jiim Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Sökte lite på forumet men hittade inga bra svar. Är för övrigt helt ny med LCHF Många använder Stevia eller Sukrin att söta med, varför? Vad menas med att ett sötningsmedel påverkar eller inte påverkar blodsockret? Ska jag räkna bort de kolhydrater som inte påverkar blodsockret? Exempelvis har fabrikatet "carb zone" choklad som endast innehåller knappt ett gram kolhydrat, resten är sockeralkoholer som inte påverkar blodsockret. Ska jag räkna denna som ett gram kolhydrat? Vilka sötningsmedel (som man kan köpa i affären) påverkar inte blodsockret? Är det endast dem som består av sockeralkoholer? Vilka sötningsmedel (som man kan köpa i affären) är kalorifria (Vad jag kan se har alla runt 80-100% kolhydrater.)? Jag har en burk suketter strö hemma. Påverkar den blodsockret? Det står 85& kolhydrater. stämmer det? Eller ska jag köpa stevia eller sukrin? och varför i så fall? Tacksam för svar på alla mina frågor Med vänlig hälsning, Jim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Släng suketterna.. tror det är Aspartam i dem.. de kan du bekämpa myror med i stället.. de dör som flugor, (myror)! På Ica har de ICA sötströ, det är en blandning av Erythriol (sukrin) och Stevia! I Sverige (EU?) har vi vår märkning.. man skiljer på kolhydrater och fibrer.. men sockeralkoholer faller inom kolhydraterna.. då de inte är fibrer.. så man får kolla upp varje sockeralkohol för sig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Håller med Zepp - köp ICA:s "Sötströ" eller "Sukrin" som är 100% erytritol. Kan på sin höjd bli lite gaser i tjocktarmen, men det blir god mat för de nyttiga bakterierna där 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted March 5, 2014 Author Share Posted March 5, 2014 Hej och tack Då ska jag se om den har den i ICA-butiken här, Påverkar denna blodsockret (Antar att den inte gör det eftersom det är sockeralkoholer)? Har den några kolhydrater eller kalorier? Ska man räkna in dessa kolhydrater i sin LCHF "kolhydrats-budget"? Med vänlig hälsning, Jim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Hej och tack Då ska jag se om den har den i ICA-butiken här, Påverkar denna blodsockret (Antar att den inte gör det eftersom det är sockeralkoholer)? Har den några kolhydrater eller kalorier? Ska man räkna in dessa kolhydrater i sin LCHF "kolhydrats-budget"? Med vänlig hälsning, Jim Nej det påverkar inte blodsockret, fastän det kan vara listat som kolhydrater på innehållsdeklarationen. Osmältbara kolhydrater (såsom erytritol) följer med till tjocktarmen där de fermenteras av nyttiga bakterier. Du får en del kortkedjiga fettsyror in i blodet samt gaser som behöver ut (men det är små mängder). Så du räknar inte in dem i "kolhydrat-budgeten". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Det är 100% kolhydrater.. men de kan inte användas av din kropp utan går rätt igenom dig.. eller bara bråkdelar av procent. Erythriol är en sockeralkohol medans stevia är en annan substans (glykosid?) som smakar sött. Sådant som kroppen inte kan metaboliseras räknas varken som kalorier eller som kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Det kan trigga sötsug och hos vissa höja blodsockret varför ska du i början av LCHF kost börja laborera med sörning vänj dig av med sockerbegär i stället. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted March 5, 2014 Author Share Posted March 5, 2014 Tack Gäller även samma för dessa chokladsorter med låg "netto kolhydrathalt" (<1% netto kolhydrater)? Fast jag förstår att sockeralkoholerna tas upp av kroppen eftersom de innehåller kalorier?? Vad gäller fibrer? Är det samma sak att de inte räknas in i kolhydratsbudgeten? Har hört att ca hälften "tas upp"? Margareta: Jag äter socker mycket sällan och har väldigt lågt sockerbegär. Men i många godis och efterrättsrecept står det man ska använda detta och skulle gärna prova något gång. Låter också hälsosammare med LCHF-godis under en LCHF-kost än att äta socker-godis under en kolhydratsbaserad kost.a Med vänlig hälsning, Jim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Tack Gäller även samma för dessa chokladsorter med låg "netto kolhydrathalt" (<1% netto kolhydrater)? Fast jag förstår att sockeralkoholerna tas upp