Gunilla_P Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Är det dax för Sverige att införa skatt på socker? http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/10677712/World-Health-Organisation-advises-halving-sugar-intake.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Nej! Men att sänka momsen på ekologiska grönsaker skulle vara ett bra styrmedel. Var det inte på tal om att Livsmedelsverket också skulle halvera sina rekommendationer? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Slopad moms på gräsbeteskött hade varit bättre investerade pengar! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Slopad moms på gräsbeteskött hade varit bättre investerade pengar! Ja! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Nej! Men att sänka momsen på ekologiska grönsaker skulle vara ett bra styrmedel. Var det inte på tal om att Livsmedelsverket också skulle halvera sina rekommendationer? Det vore ju bra men ändå bättre om man helt slopade sina rekommendationer. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Trevligt att se en tidning som inte är köpt av sockerindustrin. Den kommer jag läsa mer av i fortsättningen. Ser nu efter lite googlande att fler tidningar har skrivit om detta.........hmmmm, jaja....kanske att det var en nyhet som säljer. Men en i rätt riktning iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Slopad moms på gräsbeteskött hade varit bättre investerade pengar! Vad baserar du detta på? Personlig preferens eller något annat? Jag tror det skulle vara svårt att få bred acceptans för statliga subventioner till köttproduktion, speciellt när det finns en strävan i samhället att minska köttkonsumtionen. Varför inte börja med grönsaker? Både LCHF:are, vegetarianer, forskare, beslutsfattare etc borde väl kunna enas om att vi bör äta mer grönsaker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Vad baserar du detta på? Personlig preferens eller något annat? Jag tror det skulle vara svårt att få bred acceptans för statliga subventioner till köttproduktion, speciellt när det finns en strävan i samhället att minska köttkonsumtionen. Varför inte börja med grönsaker? Både LCHF:are, vegetarianer, forskare, beslutsfattare etc borde väl kunna enas om att vi bör äta mer grönsaker? Det hade nog inte varit något problem då gräsbeteskött till sin natur måste bli hyfsat småskalig och ekologisk samt gynna landsbygdens utveckling! Det är väl mest några veganer som vill minska köttkonsumtionen.. tror de flesta vill ha råd att äta mer eller iallafall bättre och billigare! Jag har inga som helst problem med att äta grönsaker.. och propagerar å det vildaste för att folk skall äta mer grönt.. speciellt mer av grönsaker med låg stärkelsehalt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Både LCHF:are, vegetarianer, forskare, beslutsfattare etc borde väl kunna enas om att vi bör äta mer grönsaker? Vem/vilka är "vi" som borde äta mer grönsaker? Tycker mig märka att de flesta som hänger på detta forum äter massor av grönsaker. Och jag gissar att veganer också gör det..? De som inte äter oekologiska grönsaker ökar sannolikt inte sin konsumtion pga skattelättnader. Och jag håller med Zepp, med lite hjälp kan vi styra köttproduktionen till något näringsmässigt och (i mina ögon) etiskt bra! Fast det sista håller du nog inte med mig om... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Slopad moms på gräsbeteskött hade varit bättre investerade pengar! japp, man blir så j***a trött på all importerat kött. Att folk inte fattar att fläskfilé som kostar, 49:-/kg ("Extra extra extra just idag!!!!++++"). Det har sitt pris! både näringsmässigt, etiskt och smakmässigt. För att inte tala om vad det gör för Svenska köttbönder Och exemplet som "Plus" tydligt och klart visade angående fryst kyckling här om veckan....och slv:s attityd.....guuuuud. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Jag tror det skulle vara svårt att få bred acceptans för statliga subventioner till köttproduktion, speciellt när det finns en strävan i samhället att minska köttkonsumtionen. Varför inte börja med grönsaker? Både LCHF:are, vegetarianer, forskare, beslutsfattare etc borde väl kunna enas om att vi bör äta mer grönsaker? Sedan jag gick över till paleo/LCHF för två år sedan äter jag enormt mycket grönsaker, tror inte det finns plats i magsystemet för ytterligare ökning Kött, fisk och skaldjur äter jag ungefär som tidigare, dock. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Vad baserar du detta på? Personlig preferens eller något annat? Jag tror det skulle vara svårt att få bred acceptans för statliga subventioner till köttproduktion, speciellt när det finns en strävan i samhället att minska köttkonsumtionen. Varför inte börja med grönsaker? Både LCHF:are, vegetarianer, forskare, beslutsfattare etc borde väl kunna enas om att vi bör äta mer grönsaker? Gräsbetad köttproduktion behövs för åkermarken. Det har varit flera artiklar på senaste tid om hur den förfallit. Plus Zepps inlägg om att gynna landsbygden. Och alla svenska köttproducenter som behövs. Jag tycker man skulle införa att offentliga sektorn borde använda svenskt kött. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Nej! Men att sänka momsen på ekologiska grönsaker skulle vara ett bra styrmedel. Var det inte på tal om att Livsmedelsverket också skulle halvera sina rekommendationer? Håller med! Fast sänk momsen på allt (Svenskt) ekologiskt. Inklusive kött. Även om man är av etiska skäl inte gillar kött, vilket jag respekterar, så kommer ju folk inte sluta äta kött imorgon. Och att då även förorda momssänkning på svenskt eko-kött måste ju även du hålla med om! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Personligen skulle jag gärna se ett förbud på försäljning av kött som inte uppnår bra djurhållningsstandard. Detta skulle dock mer eller mindre innebära att majoriteten av utländskt kött och charkprodukter med tveksamt ursprung försvann från hyllorna. Samma med frukt och grönsaker, att man fasade ut användandet av kemikalier inom en 10-årsperiod. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Personligen skulle jag gärna se ett förbud på försäljning av kött som inte uppnår bra djurhållningsstandard. Detta skulle dock mer eller mindre innebära att majoriteten av utländskt kött och charkprodukter med tveksamt ursprung försvann från hyllorna. Samma med frukt och grönsaker, att man fasade ut användandet av kemikalier inom en 10-årsperiod. Bra idé! Det skulle jag lätt skriva under på. Och straffskatta/tulla långväga djurtransporter. Vad har de etablerade partierna för åsikt i dessa frågor? Någon som har koll? Man kan ju anta att MP och C kan vara drivande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Är det dax för Sverige att införa skatt på socker? http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/10677712/World-Health-Organisation-advises-halving-sugar-intake.html Sorry för att jag/vi är OT 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts