mojs Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Då var vi här, nystart med lchf och början på ett nytt liv Började dagen med en mbc (som jag aldrig smakat förut) Smakade faktiskt riktigt gött, nästan som en latte. Har inte haft i lika mycket fett som de flesta recept säger att man ska ha. Tänkte börja lite försiktigt och se vad magen tycker om allt detta fett, vill ju inte sitta på dass hela dagen. Hade 3dl hyffsat starkt kaffe, 1msk kokosfett utan smak samt 1msk osaltat smör. Får se framåt dagen vad magen tyckte om detta, hehe. Sen till lunch hade jag tänkt mig lövbiff som jag rullar ihop med en klick philadelphia och lite ruccolasallad och steker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marsali Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Låter som en utmärkt plan! lycka till, och stå emot övergångsbesvären som kan vara ngn vecka, jag lovar att det blir värt det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mojs Posted January 7, 2013 Author Share Posted January 7, 2013 Hittills verkar magen ha godtagit mbc kaffet från imorse i alla fall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 I morgon får du pröva med kokos (jag använder det ekologiska kallpressade med smaken kvar) och dubbel mängd smör! I Jag tycker det är godare än med mindre mängder. Man blir beroende ! Lunchen låter god men lite fettfattig? Kanske en smörklick uppepå lövbiffen, varför inte aromsmör? Lycka till med ditt nya liv!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mojs Posted January 7, 2013 Author Share Posted January 7, 2013 Steker först ruladerna i rejäl klick smör, sedan i med grädde och en skvätt vatten+kryddor. Så det blir rullader i sås Använde 1msk ekologisk kokosolja, smaklös och luktfri, http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/kokosfett-smaklost-eko-400-gram?&utm_source=tradedoubler&utm_medium=CPO&utm_campaign=tradedoublersegid=1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linen Posted January 7, 2013 Share Posted January 7, 2013 Aldrig provat MBC och det måste jag ju...vad står det för exakt?? Lycka till 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mojs Posted January 7, 2013 Author Share Posted January 7, 2013 Magic bullet coffee starkt Kaffe blanda i 1-2msk kokosolja/smör blanda i 1-2msk osaltat smör Mixa i exempelvis en blender =En riktigt fet latte Finns många variationer på den så man får testa sig fram vad man gillar. Bra om man som jag inte riktigt orkar med att steka ägg/bacon eller annan frukost på morgonen. Riktigt mätt blev man också 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acce Posted January 10, 2013 Share Posted January 10, 2013 Då var man inne på dag 4 då, hittills har allt gått bra förutom en fruktansvärd migränliknande huvudvärk dag 2 samt att jag varit väldigt trött dessa 4 dagar, en trötthet som inte verkar gå att sova bort. Minus 2,4 på vågen på 4 dagar är ju inte helt fel, dock vet jag ju att det mesta är vätska. Fläskkarrégryta med svamp står och puttrar på spisen till middag. Har ingen aning om det kommer gå att äta dock Tycker det är oerhört svårt med kryddning då det gäller matlagning, för det mesta smakar det nästan inget alls trots att man tycker man öst i hur mycket kryddor som helst. Någon som har nått tips hur man kryddar bäst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acce Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Ouch, dag 5, när ska denna obeskrivliga trötthet gå över, känner mig som en vandrande zoombie minst sagt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrik74 Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Tålamod det släpper sen kommer du säga att det var värt varenda dag vill inte skrämmas men jag hadde övergångsbesvär ca 4 veckor men det var värt varenda dag lycka till och mycket tålamod som sagt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChristianP Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Körde igång hårt efter att ha slarvat i december.. Känner inte av några omställningsproblem, om man inte räknar att jag vaknar mycket tidigare.Ser det som en positiv effekt Nu är det LCHF och träning som gäller. Har börjat riktigt bra. Den som är intresserad kan klicka in på min blogg nedan.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
melderv Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 acce! I'm with you! Jag är på dag 6 nu. Inte riktigt newbie, då jag kört "liberal LCHF" sedan september, men strikt lchf har jag aldrig lyckats ta mig igenom tidigare... Nu tar vi och grejar det! Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted January 11, 2013 Share Posted January 11, 2013 Fläskkarrégryta med svamp står och puttrar på spisen till middag. Har ingen aning om det kommer gå att äta dockTycker det är oerhört svårt med kryddning då det gäller matlagning, för det mesta smakar det nästan inget alls trots att man tycker man öst i hur mycket kryddor som helst. Någon som har nått tips hur man kryddar bäst Det där är nog en vanesak, precis som hur man upplever sötma. Både färdigmat och många kryddblandningar innehåller smakförstärkare, så det är inte konstigt att maten inte smakar så mycket i början när man tar bort dem. Jag har gradvis minskat kryddbeståndet sedan jag började med LCHF. Nu för tiden står det i princip bara salt, peppar av olika slag, paprikapulver, kanel, saffran och kryddörter i hyllan. Men jag upplever det inte alls som smaklöst. Så det där ger sig nog med tiden, ska du se. Håll ut! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acce Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Hmm, Upptäckt ett litet moment 22. Jag blir ju typ aldrig hungrig längre, nu till lunch exempelvis så fick man nästan tvinga in sig lite mat. Det är ju inte så konstigt om man blir trött/orkeslös får huvudvärk etc om man inte får i sig mat/näring. Tilläggas kan att jag aldrig haft problem med hunger tidigare Börjar alltid dagen med en magic bullet, mest för att det är gott inte för att jag känner mig jättehungrig på morgonen. Efter detta så all hunger som bortblåst, igår blev det mbc på morgonen sen inget på hela dagen fram till middag då det blev lite kött och sås. Detta gjorde förstås att man var riktigt orkeslös/trött mest hela dagen samt huvudvärk, ingen huvudvärk som kräver alvedon, mest som en låg molande huvudvärk, svårt att förklara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HealthyBasterd Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Hmm, Upptäckt ett litet moment 22. Jag blir ju typ aldrig hungrig längre, nu till lunch exempelvis så fick man nästan tvinga in sig lite mat. Det är ju inte så konstigt om man blir trött/orkeslös får huvudvärk etc om man inte får i sig mat/näring. Tilläggas kan att jag aldrig haft problem med hunger tidigare Börjar alltid dagen med en magic bullet, mest för att det är gott inte för att jag känner mig jättehungrig på morgonen. Efter detta så all hunger som bortblåst, igår blev det mbc på morgonen sen inget på hela dagen fram till middag då det blev lite kött och sås. Detta gjorde förstås att man var riktigt orkeslös/trött mest hela dagen samt huvudvärk, ingen huvudvärk som kräver alvedon, mest som en låg molande huvudvärk, svårt att förklara. Dricker du ordentligt med vatten? Man blir ju som du säkert vet av med väldigt mycket vätska, så fyller du inte på får man väldigt ont i huvudet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acce Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Jag brukar fylla 2 st 1,5l petflaskor med vatten som jag brukar få i mig under dagen, och det borde ju räcka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 12, 2013 Share Posted January 12, 2013 Du förlorar även en del salt så kompensera med att salta maten lite mer alternativt, salt i ett glas vatten. Tror orkeslösheten/tröttheten är omställningsbesvär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acce Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 Yey! Då var vecka 1 avklarad med följande resultat. -3,1 kg på vågen och -1 cm i midjan Är detta ungefär vad man kan förvänta sig av vecka 1, bra/dåligt? Huvudverken och tröttheten verkar också ha försvunnit 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HealthyBasterd Posted January 14, 2013 Share Posted January 14, 2013 Yey! Då var vecka 1 avklarad med följande resultat. -3,1 kg på vågen och -1 cm i midjan Är detta ungefär vad man kan förvänta sig av vecka 1, bra/dåligt? Huvudverken och tröttheten verkar också ha försvunnit Härligt! Låter som en mycket bra vecka! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts