stroker49

Socker är det stora hotet

Recommended Posts

Myndigheter är roliga. FÖr några månader sedan krävdes nationell samling mot salt. Igår ledde kött till en säker död och idag är det sockret, vad skall man tro. Nåja, nu verkar de i alla fall inte vara helt fel ute. Socker är ju inte nyttigt, det är de allra flesta överens om.

 

Så långt allt väl. Nu gäller det bara att få folk att förstå att alla kolhydrater omvanlas till socker i kroppen. Vissa snabbt (dåligt) och andra långsamt (något mindre dåligt).

Om man tex äter 300 kokt potatis en dag (det är väl inte ovanligt) så blir det ca 50 gram socker av dessa polysackarider när de spjälkas av kroppen. Då har man ju liksom redan bränt sitt sockerintag utan att ännu blivit ilurad socker i olika former i mat och snask.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Myndigheter är roliga. FÖr några månader sedan krävdes nationell samling mot salt. Igår ledde kött till en säker död och idag är det sockret, vad skall man tro. Nåja, nu verkar de i alla fall inte vara helt fel ute. Socker är ju inte nyttigt, det är de allra flesta överens om.

 

Så långt allt väl. Nu gäller det bara att få folk att förstå att alla kolhydrater omvanlas till socker i kroppen. Vissa snabbt (dåligt) och andra långsamt (något mindre dåligt).

Om man tex äter 300 kokt potatis en dag (det är väl inte ovanligt) så blir det ca 50 gram socker av dessa polysackarider när de spjälkas av kroppen. Då har man ju liksom redan bränt sitt sockerintag utan att ännu blivit ilurad socker i olika former i mat och snask.

 

Man kan inte sätta likhetstecken mellan socker och rotfrukter. Man måste se till helheten. Man kan inte sätta likhetstecken mellan socker och frukt heller för den delen.

 

Det finns befolkningar som är i huvudsak kolhydratrik mat och är friska.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan inte sätta likhetstecken mellan socker och rotfrukter. Man måste se till helheten. Man kan inte sätta likhetstecken mellan socker och frukt heller för den delen.

 

Det finns befolkningar som är i huvudsak kolhydratrik mat och är friska.

Det finns människor som mår exakt lika dåligt av att äta rotfrukter och frukt som att äta raffinerat socker.

Individer alltså. (Du kan säkert presentera siffror på befolkningsnivå.)

 

Så likhetstecken kan man visst sätta, åtminstone en del av oss!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns människor som mår exakt lika dåligt av att äta rotfrukter och frukt som att äta raffinerat socker.

Individer alltså. (Du kan säkert presentera siffror på befolkningsnivå.)

 

Så likhetstecken kan man visst sätta, åtminstone en del av oss!

 

Nu blev jag nyfiken. Hur har du gjort för att testa ut det? Jag menar ju inte efter att du började äta LCHF för då blir det ju en helt annan sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev jag nyfiken. Hur har du gjort för att testa ut det? Jag menar ju inte efter att du började äta LCHF för då blir det ju en helt annan sak.

Hur blir det en helt annan sak?

Innan jag började med LCHF åt jag allt möjligt skit i olika perioder, bland annat en minnesvärd period på viktväktarna då man fick äta hur mycket potatis som helst på en "gul prick". För potatis var ju så nyttigt.. :blink:

Då åt jag också lättmargarin (nyttigt), lightmejerier (nyttigt), sötningsmedel (nyttigt), massor med frukt (nyttigt), och så vidare..

 

Naturligt är det som ellsehåeffare jag provat att lägga till rotfrukter och frukt. Det är också som ellsehåeffare jag trillat i det berömda sockerträsket (eftersom jag dessvärre inte är en perfekt människa).

Men du menar att jag inte kan veta om jag mår dåligt av det, eller..?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur blir det en helt annan sak?

Innan jag började med LCHF åt jag allt möjligt skit i olika perioder, bland annat en minnesvärd period på viktväktarna då man fick äta hur mycket potatis som helst på en "gul prick". För potatis var ju så nyttigt.. :blink:

Då åt jag också lättmargarin (nyttigt), lightmejerier (nyttigt), sötningsmedel (nyttigt), massor med frukt (nyttigt), och så vidare..

 

Naturligt är det som ellsehåeffare jag provat att lägga till rotfrukter och frukt. Det är också som ellsehåeffare jag trillat i det berömda sockerträsket (eftersom jag dessvärre inte är en perfekt människa).

Men du menar att jag inte kan veta om jag mår dåligt av det, eller..?

 

Äter man LCHF så klarar ju inte kroppen kolhydrater så bra vilket bevisas av att dom som skall göra ett glukosbelastningstest måste äta kolhydrater i 3 dagar innan för att inte få för högt socker.

