Jump to content

Hur 17 kan jag misslyckas med att koka ägg??

AnnKi

Recommended Posts

Ja detta är ju riktigt pinsamt...har alltid lyckats perfekt med mina löskokta ägg, har alltid blivit perfekta när jag lägger dem i kallt vatten och sen när det kokat upp sänker jag värmen och småkokar i 6 minuter. Har alltid fått bra resultat - tills nu!! De senaste veckorna har varit katastrofala och jag vet inte vad jag gör för fel! Varje gång jag kokar ägg, och detta händer även när jag satsar på hårdkokta ägg och låter dem koka 9-10 minuter, så blir det liksom en bubbla inne i ägget som förblir helt rå! Gulan kan stelna men i den där bubblan så är det rå äggvita som rinner ut, jätteäckligt ju! Varför blir det så??? Som sagt även när jag kokar länge, har tom kokat 12 minuter en gång och resultatet blev detsamma...har fått slänga massa ägg och numera vågar jag inte koka dem utan kör stekt eller omelett...VEt att detta är en banal fråga men jag är faktiskt intresserad av att veta hur jag 17 kan misslyckas så totalt med nåt så enkelt som att koka ägg.....

Det låter som fysikaliskt omöjligt? Äggvita stelnar vid 60 grader, så om vattnet håller en temperatur över 60 det är det en tidsfråga när hela ägget är genomvarmt och "kokt". Några "bubblor" inne i ägget ska inte kunna undgå detta öde.

Om vattnet småkokar bör temperaturen ju ligga omkring 80 grader åtminstone?

Det som teoretiskt kan tänkas hända: om inte äggen är täcka ta vatten kan den delen av ägget som sticker ut hålla en lägre temperatur, framförallt om du kokar utan lock och vattentemperaturen är något för lågt. 

Det kanske inte är äggvita som rinner utan vatten? Att ägget har en liten spricka där kokvatten kommer in. 

Prova igen, med mer vatten, lite högre temperatur och lock på grytan...

Ja jag vet inte vad jag gör för fel...täcker dem med vatten..kan det vara för liten gryta? De ligger ganska trångt...att det skulle vara sprickor i alla ägg jag köper känns långsökt men kan såklart vara en möjlighet...för det är äggvita blandat med mer vattenliknande substans...jag kokar utan lock så jag ska definitivt pröva med...skumt bara att mitt sätt alltid fungerat förr...ett mysterium! :blink:

Eftersom det "alltid" fungerat förr så skulle jag misstänka äggen. Exakt vad det är för möjligt problem med dem törs jag dock inte uttala mig om...

Jag kokar under lock (spar energi och går snabbare) och låter dem koka upp varpå jag sänker värmen till svagaste eller näst svagaste och låter det fortsätta koka ca 6 minuter. Därefter blir det sköljning under kallt vatten vilket brukar göra dem lättare att skala.

• Like 1

Ja jag vet inte vad jag gör för fel...täcker dem med vatten..kan det vara för liten gryta? De ligger ganska trångt...att det skulle vara sprickor i alla ägg jag köper känns långsökt men kan såklart vara en möjlighet...för det är äggvita blandat med mer vattenliknande substans...jag kokar utan lock så jag ska definitivt pröva med...skumt bara att mitt sätt alltid fungerat förr...ett mysterium! :blink:

Ja, kanske de kyler varandra när de ligger för trångt? Sprickor - det kan ju förekomma, men typ på något av äggen i ett paket, inte alla. 

Men prova med en större gryta/färre ägg i grytan, mer vatten och lock på och så varmt så det kommer lite bubblor i vattnet. 

ja, och det är hönsägg vi pratar om, eller hur? ;-) Normal storlek, typ M...

Ja, kanske de kyler varandra när de ligger för trångt? Sprickor - det kan ju förekomma, men typ på något av äggen i ett paket, inte alla. 

Men prova med en större gryta/färre ägg i grytan, mer vatten och lock på och så varmt så det kommer lite bubblor i vattnet. 

ja, och det är hönsägg vi pratar om, eller hur? ;-) Normal storlek, typ M...

Hihi...jo det är hönsägg medelstorlek... ;)  imorgon bitti provar jag igen! Skam den som ger sig!

Japp. Äggkokare fullständigt tokäger. Äggen blir alltid perfekta. Jag har en liten som tar upp till 3 ägg, lagom för mig.

Instämmer till fullo. Jag tyckte förut att det var världens onödoghetspryl. Maken hade en ful när jag flyttade in, som stod i skåpet hela tiden för jag fattade inte vitsen med den. Men när vi byggde om köket hittade vi en designpryl (iofs billig på Siba men den är snygg) som jag gick med på att köpa. Nu är den bara SÅ perfekt. Jag sätter på frukostäggen och går och duschar ich de piper när de är klara. Behöver inte passa nånting alls

• Like 1

Mina föräldrar köper sina ägg av en lokal lanthandel som tar sina ägg från gårdar runt omkring. De får ofta detta fenomen att gulan stelnar men inte vitan. Jag röstar alltså för att det är äggen, inte tillagningen. 

Haft lite kontakt med någon som är insatt i äggbranschen. Tydligen är detta ett fenomen som är välkänd i branschen. Framförallt för företag som säljer färdigkokta ägg (till storkök och restauranger). Där får man ibland kassera hinkvis med såna ägg som inte blir helt kokta. 

Däremot vet man inte vad det kommer sig av. Det gissas att det är fodret som påverkar hönsen, det har också spekulerats om att ett virus kan vara boven. Men det är alltså inte undersökt, vad min källa vet. 

Så hav tröst, det ÄR inte något du gör fel! Råka du få såna ägg - satsa på att steka äggen i denna förpackning (eller använd på annat sätt), för sannolikt kommer de äggen från samma besättning och har samma fel. 

• Like 1

Oj...det hade jag inte en aning om att det var ett välkänt problem...intressant!

Jag köpte nya ägg och kokade dem under lock med mycket vatten samt en större gryta, kanske ett sammanträffande men de blev betydligt bättre!