Konstiga kolesterolvärden

peoy
 Share

Recommended Posts

Hej!

Postar även här (finns på kif) för att kanske få andra inputs om mina värden..

Blodtryck 113/70 (lågt, som vanligt)

Glukos, fastande: 4,0, 2 tim efter belastningssaft: 6,4

Totalkolesterol: 10,8

Triglycerider: 0,53 (under "mycket bra")

HDL: 2,4 (över den övre gränsen)

LDL (Friedewalds): 8,1

Det jag och andra som sett värdena är fundersam över är kombinationen Trgl. lägre än "mycket bra" (0,7)

HDL (en bra bit) över den "övre gränsen" (2,1)

Bortser man från högt totalkolesterol (och det framräknade LDL som drabbas både av det och de bra triglyceridvärdet), så är alla kvoter bra:

Total/HDL = 4,5 (helt ok värde)
LDL/HDL = 3,37 (bör vara under 5)
%HDL kolesterol = 22 (15-35)

Trigl/HDL = 0,22

Som jag skrivit på KIF, så har jag fram tills i förrgår överätit rejält (i stort sett alla dagarna alla veckor), snittar på kanske 3600kcal/dygn, uppemot 5000kcal vissa dagar, och över 320g protein... Kan säkert hänga ihop med totalkolesterolet..

Peyo vill ha fler tankar/inlägg/egna erfarenheter/ideer.. speciellt från folk i samma situation!

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/52210bbc8e0e745252000dd4-min-labbsvarstrad-kolesterolvarden?discussions-2

Själv har jag föreslagit Hyperthyreos!

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/53110e088e0e747cf0000123-dags-att-bryta-ovanan-med-matmangden

• Like 1

Inte den här gången.. det anses omodernt, osäkert och icke-standard av Västerbottens Läns Landsting (VLL). Har mätt dessa på en tidigare test hos privatläkare (2013-08-28):

Apo-A1: 2,05 (1,00 - 2,10)

Apo-B: 1,69 (0,66-1,67)

Apo-B/Apo-A1: 0,82 (0,45-1,30)

På gränsen till högt Apo-A1, just utanför på Apo-B, och mitt i skalan på kvoten. Tar nya Apo-prover i slutet på mars.

De har inte mätt apolipoproteinerna? Det är ju apokvoten som talar om om ditt höga kolesterolvärde är farligt eller inte. Stora fluffiga LDL är inga problem

• Like 1

Kombinationen av ett lågt (under skalan) värde på triglyceriderna och ett högt HDL (över skalan), tillsammans med det (enligt de som vill att jag ska käka statiner) "skyhöga" totalkolesterolet (som bidrar till högt uträknat LDL). Jag är inte ett dugg orolig för värdena, men de kolesterolrädda och fettskrämda läkarna är det.

Fick som ett förslag av VLL's läkare att jag skulle leva på grönsaker en månad, men jag valde här att avstå från det och kom överens om att hellre försöka se till att äta en lagom mängd av min (numera) vanliga mat.

@peoy: Dina värden ser ju fina ut. Vad är det du tycker är konstigt och vill ha kommentarer på?

• Like 1

Byt läkare! Jag har en låååång historia med asdåliga kolesterol, potenta statiner, medicinvägran, strikt LCHF och räknar snart med att bli hekt frisk utan mediciner...

Högt kolesterol i sej är inte farlig. Högt kolesterol är ett tecken på att det är nåt fel som är trasigt... Du skyller väl inte eldsvådan på brandmännen?

Kräv riktiga blodtester, så du kan angripa grunden och inte symptomen... Och vad du än gör VÄGRA statiner. Deras biverkningar är riktigt gräsliga, och nyttan SYNNERLIGEN tveksam

• Like 2

Det är inte så lätt att bara byta läkare (hitta en bättre) i ett litet område som Skellefteå, och att hitta en som seriöst är intresserad av att ta reda på orsaker, istället för att bara skriva ut läkemedel mot symptomen är ännu svårare.Jag har möjlighet att få riktiga blodprover hos den läkare jag ska till i slutet på mars, vet bara inte exakt vad jag ska be dom ta för prover, annat än "hitta ett fel på mig förutom högt totalkolesterol".

• Like 1

Det är inte så lätt att bara byta läkare (hitta en bättre) i ett litet område som Skellefteå, och att hitta en som seriöst är intresserad av att ta reda på orsaker, istället för att bara skriva ut läkemedel mot symptomen är ännu svårare.Jag har möjlighet att få riktiga blodprover hos den läkare jag ska till i slutet på mars, vet bara inte exakt vad jag ska be dom ta för prover, annat än "hitta ett fel på mig förutom högt totalkolesterol".

Jag har skummat TS tråd på kis men förstår inte vad som är problemet. Ska han gå upp i vikt? Ner i vikt? Normalisera något, i så fall vad? Är det kolesterolet som är problemet? Och varför äta så mycket protein?

Om man är en man som är 176 cm lång och väger 66 kilo behöver man knappast gå ner i vikt. Har man ett HDL över referensvärdet får man fråga en forskare om det är farligt för ingen vanlig läkare begriper sånt.

Mitt råd till TS är att skaffa sig ett liv. Karlar är ju självupptagna per se, men det finns gränser.

Det enda jag vill normalisera är väl kolesterolvärdet (totalet), så att läkarna inte har nåt att klaga på (nåja, lite för min egen del också, för 10,8 är nog kanske lite i överkant OM det har nån som helst betydelse då alla andra värden och kvoter ser hur fina ut som helst).

Sen är det ju en bonus att mitt matkonto kommer normaliseras om jag lyckas få ner matmängden till en normalare nivå...

Totto: Ja, jag är ganska självupptagen, har inget annat att lägga ner min tid på :) Har säkert nån odiagnostiserad bokstavskombination då jag är skitanoga med allt jag gör, superstrukturerad, planerar hellre än utför, har morgonritualer ristade i berg (morgonrutin kanske det heter för andra), har ordning på grejor fastän det kan tyckas vara ett bombnedslag i alla rum utom i köket och badrummet (vet precis vars minsta skruv finns).. Handlar mycket om att kunna erkänna hur man är som person och leva med det (vilket du också borde göra och inse vad du är för nåt - jag vill inte nämna det jag hade lust att kalla dig)