Jump to content

Hundmat

Calle90
 Share

Recommended Posts

Vet inte om jag la in denna tråd på rätt ställe. Någon moderator får flytta den om den passar bättre på något annat ställe. Typiskt tråd som passar bra in på typ tre olika ställen och så chansar man på en utav dem.

Hur som helst.......till sakens ämne.

Det är nämnligen så att familjens hund har precis kommit hem från vetrinären efter att ha varit hur stressad och jobbig som helst samt spytt två gånger och tassat runt på övervåningen under hela natten verkade det som. Vetrinären sa att det inte var något större problem med hunden, men rekommenderade att vi skulle byta torrfoder för att hunden skulle gå ner i vikt. Jag börjar på en gång tvivla på om detta nya torrfoder verkligen hjälper. Så jag jämförde dem två olika fodrerna.

Det gamla torrfodret: Precept Plus

Några saker som står på förpackningen är detta:

1) Weight Control Formula. Super Premium Dog Food. Jo tjena, läs vidare!

2) Formulated without Wheat & Corn

3) A Reduced Calorie, Reduced Fat Formula for less Active and Overweight Dogs.

4) Fortified with Fresh Chicken an excellent source of Protein (På baksidan med ingridienser står det Råris (40%), Kycklingköttmjöl (16%) och färskt kycklingkött (10%).

5) Contains Chicken Fat, Lecithin, Flaxseed and Whole Grain Carbohydrates.

6) Contains Glucosamine & Chondroitin Sulfate

7) Contains unique Botanical ingridients, including Cranberries, Carrots, Dandelion & Peppermint.

8) Supplement with Ester-C, a brand of Vitamin C

och sist men inte minst.....

9) Naturally Stabilised with Mixed Tocopherols & Rosemary.

Det nya fodret: Hills Prescription Diet

Står inte så mycket på framsidan. Allt som står är Low Fat.

Sammansättning: Spannmål, kött och animaliska biprodukter, vegetabiliska proteinextrakt, frön, vegetabiliska biproukter, mineraler, oljor och fetter, grönsaker. Lättsmälta ingridienser: Majs, ris, vete, majsglutenmjöl, hönsköttmjöl, vegetabilisk olja. Prebiotiska fiberkällor: betmassa, linfrö.

Inget av dessa foder låter direkt bra för en hund. Dem är dessutom ganska så lika med få undantag här och där. Då kan man ju fråga sig varför det skulle bli någon skillnad i överhuvutaget.

Nu undrar jag om ni kan rekommendera ett bättre hundfoder eller om man bara ska sluta oroa sig.

Om hunden:

Ras: Parson Jack Russell Terrier

Ålder: 14 år (människoår).

Övrigt: Överviktig och det är en tik.

Tack på förhand.

Problem är till för att lösas.

Flyttad till kategorin Övrigt :)

Jag har två hundar som jag ger Hundfodret Applaws till, vilket de verkar må mycket bra av, min gamla hund, 11 år (hundår) (80 år människoår) har fått ett litet nytt liv efter foderbytet.

Det finns en del varianter på "bättre" foder till hundar och många rekommenderar BARF, men jag tror att det viktiga för hundar, precis som för oss människor är att inte ge den dietfoder med låg fetthalt.

Jag ger för övrigt mina hundar mycket extra fett utöver deras foder, som smör, rapsolja, olivolja, cocosolja och fett som blir över från våran mat, plus matrester :)

De mår bra och de är perfekta i sin vikt.

• Like 2

Jag tror de flesta hundfoder är ganska lika. Mer eller mindre spannmål kanske. Jag ger mina ICAs eget hundfoder, fungerar utmärkt till mina hundar. Dom ligger bra i vikt och dom är friska och glada. Som godis får dom rått kött ibland.

Många med överviktiga hundar överdoserar maten + ger en massa småbitar av ost, leverpastej o liknande. En ostbit till en liten hund motsvarar en hamburgare för oss så det drar lätt iväg.

Man märker ganska snabbt om en hund går ner eller lägger på sig så börja ge vad som står på påsen och dra ner om hon inte går ner i vikt. Sen är ju motion viktigt för en hund också. Låt henne jobba för maten ;)

Vi ger sedan drygt ett år vår hund (6 år gammal kungspudel) kanadensiska Orijens Adult, som bara innehåller ingredienser som kan betecknas som naturliga för hundar/vargar. De har också en senior-variant: http://orijen.se/dog-food/dry-dog-food/senior-dog/

Det vi märker på hunden sedan bytet från vanlig med mycket spannmål är att avföringens konsistens är konsekvent fast och fin.

• Like 3

Fodren är rätt likvärdiga, så det lät knappast göra någon större skillnad. Det är hundarnas nyckelhålsmärkta lightprodukter ;) Hills är ett dyrt förpackat skitfoder som inte skulle sälja lika mycket om det inte vore för att det sålts in otroligt smart via veterinärer som sällan kan särskilt mycket om näringslära för djur. Min schäfer fick blodiga diarreer och vet började prata om Hills magfoder men några frågor om innehållet i det så strök jag det från listan (vet var inte så imponerad av det heller, men det ingår i hennes jobb att sälja det, kliniken tjänar bra med pengar på det..). Gick över på Orijen och magproblemen försvann direkt (tack och lov, en kullsyster har redan tagits bort pga sina magproblem som resulterade i tarmvred och nekros). 