 

Det som gjorde mig nyfiken var att du skrev att du och en del andra människor mår exakt lika dåligt av rotfrukter, frukt och socker. Jag trodde du hade gjort tester som visade det men om du menar efter att du börjat äta LCHF så är det ju som sagt en annan sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äter man LCHF så klarar ju inte kroppen kolhydrater så bra vilket bevisas av att dom som skall göra ett glukosbelastningstest måste äta kolhydrater i 3 dagar innan för att inte få för högt socker.

 

Det som gjorde mig nyfiken var att du skrev att du och en del andra människor mår exakt lika dåligt av rotfrukter, frukt och socker. Jag trodde du hade gjort tester som visade det men om du menar efter att du börjat äta LCHF så är det ju som sagt en annan sak.

Jamen då är det är ju detta en fullständigt irrelevant diskussion.

Då preciserar jag mitt tidigare inlägg: Det finns människor SOM ÄTER LCHF som mår exakt lika dåligt av att äta rotfrukter som raffinerat socker.

Om vi får vara med..?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äter man LCHF så klarar ju inte kroppen kolhydrater så bra vilket bevisas av att dom som skall göra ett glukosbelastningstest måste äta kolhydrater i 3 dagar innan för att inte få för högt socker.

 

Det som gjorde mig nyfiken var att du skrev att du och en del andra människor mår exakt lika dåligt av rotfrukter, frukt och socker. Jag trodde du hade gjort tester som visade det men om du menar efter att du börjat äta LCHF så är det ju som sagt en annan sak.

 

Hur skiljer sig socker från sockret i frukt? Alltså hur påverkar det kroppen olika?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jamen då är det är ju detta en fullständigt irrelevant diskussion.

Då preciserar jag mitt tidigare inlägg: Det finns människor SOM ÄTER LCHF som mår exakt lika dåligt av att äta rotfrukter som raffinerat socker.

Om vi får vara med..?

 

Tråden handlar ju om allmänna kostråd. Vad ville du egentligen säga med ditt inlägg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden handlar ju om allmänna kostråd. Vad ville du egentligen säga med ditt inlägg?

Du menade att man inte kan sätta likhetstecken mellan socker och rotfukter eller socker och frukt.

Jag menar att det kan man visst.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menade att man inte kan sätta likhetstecken mellan socker och rotfukter eller socker och frukt.

Jag menar att det kan man visst.

 

Menar du även när man äter blandkost?

 

Hur mycket har du tagit av varje när du testat? Har du ätit t ex en morot till lunchen ena dagen och motsvarande mängd socker en annan dag eller hur har du lagt upp det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan inte sätta likhetstecken mellan socker och rotfrukter. Man måste se till helheten. Man kan inte sätta likhetstecken mellan socker och frukt heller för den delen.

 

Det finns befolkningar som är i huvudsak kolhydratrik mat och är friska.

Jo, om ett ämne omvandlas till socker så är det problematiskt på samma sätt. Men kanske inte i samma grad. Det finns olika grader i helvetet. Socker är ju bland det värsta, havregrynsgröt och rotfrukter är ju inte 100% kolhydrater plus att det är långsammare. Så det är ju betydligt bättre.

 

Men socker blir polysackariderna, och socker är problematiskt. Speciellt om man har dragit på sig det metabola syndromet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MKJ: Jag åt då förr i tiden ganska bra (tyckte jag). Aldrig processad mat, lagat mat från grunden, bakade t o m brödet själv med surdeg och allt. (Men åt inte speciellt mycket bröd). Och åt fullkornsvarianterna av ris och pasta. Åt mathavre/matvete/quinoa osv. Åt mycket rotfrukter och bönor. Och frukt. Åt lika mycket kött som nu, men knappt nåt fett och då helst olivolja eller rapsolja. Köpte aldrig godis, var sparsam med choklad, inte heller chips och sånt. Men om det bjöds på kakor osv på jobbet kunde jag sällan hålla mig därifrån. Blev nåt över så åt jag det. Och hungrig, hungrig jämt. Så, var kom suget efter SÖTT ifrån när jag knappt alls åt något som innehöll rent socker? 

 

För mig tycks det finnas ett likhetstecken mellan socker och frukt och stärkelse i olika former. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, om ett ämne omvandlas till socker så är det problematiskt på samma sätt. Men kanske inte i samma grad. Det finns olika grader i helvetet. Socker är ju bland det värsta, havregrynsgröt och rotfrukter är ju inte 100% kolhydrater plus att det är långsammare. Så det är ju betydligt bättre.

 

Men socker blir polysackariderna, och socker är problematiskt. Speciellt om man har dragit på sig det metabola syndromet.

 

En stor skillnad är ju hur länge man håller sig mätt på samma mängd kcal.

 

Insulinsvaret blir ju också helt olika.

 

Näringsinnehållet är också olika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MKJ: Jag åt då förr i tiden ganska bra (tyckte jag). Aldrig processad mat, lagat mat från grunden, bakade t o m brödet själv med surdeg och allt. (Men åt inte speciellt mycket bröd). Och åt fullkornsvarianterna av ris och pasta. Åt mathavre/matvete/quinoa osv. Åt mycket rotfrukter och bönor. Och frukt. Åt lika mycket kött som nu, men knappt nåt fett och då helst olivolja eller rapsolja. Köpte aldrig godis, var sparsam med choklad, inte heller chips och sånt. Men om det bjöds på kakor osv på jobbet kunde jag sällan hålla mig därifrån. Blev nåt över så åt jag det. Och hungrig, hungrig jämt. Så, var kom suget efter SÖTT ifrån när jag knappt alls åt något som innehöll rent socker? 

 

För mig tycks det finnas ett likhetstecken mellan socker och frukt och stärkelse i olika former. 

 

Att det är skillnad på komplexa och raffinerade kolhydrater betyder ju inte per automatik att man lyckas få ihop en bra balans bara för att man äter enbart komplexa kolhydrater.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6 bitar sushi=+0,5 kilo på vågen nästa dag

En smoothie med banan, bär och lite sånt= ingen förändring på vågen.

 

Rotfrukter= mätt och glad

Pasta (på den tiden jag åt det)= hungrig efter en timme - och sötsugen så inih*lvete

 

Juice=inga problem att dricka många gram fruktos på ett bräde och de rusar rakt ut i blodomloppet

Äpple eller annan frukt=tja, hur många kan man äta innan man blir mätt/mår illa? Själv brukar jag dela ett äpple med familjen.  ;) Till och med i julas när jag gick bärsärkagång på mina älskade clementiner kunde jag bara äta 2-3 stycken om dagen.

 

Så visst är det skillnad på kolhydrater och kolhydrater. Precis som det är skillnad på fett och fett och protein och protein. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju inte bara stirra sig blind på kolhydratsinnehållet utan att ta hänsyn till näringsvärdet och fibrer. Frukt har inte mycket näring och kan ses lite som naturligt godis, men frukt innehåller också fibrer som gör att kolhydratmängden inte gör så stor skada. Hur stor skada beror väl på hur metabolt skadad man är, men om vi utgår ifrån en frisk människa så är en frukt inte något problem. Men rådet med 5 frukter om dagen tycker jag är lite hysteriskt.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det är skillnad på komplexa och raffinerade kolhydrater betyder ju inte per automatik att man lyckas få ihop en bra balans bara för att man äter enbart komplexa kolhydrater.

 

Balans av vad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Balans av vad?

 

Mineraler, vitaminer, energi, portionsstorlek, fördelning över dagen i förhållande till fysisk aktivitet och metabola förutsättningar.

 

Dessutom finns det andra ämnen som påverkar och även sammansättningen på en måltid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att man aldrig någonsin i världshistorien har kunnat/haft kunskap/haft möjlighet att sitta och räkna ut vad man har ätit under en dag. Man har fått ätit det som finns/bjuds och det har människor klarat sig bra på, förutom under svälttider.

Problemet med övervikt och metabola syndrom har uppkommit med överflöd av mat och speciellt av överflöd med kolhydrater.

 

Min stora övertygelse är att vi egentligen inte behöver räkna NÅGONTING, utan äta när det finns mat, och det är där vi har vårt största problem, vi har ALLTID mat och till syvene och sist, FEL sorts mat idag.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att man aldrig någonsin i världshistorin har kunnat/haft kunskap/haft möjlighet att sitta och räkna ut vad man har ätit under en dag. Man har fått ätit det som finns/bjuds och det har människor klarat sig bra på, förutom under svälttider.

Problemet med övervikt och metabola syndrom har uppkommit med överflöd av mat och speciellt av överflöd med kolhydrater.

 

Min stora övertygelse är att vi egentligen inte behöver räkna NÅGONTING, utan äta när det finns mat, och det är där vi har vårt största problem, vi har ALLTID mat och till syvene och sist, FEL sorts mat idag.

 

Det lustiga är att när man har jämför kost ho sk ursprungsfolk och vanlig västerländsk kost, så är det västerländska kosten en svältkost vad det gäller näring, trots den obegränsade tillgången på mat.

 

Jag tror problematiken är en kombination av överflöd och undernärdhet.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att man aldrig någonsin i världshistorien har kunnat/haft kunskap/haft möjlighet att sitta och räkna ut vad man har ätit under en dag. Man har fått ätit det som finns/bjuds och det har människor klarat sig bra på, förutom under svälttider.

Problemet med övervikt och metabola syndrom har uppkommit med överflöd av mat och speciellt av överflöd med kolhydrater.

 

Min stora övertygelse är att vi egentligen inte behöver räkna NÅGONTING, utan äta när det finns mat, och det är där vi har vårt största problem, vi har ALLTID mat och till syvene och sist, FEL sorts mat idag.

 

Överflöd av mat som du säger och dessutom betydligt mindre kroppsarbete. Inte så stor risk för metabolt syndrom när man hade 10 barn och var tvungen att bära in allt vatten och ved, odla maten, sköta korna, städa och laga mat utan maskiner, promenera långt till affär och vänner osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.