Jump to content

Fråga om ett recept!

oisarn

Recommended Posts

Hej!

Har ätit lchf nu 2 veckor (och har tappat 4 kilo ^_^ ) kör på tipset med att produkter under 5g per 100 gram av kolhydrater fungerar bra! Jag snålar inte på fettet heller men jag äter inte mycket mer fett än innan, mest mer protein! Kör även ätardag på lördagar! Har ni något viktigt tips får ni gärna ta det då jag är rätt ny!

Annars min stora fråga är, jag har blivit frälst i pulled pork sedan tidigare. Hittade denna i butik:

http://www.tulip.se/default.asp?show=11&vmid=6&lid=8&ulid=79&vid=494

Många säger att färdigköpt pulled pork innehåller mycket socker och så vidare. När jag kollar på detta näringsvärde ser jag socker ytterst långt ner på innehållslistan, och bara 2 gram kolhydrater per 100 gram. Tänkte äta detta med någon god wook på lite lök squash broccoli eller något annat gott lchf liknande. Med kanske en chillibea eller något sådant.

Min fråga är då, har jag missat något eller skulle denna funka fint att äta utan dåligt samvete ? :)

Ha det gott!

Pulled porc är jättelätt att göra själv också. Har du en stekgryta eller en lergryta (eller stekpåse går också)? Lägg bara ner en bit benfri karre, salta och krydda. Jag brukar använda svartpeppar och spiskummin t ex. Häll också på ca 1dl vatten. In i 125gr ugn i ca 6 timmar

Pulled porc är jättelätt att göra själv också. Har du en stekgryta eller en lergryta (eller stekpåse går också)? Lägg bara ner en bit benfri karre, salta och krydda. Jag brukar använda svartpeppar och spiskummin t ex. Häll också på ca 1dl vatten. In i 125gr ugn i ca 6 timmar

Tack för tipset ! Just nu så känner jag inte att jag har tid, men det skall absolut tänkas på, vad tror du om den färdiga i länken? :)

Tack för tipset ! Just nu så känner jag inte att jag har tid, men det skall absolut tänkas på, vad tror du om den färdiga i länken? :)

En "renlärig" ellsehåeffare skulle aldrig köpa nåt med maltodextrin i. Och socker också i kött.. Varför måste man ha socker i allt?

Tittade inte på resten... Jag förstår att det känns stressigt att laga mat från grunden. Därför är långkok kanon. Sätt in den i ugnen när du går och lägger dej så är den färdig på morgonen. Dela sen upp i lagoma portinspåsar platta till och lägg i frysen, så har du snabbmat när som.

Jag gör långkok på högrev också. skär upp i grytbitar och får koka hela kvällen med kryddor. Sila från den härliga buljongen och drick (ev med kokosolja i som extra mättnad). Frys in portionspåsar med färdigt grytkött så har du en härlig köttgryta färdig på 20 minuter när du kommer hrm från jobbet

• Like 2

En "renlärig" ellsehåeffare skulle aldrig köpa nåt med maltodextrin i. Och socker också i kött.. Varför måste man ha socker i allt?

Tittade inte på resten... Jag förstår att det känns stressigt att laga mat från grunden. Därför är långkok kanon. Sätt in den i ugnen när du går och lägger dej så är den färdig på morgonen. Dela sen upp i lagoma portinspåsar platta till och lägg i frysen, så har du snabbmat när som.

Jag gör långkok på högrev också. skär upp i grytbitar och får koka hela kvällen med kryddor. Sila från den härliga buljongen och drick (ev med kokosolja i som extra mättnad). Frys in portionspåsar med färdigt grytkött så har du en härlig köttgryta färdig på 20 minuter när du kommer hrm från jobbet

Det har du rätt i! Är ju värt dom timmarna om man kör storkok och kan ha på det medans man gör annat! Tack för tipsen så siktar jag på att göra egen istället! :)

• Like 1

Det har du rätt i! Är ju värt dom timmarna om man kör storkok och kan ha på det medans man gör annat! Tack för tipsen så siktar jag på att göra egen istället! :)

Vi är bara 2 personer, men jag lagar aldrig mat för mindre än 4 för jag har inte tid och ork att laga mat alla gånger när jag kommer hem från jobbet eftersom jag har 4 timmars pendlingstid varje dag. Rester is da shit :-)

• Like 2

Jag brukar börja lördagmorgonen med att langa in nåt ugnen..

Sen går jag ut i trädgården (om det är årstid för det)..

Eller springer en sväng..

Spelar tevespel med sönerna - jag mosar dem i Star Wars, blir mosad i allt annat..

Spelar fotboll med alla barnen..

Osv..

Sen när det börjar närma sig matdags snor man ihop tillbehören, tar ut något ljuvligt doftande ur ugnen och inhöstar berömmet :)

• Like 5

Hej!

Har ätit lchf nu 2 veckor (och har tappat 4 kilo ^_^ ) kör på tipset med att produkter under 5g per 100 gram av kolhydrater fungerar bra! Jag snålar inte på fettet heller men jag äter inte mycket mer fett än innan, mest mer protein! Kör även ätardag på lördagar! Har ni något 

Härligt att du börjat med LCHF! Vill bara göra dig medveten om att du kanske inte får lika stor effekt om du ökar på protein i stället för fett. Protein kan också höja ditt bs (om jag fattat det hela rätt) och därmed öka insulinutsöndringen. Själv äter jag också för mycket protein (och mkt fett) men ändå gått ner ca -20 kg på ett år.