Orijen är ett bra torrfoder, Acana är ett vad jag kan se likvärdigt foder. Börjar komma fler torrfoder som har vettiga innehållsförteckningar och är spannmålsfria. Inte särskilt dyrare än Hills hos veterinären heller.

Hills foder som ska vara bra för hundar med ledproblem innehöll tex när jag kollade det för några år sedan inte så mycket glucosamin att det skulle göra någon som helst skillnad, bättre att lägga pengarna på grönläppad mussla och ge vid sidan av då. 

Barf är också vettigt, det hunden är gjord för att äta. Finns olika färskfoder man kan ge om man har möjlighet. 

• Like 1

Vi ger Vom og hundemat (färskfoder) i kombination med Ziwipeaks. Det fascinerande med Ziwipeaks (som är rätt dyrt) är att man kan förstå innehållsförteckningen... Testade Orijen men upplevde att mängden avföring ökade och luktade värre än innan. Orijen finns dock på hyllan i vår djuraffär medan Ziwipeaks får beställas.

• Like 3

Rekommenderar att du börjar barfa. Barf för en hund är lchf för en människa. Billigare är det också, än dyr hundmat. Kycklingdelar, revben, inälvor, grönsaker i sås (alltså rester). Mina två jyckar äter tex grönkålssoppa. Fet fisk, som man ju kan får tag på för halva priset ibland.

De fördelar lchf ger, det ger också barf. Med det undantaget att man måste ransonera deras mat eftersom det inte finns någon inbyggd spärr!

Utfodrar min hund (8 år, 29 kg) nästan precis som du MariaF. Jag brukar iof variera med kycklingvingar, köttiga ben och lite annat smått o gott men basen är vom o hundemat. Jag använder ZiwiPeak som ffa träningsgodis eller som foder när någon annan passar hunden en längre tid.

Tycker att ZiwiPeak är det absolut bästa torra helfodret jag testat. Det är också det fodret som för min hund bäst går att kombinera med färskfoder utan problem med mage/tarm.

Katterna får det som extrafoder som alltid kan stå framme. Tidigare använde jag Orijen som jag också tyckte hade bra ingredienser men ena katten gick upp alldeles för mycket i vikt av det. Med ZiwiPeak  reglerar hon vikten på ett normalt sätt igen.

• Like 1

För min hund ger Ziwipeaks och VoH en väldigt fin avföring så jag fortsätter så. Det som kan vara svårt är att hitta rätt storlek på förpackning (jag köper de ännu dyrare 1kg-förpackningarna pga hållbarheten). BARF är definitivt något jag tittat på men någonstans måste jag dra gränsen. Jag försöker ta mig tid till sådant som jag tycker är viktigt men palta med kycklingvingar, inälvor mm väljer jag bort just nu. Står och rullar flera kilo köttbullar "stup i kvarten" (till barnen), jag torkar själv lever som godis till hunden osv, det får räcka just nu. Lite bekvämlighet klämmer jag därmed in via hundmaten.  ^_^

• Like 3

Tack för bra tips. Sånt uppskattas.

Har en liten fundering däremot. Om man vill beställa från någon hemsida, vilken skulle ni rekommendera då? Några man ska undvika?

Priset tror jag inte är ett så stort problem, då dels:

1) Hunden kommer bli mer mätt och på så vis äta mindre, vilket gör att fodret räcker längre.

2) Märkte att desto större paket man köper desto mindre blev kilopriset. Bättre att köpa 13 kg Orijen Senior än att köpa 6 st 2,27 kg av samma sort.

• 2 weeks later...

Nu är iaf fodret beställt och vi börjar med en påse Orijen Senior 2,27 kg. Om hon gillar det kör man bara vidare.

Saken är bara den att hon heter Tjorven. Varför? För att hon föddes småtjock.

Om hon nu blir smal..........hmmm. Ska man kalla den något annat, tro?

Har kört med Bobbo bu ett tag nu, men vettefan om det bara blir larvigt i längden. Vad tror ni?

Nu är iaf fodret beställt och vi börjar med en påse Orijen Senior 2,27 kg. Om hon gillar det kör man bara vidare.

Saken är bara den att hon heter Tjorven. Varför? För att hon föddes småtjock.

Om hon nu blir smal..........hmmm. Ska man kalla den något annat, tro?

Har kört med Bobbo bu ett tag nu, men vettefan om det bara blir larvigt i längden. Vad tror ni?

Vår yngste katt hette Tjorven när vi hämtade henne hos uppfödaren. Raskt fick hon byta namn till Sparris, eftersom ingen i familjen tyckte att hon passade att heta Tjorven.

Vore långsökt om det skulle ha med namnbytet att göra,  men Sparris är halvanorektisk och smal som en... hmm... Sparris  :D

• Like 2

Jag har hittat lunga för fjorton kronor kilot, fina märgben för tjugo och lever för trettio, allt färskt från nöt.Dock inser jag att det lär behövas en större frys.

PS. Här är namnet Zappa pga utseendet, fast jag egentligen önskade Milou.

• Like 1