av kroppen eftersom de innehåller kalorier?? Vad gäller fibrer? Är det samma sak att de inte räknas in i kolhydratsbudgeten? Har hört att ca hälften "tas upp"? Margareta: Jag äter socker mycket sällan och har väldigt lågt sockerbegär. Men i många godis och efterrättsrecept står det man ska använda detta och skulle gärna prova något gång. Låter också hälsosammare med LCHF-godis under en LCHF-kost än att äta socker-godis under en kolhydratsbaserad kost.a Jim Gäller det bara för dej själv kommer du inte att behöva sötningsmedel efter ett tag på LCHF. I och med att vi slutar äta sånt som blir socker i kroppen utveclas smaklökarna och mycket smakar sött som varit neutralt innan. Om du då inte motionerar smaklökarna känns söta saker rent ut sagt äckliga efter ett tag. Däremot om du ska baka till gäster så måste du nog använda sötningsmedel, fast ofta går det att dra ner sötningen rätt rejält ändå. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Det är samma där.. du får kolla upp varje sockeralkohol för sig! Digesterbara fibrer omvandlas till fettsyror i tarmen.. det märker du främst på gasbildningen.. men de fettsyrorna anses gynna tarmhälsan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted March 5, 2014 Author Share Posted March 5, 2014 Så eftersom de omvandlas till fettsyror i tarmen så påverkar fibrerna inte heller insulin och blodsocker? Med vänlig hälsning, Jim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 Så eftersom de omvandlas till fettsyror i tarmen så påverkar fibrerna inte heller insulin och blodsocker? Med vänlig hälsning, Jim Precis, fettsyrorna släpps in genom väggen i tjocktarmen och börjar cirkulera i blodet. Eftersom det är fett höjer det inte blodsockret, men jag tror att fett triggar en liten dos av insulin. Men inget som är metabolt skadligt. Fettet som bildas av bakterierna kan användas direkt i tarmens egen förbränning eller i vilka muskel- eller fettceller som helst i kroppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted March 6, 2014 Author Share Posted March 6, 2014 Precis, fettsyrorna släpps in genom väggen i tjocktarmen och börjar cirkulera i blodet. Eftersom det är fett höjer det inte blodsockret, men jag tror att fett triggar en liten dos av insulin. Men inget som är metabolt skadligt. Fettet som bildas av bakterierna kan användas direkt i tarmens egen förbränning eller i vilka muskel- eller fettceller som helst i kroppen. Tack för dina exakta och lättförstådda svar. Det är väldigt intressant 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 När Coca cola lanserade cola light skulle folk byta till det för att vara hälsosamma. När minimjölk dök upp på marknaden skulle lättmjölksdrickarna prova det för det var mindre fett = mer hälsosamt osv osv. Nej, jag köper inte ersätningsprodukterna för fem öre! Jag började med LCHF för att komma ifrån fika träsket, sockerberoendet och att det var socker i all förbaskad mat. Jag och min man fattade beslutet att vi var värda mer än att findus, felix och co skulle tjäna pengar på vår ohälsa. Jag som sockerberoende insåg rätt snabbt att byta ut socker mot sötningsmedel inte skulle hjälpa mitt beroende för fem öre. Lite som att ge nikotintuggummi till en rökare eller alkoholfriöl till en alkoholist. Hur många fixar det? Nej, jag var tvungen att komma ifrån de dåliga vanorna helt! De enstaka efterrätterna som vi gör gör vi utan att tillsätta något sött. Ska vi ha gäster och ska ha någon efterätt kan vi använda honung eller söta med frukt som päron eller äpple. Jag är mest rädd att i jakten på ersättningsprodukter till det söta kommer det dyka upp ännu mer sötningsmedel som tillverkarna hävdar är ofarliga men som kommer bidra till att fler sjukdomar dyker upp och så kommer LCHF få skulden för det. Efter att ha läst avslöjandet på kostdoktorns blogg om carb zone finns det inte en chans i världen att ajg kommer att köpa en enda produkt som kommer från dem! Jag skulle misstänka att de räknat fel kolhydratsmängd på choklden precis som på de andra produkterna. Carbzones mörka choklad innehåller inulin. Även låga halter av inulin kan ge diare. Carbzones choklad innehåller även sojalecitin som är rena skräpet. Det krävs en kemiskprocess för att utvinna det, man använder bla bensin för att utvinna sojalecitin. Känns inte direkt hälsosamt. Aromämnet vanilj kan komma från bäveranus. Jag tittade på Lindts 90% choklad som innehåller: kakamoassa, fettreduceradkakao, kakaosmör, socker och Bourbon vaniljstång. Även om jag väljer att undvika socker så av carbzones 70% coklad och Lindts 90% choklad skulle jag vilken dag som helst välja Lindts. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 @ Aleks. Slut på gilla igen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Personligen försöker jag att stadigt minska ner användningen av sötningsmedel...om man lyckas med det...och kanske använder sötningsmedel 1-2 ggr per vecka...eller ännu mer sällan...då tror jag att du kan använda vilket sötningsmedel du vill...egentligen skulle det ju vara OK med vanligt socker då också...men många här menar att det försämrar kroppens fettförbränning, så jag undviker det. ...så jag tycker att aspartam ger bäst sötma (Sukrin) och antagligen är det helt ofarligt om du tar det någon gång ibland. Det är ju många som hinkar i sig Cola light varje dag...och överlever ganska länge ändå Att dagligen trycka i sig sötningsmedel (oavsett sort) tycker jag är olämpligt. Farligheten eller ofarligheten för dessa bygger mest på spekulationer, låt andra testa detta på sina kroppar...vem vet om något årtionde eller så kanske det finns säkrare svar i den här frågan. Om du använder sötningsmedel på det sätt jag beskrivit här (eller inte alls) så behöver du inte bekymra dig över dess eventuella påverkan på blodsockret. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Vivanis 92% choklad!!!! Bäst! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Sukrin innehåller väl inte aspartam? Aspartam är ju ett väldigt tveksamt sötningsmedel, mer i samma kategori som natriumglutamat (dvs nervgift). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Sukrin innehåller väl inte aspartam? Aspartam är ju ett väldigt tveksamt sötningsmedel, mer i samma kategori som natriumglutamat (dvs nervgift). Haha..tack, så bra koll har jag ... hursomhelst det är Sukrin jag tycker är gott (trodde det var Aspartambaserat). Men jag håller ändå fast vid vad jag sa ...om man använder sötning sällan så är det bara att ta det man gillar (om man inte har specifika problem med något medel förstås). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Ska chokladen bara ätas naturell väljer jag som gourmet - Chocolate Bonnat Chuao den är visserligen 75% men en mycket liten bit smakar mer än en kaka Lindt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Haha..tack, så bra koll har jag ... hursomhelst det är Sukrin jag tycker är gott (trodde det var Aspartambaserat). Men jag håller ändå fast vid vad jag sa ...om man använder sötning sällan så är det bara att ta det man gillar (om man inte har specifika problem med något medel förstås). Det som jag tror är farligt med aspartam är att det finns i light-läsk och många, särskilt unga kvinnor, dricker det för att få söt smak utan att det ska påverka vikten. Det kan säker bli en halv-liters flaska om dagen, varje dag, kanske i ett par år. Med tanke på de problem man har funnit med just aspartam så tycker jag inte det är så bra... men jag är egentligen inte emot sötningsmedel, utan bara just aspartam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted March 7, 2014 Share Posted March 7, 2014 Instämmer att vivanis är underbart god... Dock bara hittat 85 %. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 7, 2014 Share Posted March 7, 2014 92% finns på lchf butiken, på coop i Orminge och på primaten i Uppsala. Den innehåller bara 10 gr kh per kaka, super! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 7, 2014 Share Posted March 7, 2014 Aromämnet vanilj kan komma från bäveranus. Det som kommer ur en bäveranus skulle jag föredra.. före alla andra kemiska och konstgjorda produkter! Nu misstänker jag dock att det handlar en körtel belägen strax bredvid vid anus.. sk bävergäll! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 7, 2014 Share Posted March 7, 2014 Jag har druckit shot på bävergäll... Det smakade INTE vanilj, om man säger så... Men å andra sidan var det på 80-talet så dekanske inte visste hur man skulle tvista till det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted March 7, 2014 Author Share Posted March 7, 2014 Idag köpte jag ICA stevia sötströ, som ni här rekommenderade Som jag förstod det rätt så innehåller detta energi/kalorier, men påverkar inte blodsockret å räknas inte in i min kolhydratsbudget Nu är det inte tänkt att jag ska överförbruka detta, haha. Har inte ens något sötsug. Fast är nyfiken på hur LCHF-gottis smakar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 7, 2014 Share Posted March 7, 2014 Idag köpte jag ICA stevia sötströ, som ni här rekommenderade Som jag förstod det rätt så innehåller detta energi/kalorier, men påverkar inte blodsockret å räknas inte in i min kolhydratsbudget Nu är det inte tänkt att jag ska överförbruka detta, haha. Har inte ens något sötsug. Fast är nyfiken på hur LCHF-gottis smakar. Vet inte om jag förleder dig men här har du länken till en massa LCHF gottis! http://mariannslchf.se/kategorier/bakverk/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Det som kommer ur en bäveranus skulle jag föredra.. före alla andra kemiska och konstgjorda produkter! Nu misstänker jag dock att det handlar en körtel belägen strax bredvid vid anus.. sk bävergäll! Oavsett vilken del av bäverns bakdel så fördrar jag riktig vanilj Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted March 10, 2014 Share Posted March 10, 2014 Ska chokladen bara ätas naturell väljer jag som gourmet - Chocolate Bonnat Chuao den är visserligen 75% men en mycket liten bit smakar mer än en kaka Lindt. Jag har inte hittat en annan mörkchoklad som är mjölkfri mer än Lindts 90%. Eftersom min dotter inte tåler mjölkprotein blir valet rätt enkelt för oss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted April 25, 2014 Share Posted April 25, 2014 Bygger vidare på denna tråden... Enligt http://authoritynutrition.com/stevia/ finns det studier där diabetiker har sänkt sitt blodsocker med Stevia. Kanske dax att damma av sötningsmedelpåsen hemma Kanske till och med blanda lite stevia i potatisvattnet, samt en snapps vinäger = mirakelmedicin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 25, 2014 Share Posted April 25, 2014 inget att rekommendera i alla fall för oss som triggas av söt smak oavsett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted April 25, 2014 Share Posted April 25, 2014 Den naturliga söttman är tillräcklig för mig. Fast på andra sidan söker jag inte efter söta smaker heller, utan istället smakupplevelser. I den jakten kan mycket smaka sött utan och vara det. Smaklökarna verkar ha hittat nya nyanser i det mesta, sedan jag la av med det söta som verkat trubba av mina smaklökar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robrad Posted April 25, 2014 Share Posted April 25, 2014 Bygger vidare på denna tråden... Enligt http://authoritynutrition.com/stevia/ finns det studier där diabetiker har sänkt sitt blodsocker med Stevia. Kanske dax att damma av sötningsmedelpåsen hemma Kanske till och med blanda lite stevia i potatisvattnet, samt en snapps vinäger = mirakelmedicin? Tänkte precis detsamma. Men hade varit smidigt att använda sig av stevia tabletter då jag mestadels tänker använda stevia till att söta drycker osv. Vilka stevia tabletter är att föredra? Kollade på ICAs men de har ju Glycin som första ingrediens? Vill ha något som varken påverkar insulin eller blodsocker... Någon som har några rekommendationer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 25, 2014 Share Posted April 25, 2014 Den naturliga söttman är tillräcklig för mig. Fast på andra sidan söker jag inte efter söta smaker heller, utan istället smakupplevelser. I den jakten kan mycket smaka sött utan och vara det. Smaklökarna verkar ha hittat nya nyanser i det mesta, sedan jag la av med det söta som verkat trubba av mina smaklökar. Håller med där. Söta smaker som jag njuter av nu när jag skippat sötningsmedel: grädde, sötmandel, morot, citronskal, kokos, sötpotatis, paprika, vällagrad goudaost, bär.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shapeshifter Posted March 12, 2017 Share Posted March 12, 2017 Jag vet inte om aspartam är farligare än sackarin eller nåt annat. Men det finns mycket myter om det. http://tyngre.se/artiklar/myror-tycker-om-aspartam/?utm_content=buffer527f8&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts