Jump to content

Anka och ankfett, var kan man köpa det?

Totto

Recommended Posts

Butikerna svämmar över av kyckling i olika skepnader, men vill man ha något annat som t ex anka är det lögn. Nån som har tips på var man kan få tag på denna delikata fågel?

Jag är också på jakt efter ankfett, borde gå att få tag på i burk. Men var?

Butikerna svämmar över av kyckling i olika skepnader, men vill man ha något annat som t ex anka är det lögn. Nån som har tips på var man kan få tag på denna delikata fågel?

Var bor du

Jag brukar köpa hel anka på Netto, ligger i frysdisken där då och då och kan kosta ynka 29kr kilot. Jag tar vara på fettet vid tillagningen, silar av det och det håller länge i en burk i kylen, brukar steka i det. Däremot så är det lite joxigt att rengöra ugnen efter ett ankkalas, det sprätter och osar en del fett. Jag steker två ankor samtidigt till fyra personer så alla får en fin bröstfilé var. Det blir en hel del kött från låren också, men anka är annars mycket skrov. Ibland ligger levern med i den frysta ankan, den kan man steka som den är eller laga paté av.

Ankfett finns i Göteborg på La Maison Francaise på Södra Larmgatan nära Saluhallen.

Det vore kul att höra om det finns ekologisk anka att köpa nånstans? Den här på Netto brukar komma från Holland och är nog uppfödd under broilerfabriksförhållnden.

Här på Gotland finns inte Netto. Jag tror knappt det finns Nettobutiker i Stockholm heller.

Att det ska vara så svårt att få tag på anka och gås också förresten visar vilket gastronomiskt U-land Sverige faktiskt är.

Alternativet är att föda upp ankor själv, men de behöver en damm för att må bra och det har inte vi. När jag klagade inför en grannfru jag träffade på vår lokala ICA igår lyste hon upp och sa: Men det kan väl bli ert nästa projekt?

Jag ser trots allt hellre att någon annan föder upp dem. Vi har för många projekt redan som det är.

• Like 2

Då jag bodde i Sverige måste vi beställa anka. De var jättefina - och dyra. Sen frågade vi på en kinesisk restaurant varifrån de fick sina ankor - och fik då uppgett en grosist i Sthlm. Så vi brukade köpa några stycken när vi var där. De var sådär ok, men jag skulle aldrig köpa dem om jag hade f.ex. en gård att kõpa ifrån.

Jag vill tro att det borde vara lättare att hitta i Skåne. I Danmark är anka och gås i varenda livsaffär - och Skåne har i mycket samma mattraditioner som Danmark.

Samma var med lamm. Måste beställas (då). Men vi hittade en bonde och köpte privat.

Här på Färöarna, där jag bor, har vi troligen världens bästa ankor, gäss och lamm. De går ute hela året; ofta högt uppe i fjällen och skaffar sig naturlig föda själva. Jag uppskattar verkligen al den högkvalitativa maten jag kan få här.....ingen självklarhet i dagens värld.

• Like 7

Då jag bodde i Sverige måste vi beställa anka. De var jättefina - och dyra. Sen frågade vi på en kinesisk restaurant varifrån de fick sina ankor - och fik då uppgett en grosist i Sthlm. Så vi brukade köpa några stycken när vi var där. De var sådär ok, men jag skulle aldrig köpa dem om jag hade f.ex. en gård att kõpa ifrån.

Jag vill tro att det borde vara lättare att hitta i Skåne. I Danmark är anka och gås i varenda livsaffär - och Skåne har i mycket samma mattraditioner som Danmark.

Samma var med lamm. Måste beställas (då). Men vi hittade en bonde och köpte privat.

Här på Färöarna, där jag bor, har vi troligen världens bästa ankor, gäss och lamm. De går ute hela året; ofta högt uppe i fjällen och skaffar sig naturlig föda själva. Jag uppskattar verkligen al den högkvalitativa maten jag kan få här.....ingen självklarhet i dagens värld.

Lite avundsjuk, måste jag säga :) Det är nog så alla borde få leva, och ha tillgång till naturlig mat :) Då skulle nog inte rapporterna om cancerrisk av olika födoämnen hagla så tätt ;)

• Like 3

[quote name="Carl August Arge" post="59940"

Här på Färöarna, där jag bor, har vi troligen världens bästa ankor, gäss och lamm. De går ute hela året; ofta högt uppe i fjällen och skaffar sig naturlig föda själva. Jag uppskattar verkligen al den högkvalitativa maten jag kan få här.....ingen självklarhet i dagens värld.[/quote

Jag avundas dej närheten till hälsosamt kött, men jag skulla aaaaldrig byta växtzon med dej, jag som ärmträdgårdsnörd... Och dessutom med tyngdpunkt på perenner. :-)

• Like 1

Jag köpte de sista två paketen styckade ankdelar de hade på ICA Maxi i Visby idag. COOP på Östercentrum hade inte och alla butiker jag har frågat om de kan ta hem har bekymrat skakat på huvudet och sagt att, nä det är slut på anka. Kanske det handlar om säsong?

Är det Eskil man ska fråga om detta? I så fall ska jag passa på att berätta att vi inte kan börja föda upp kaniner eftersom det inte finns slakteri för kaninkött. I alla fall inte på Gotland.

Min dotter har ankor, myskankor, som inte nödvändigtvis behöver en damm, men tillgång till vatten. Det ser så kul ut när de badar i plastbadkaret. Men problemet är slakten. Hon har inte hittat en slaktare som slaktar ankor från privatpersoner på vettigt avstånd.

Men två ankor har vi ätit. Den ena "slaktades" av räven, och vi tog tillbaka den. Den andra skadades av samma räv, och då var det inte så svårt att ha ihjäl den. Den dumma räven gömde sig i ladugården, och blev skjuten av en jägare.

Men att ha ihjäl friska ankor har inte dottern förmått sig till (än), och den delen har jag inte erbjudit mig att hjälpa till med. Plocka eller flå och ta ur gick bra.

De var goda, även om de inte har så mycket kött som man kan tro med tanke på storleken.

Jag var på ett LRF-jippo idag och fann en tjej där som föder upp löpankor och myskankor. Hon berättade också att de inom fjäderfäföreningen som föder upp ankor brukar träffas heme hos henne i oktober och slakta för hon har en plockmaskin. Så jag ska kolla lite med fjäderfäfolket för att se om jag kan tinga ankor OCH få dem slaktade, plockningen är tydligen svårare så har de en plockmaskin får de gärna använda den.

Jag anser ändå att Sverige är ett gastronomiskt U-land. Butikernas kylar och frysar fulla av broilers blandat med enstaka bitar kalkon. Broiler gör en sällan glad. Jag skulle gärna köpa en riktig kyckling, som smakar något, eller en gås emellant också, samt, förstås, anka.

• Like 1

• 1 month later...
  • 2 months later...

Jag brukar köpa hel anka på Netto, ligger i frysdisken där då och då och kan kosta ynka 29kr kilot. Jag tar vara på fettet vid tillagningen, silar av det och det håller länge i en burk i kylen, brukar steka i det. Däremot så är det lite joxigt att rengöra ugnen efter ett ankkalas, det sprätter och osar en del fett. Jag steker två ankor samtidigt till fyra personer så alla får en fin bröstfilé var. Det blir en hel del kött från låren också, men anka är annars mycket skrov. Ibland ligger levern med i den frysta ankan, den kan man steka som den är eller laga paté av.

Ankfett finns i Göteborg på La Maison Francaise på Södra Larmgatan nära Saluhallen.

Det vore kul att höra om det finns ekologisk anka att köpa nånstans? Den här på Netto brukar komma från Holland och är nog uppfödd under broilerfabriksförhållnden.

använd stekpåse, så slipper du rengöra ungnen och det luktar inte så illa heller.

Jag har aldrig haft problem med att hitta anka i de vanliga matbutikerna, kanske har jag helt enkelt varit på rätt plats vid rätt tillfälle? Vet inte om det finns någon säsong som är bättre för just anka?

När jag lagar anka så sparar jag fettet som blir över (det blir ganska mycket fett som flyter i ugnsformen!!). Häll över fettet i en behållare och ställ i kylen. Gott att steka och baka med och dessutom superbra för torra händer!

Butikerna svämmar över av billig skitmat oavsett vad det handlar om!

Egentligen är det logistiken som det handlar om.. kan man få till detta med lokala slakterier av fjäderfä så kan småskalig produktion av ankor och gäss starta!

Kan man sen föda upp någon Svensk ankras så borde det gå att introducera i Stockholm.. först på lite finare resturanter.. sen i affärer.. typ Svensk/Gotländsk anka.. Hipsterna skulle stå i kö!

http://handbok.alternativ.nu/Djur/Ankor/Ankraser

Låt Skåne stå för gässen.. det är deras gebit om man så säger!

Ankor/Gäss är väldigt lättskötta.. säger jag som växt upp som lilldräng på bondgård.. med både gäss, ankor och kalkoner.

Problemet är som sagt att ankor och gäss vill ha tillgång till vatten.. och för hälsa och hygien så bör det vara rinnande.

Jag har aldrig haft problem med att hitta anka i de vanliga matbutikerna, kanske har jag helt enkelt varit på rätt plats vid rätt tillfälle? Vet inte om det finns någon säsong som är bättre för just anka?

När jag lagar anka så sparar jag fettet som blir över (det blir ganska mycket fett som flyter i ugnsformen!!). Häll över fettet i en behållare och ställ i kylen. Gott att steka och baka med och dessutom superbra för torra händer!

Var bor du då?

Butikerna svämmar över av billig skitmat oavsett vad det handlar om!

Egentligen är det logistiken som det handlar om.. kan man få till detta med lokala slakterier av fjäderfä så kan småskalig produktion av ankor och gäss starta!

Kan man sen föda upp någon Svensk ankras så borde det gå att introducera i Stockholm.. först på lite finare resturanter.. sen i affärer.. typ Svensk/Gotländsk anka.. Hipsterna skulle stå i kö!

http://handbok.alternativ.nu/Djur/Ankor/Ankraser

Låt Skåne stå för gässen.. det är deras gebit om man så säger!

Ankor/Gäss är väldigt lättskötta.. säger jag som växt upp som lilldräng på bondgård.. med både gäss, ankor och kalkoner.

Problemet är som sagt att ankor och gäss vill ha tillgång till vatten.. och för hälsa och hygien så bör det vara rinnande.

Jag är nöjd om jag kan få tag på anka. Den behöver inte vara uppfödd här eller där, bara den säljs nånstans där jag kan köpa den. Jag nöjer mig med så lite, men jag vill kunna äta anka då och då. Det vill alla fast de vet kanske inte om det. Och det går bra med fryst.

• Like 2