...Ja...mina avsteg...hm...vilka är de egentligen...Nån Finncrisp...har ätti en GLASS...(första på 1½ år)...var väl så där...Ätit jordgubbar...och en del vattenmelon (jäddrans vad goda dom är nu). Har "mölat" i mej ca 5 hemmagjorda potatisklyftor...Gott!

Det är ofta det här med "tillbehören"...Broccoli står mej upp i halsen...Vitkålen står mej till öronen...Blomkål kommer jag överhuvudtaget inte överens med...

Men...det som håller mej kvar...är faktiskt rädslan att gå upp de kilon som faktiskt ramlat av mej. Så är det. Det TAR emot att helt plötsligt börja äta (till viss del) som tidigare...Tar emot nåt så förskräckligt. Så är det! Så jag kämpar på...och hoppas på att jag ska hitta motivationen igen.

Det var gnället det! Nog med gnäll! :P

Nu till nåt positivt och vrålkul...GEOCACHING. Japp! :D HUR KUL SOM HELST! Av en slump så fick jag "googla" på det och sen var jag fast! Har tydligen funnits i 15 år (globalt) men de senaste åren ökat ordentligt. Jag, dotter och särbo letar "cacher" med glad nybörjar iver. Vi har massor att lära och blir mäkta impad av de, som utövar detta till fullo. Eliten! Jisses!

Äntligen har jag/vi hittat nåt som tar oss till platser, skog och mark, naturreservat och stadskärnor, som vi inte skulle ha besökt annars.

Det är roligt att leta efter "skatter"! :)

Nä...nu ta tag i dagen...Fredag och ledig, innan helgen skall jobbas!

Tjoflöjt!

• Like 2